Gå til innhold

IRC-kanal for brukerne av linuxforumet!


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Ikke nøl med å spørre om hjelp hvis du er nybegynner. Alle blir tatt godt imot :wink:

 

ohyeah. Jeg er en avansert nybegynner og har irritert meg noe kolosalt over hvor overlegne folk på linuxkanaler i utgangspunktet er. "have you read the manual and have you googled" ?

 

ikke noe poeng det når man ikke vet hva man skal søke/leter etter!

 

toppers gutter!

Lenke til kommentar
[quote name='DJ-JK' date='02/04/2004 : 20:36'][quote]Ikke nøl med å spørre om hjelp hvis du er nybegynner. Alle blir tatt godt imot :wink:[/quote]

ohyeah. Jeg er en avansert nybegynner og har irritert meg noe kolosalt over hvor overlegne folk på linuxkanaler i utgangspunktet er. "have you read the manual and have you googled" ?

ikke noe poeng det når man ikke vet hva man skal søke/leter etter!

toppers gutter![/quote]
Dette sier jeg med full ærlighet: Det er du som er overlegen. Jeg kjenner deg ikke, har aldri lest noen av dine innlegg på forumet unntatt dette, allikevel prater innlegget ditt over for seg selv. Jeg hadde problemer med å se om det var ironisk ment eller oppriktig, det sier sitt.

For det første: "Jeg er en avansert nybegynnner," hva skal det bety? Er du en bedre nybegynner enn andre? Vi har alle vært barn og vi har alle vært nybegynnere.

For det andre: "have you read the manual and have you googled" ? Hvis du oppfatter slike enkle, ærlige spørsmål som hovne har du et annet problem enn det linux folket kan hjelpe deg med.

Andre har påpekt det før meg: Linux kanalene er ikke til for din personlige support. De er til for folk med interesse for Linux/BSD. Og hvis de kan hjelpe en og annen newbie med noen spørsmål så gjør de gjerne det, men vær ydmyk! Ikke krev et svar, man blir ufattelig lei av å svare på de samme spørsmålene om og om igjen til folk som har prøvd veldig lite før de kommer og syter om hjelp. Og da hjelper det ikke å få folk busene inn i kanalen og forventer at de som er der bruker tiden sin på hjelpe dem. Men så er man hyggelig da og velger å åpne med et ærlig spørsmål, men det er tydeligvis ikke bra nok for deg. (Jeg sier ikke at det var akkurat slik det skjedde i ditt tilfelle, men du skjønner poenget.)

Folk som er hjelpesløse er slitsomme. Man vil jo hjelpe newbies, hvis det hjelper til å få folk til å bruke Linux. Men man vil ikke hjelpe folk som ikke gidder å prøve, eller som forventer at andre ved hjelp av kosmisk magi skal gi et kort og enkelt svar som løser alt. Noen må ha hjelp til selvhjelp. Linux/*BSD er uhyre avanserte operativsystem (en av grunnene til at mange mener de er overlegne MS Windows), og man kan ikke forvente å få alt dytta inn med en skje fra en kar på internett. Man må bruke tid selv til å finne ut av ting, og når man har et konkret problem så vær ydmyk og spør om noen har mulighet til å hjelpe deg. Det er rett og slett ikke for mye å forlange, og de som ikke forstår det kommer aldri til å ha glede av et unix system, om det så er *BSD/Linux eller noe annet.
Lenke til kommentar
Ikke nøl med å spørre om hjelp hvis du er nybegynner. Alle blir tatt godt imot :wink:

 

ohyeah. Jeg er en avansert nybegynner og har irritert meg noe kolosalt over hvor overlegne folk på linuxkanaler i utgangspunktet er. "have you read the manual and have you googled" ?

 

ikke noe poeng det når man ikke vet hva man skal søke/leter etter!

 

toppers gutter!

Folk på linuxkanalar er like forskjellige som folk irl. Linuxkanalar er like ulike (og like) som Sverige og Kina. Du kan irritere deg så mykje du vil, men eg blir nesten fornærma over at vi vistnok er like alle sammen. Må faktisk seie meg litt enig med Cronius. Det er nok nokre kanalar som ikkje er like hjelpsomme, men det er vel naturlig. Ikkje alle kanalar er hjelpekanalar. #alinux.no er nok ein av dei kanalane som ikkje er veldig nybegynnarvennlig, men det skal seiast at ein god del har fått hjelp på ein forholdsvis vennleg måte.

Lenke til kommentar

Jeg synes #alinux.no er en snill kanal jeg. Naar folk er slemme med hverandre pr0ver jeg aa faa en slutt paa det. Men er ikke ofte det skjer. Vi har noen ganger "Linux er saa teit" folk inne, og jeg har ikke sett noen flaming av dem en gang.

