Gå til innhold

Dyr bensin, hva synes dere?


Andzel

Anbefalte innlegg

Hva synes dere at en liter koster snart 14 kroner eller 15 kroner per liter? Diesel ligger litt under men kommer stadig nærmere og nærmere blyfri 95.

 

Leste akkurat: http://dt.no/nyheter/nesten-14-kroner-literen-1.6055748

 

Ettersom det er opptøyer i Libya er det derfor prisen er så høy for tiden, da lurer jeg veldig på hvorfor prisene var høye før opptøyerne startet. Flere spår 16-17,- per liter. Vi betaler alt mye til staten, veiavgift, miljøavgift osv. Mens staten får litt over åtte kroner per liter sitter statoil med 0.68,- øre igjen. Dette sier veldig hva den norske stat skal ha av oss.

 

Men igjen hva klarer de å gjøre for oss? Idag på nyhetene hørte jeg at tunnelene i Norge trenger vedlikehold på flere milliarder kroner ettersom sløv vedligeholds årene før. Skal vi bilister betale enda mer fremover pga dette?

 

Hva synes dere? Er det greit med dyrere bensin, skatter osv for å kjøre bil?

 

De som jobber i Oslo og har en halv time til en time kjøring mister den del kroner i lønn bare pga staten skal ha mer og mer. PS: Dette gjelder andre steder også, men skrev Oslo ettersom det jobber flest der som bor lengst unna.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes dere at en liter koster snart 14 kroner eller 15 kroner per liter? Diesel ligger litt under men kommer stadig nærmere og nærmere blyfri 95.

Naturlig prisstigning kalles det. Og den har vært liten på drivstoff. For 20 år siden tror jeg det kostet 4-5 kroner for en liter bensin.

 

Å omtale denslags i avisen er bare et billig slagstriks. Priser på de fleste varer påvirkes av forholdene i verden, sånn har det alltid vært og det burde vel være allmenviten nå. Diesel er ofte dyrere om vinteren grunnet større etterspørsel etter fyringsolje. På samme måte kan bestemte matvarer bli dyrere etter en periode med dårlige produksjonsforhold (feil værforhold, sykdomsepedimier, restriksjoner, med mer). Under en omfattende flystreik vil fyringsolje og parafin kunne bli billigere på grunn av plutselig lav etterspørsel.

 

Ettersom det er opptøyer i Libya er det derfor prisen er så høy for tiden, da lurer jeg veldig på hvorfor prisene var høye før opptøyerne startet. Flere spår 16-17,- per liter.

 

Legg merke til "spår 16-17,- per liter". Kanskje det blir, kanskje ikke. Hust at man gjerne tar i litt ekstre når man driver med skremselspropaganda. Og ikke minst at det ofte tar tid før vi merker svingningene her i landet.

 

Vi betaler alt mye til staten, veiavgift, miljøavgift osv. Mens staten får litt over åtte kroner per liter sitter statoil med 0.68,- øre igjen. Dette sier veldig hva den norske stat skal ha av oss.

Du kan jo flytte til utlandet, så finner du ut at det er nok like ille der når alt kommer til alt. Kanskje bilavgiftene er lavere, men andre ting er tilsvarende mye dyrere, og lønningene er lavere. Jeg kan nok være enig i at enkelte avgifter er noe høye, men det som er værst er at de pengene blir brukt på helt andre ting enn de burde vært.

 

Men igjen hva klarer de å gjøre for oss? Idag på nyhetene hørte jeg at tunnelene i Norge trenger vedlikehold på flere milliarder kroner ettersom sløv vedligeholds årene før. Skal vi bilister betale enda mer fremover pga dette?

At mange ting i norge - og da spesielt veier, jernbane, skoler og andre offentlige bygninger lider av mangel på vedlikehold er gammelt nytt. Standarden i norge i de siste ca. 40 årene har vært at man bygger noe som er "passe greit" og nøyer seg men et absolutt minimumsnivå av vedlikehold for at det skal være brukbart. Når man til slutt når det punktet at reparasjonskostnadene er over alle proporsjoner river man det og bygger nytt med dårlige, "miljøvennlige" materialer, enda mer innsparinger enn sist og kortere levetid. Når man skal ha nye systemer eller produkter har man også en tradisjon her i landet med å mekke sammen noe selv som er så sært og ikke-standard at det er nesten umulig å få reparert når den gamle, selvlærte ingeniøren som fant det opp er død (for dokumentasjon er en skummel ting), og firmaet han jobbet for er konkurs for mange år siden. Resultatet av sånt er at man blir sittende å småfikse på dårlige ting helt til kostnaden er hinsides all fornuft, og man til slutt må bytte ALT. Og sære løsninger liker vi fortsatt, så vi må ha noe som er laget spesielt til vårt bruk i stedet for å kjøpe ferdig uteksperimentert "hyllevare" fra utlandet.

