Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpetråden - Spar penger!


Anbefalte innlegg

Ettersom det ser ut til å være en litt overgjenomsnittet interesse for varmepumper bland deltagerene i denne tråden føler jeg for å vise frem noe et varmpepumpeanlegg som det vil ta litt tid å spare inn ;)

 

post-121545-0-77148800-1319229518_thumb.jpg

 

post-121545-0-33073200-1319229534_thumb.jpg

 

Dette er et ettermontert luft til vann Co2 varmepumpeanlegg kombinert med sonestyrt varmestyring i huset som styrer husets radiatorer samt den ene panelovnen som er igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.kcc.se

Stor leverandør av b.la. Co2 pumpen.

 

 

Har brukt en del tid på innstillinger selv, og begynner å bli fornøyd selv om det sikkert er mer å hente.

 

Selv vurderer jeg å gå bort fra sonestyringen for å få en jevnere flyt i varmetilførselen.

 

Ahaaaa... Du snakker om den orginale sone sonden? Den bruker ikke vi heller!

Anlegget her har 7 soner som er styrt av en ekstern sonestyring :)

Lenke til kommentar

Ahaaaa... Du snakker om den orginale sone sonden? Den bruker ikke vi heller!

Anlegget her har 7 soner som er styrt av en ekstern sonestyring :)

 

 

 

Samme som meg.

Gulvvarme fordelt på 7 soner som styres av en enkel trådløs Uponor sentral.

 

Tanken til KCC er å ha Co2 pumpens romføler sentralt plassert, justere inn samtlige sløyfer manuelt for deretter å la pumpen justere alle sonene synkront i forhold til ute & inneføleren.

Lenke til kommentar

Forøvrig:

 

 

En venn av meg er nå i full gang med å koble opp et vedfyrt akkumulatorsystem mot sin Co2.

Der skal 2x750l gi støtte til både oppvarming og forbruksvann.

 

Forbruksvannet skal shuntes inn direkte på 65C og oppvarmingsvannet skal shuntes inn (65C) på retur VP med bypass ved sommerdrift.

 

Tanker og ideer rundt dette mottas med pluss i boka :)

 

 

Lenke til kommentar

Forøvrig:

 

 

En venn av meg er nå i full gang med å koble opp et vedfyrt akkumulatorsystem mot sin Co2.

Der skal 2x750l gi støtte til både oppvarming og forbruksvann.

 

Forbruksvannet skal shuntes inn direkte på 65C og oppvarmingsvannet skal shuntes inn (65C) på retur VP med bypass ved sommerdrift.

 

Tanker og ideer rundt dette mottas med pluss i boka :)

 

Det er fatter'n som er den virkelige varmepumpe eksperten her i huset, jeg vet at han har planlagt noe lignende her faktisk :-)

 

Han kunne gjerne dele sine planer, kommer tilbake med mer :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja jeg har vurdert mange løsninger for å kunne tilføre vedfyrvarme til det vannbårne systemet. Noen av begrensningene i systemet er at VP må være i drift for å frostsikre utedelen, om ikke hele anlegget er spritfylt da. Jeg har tatt utgangspunkt i at VP må være i drift hele tiden. All ekstern varme som blir ledet inn på VP eksisterende kretser vil forstyrre og gi lite tilfredsstillende driftsforhold for VP.

 

 

 

I stedet for å føre oppvarmet vann inn på 65°C kretsen ut fra VP, så har det vist seg at om man kjøler ned vannet før det går ut på VP så kan man her ta ut mye gratis varme. Ved å ta ut varme og bruke den på en akkumulatortank eller en Fan Coil så kan man ta ut store mengder gratis varme fra returvannet uten at uttemperaturen fra VP påvirkes. Utedelen bruker heller ikke mer strøm om returvannet kjøles ned til 25-30°C. En slik akkumulatortank kan brukes til å forvarme varmt tappevann før det går inn på spiralen i VP tanken.

 

Siden denne ombyggingen ble gjort så har tilleggsvarmen vært permanent utkoblet.

 

 

 

Hvordan dette gjøres kan diskuteres, jeg har valgt en løsning med egen regulering / styring.

Lenke til kommentar

Driver og kikker rundt etter en luft/luft varmepumpe som kan ta mesteparten av oppvarmingsbehovet i huset. Huset ligger på sørlandskysten så de dagene i året det er under -10 kan vi fyre med litt ekstra strøm eller ved, og har dermed ikke planer om å kjøpe noe veldig store greier.

