Gå til innhold

Hvilken naturkatastrofe kan skade Norge som i Japan?


Anbefalte innlegg

Vel, det er jo teorier om at golfstrømmen kan stoppe opp dersom all isen på jorda smelter. Det KAN forstyrre balansen i havet og føre til at golfstrømmen stopper opp. Det skjer fordi saltnivået blir for lavt (utvannet av alt ferskvannet i isen), og de naturlige strømmene da kan flyttes/stoppes. I så fall vil vi få det temmelig mye kaldere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo teorier om at golfstrømmen kan stoppe opp dersom all isen på jorda smelter. Det KAN forstyrre balansen i havet og føre til at golfstrømmen stopper opp. Det skjer fordi saltnivået blir for lavt (utvannet av alt ferskvannet i isen), og de naturlige strømmene da kan flyttes/stoppes. I så fall vil vi få det temmelig mye kaldere.

Hvem bryr seg? Hva så om barnebarna mine ikke får sett isbjørner. Jeg fikk jo aldri sett dinosaurene, og jeg sutrer ikke. :!:

Endret av Noreply
Lenke til kommentar

Golfstrømmen handler ikke om isbjørner.

Isen på jorda smelter = No ICE bears/Golfstrømmen DØD

:D

Vet du hvilken tråd du er i? Tror du det at isbjørnene utryddes er naturkatastrofen han snakker om? :p Handler vel om at golfstrømmen slutter, og dermed kan vi i Norge få en ny istid, med tanke på at det slutter å strømme varmt vann derfra.

Lenke til kommentar

Tja Åkernesrenna på Sunnmøre vil utløse høye flodbølger når den raser(man snakker vist ikke om at den raser, men heller når). Her snakker man om flodbølger på 30 meter (!), bølgene i Japan var langt under det. Men heldigvis så registreres hver minste millimeter der da, men igjen vil man ha lite tid på seg.

Lenke til kommentar

Alternativene må vel være flom og stormer med orkan-styrke.

 

Endringer i Golfstrømmen kan potensielt være meget skadelig, men lite sannsynlig.

 

Ellers finnes det lokale risikoer som feks oljesøl, ras osv.

 

Det finnes jo mulighet for Tsunami hvis feks Prekestolen i stavanger plutselig skulle løsne, men ellers er det vel temmelig liten fare for tsunami.

Lenke til kommentar

Tja Åkernesrenna på Sunnmøre vil utløse høye flodbølger når den raser(man snakker vist ikke om at den raser, men heller når). Her snakker man om flodbølger på 30 meter (!), bølgene i Japan var langt under det. Men heldigvis så registreres hver minste millimeter der da, men igjen vil man ha lite tid på seg.

Flodbølgen vil kun være på 30 meter Sunnylvsfjorden. Der Sunnylvsfjorden leder til smalere fjorder, som Geirangerfjorden og Hellesylt, vil bølgen bli enda høyere. Dette gjelder tildels Tafjord via Storfjorden også. Stranda og Stordalen, samt mindre tettsteder som Sjøholt og Dyrkorn vil også merke det ganske godt, men det vil ikke være snakk om noe i nærheten av 30 meter. Kan hende også enkelte deler av Ålesund får merke det lille som er igjen av flodbølgen, som Magerholm og Flisnes.

 

kartet640.jpg

 

På den annen side er jeg usikker på hvordan en flodbølge av denne arten vil oppføre seg, sett i forhold til en tsunami som den i Japan. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Interessert i dette jeg også, da jeg har mye slekt på Hellesylt og er der hver sommer. Hvor farlig/ødeleggende vil Åksnesraset være for dette lille tettstedet?

 

Beregnet oppskyllingshøyde på Hellesylt er 85 meter basert på et 54 mill kbm skred, 65 meter i Geiranger og 100 meter i den fraflyttede Oaldsbygda tvers overfor rasstedet. Oppskyllingshøyden reduseres gradvis utover i fjordsystemet. Fjellpartiet er under kontinuerlig overvåkning og varslingsrutiner er innført. Jf rapport her:

 

http://www.aknes.no/

 

Ellers diverse bilder fra de tidligere flodbølgene i Tafjord og Loen her:

 

http://www.smp.no/kultur/moldejazz/article319109.ece?imageIndex=29#pageTop

 

Når kommer neste skred med påfølgende bølge? 100 år? 1000 år? Vil det komme fra et av de overvåkede fjellpartiene eller fra en hittil ukjent lokalisering? Ingen vet, det eneste som er sikkert er at det vil komme nye skred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer ikke til å bli noen store jordskjelv her hvis du ser på hvor de platene under jorda ligger. (Med mindre platene beveger seg helt bort under Norge slik at de deles under oss.

Ser ikke helt for meg hvordan dette er mulig. Norge er jo ikke over noen plate, men en del av den, og sånn jeg har i tillegg lært da jeg gikk på videregående så er det slik at Norge beveger seg bort fra kanten av plata?

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å bli noen store jordskjelv her hvis du ser på hvor de platene under jorda ligger. (Med mindre platene beveger seg helt bort under Norge slik at de deles under oss.

Ser ikke helt for meg hvordan dette er mulig. Norge er jo ikke over noen plate, men en del av den, og sånn jeg har i tillegg lært da jeg gikk på videregående så er det slik at Norge beveger seg bort fra kanten av plata?

 

Jepp. (Tror jeg har hørt det samme)

Men du vet ikke hva som kan skje et annet sted som får platene til å skifte plass eller noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...