 

Men uansett - alle er ikke like, og selv om noen kommer inn og sp0r og faar "rtfm" saa betyr ikke det at ingen vil hjelpe. Men naar folk bare utnytter kanalen til aa faa andre til aa bruke google blir det taklet paa samme maate som her paa forumet :)

 

Men jeg vil ikke si at det er et stort problem med sp0rsmaal - ofte er #alinux.no mest kosesnakk. ;)

Lenke til kommentar
Ikke nøl med å spørre om hjelp hvis du er nybegynner. Alle blir tatt godt imot :wink:

 

ohyeah. Jeg er en avansert nybegynner og har irritert meg noe kolosalt over hvor overlegne folk på linuxkanaler i utgangspunktet er. "have you read the manual and have you googled" ?

Jeg er enig med deg i at det ofte er slik på linux kanaler. Det går mye i RTFM og hender seg folk blir kicka fordi dem spør "dumme" spørsmål. INGEN har blitt født linux-eksperter så de bør skjønne at det ikke alltid er like enkelt å finne ut hvor man skal lete etter informasjon, og/eller sortere ut informasjonen som er relevant.

 

Derimot har #alinux.no tidligere vært veldig motsatt av den typiske linux-kanal. Folk der har fått hjelp og ikke blitt gjort narr av. Hvordan det er nå aner jeg ikke.

 

Hvis kanalen ender opp som en lukket kanal hvor kun utvalgte folk for lov til å snakke så skjønner jeg ikke hvorfor det reklameres for den her på forumet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Derimot har #alinux.no tidligere vært veldig motsatt av den typiske linux-kanal. Folk der har fått hjelp og ikke blitt gjort narr av. Hvordan det er nå aner jeg ikke.

 

Hvis kanalen ender opp som en lukket kanal hvor kun utvalgte folk for lov til å snakke så skjønner jeg ikke hvorfor det reklameres for den her på forumet ihvertfall.

Den er fortsatt slik som den var :)

 

Iallfall naar jeg er inne. Selv synes jeg det er kjekt aa hjelpe nybegynnere med enkle sp0rsmaal o.l. i ny og ne - de er saa lette aa svare paa og da blir folka glade naar de faar svar :)

 

Men har jo ikke alltid tid da skole er hektisk paa slutten av "term"ene.. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Når det kommer til at man får "rtfm" og slikt når man spør om "dumme" spørsmål.. Du svarer egentlig på det selv.

Man kan ærlig talt finne *alt* selv. Spesielt "dumme" ting. Er det så rart, at vi som har fått de spørsmålene, og kansje svart på de, ørten ganger, er lei? :p

Og det er mest kosesnakk der ja. :p

Lenke til kommentar

#slackware @ freenode fikk så mange teite spørsmål om swaret og at det hadde føkka systemet til folk at swaret vart fjerna frå extra/ (var også andre ting som fikk det kicka ut av slackware). Så synes egentlig ikkje at RTFM eller henvisningar til google er så veldig sterk reaksjon i forhold. Neophus har heilt rett, alt ein har problem med ligg forklaring og fiks på på net. Om det ikkje gjer det er det påtide å sende inn ein bugraport. Og då meiner eg ALT

Lenke til kommentar
vel,, nå er det jo #linux.no og linuxhelp.no oxo på efnett ifra før da!! så hvorfor enda en kanal da?

 

Vel, det finnes mange hjelp-kanaler for Linux der ute, på samtlige servere, f.eks. #linuxhjelp @ DALnet (norsk Linux hjerlpekanal, i motsetning til hva #linux.no ofte er...), det er positivt at det kommer flere hjelpekanaler for Linux, så hvorfor ikke? Jo flere kanaler, jo større sjangs er det for at folk får vite om noen av dem, og få svar på problemet sitt :-)

Bruk gjerne #linuxhelp.no på efnet til hjelp, det er derfor den er opprettet. :yes:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Jeg synes #alinux.no er en snill kanal jeg. Naar folk er slemme med hverandre pr0ver jeg aa faa en slutt paa det. Men er ikke ofte det skjer. Vi har noen ganger "Linux er saa teit" folk inne, og jeg har ikke sett noen flaming av dem en gang.

 

Men uansett - alle er ikke like, og selv om noen kommer inn og sp0r og faar "rtfm" saa betyr ikke det at ingen vil hjelpe. Men naar folk bare utnytter kanalen til aa faa andre til aa bruke google blir det taklet paa samme maate som her paa forumet :)

 

Men jeg vil ikke si at det er et stort problem med sp0rsmaal - ofte er #alinux.no mest kosesnakk. ;)

Dobbelt moral eller ?