 

Det er jeg har sett for meg er noe i den lave endren av prisskalaen, og da kanskje på den som bl.a Coop innimellom pusher til 13-14.000 med montering (Panasonic CE9JKE), eller den som MegaFlis selger nå til 14.000 (Fujitsu asyg 12lec).

 

Er det noen grunn til å ikke velge en av de to, eller er det andre som er et bedre valg i pristkategorien under 15.000 inkl standard montering? Man kan jo alltids legge på en 1000-lapp for å få noe som er litt bedre hele veien opp til man passerer 40.000 (eller ca 45.000 som var det tilbudet jeg fikk fra en varmepumpepusher sist vinter.)

 

Selve huset er ca 200kvm over tre etasjer, ganske åpen løsning, men det er hovedsakelig 2. etasjen som skal varmes opp. I 3. etg er det soverom (trenger ikke så mye varme) og bad (med varmekabler) og en stue som sansynligvis vil få nok varme opp fra trappa. 1. etasjen skal delvis deles opp i en separat leilighet, noen rom har/får varmekabler, og andre rom trenger ikke spesiellt mye oppvarming. Huset er fra 1953 men er etterisolert så det er >20cm i vegger >30cm i tak og 3 lag med glass i nye vinduer.

 

Må bestemme meg snart da jeg har planer om å felle innedelen inn 5-10cm inn i veggen så den ikke stikker så mye fram, og få skjult rør/ledinger til utedel best mulig. Jeg må få tilpasset målene før jeg gjør meg ferdig med veggen.

Lenke til kommentar

Antall kvadrat spiller ikke så stor rolle. Det er årsforbruket av kWh som teller. Rettere sagt den andelen som ikke går til varmtvann (~80%?) og deretter den andelen av huset som du regner med å varme opp med varmepumpa, la oss si halvparten. (~40% av totalen).

 

Hvis du har et forbruk på 20 000 kWh i året så kan du regne med at pumpa vil ta 40% av det, eller 8000 kWh varmeeffekt. Med en gjennomsnittlig COP-faktor på 3-3,5 (siden du bor ved kysten på sørlandet) og 80 øre/kWh så kan du regne med å spare ca 4000 kr i året med pumpa. Du bør med andre ord ikke satse på de råeste og dyreste pumpene, men gjerne de til rundt 13-14 000 kr

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har egentlig ingen velbegrunnede anbefalinger angående type varmepumpe å komme med, men tenkte bare å tipse om at du må passe på å ha litt "luft" rundt innedelen så du ikke bygger den inn for trangt. Den har behov for å kunne suge luft effektivt.. :)

 

Har forøvrig en Panasonic varmepumpe som er fem-seks år gammel og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Antall kvadrat spiller ikke så stor rolle. Det er årsforbruket av kWh som teller. Rettere sagt den andelen som ikke går til varmtvann (~80%?) og deretter den andelen av huset som du regner med å varme opp med varmepumpa, la oss si halvparten. (~40% av totalen).

 

Hvis du har et forbruk på 20 000 kWh i året så kan du regne med at pumpa vil ta 40% av det, eller 8000 kWh varmeeffekt. Med en gjennomsnittlig COP-faktor på 3-3,5 (siden du bor ved kysten på sørlandet) og 80 øre/kWh så kan du regne med å spare ca 4000 kr i året med pumpa. Du bør med andre ord ikke satse på de råeste og dyreste pumpene, men gjerne de til rundt 13-14 000 kr

 

Forrige eier hadde et forbruk på bortimot 40.000kWh/år, og det var en dame på 90 som også fyrte med bode koks og ved i alle tre etasjer, men etter at vi overtok har det kommet 15cm isolasjon ekstra i yttervegger og nye vinduer. Taket har også fått sin dose med isolasjon, og vi har åpnet opp for å slippe å ha veldig mange små rom og ganger som krever ekstra oppvarming. Vi har vel kastet ut rundt 15 gamle panelovner.

 

Må vel beregne en god 1000-lapp i året til vedlikehold også når sluttsummen skal gjøres opp

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har egentlig ingen velbegrunnede anbefalinger angående type varmepumpe å komme med, men tenkte bare å tipse om at du må passe på å ha litt "luft" rundt innedelen så du ikke bygger den inn for trangt. Den har behov for å kunne suge luft effektivt.. :)

 

Har forøvrig en Panasonic varmepumpe som er fem-seks år gammel og er veldig fornøyd med den.

 

 

De forskjellige innedelene jeg har kikket litt mer nøye på har utblåsingen mot fronten og innsug på omtrent hele toppen. Regner med at hvis jeg feller den 5cm inn i veggen vil jeg også la det være 5cm over for å ikke begrense luften mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...