Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpetråden - Spar penger!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varmepumpen min har super quiet, som jo gjør at den blåser svakere. Men gjør det at den er dyrere i drift?

 

Må kompressoren gå like mye utvendig?

 

Kompressoren trenger ikke nødvendigvis å gå samtidig som innedelen, det kommer an på kompressorens effektivitet og mengde kjølemedie.

Og om innedelen din har liten spredeevne så vil ikke dette føre til dyrere drift, bare mindre spreding av varmen rett og slett.

Lenke til kommentar

Varmepumpen min har super quiet, som jo gjør at den blåser svakere. Men gjør det at den er dyrere i drift?

 

Må kompressoren gå like mye utvendig?

 

Kompressoren trenger ikke nødvendigvis å gå samtidig som innedelen, det kommer an på kompressorens effektivitet og mengde kjølemedie.

Og om innedelen din har liten spredeevne så vil ikke dette føre til dyrere drift, bare mindre spreding av varmen rett og slett.

Ok, så pumpen går bare så mye den må uansett luftmengde. Slik at kjøres luftmengden ned for å bli mer stille så vil den bruke mindre krefter på drifta også?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Varmepumpen min har super quiet, som jo gjør at den blåser svakere. Men gjør det at den er dyrere i drift?

 

Må kompressoren gå like mye utvendig?

 

Kompressoren trenger ikke nødvendigvis å gå samtidig som innedelen, det kommer an på kompressorens effektivitet og mengde kjølemedie.

Og om innedelen din har liten spredeevne så vil ikke dette føre til dyrere drift, bare mindre spreding av varmen rett og slett.

Ok, så pumpen går bare så mye den må uansett luftmengde. Slik at kjøres luftmengden ned for å bli mer stille så vil den bruke mindre krefter på drifta også?

 

Takk for svar.

 

Lufta som blåser ut fra innedelen har ingenting med varmeutvindelsesprosessen å gjøre, det er rett og slett bare ei vifte som blåser på en radiator. Varmepumpen leverer akkurat like mye effekt uten vifte i innedelen, men spredningen av varmen blir dårligere.

Lenke til kommentar

Tjorven: Det stemmer ikke. Jo tregere vifta går jo høyere temperaturdifferanse blir det mellom kondenserrørene (rørene i innedelen) og lufta i rommet. Ønsker man f.eks 20 grader inne så må rørene i kondenseren kanskje holde 30 grader med ultra quiet i stedet for 25. Dvs. tilsvarende om utetemperaturen var 5 grader lavere, med den lavere effektiviteten det betyr.

 

Virkningsgraden er helt klart avhengig av blant annet viftehastighet. En annen men ikke justerbar faktor er fysisk størrelse på inne- og utedelens varmevekslende flater. Skal man ha høy virkningsgrad så kan man kjøpe en pumpe med enorme varmevekslere og kraftige vifter.

 

I praksis bør man unngå ultra quiet modus når man ikke trenger det. Skal man ha seg en time på sofaen i nærheten av pumpa så kan man sette det på. Skal man nyte musikk på lav styrke fra et svært godt lydanlegg så kan man sette det på. Men altså ikke til vanlig. Man bør også unngå ultra quiet når pumpa bør jobbe hardt (kalde vinterdager). Personlig har jeg pumpa alltid på auto viftehastighet fordi den da skrur ned hastigheten automatisk når utetemperaturen er på pluss-siden. De dagene det er skikkelig kaldt får jeg heller tåle litt støy i bytte mot høyere effektivitet.

Lenke til kommentar
Varmepumpen min har super quiet, som jo gjør at den blåser svakere. Men gjør det at den er dyrere i drift?

Ja, den blir dyrere i drift, men jeg vet ikke hvor mye. Jeg vil gjette på kanskje 20% med mindre pumpa jobber på maks fra før. Gjør den det så blir bare resultatet at pumpa ikke klarer å holde like høy innetemperatur som med vanlig drift.

 

Må kompressoren gå like mye utvendig?

Det vet jeg ikke. Jeg vil anta det varierer fra modell til modell og merke til merke. Jeg har ikke sjekket hvordan den viftestrategien er på min Panasonic.

Lenke til kommentar

...

 

Ja du er inne på noe, men du treffer ikke helt :-)

 

En radiator som blåser svakt er IKKE dyrere, den bruker IKKE mer strøm!

 

Men det er hensiktsmessig å kjøle kjølemediet ned mest mulig før det går tilbake til kompressoren. Dette har med virkningsgraden å gjøre, jo mer du kjøler ned kjølemediet jo mer effektiv er varmepumpen som igjen resulterer i flere Kw varme pr Kw strøm.