 

Hva synes dere? Er det greit med dyrere bensin, skatter osv for å kjøre bil?

 

De som jobber i Oslo og har en halv time til en time kjøring mister den del kroner i lønn bare pga staten skal ha mer og mer. PS: Dette gjelder andre steder også, men skrev Oslo ettersom det jobber flest der som bor lengst unna.

 

Alt vil øke i pris, så at avgiftene øker i kroner og øre kommer man ikke utenom. At de øker i prosent er litt værre. Men om man har en fornuftig bil er det fortsatt billigere å bruke enn offentlig transport, om man ser bort fra noen byer eller bruk av månedskort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lar Arild Hermstad snakke for meg her;

 

– Utslippene fra veitrafikken er et stort klimaproblem, og i dag kjører vi unødvendig mye. En måte å redusere bilkjøring på, er å heve drivstoffavgiftene. Bensin bør koste minst 20 kroner literen. Det har nordmenn råd til å betale, sier Hermstad, og legger til at de økte inntektene staten får, selvfølgelig må øremerkes kollektivtransport og andre klimatiltak.

 

LES MER.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei har spådd at den skal koste 15-20 kroner i mange år no, men eg har endå til gode å sjå den over 14 kroner.

 

I forhold til inntekt har me ganske billig drivstoff, at prisen varierer etter markedet er heilt naturleg. Eg er enig i innlegget til jonlem, høgare pris på drivstoff er ikkje nødvendigvis eit onde, avhengig av kva inntektene blir brukt til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som prøver å rettferdiggjøre den høye avgiftnivåene i norge har ikke peiling på hva de snakker om. Dette handler ikke om hva vi har råd til eller ikke, men at regjeringen i verdens rikeste land ikke klarer å få nok penger. Vi har 3000 milliarder kroner på konto. Hvorfor skal vi da ha et av europas høyeste skatte og avgiftsnivåer? Og hvorfor ser vi ikke pengene bli brukt i samfunnet? Vi har elendige veier, elendige skoler, sinnsyke sykehuskøer, for lite barnehageplasser og skoleplasser, og likevel så snakker de om å legge ned lokalsykehus og barnehageplassene for å spare penger. Å spare penger er en unnskyldning staten ikke skulle fått lov å bruke. Jeg hadde hatt full forståelse for skattenivåene hvis vi ikke hadde hatt formuen. Men nå har vi den, og den stiger for hver dag som går.

 

Jeg må si det er rart at en av verdens største oljenasjoner skal ha en av verdens dyreste drivstoffpriser. At vi har råd til det er ikke noe argument. Det er ikke sånn at alle som kjører bil kjører fordi de har lyst, bare på gøy. Jeg kan f.eks. ikke ta buss til jobben, da det ikke går busser jeg kan ta hjem igjen etterpå.

Hadde jeg sett pengene jeg betaler til staten bli brukt på vedlikehold, prosjekter osv, kunne jeg begynt å forstå avgiftene. Men når de ikke vil øremerke noe som helst, og de hele tiden snakker om å spare penger, synes jeg det skurrer litt for mye, for å si det sånn.

 

Jeg må også si jeg er lei av alle som skal klandre bilene for all forurensingen i verden. Det er virkelig mange andre ting som forurenser mye. Jeg leste en gang at en tur-retur Oslo-New York forurenset mer enn du noen gang kom til å forurense med bilen din. Men flyturer tar man hele tiden uten å tenke på at det forurenser. Vi tar jo gjerne en sydentur eller to i året for egen velvære. Men å kjøre litt bil, da skal du bli straffet.

Eller alle produktene som blir produsert i alle verdenshjørner. Først sendes råvarer fra kongo til kina for å bli bygget til produkter. Når produktet er halvferdig, sendes det til nederland for å bygges litt videre, før det sendes til korea for å få montert noen ekstra deler. Så sendes det tilbake til kina for å ferdigstilles, og sendes til hong kong for å bli pakket. Så sendes det til hoveddistribusjonskanalen i tyskland, der det går videre til alle andre land. Men dette forurenser jo ikke i det hele tatt.....

En siste ting er at over halvparten av svevestøvet i norske byer kommer fra vedfyring. Hvorfor er det ikke en sinnsyk avgift for bruk av vedovn da?

 

larschroe: I 1990, for ca 20 år siden, var bensinprisen ca 6 kr/l. Hadde dette beløpet fulgt den generelle prisstigningen, skulle literprisen vært ca 9,23 kr i dag, i flg. Norges Bank. Og det er den ikke akkurat. Kilde

  • Liker 3
Lenke til kommentar

20 kr literen er heilt OK. Det har Ola Dunk god råd til.

