Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Krise, bilen har frosset fast i veien!


RIP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om dekkene faktisk er frosset fast i isen så må dette være utfordring en å løse. Her anbefaler eg å bruke noe hardt som du kan hakke løs/bort isen med, men pass på dekkene. Når det er gjort så må du få bilen opp av gropen. Her kan du bruke teppe eller gulvmatter i bilen for å få nok friksjon mellom dekk og is. Her hjelper det nok å strø litt også. Har du noen som kan hjelpe deg med å dytte så kan det og hjelpe. Går ikke det må du hakke bort mer av isen så det er mulig å kjøre ut uten å ødelegge klutchen.

Lenke til kommentar

Med tanke på at bilen står parkert i gata i oslo og jeg bor i blokk så får jeg ikke ut strøm der med det første, og siden det er -8 så vil det varme vannet fryse og gjøre alt verre. Prøvde i forrige desperate forsøk å helle på spylervæske for å prøve å smelte litt av isen med det gikk heller ikke.

 

Kommer ikke til med jekk forran eller på sidene, kan være jeg får lurt den inn bak, men med tanke på at den ikke klarer å rive løs forhjulene hjelper det ikke så mye :`\

 

Må jeg rett og slett ringe falken?

post-17140-0-96098500-1297855661_thumb.jpg

post-17140-0-95892800-1297855828_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Måk vekk all snøen og strø godt med salt rundt hjulene. Saltet vil smelte seg ned i isen og gjere den porøs. Etterpå kan du hakke den laus med eit egna redskap. Varmt vatn kan bli vanskeleg sidan du sikkert måtte bruke store mengder. Det dekket du har lagt ved bilete av skal det ikkje mykje til for å få laus.

Lenke til kommentar

Enten det eller så prøver du først med å hakke bort isen rundt. Skal du ha bilen ut må isen bort. Enkelt og greit. River du eller Falcken den bort med makt(inkluderer jekk) risikerer du å ødelegge dekkene. Bruker du vann eller annen flytende væske(spylevæske kan ikke smelte is) så risikerer du å gjøre problemet værre.

 

Måk bort snøen rundt, hakk bort så mye av isen du klarer og så strør du området rundt dekkene med sand/grus.

Lenke til kommentar

Skulle til å poste her for å kreve bilder men eg ser at trådstarter alt har ordnet dette :whistle:

 

Men som andre har sagt her så er er salt den beste løysninga (eventuellt varme om du får til dette).

Husk at is har skarpe kanter så dersom du prøver å ta laust med motorkraft eller bruker verktøy til å hakke isen så risikerer du punkterte/øydelagte dekk.

 

Så mitt tips vil være å bruke salt til det starter å tine, skrape/tørke bort sørpa, ha på meir salt, osv til du har fått bilen laus.

 

Pass også på at det ikkje henger igjen mykje is i dekket når du starter å kjøyre då dette kan føre til at dekket ikkje lenger har godt nok veggrep.

Lenke til kommentar

Kan vel kanskje fungere å kjøpe ei flaske med konsenterert frostvæske og tøme rundt dekkene. Kanskje hakke ei grop rundt slik at det ikke renner vekk med en gang. Isoproanol kan også fungere, men den både skader gummi og vil fordampe ganske kjapt og dermed resultere i at isen fryser igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...