Med andre ord, om du ønsker den beste utnyttelsen av varmepumpen så er det Auto som gjelder!

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar

Joda, du sier det jo indirekte selv. En radiator som blåser svakere (super quiet) vil gjøre at varmepumpa som helhet vil få lavere virkningsgrad og dermed levere mindre varme. Med andre ord må man tilføre mer elektrisk effekt for å få ut samme varmeeffekt og termostaten på innsiden blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Mindre kW varme per kW strøm betyr at innetemperaturen synker. Synkende innetemperatur fører til at termostaten ber varmepumpa jobbe litt hardere. Det gjør den ved å tilføre mer elektrisk effekt slik at avgitt varmeeffekt kommer opp på det nivå det må være for at temperaturen skal holde seg på ønsket nivå. Reguleringssløfa gjør altså at avgitt varmeeffekt blir stabil, mens elektrisk effekt øker. Energiregnskapsmessig vil kompressoren (inverter, motor og pumpehus) få økt varmetap som følge av at den jobber hardere.

 

Reduksjon av støy og økt strømforbruk henger altså sammen.

 

Varmepumper uten inverter (av-på-pumper) vil også måtte jobbe mer, men da som følge av at den jobber f.eks 70% av tida i stedet for 60% av tida.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. luft-luft varmepumpe bør dimmensjoneres for å klare å holde innetemperaturen behagelig alene på høsten og kyst-vintertemperaturer (+5 til -5). Men man bør ikke dimmensjonere for de kaldeste dagene i året eller innlands-vintertemperaturer (-10 til -30). Da bør man heller ha tilleggsvarme.

 

Eksemplet mitt forutsetter at man har dimmensjonert pumpa riktig og ikke lar innetemperaturen falle til langt under ønsket nivå.

Lenke til kommentar

Snakker vi ikke fortsatt om luft til luft varmepumper da? Det er jo super quiet funksjonen på innedelen vi snakker om.

 

Varmepumpen bør ikke dimmensjoneres for den absolutt kaldeste dagen i året, fordi det koster uhensiktsmessig mye mer enn å spe på med tilleggsvarme (panelovner, ved etc) de kaldeste dagene i året. Prisforskjellen på en riktig dimmensjonert og en som er dimmensjonert etter kaldeste dag er kanskje 20 000 kr, en prisdifferanse man vil ha noen få dager i året på å spare inn. Det sier seg selv at prisdifferansen ikke vil spare seg inn i pumpens levetid.

 

Man bør man regne med tilleggsvarme fra ca -10 grader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men hva er det egentlig du prøver å diskutere?

To ting:

1. Støy, effektivitet og kostnad henger sammen

2. Det lønner seg ikke å dimmensjonere etter en antagelse om at ekstremsituasjoner er normalen

 

1. Du kan si at mer støy gir deg mer for pengene, men du kan ikke si at mindre støy gjør varmen dyrere.

Egentlig ganske teit av meg å prøve å få frem dette budskapet da normale folk værken har interesse eller evne til å fatte forskjellen ;)

 

2. Nei kanskje ikke ekstremsituasjonen (har jeg sagt det?). men etter "normal situasjonen" vinterhalvåret er vell ganske fornuftig?

Lenke til kommentar

1. Du kan si at mer støy gir deg mer for pengene, men du kan ikke si at mindre støy gjør varmen dyrere.

Egentlig ganske teit av meg å prøve å få frem dette budskapet da normale folk værken har interesse eller evne til å fatte forskjellen ;)

Hvis mer støy gir mer for pengene vil jo mindre støy gi mindre for pengene.

 

Vil du ikke si at mindre for pengene betyr at varmen blir dyrere?

 

Måtte bare spør da eg følte det var en logisk brist der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Du kan si at mer støy gir deg mer for pengene, men du kan ikke si at mindre støy gjør varmen dyrere.

Egentlig ganske teit av meg å prøve å få frem dette budskapet da normale folk værken har interesse eller evne til å fatte forskjellen ;)

Hvis mer støy gir mer for pengene vil jo mindre støy gi mindre for pengene.

 

Vil du ikke si at mindre for pengene betyr at varmen blir dyrere?

 

Måtte bare spør da eg følte det var en logisk brist der...

 

Om du putter inn 1Kw strøm i en varmepumpe og du får ut 4Kw med varme, du utnytter kun 3Kw av varmen. Blir det da riktig å si at varmen blir dyrere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...