Gå til innhold

Få et sunnere forhold til World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Christeven, Noen påstår at wow ikke er vanedannende, noe det er.

Noen påstår at guildvenner er fullgode erstatninger for virkelige venner, noe de ikke er.

 

Noen påstår at subjektive meninger er fakta, noe de ikke er.

 

Og noen baserer meningene sine på fakta fremfor gjetting og antagelser.

 

Og mennesker som ser hvite striper i luften etter et passasjerfly og tror det er staten som sprer kjemikalier - de tror også de sitter på fakta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og mennesker som ser hvite striper i luften etter et passasjerfly og tror det er staten som sprer kjemikalier - de tror også de sitter på fakta.

 

Folk som hopper til konklusjoner og antar ting tror mye rart.

 

Offentlig så er kjemikalier blitt brukt for å påvirke været, kanskje også for å lette kommunikasjon med satelitter? Sistnevnte benyttes atmosfæreoppvarmere (kraftige radiobølgeanlegg) til så det kan hende satelitter ikke har noe med kjemikaliene å gjøre.

 

Kjemikaliespraying er blitt foreslått for å dempe virkningen av global oppvarmingen men grunnet prislappen så spørs det om det faller gjennom, noen må jo betale for det.

 

Uansett så ble såkalt chemspraying og geo-engineering forbudt av FN i fjor, noe jeg tror de fleste land vil innrette seg etter.

 

Noen mennesker kan for eksempel tro at alt som er hvitt og ligner på damp ikke kan være noe annet enn contrails og ikke kan inneholde annet enn fordampet vann - helt uten å støtte seg til fakta.

 

Barium er et kjemikalie som er blitt sprayet ut i store doser fra fly og dette er blitt linket til blant annet værmanipulasjon ifølge forskere.

 

Heart Break Kid, Det finnes lite som det ikke finnes svar på, hvis du vet hvor du skal lete kan du finne svar på det meste. Ganske få mennesker kan skryte av å være de smarteste på jorden så det gjelder stort sett å søke svar utenfor seg selv (som noen smartere har funnet).

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pokey, Det må du ikke men hvis du slutter så er det flere som du brukte å se daglig som ikke vil kontakte deg lengre. De kutter deg ut rett og slett. Har du ikke sett "farvel-postene" som så mange lager når de slutter å spille? En historie om hvor fin tid de har hatt men at det nå er på tide å si takk og farvel? Det er som om du reiser til en annen verden med båt og spillerene som er igjen sitter triste på kaien og vinker som om du aldri kommer tilbake.

Mens i realiteten har du ikke flyttet deg en meter, du er fremdeles samme person med tilgang til chat, skype, msn, facebook og alt mulig annet og enhver person som likte å ha kontakt med deg vil fortsette å ha det.

 

Et guild har gjerne et par hundre medlemmer. Ingen har et par hundre venner de snakker med daglig. Jeg har et par gode venner jeg har fått via spill, og selv om jeg ikke spiller samme spill som de lenger snakker vi fortsatt daglig, og så sent som på fredag hadde vi en skypeøkt som varte i seks timer. Jeg har forlatt mange guild, og jeg har vinket farvel til medlemmene, fordi jeg ikke hadde noe forhold til de jeg ville ta med meg ut av spillet. Hvis noen ser på slike guildvenner som erstatning for ekte venner forstår jeg hva du mener, men de aller fleste som mener de har skikkelige venner på nettet har mer enn bare guildvenner. De har venner som de møter oftere på nett enn IRL.

 

Det er fortsatt ekte vennskap, som overhodet ikke er basert på spilling eller World of Warcraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Og noen baserer meningene sine på fakta fremfor gjetting og antagelser.

Skal man basere meningene sine på fakta, må man kunne dokumentere det eller vise til kilder. Spesiellt når mangfoldet er uenige i dine "meninger". :whistle:

 

At mangfoldet er uenig er din oppfatning som også mange er uenig med.

Selv blir jeg litt bekymret dersom mangfoldet faktisk er enig med meg, mangfoldet pleier ikke å ha de beste svarene på ting. Mangfoldet var uenig med Einstein fordi han var smartere enn mangfoldet.

 

Ettersom jeg vet hvordan fakta blir mottatt på et diskusjonsforum på nettet så har det ingen hensikt, de som er istand til å forstå fakta og fortjener å absorbere kunnskap finner frem til kunnskapen selv.

 

 

At du presenterer bevis for noe betyr ikke at folk blir enige med deg, det er en grunn til at folkene tok feil i utgangspunktet..

 

Pokey, Å sammenligne nett-venner med ekte venner blir som å sammenligne en faktisk kjæreste med en cyber-kjæreste. Selv om du kan se på det som en slags akseptabel løsning så får du ikke hele pakken. Kan du ha venner og kjæreste på nett? Klart det, men virkelige venner er fremdeles viktig også. Skal wow og wow-venner bli noe positivt bør det være en felles interesse blant virkelige venner eller komme i tillegg til andre aktiviteter og venner.

 

Forklaringen til det er ganske enkel..

Det finnes ting i livet som er viktigere enn et dataspill,

Og du kan møte viktige mennesker for livet ditt.

En kone du får barn med er et eksempel på en som kan bli viktig for livet ditt, du får ikke det samme fra nettvenner du ikke møter.

 

Så selv om du selvsagt kan erstatte jobb, skole og alle venner med wow + trygd så er det ikke like bra eller enn fullverdig erstatning du ikke taper noe på.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det blir vel unødvendig å peke på hvor morsomt dette er? :!: Men kanskje mangfoldet har rett denne gangen og ikke du? Kan det være mulig for en gang skyld? For du er strengt tatt like bastant og ignorant i hver tråd jeg har sett deg i, hvorfor vil du egentlig diskutere når alt du hører blir bla bla bla viss de da ikke er enig med deg, som ikke er ofte. Jeg vil nødig virke frekk, men du er virkelig one of a kind, på både godt og vondt. Synes du har vært god som har holdt tråden gående så lenge.

