Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows Phone 7 ikke klart å lykkes. Den har som du sier knapt nok vært på markedet.

 

Jeg har personlig flyttet over til WP7 i form av Omnia 7, og angrer ikke et sekund. Det tar riktig nok en liten uke å venne seg til å tenke på en annen måte når man bruker telefonen, noe som ikke er så rart når MS har tenkt på en annen måte når de snekret sammen dette OS'et.

 

Så langt har jeg ingen planer om å gå tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at Android ville vært det beste valget for Nokia, men samtidig synes jeg det for markedets og oss forbrukeres del er bra de satser på noe annet slik at det blir litt mer kniving mellom de forskjellige OS-produsentene.

 

Ville jo vært kjedelig om f.eks. Android hadde endt opp med 95% av markedsandelene på sikt, bare for å sette det på spissen. Det er sjelden en fordel for oss forbrukere at én aktør stikker av med nesten alle markedsandelene, for å si det sånn. Satser Nokia knallhardt på WP7, vil det forhåpentligvis bidra til å øke konkurransen mot Android, og iOS for den saks skyld, noe jeg tror markedet bare har godt av.

 

Microsoft er sikkert storfornøyde i allefall, Nokia er vel fortsatt verdens største mobiltelefonprodusent hvis jeg husker tallene nogenlunde riktig.

Lenke til kommentar

Bra valg, selv 4år etter apple sin iphone har ikke nokia klart å få ut ett platform som kan konkurrere med iphone. Så kanskje det var på tide å se andre steder. Syns det er positivt at mobilleverandører kan holde på med flere platformer. Slik som htc og samsung gjør, alle tjener på mer konkurranse.

 

De hadde Maemo som slo iPhone på nesten alle punkter. Men de turte ikke satse, og endret retning til Meego i stedet. Det er ett år siden. Man kan ikke ombestemme seg i et så rastk marked som mobiltelefoner. Man må ta et valg og stå ved det. Dette er andre gang de ombestemmer seg på 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette kan bli bra jeg. Nokia får nok vært dypere med i en strategic alliance med Microsoft og deres WindowsPhone7, enn de ville vært med Google og android. Skal ikke si annet enn at en Nokia e7 med WP7 høres allright ut:) Mitt tips er at WP7 vil få et boost når Nokia slipper telefoner med dette operativsystemet. Tipper også mange businesser vil rette blikket på dette alternativet, da det sannsynligvis (uten at jeg har prøvd WP7) glir meget godt sammen med windows7. Det virker også som Microsoft har begynt å tenke litt større strategisk nå, m.t.p. xbox live, marketplace etc (latt seg inspirere av Apple mon tro?), noe som til slutt kan skape mange gode løsninger for forbrukerne.

Lenke til kommentar

Kan vell ikke si at Windows Phone 7 har floppet riktig enda, har jo faktisk ikke blitt skikkelig lansert globalt enda det finnes jo ingen lokalisering utenom den internasjonale versjonen så inntil Windows Phone 7 faktisk kommer med nordiske varianter osv så forblir det jo noe for spesielt interesserte enn så lenge.

 

Nå var jo ikke akkurat Android så voldsomt populært i starten heller, var mer forbeholdt entusiaster og spesielt interesserte og det er jo først nå i ettertid som mobilene har blitt flere og mer tilgjengelig at Android har begynt å ta av.

Er jo forståelig at Nokia ikke satser på Android hvor det er så fryktelig mange om beinet, og hvor Samsung, HTC og Motorola alt har satt seg ganske bra på det internasjonale markedet.

 

Nokia satser på en ung og lovende hest, med et gigantfirma og svært lommebok (Microsoft) i bakhånd, en risiko er det men potensiale for inntjening og gullavtaler er jo stor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg synes ikke Android mangler. Meego er i grove trekk det samme som Android og nå skal det få støtte for Android applikasjoner også.

 

 

Meego er noe helt annerledes enn Android. Eneste likheten er at de begge bruker Linux i bunnen, men omtrent alt annet er ulikt.

 

Denne avtalen mellom Microsoft og Nokia er en vanvittig god deal for Microsoft og ikke en så god deal for Nokia. Resultatet blir at Nokia blir en av flere produsenter som skal dele på en relativ liten markedsandel. Min påstand vil være at Nokia kommer til å få en mindre markedsandel enn produsenter som Apple, Samsung, LG og HTC (Samsung, LG og HTC satser på flere plattformen).

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke WP7 ett "proffsystem"?

 

For meg virker det mer vinklet mot avanserte hjemmebrukere med LIVE integrering osv. Dersom det er slik Nokia tenker - WP7 mot avanserte brukere og Meego/whatever mot proffbrukere, med hjelp fra MS for integrering mot Office, tror jeg dette kan bli /kickass/.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke Android mangler. Meego er i grove trekk det samme som Android og nå skal det få støtte for Android applikasjoner også.
Meego er noe helt annerledes enn Android. Eneste likheten er at de begge bruker Linux i bunnen, men omtrent alt annet er ulikt.

