Gå til innhold

Her er nye MacBook Pro


Anbefalte innlegg

Ble positivt overrasket da jeg så oppgraderingsprisene til MBP. Nå koster det å bytte til 128GB SSD; 2000kr, mens det før kosta 3000. Ser ut til at alt av oppgraderingsalternativer er blitt mye billigere.

Det er så klart flott at oppgraderingsprisene har blitt bedre, men jeg synes fortsatt at det blir litt dumt at å oppgradere fra HDD til SSD koster mer enn f. eks. en 120GB Sandfore-SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man får PC-er med omtrent dobbel ytelse til samme pris som MBP, så er vel valget lett. De som VIL ha MBP derimot(Fordi det er Apple osv), velger jo selvsagt det.

 

Du tenker på den der nye i14 prosessoren? :fun:

 

Ikke noe galt med ytelsen på nye mpb, tykkelsen, tyngden og skjermoppløsningen er dessverre ikke helt i takt med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk om alle laptoper (winOS) som ble lansert skulle fått like mye oppmerksomhet som denne. Må forresten være utrolig kjedelig å måtte betale dyrt for å binde seg opp til et laptop-konsept som oppgraderes en gang i året.

 

Ser ikke det geniale med dette. Foruten de som skapte dette konseptet med macbook og tjener penger på folk som er villige til å la seg flåes i den tro at de har noe spesielt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil folk her si at denne nye 13" MBP til 12 490,- (2.7GHz Dual-core Intel Core i7, 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM, 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm) er et godt kjøp nå?

Nei. Basismodellen til 9900 kroner er det om du ønsker en kraftig 13" med bra batteritid og egenskaper ellers. Hvis du kan ty til 15" markedet, får du mye mer igjen ved å gå for Multicom Xishan W150. :)

 

Når man får PC-er med omtrent dobbel ytelse til samme pris som MBP, så er vel valget lett. De som VIL ha MBP derimot(Fordi det er Apple osv), velger jo selvsagt det.

Hva? Hvilken maskin har dobbelt så god ytelse som MBP 13 til 10 000 kroner?

Eksempelvis: firekjerner fra ASUS til under 7000kr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618231

 

Poenget mitt er at man betaler så mye for designet når det kommer til Apple.

 

Ser nå at de heldigvis har skrudd opp ytelsen mange hakk, spesielt med 15 tommerne. Dette er bra! Men de er dog dyre.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg raskere nettverk enn 1 Gbps til en fornuftig pris. Vil light peak / thunderbolt gjøre dette mulig?

 

Rent nettverk? Isåfall er kanskje cat6a ett bedre valg. Om det er rikitg det som sies om elektrisk implmentasjon, at rekkeviden kun er 3 meter, så er vel svaret for den elektriske varianten i realiteten nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Rent nettverk? Isåfall er kanskje cat6a ett bedre valg. Om det er rikitg det som sies om elektrisk implmentasjon, at rekkeviden kun er 3 meter, så er vel svaret for den elektriske varianten i realiteten nei.

 

Ja, jeg flytter relativt ofte 10-50 TB mellom serverne hjemme. 10 Gbps ethernet ser fremdeles ut til å være et stykke unna markedsandeler som medfører forbrukervennlige priser.

Endret av Eremitten
Lenke til kommentar

Rent nettverk? Isåfall er kanskje cat6a ett bedre valg. Om det er rikitg det som sies om elektrisk implmentasjon, at rekkeviden kun er 3 meter, så er vel svaret for den elektriske varianten i realiteten nei.

 

Ja, jeg flytter relativt ofte 10-50 TB mellom serverne hjemme. 10 Gbps ethernet ser fremdeles ut til å være et stykke unna markedsandeler som medfører forbrukervennlige priser.