 

Men en liten ting, du nevner at mange lager farvel poster? Om 10 stk lager dette på noen uker, er det virkelig mange i den store sammenhengen? Nei selfølgelig ikke, det er kanskje bare en promille. Det er som jeg nevnte tidligere, grunnen til at at det virker som mange sliter med ditt og datt er at så ufattelig mye flere driver med online spilling enn før - ergo det blir mer synlig.

Endret av Nycoplus
Lenke til kommentar

Det blir vel unødvendig å peke på hvor morsomt dette er? :!: Men kanskje mangfoldet har rett denne gangen og ikke du? Kan det være mulig for en gang skyld? For du er strengt tatt like bastant og ignorant i hver tråd jeg har sett deg i, hvorfor vil du egentlig diskutere når alt du hører blir bla bla bla viss de da ikke er enig med deg, som ikke er ofte. Jeg vil nødig virke frekk, men du er virkelig one of a kind, på både godt og vondt. Synes du har vært god som har holdt tråden gående så lenge.

 

Men en liten ting, du nevner at mange lager farvel poster? Om 10 stk lager dette på noen uker, er det virkelig mange i den store sammenhengen? Nei selfølgelig ikke, det er kanskje bare en promille. Det er som jeg nevnte tidligere, grunnen til at at det virker som mange sliter med ditt og datt er at så ufattelig mye flere driver med online spilling enn før - ergo det blir mer synlig.

 

Denne gangen har faktisk mangfoldet rett ettersom wow-gamere er i mindretall.

 

De som ikke lager farvel-poster på et eller annet guildforum eller lignende tar kanskje farvel på en annen måte. Det er ikke så uvanlig og er resultat av at nesten all kommunikasjon med de som det tas farvel med gikk via wow.. Og uten wow gidder man ikke holde kontakten lenger.

 

Det er ikke så mye forskjell på om noe er veldig farlig og påvirker et mindretall eller om noe er lite farlig med påvirker mange. Skadevirkningene kan bli omtrent de samme og det er de som avgjør om det er verdt å sette i gang tiltak. Se bare på mediavold som er den største bidragsyteren til samfunnsvold pga den rammer så mange flere enn hva f.eks. fattigdom og rusmisbruk gjør.

Fokuset er ikke på produktet men på skadevirkningene fra det, to nesten identiske produkt kan ha helt forskjellige skadevirkninger.

 

Mange ser svart/hvitt på ting og klarer ikke å se nyanser. Jeg sier ikke at wow er farlig eller ufarlig, jeg sier at det kan være farlig hvis du er uforsiktig. Dersom du er uenig med dette er du automatisk uforsiktig og i risikosonen.

 

Flere wow-spillere misliker meg på grunn av dette mens de som ikke spiller wow eller har sluttet nikker og smiler.

 

En ting jeg tror mange her ikke har tenkt over er at det alltid vil være noen som er uenige med deg. Du kan gå inn i et lokale og hver eneste en kan klappe og være enig mens i det neste er alle uenige - selv om du presenterer akkurat samme idè med beviselige fakta. Hva andre tror og tenker er ikke like viktig som hva du selv tenker, hvis du skal tilpasse ditt syn etter de rundt deg må du enten oppholde deg med samme folk hele tiden eller forandre syn for hver dag som går.

 

Det er mulig å endre mening mange ganger for dagen alt etter hvem man prater med, slik at ingen andre kan si "du tar feil", men jeg liker å være ærlig.

 

Pokey, Riv ruskende gal med argumentasjon som en 5-åring. Kanskje jeg burde begynne å spille wow mest mulig og late som at det ikke kunne få noen negative konsekvenser overhodet å ikke bruke tid på noe som helst annet enn et dataspill.. Da er jeg ikke lenger gal med argumentasjon som et barn?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det er omvendt, det er kun mulig å fastslå påvirkningen på en generell basis. Se på det som en drakraft mot skadevirkninger - vi vet ikke hvem som blir dratt men vi vet hvor mange..

 

Det er akkurat det samme med tobakk, det lar seg ikke gjøre å bevise direkte sammenheng mellom tobakk og kreft men vi har statistiske beviser som gjør at vi kan fastslå en korrelasjon på generell basis.

Lenke til kommentar

Men om du ser på antallet som blir "skadet" av wow og antallet som faktisk spiller kan du ikke si det er en sammenheng.

 

Du sier og at majoriteten har rett ettersom at majoriteten ikke er wow spillere, alle untatt wow spillere mener ikke wow er helsefarlig. Enten du liker det eller ikke mener ikke resten av Verden untatt den gruppen du snakker imot det samme som deg.

Lenke til kommentar

 

 

Denne gangen har faktisk mangfoldet rett ettersom wow-gamere er i mindretall.

 

Flere wow-spillere misliker meg på grunn av dette mens de som ikke spiller wow eller har sluttet nikker og smiler.

 

 

Så vidt jeg forstår det her mener alle untatt de som faktisk spiller wow at wow er farlig. Hvorfor prøver aldri mamma å stoppe meg fra å spille? om hun mener det er farlig hadde hun nok gjort noe med at det er farlig.

 

 

Ettersom jeg vet hvordan fakta blir mottatt på et diskusjonsforum på nettet så har det ingen hensikt, de som er istand til å forstå fakta og fortjener å absorbere kunnskap finner frem til kunnskapen selv.

 

Hvis de som fortjener å vite at wow er farlig finner det ut selv, hvorfor eksisterer denne tråden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...