Med applikasjons-kompatibilitet så er det mer enn bare kjernen som skal være kompatibel.

 

PS. Ikke la deg forvirre av at GUI er ulikt. GUI varierer også stert mellom ulike Android-telefoner.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke Android mangler. Meego er i grove trekk det samme som Android og nå skal det få støtte for Android applikasjoner også.
Meego er noe helt annerledes enn Android. Eneste likheten er at de begge bruker Linux i bunnen, men omtrent alt annet er ulikt.

Med applikasjons-kompatibilitet så er det mer enn bare kjernen som skal være kompatibel.

 

PS. Ikke la deg forvirre av at GUI er ulikt. GUI varierer også stert mellom ulike Android-telefoner.

 

Jeg kan kjøre Windows applikasjoner på mitt Ubuntu system. Betyr det at Ubuntu i grove trekk er det samme som Windows?

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke Android mangler. Meego er i grove trekk det samme som Android og nå skal det få støtte for Android applikasjoner også.
Meego er noe helt annerledes enn Android. Eneste likheten er at de begge bruker Linux i bunnen, men omtrent alt annet er ulikt.

Med applikasjons-kompatibilitet så er det mer enn bare kjernen som skal være kompatibel.

 

PS. Ikke la deg forvirre av at GUI er ulikt. GUI varierer også stert mellom ulike Android-telefoner.

 

Det er en totalt annen plattform. Når man snakker om kompatibilitet så er det en java-vm som kjører som en applikasjon i Meego. Det eneste Meego og Android deler er 2.5MB linux kjerne og noen lavnivåbiblioteker som applikasjoner ikke engang ser. Meego er basert på vanlig GNU/Linux løsninger. Android er en Java-vm som kjører på en linux kjerne, og alt skjer inne i denne vm'en. Jeg vil tro det er mulig å kjøre en Andoid kompatibel virtuell maskin på alle smarttelefoner.

Lenke til kommentar

Jeg hadde uansett planer om å kjøpe en W7-telefon neste gang, og hvis jeg kan få en med Nokia-logoen vil jeg gå for det. Har mange gode erfaringer med Nokia (brukte kun Nokia før jeg hoppet på iOS-toget tidlig 2008), men har ikke vært supergira på å gå tilbake til Symbian. Fattern har en N8, og den ser mer rotete ut enn noe annet.

Lenke til kommentar

Når Nokia kjøpte opp Qt og bestemte seg for å satse på Maemo/MeeGo, og en tidligere MS-toppmann trådte inn som ny sjef for Nokia, ante det meg at noe slik ville skje.

 

Om det ligger mer bak dette vil vi nok ikke se mange mobiler fra Nokia med MeeGo, lurer også på hva som vil være skjebnen til Qt.

 

Synes det også er litt rart at det ble helomvending etter en analytiker konkluderte med at Nokia burde gå for WP7, var iallefall en analytiker som ble veldig profilert i media.

 

At Nokia i tillegg satser på WP7 er bra, men det å gi brukerne et valg på en rekke mobiler ville vært det beste. Tenk hvor digg det hadde vært å først valgt mobil, og deretter valgt om man ville ha MeeGo, Android, WP7 eller Symbian (selv om det er gammelt så kan det fornyes og forbedres ;) ).

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Jeg synes ikke Android mangler. Meego er i grove trekk det samme som Android og nå skal det få støtte for Android applikasjoner også.
Meego er noe helt annerledes enn Android. Eneste likheten er at de begge bruker Linux i bunnen, men omtrent alt annet er ulikt.

Med applikasjons-kompatibilitet så er det mer enn bare kjernen som skal være kompatibel.

 

PS. Ikke la deg forvirre av at GUI er ulikt. GUI varierer også stert mellom ulike Android-telefoner.

 

Ja jøss. Javaprogrammene mine kjører på Windows, OSX og utallige Linux-varianter, så de er det samme.

 

Normalt er dine beskrivelser svært gode, men her er det skivebom.

 

That aside; Det var egentlig på tide noen utviklet et VM/kompatibilitetslag for å kjøre Android-apps på andre enheter. Har savnet muligheten. Dog spørs det hvor nyttig det blir nå som Nokia solgte sjelen sin. Regner uansett med Symbian fortsetter på E-serien, samt blir introdusert på mobiler som tradisjonelt skulle fått S40. Hva MeeGo angår håper jeg virkelig de lanserer en enhet i ny og ne, for jeg må si jeg sikler på en mobil basert på plattformen. Gjerne en stor, fet, tung en - med kjernekraftverk istedenfor batteri :drool:

 

Spøk aside; dette blir spennende. Avhenging av Nokias videre satsing på MeeGo kan det hende min neste mobil ikke blir en Nokia.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...