Og nesten ingen treng heller ikkje kjøpe bilar som brukar meir enn 0,5 l pr. mil. Då blir det ikkje meir enn 1 kr pr km.

 

 

Mhm! Genialt! Supert. Alle har like god råd som den gjennomsnittlige familie. Neida, det er ingen som jobber på kiwi og faktisk ikke har 200 000 å bruke på bil.

 

Dessverre finnes det folk uten spesielt god råd. Dette fordi ikke alle jobber tjener like godt, og alle kan ikke gå for de godt betalte jobbene. Så har vi studenter da, eller de som akkurat er ferdig med skole for den saks skyld. Bensin er da et ganske bra innhogg i økonomien. Og alle bor ikke på Majorstuen og kan ta buss hvor som helst, når som helst.

 

Takk for meg.

potetland

Lenke til kommentar

Å bare for å ta denne "Avgiftsfrie" Dieselen som liksom skal være avgiftsfri. Kan igrunn ikke skjønne hvorfor de kaller det det lenger. Kan umulig være avgiftsfri når den nærmest er like dyr som Diesel. Man skal faktisk ikke så mange årene tilbake, før prisene var mer normale.

 

Men jeg synes nå også at folk bør kunne sette igjen bilen i ny og ne, og virkelig tenke litt på hva denne blikkboksen du sitter i gjør med både klimaet og ikke minst med deg fysisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg synes nå også at folk bør kunne sette igjen bilen i ny og ne, og virkelig tenke litt på hva denne blikkboksen du sitter i gjør med både klimaet og ikke minst med deg fysisk.

 

Veldig enig! Sykkelen er jo genial!

Den gir god helse, ingen utslepp, sparer plass, gir stor samfunnsøkonomisk gevinst mmm.

Og sidan tråden handlar om bensinpris så kan veldig mange spare inn ein auke i bensinprisen ved å bruke nettopp sykkelen i ei viss grad.

Lenke til kommentar

20 kr literen er heilt OK. Det har Ola Dunk god råd til.

Og nesten ingen treng heller ikkje kjøpe bilar som brukar meir enn 0,5 l pr. mil. Då blir det ikkje meir enn 1 kr pr km.

Vel, ikke alle nordmenn er like rike. Både du og meg har sikkert råd til å betale 20 kr per liter, men det gjelder langt fra alle. Med en slik pris skaper man effektivt et klassesamfunn, der den gamle "arbeiderklassen" ikke lenger har råd til å bruke bil på samme måte som i dag. De samme menneskene kjører også ofte gamle biler med langt høyere forbruk enn 0,5 liter per mil.

 

En annen side er at all annen transport også blir merkbart dyrere - hva tror du skjer med prisen på månedskortet ditt på bussen dersom bensin og diesel plutselig koster rundt 20 kr?

 

Det er riktig at bensin er billig ifht. hvordan prisen på andre goder historisk sett har utviklet seg, men det er ikke riktig at samfunnet helt uten videre tåler et plutselig prishopp som dette.

Lenke til kommentar

Men jeg synes nå også at folk bør kunne sette igjen bilen i ny og ne, og virkelig tenke litt på hva denne blikkboksen du sitter i gjør med både klimaet og ikke minst med deg fysisk.

 

Veldig enig! Sykkelen er jo genial!

Den gir god helse, ingen utslepp, sparer plass, gir stor samfunnsøkonomisk gevinst mmm.

Og sidan tråden handlar om bensinpris så kan veldig mange spare inn ein auke i bensinprisen ved å bruke nettopp sykkelen i ei viss grad.

Ja, hvis du synes det er helt greit å ta sykkelen til jobben når det pissregner ute, er 4 plussgrader og du må stå opp en time tidligere. Og når du kommer frem til jobben er du utslitt, gjennomvåt av svette og regn, og blitt forsøkt drept av noe gale bilister på veien. Du kan ikke ta bussen heller, for den er altfor upålitelig. Ellers må du ta bussen 40 minutter tidligere, og så stå utenfor jobben i 15-20 minutter i pissregnet til de åpner.

Ja, ingenting er bedre enn det :new_woot:

 

Det har seg faktisk sånn at folk trenger bilen også. Ikke alle kan klare seg uten bil slik venstreradikalerne og sosialistene mener. Ikke alle kjører rundt i bilene bare for morro skyld.

 

La oss f.eks. tenke oss Hr. Olsen. Han lider av alvorlig sosial angst, og kan derfor ikke ta bussen. Hr. Olsen er også arbeidsufør av samme grunn. Han lever på en minstetrygd i en liten leilighet i oslo og eier en gammel fiat. Han har så vidt råd til å klare seg. Bilen bruker han når han skal handle, til lege/psykolog eller andre ærend. Han har selvfølgelig ikke råd til en ny og mer miljøvennlig bil. Likevel blir han straffet for å bruke dette nødvendige redskapet, som om ikke sosialangsten og økonomien var straff nok.