Kanalen der er ikke mye snill...

Bare se på denne stakkerslig karen her, som blir flamet pga nick bytte og idling i kanalen.. Trodde folk likte at man var i andre sines kanaler.. Men der tar jeg jaggu meg feil

 

sjekk denne irc loggen og døm selv. noe mer latterligt har jeg aldri sett i mitt liv

 

[23:58:15] <iCrap> jeg får masse ssh-tilkoblinger inn på

[23:58:16] <iCrap> nå*

[23:58:26] *** critt|DVD is now known as crit|ZzZz

[23:58:40] <jaskorpe> crit|ZzZz: skjerpings

[23:58:43] <iCrap> og sikkerheten her er svært liten.. hvis du i det hele tatt finnet noe

[00:00:21] <crit|ZzZz> jaskorpe ?

[00:00:21] <Bobbl> jaskorpe bruker damedeodorant på fast basis.

[00:00:35] <jaskorpe> :)

[00:00:45] <crit|ZzZz> skjerpings på hva ?

[00:01:13] <jaskorpe> crit|ZzZz: actionnick er irriterande. spesielt når du aldri er aktiv her. vi treng ikkje vite kva tid du søv eller ser på dvd eller spelar cs

[00:01:46] <crit|ZzZz> jaroslav djises

[00:01:50] <crit|ZzZz> jaskorpe even

[00:02:10] <zyp> crit|ZzZz, seriost, det irriterer..

[00:02:13] <jaskorpe> ok

[00:02:36] <crit|ZzZz> herregud, dere må seriøst ha problemer altså

[00:02:59] <GNUfan> crit|ZzZz: takk!

[00:03:14] <GNUfan> spesielt tilfelle, alle opene har samme problem.. :)

[00:03:17] <jaskorpe> crit|ZzZz: er du som har behov for å dele livet ditt med ukjente gjennom nicket ditt

[00:03:32] <jaskorpe> crit|ZzZz: skaff deg ein blogg

[00:03:32] <zyp> crit|ZzZz, altsaa, alle vi har problemer og du er normal?

[00:04:07] <crit|ZzZz> aldri sagt at jeg er normal og etter mine papirer fra militæret så er jeg nok mer gal i haude enn dere alle til sammen

[00:04:16] <crit|ZzZz> men uansett nå skal jeg sove , jobb i morgen

[00:04:39] <GNUfan> og i stedet for å putte det i nicket, så kan du enten holde kjeft eller si det på vanlig måte

[00:04:43] <zyp> crit|ZzZz, hva gjor du her? bruker du mirc i linux?

[00:05:21] <crit|ZzZz> har 2 linux servere, holder det ?

[00:05:36] <GNUfan> Jaa, såvidt.. :p

[00:05:58] <GNUfan> Men ikke nok til action/awaynick

[00:06:02] <jaskorpe> crit|ZzZz: om politiet spør bør du seie 3. for sikkerheits skyld

[00:06:27] <crit|ZzZz> må si 4 da, ettersom den 3'a er på vei opp snart

[00:06:40] <zyp> crit|ZzZz, og de kjorer du vel selvfolgelig slackware paa?

[00:06:45] <oysteinl> god natt folkens - ok takk for hjelpen!

[00:06:51] <GNUfan> hehe. Men ikke avbryt meg nå, jeg skal liksom dusje.. :S

[00:06:56] <jaskorpe> oysteinl: lykke til

[00:06:58] <crit|ZzZz> zyp en med slack , resten debian

[00:07:00] <Velmont> Men, då la eg meg

[00:07:03] <oysteinl> takk

[00:07:03] <jaskorpe> GNUfan: *avbryte*

[00:07:13] <jaskorpe> Velmont: god natt

[00:07:14] <GNUfan> $%&//()=(/&%

[00:07:21] <jaskorpe> då stikk eg også

[00:07:31] <jaskorpe> GNUfan: skal ikkje avbryte meir

 

Fatter ikke at det er muligt å oppføre seg slikt

skjerp dere folkens, dette er bare for dumt!

 

Alt jeg kan si nå om kanalen #Alinux.no nå er :thumbdown:

Lenke til kommentar

Actionnick er en uting ja. Jeg respekterer din mening PaiNKillaH, men jaskorpe, uavhengig av om han er operatør eller ikke, har lengre ansienitet enn deg, så hans mening kommer først. Føler du synd på deg selv siden noen misliker at du bytter nick i hytt å pine bør du heller ta deg sammen.

 

La oss dessuten dømme saken ut ifra en sammenheng. Se http://egil.velmont.net/crit.log

I lengden blir det faktisk betydelig mindre støy i kanalen om du ikke bytter nick.

Endret av Egil.B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...