 

Det begynner å hjelpe seg, jeg tror ikke det er langt unna på kortfronten ihvertfall, men skal du ha en litt solid switch er det vel desverre litt uaktuelt per i dag :(

 

AtW

Lenke til kommentar

Rent nettverk? Isåfall er kanskje cat6a ett bedre valg. Om det er rikitg det som sies om elektrisk implmentasjon, at rekkeviden kun er 3 meter, så er vel svaret for den elektriske varianten i realiteten nei.

 

Ja, jeg flytter relativt ofte 10-50 TB mellom serverne hjemme. 10 Gbps ethernet ser fremdeles ut til å være et stykke unna markedsandeler som medfører forbrukervennlige priser.

 

Det begynner å hjelpe seg, jeg tror ikke det er langt unna på kortfronten ihvertfall, men skal du ha en litt solid switch er det vel desverre litt uaktuelt per i dag :(

 

AtW

 

 

Jeg har ennå ikke sett nye 10gbe kort til noe særlig mindre enn 5000, så til f.eks. 6 maskiner så blir det fremdeles en god slump med penger selv uten switch. Uten switch så blir det også litt slitsom ruting.

Lenke til kommentar

Vil folk her si at denne nye 13" MBP til 12 490,- (2.7GHz Dual-core Intel Core i7, 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM, 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm) er et godt kjøp nå?

Nei. Basismodellen til 9900 kroner er det om du ønsker en kraftig 13" med bra batteritid og egenskaper ellers. Hvis du kan ty til 15" markedet, får du mye mer igjen ved å gå for Multicom Xishan W150. :)

 

Når man får PC-er med omtrent dobbel ytelse til samme pris som MBP, så er vel valget lett. De som VIL ha MBP derimot(Fordi det er Apple osv), velger jo selvsagt det.

Hva? Hvilken maskin har dobbelt så god ytelse som MBP 13 til 10 000 kroner?

Eksempelvis: firekjerner fra ASUS til under 7000kr: http://www.komplett....aspx?sku=618231

 

Poenget mitt er at man betaler så mye for designet når det kommer til Apple.

 

Ser nå at de heldigvis har skrudd opp ytelsen mange hakk, spesielt med 15 tommerne. Dette er bra! Men de er dog dyre.

http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3785812&w=469&frame=0&ee=1295365644

 

Dette er riktignok en Intel Core i7 2630QM Sandy Bridge prosessor, men poenget er at denne maskinen så absolutt ikke er svakere enn den du linket til. Snarere tvert imot. I tillegg har maskinen et helt annet strømforbruk, noe som spesielt gir utslag når man tar i betraktning at MacBook Pro har et mye større batteri enn det som sitter i Asus K52JT.

 

Jeg kan i tillegg love deg at skjermen, høyttalerne og pekeflate er bedre på MacBook Pro. Tastaturet er et smakstilfelle, så skal unngå å nevne det. Hersker likevel liten tvil om hvilken maskin som har den suverent beste konstruksjonen. Den er tynnere, mer solid og videlig ansett som penere.

 

Selv uten kremtopper som Thunderbolt, synes jeg egentlig at prisen til MacBook Pro 13 kan forsvares. MacBook Pro 15 og 17 er jeg likevel enig i at knapt har en plass i PC-markedet utenom for de som absolutt ønsker OSX. :)

Lenke til kommentar

Om MBP har Sandy Bridge, stiller dette seg annerledes. Da snakker vi andre ytelser ja! :) Men uansett, når PC-er går over på SB også, vil jeg nok klare å finne en PC med samme specs, til ganske mange lapper mindre.

 

Men ja, en utfrest alu-blokk og resten av byggekvaliteten til Mac er det vel ingen som har klart å matche enda.

Lenke til kommentar

ENDA ikke støtte blueray? Dette er latterlig

 

Det var greit i 2008, da jeg kjøpte min Macbook, men nå er det respektløst å kreve like mye penger 2011-modellen, som allerede er avleggs, i den forstand at den mangler støtte for nåtidens optiske format.

 

I tillegg blir det et spørsmål om hva som vinner av thunderbolt og USB3. Det hjelper ikke å ha en fin kontakt hvis du ikke har noen apparater som kan bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...