 

Hr. Andersen er en normal familiefar med normal jobb og normal stasjonsvogn. Han har to småbarn som må i barnehagen før han selv går på jobb. Barnehagen ligger i en annen bydel, men var de nærmeste barnehageplassene kommunen kunne tilby. Å ta buss til barnehagen og deretter jobben ville tatt 2 timer og 30 minutter. Med bilen klarer han det på 40 minutter, og rekker til jobben tidsnok.

Lenke til kommentar

Ja, hvis du synes det er helt greit å ta sykkelen til jobben når det pissregner ute, er 4 plussgrader og du må stå opp en time tidligere. Og når du kommer frem til jobben er du utslitt, gjennomvåt av svette og regn, og blitt forsøkt drept av noe gale bilister på veien. Du kan ikke ta bussen heller, for den er altfor upålitelig. Ellers må du ta bussen 40 minutter tidligere, og så stå utenfor jobben i 15-20 minutter i pissregnet til de åpner.

Ja, ingenting er bedre enn det :new_woot:

Nå har vel aldri jeg sagt noe om at du bør ta fatt på sykkelen i det verste drittværet. Er vel noe de fleste prøver å unngå. Selv bruker jeg sykkelen veldig mye. Føles så godt å komme hjem etter en lang sykkeltur. Jeg sykler sommer som vinter, i tjukkeste snøen. Selv ler jeg godt av alle de som ikke engang klarer å bevege seg 100 meter på føttene, uten å måtte ta fatt med bilen. Så det er mye daukjøtt som trasker i gangene!

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Bensin koster i det store og det hele ikke så veldig mye i forhold til en normal årslønn, så hvis folk hadde sluttet å ta store lån som de har problemer med å betjene, hadde sluttet å kjøpe med seg en pølse når de fylte bensin og faktisk brukt hodet litt hadde det ikke vært et problem at bensinen ble et par-tre kroner dyrere per liter.

 

Dessuten, hvis man skal ned på butikken for å kjøpe melk og brød, hvorfor må man absolutt kjøre? Tar ikke mange minuttene for de aller fleste å gå til en butikk, og hvis det er langt kan man bruke sykkel. Jeg tror at høyere bensinpriser hadde ført til at mye av den unødvendige kjøringen hadde sluttet, noe som hadde hatt en positiv påvirkning på mange måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mange ser ut til å glemme når de vil ta bort avgiftene, er at statens utgiter er konstante, eller i praksis så øker de p.g.a. økte lønninger og eldrebølgen.

 

Hvis man da skal gi avgiftslette ett sted, så må uansett dette hentes inn et annet sted. - Dette er et faktum vi ikke kommer unna.

 

Uansett hva man mener om avgiftstrykket er det for meg helt klart at det er altfor mange som kjører bil i dag, som kunne ha samkjørt eller kjørt kollektivt. - Den absolutt enkleste måten å få ned trafikk-mengden på er å skru avgiftene så høyt at man tenker seg om etpar ganger før man tar bilen istedet for bussen. Det er jo iogforseg helt horriblet at det skal være billigere å kjøre bil alene hver dag enn å kjøpe månedskort - dette motarbeider jo det vi ønsker å oppnå, og må gjøres noe med. - Det enkleste vil være å legge på bensinavgiftene.

-Man kunne selvsagt ha et system med større bunnfradrag for de som hadde en viss avstand til jobben, og må hente i barnehage osv, slik vi har i dag for - men mer differensiert.

 

Håper bare når man først setter igang at man får lagt en stærre del av det som betales i engangsavgift o.l ved registrering av nyere biler over på drivstoff-avgiften, slik at det blir billigere å kjøpe biler, men dyrere å bruke de.

Lenke til kommentar

Enig, bra sagt! Heller dyrere drivstoff og billigere bil i innkjøp. Det folk også må huske, det er ingen folkerett og eie bil. Kravstore har vi blitt i dette landet.

 

Det skal sies at kollektivtilbudet er horribelt mange steder i dette landet, kapasiteten er sprengt i rushtiden. Så om de vil at folk skal ta kollektivtrafikk så må tilbudet utbedres massivt!

Lenke til kommentar

Jeg har heldigvis firmabil så jeg betaler ikke ett øre for det jeg fyller på bilen. Men likevel synes jeg at drivstoff er utrolig dyrt, og har den sterkeste sympati for dem som må betale drivstoffet selv.

 

Får håpe det snart er slutt på oljen i nordsjøen, slik at vi ikke går konkurs. Oljen har gitt norske politikere vann i munnen når det gjelder utenlandsbidrag, og har gjort at politikerne helt har glemt sitt eget land....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...