Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpetråden - Spar penger!


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke NEK tilgjengelig her, men mener det skal stå et sted i bolig-delen (punkt 823.... ). Samme punkt som gjelder for blant annet varmtvannsberedere.

Kravet er fast tilkobling spesifikt for VVB med merkeeffekt på 1500 W eller meir. Står ingenting om eigen kurs eller anna utstyr som kan trekke over 1500 W. Meg bekjent er det kun for elbilladarar at NEK faktisk stiller krav om eigen kurs til bustadformål. Du kan òg bruke industrikontakt for VVB.

Varmepumpe er ofte tilkopla med stikkontakt eller fast tilkopla med servicebrytar av praktiske omsyn, men det er heller ikkje noko krav.

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Simen1 said:

@Nimrad Alt utstyr med over 1500W skal ha egen kurs, fast kablet (ikke stikk) i følge NEK400. De fleste multisplitt er vel over det med god margin. De skal også ha egen utkoblingsbryter som skal brukes f.eks i forbindelse med service. Sikringa skal ikke brukes som utkoblingsbryter.

 

Hvor finner du dette kravet? Jeg er kun kjent med kravet til elbil og varmtvannstank .

image.png.c891f802ee4904e48bf5acd852a80fc5.png

 

Derimot sier elsikkerhet 65 at det er ok med stikkontakt for varmepumpe. I 2020 skrev Hans Olav Arnesen som er Elektriker, elkraftingeniør, installasjonsinspektør (elsikkerhetsingeniør), installatør og elsikkerhetsinstruktør (spesialitet NEK 400 og FEL) at denne fortsatt var gjeldende.

image.png.80e3780c46a6465be14d4467eb44297c.png

Trainor | Varmepumpe

image.png.c80f80d771016eef61d385fc0770e832.png

 

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...