Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpetråden - Spar penger!


Anbefalte innlegg

Komfort er viktig, men det er ikke alltid en L/L-VP er et positivt bidrag til komfort. Valg av modell, og spesielt valg av plassering, er viktig å få riktig. Feil plassering kan medføre trekk og støy i områder der dette ikke er ønskelig. Blomster etc. som plasseres i nærheten av VP vil også visne/dø veldig fort, enten det er avskårne (roser f.x.) eller orkideer.

 

Når det er sagt, jeg har hatt L/L-VP i 7-8 år nå, og forbruket er redusert med ca 10.000 kWh i snitt disse årene, i forhold til tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De forskriftene er vel ikke gjeldende enda, men kommer. Alt over 2kW blir "forbudt" å koble til stikkontakter er vel ryktene.

 

DET er syke greier det. Ganske mange apparater som ikke kan brukes lenger da.

 

 

Dette er jo bare vås og tull som ikke kan gjennomføres.

Tror heller ikke på at det er noe slikt som er foreslått.

(i hvertfall ikke av fagfolk)

Vanlige stikkontakter får du opp til 63A.

Du har b.l.a. verktøy og en haug med andre ting du må kunne flytte.

Det er ingen forskrift som forbyr stikkontakter.

At det er anbefalt med fast tilkobling på enkelte ting kan jo virke lurt for enkelte, men det er helt meningsløst til en vannkoker.

At det er lurt å ha en egen kurs for stikkontaktene under kjøkkenbenken er jo greit. Men det er ikke farlig å overbelaste en kurs, det er derfor vi har sikringer , det er bare irriterende hvis sikringen gikk hver gang du satte i vannkokeren samtidig som vaskemakina gikk, derfor anbefaler man egen kurs, ikke fast tilkobling.

 

Hvis noe slikt hadde vært aktuelt p.g.a at det var farlig å bruke stikkontakt så ville det heller kommet nye krav til stikkontakten.

Men du sier det selv , det er rykter ikke nye forskrifter.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare kommentere at kroner og øre er ikke alt når det gjelder avgjørelsen om varmepumpe eller ikke. Komfort er også viktig. En varmepumpe som gjør det behagelig varmt i hust hele tiden, samt muligheten til kulde om sommeren er verdt en del også.

 

Jeg må innrømme at jeg går og planlegger kjøp av pumpe nr 2 for å holde gang/loft varmere (og kaldere), selv om dette ikke vil være "økonomisk lønnsomt". Det vil gjøre at pumpen i stua vil "suse" mindre, samt at det blir gjevnere temp i hele huset.

Ja, komfort er en viktig del av totalen, men det er fortsatt bortkastede penger å overdimensjonere kraftig. Riktig dimensjonering kommer an på hvor mye varmeproduksjon pumpa skal erstatte. Dette tallet er hverken det samme som totalt strømforbruk eller summen av oppvarmingskilder i huset. Det vil være varmekabler som ikke erstattes, rom som ligger lukket og adskilt fra resten av rommene i huset osv.

 

Modellene med svært god luftfiltrering koster ofte en god del mer enn de med enklere luftfiltrering. Har man balansert ventilasjon og gode filter på det anlegget så er det vel litt bortkastet å betale mye ekstra for ennå mer filtrering. Balansert ventilasjon er forresten veldig bra for varmefordelinga i huset og gjør plasseringen enklere og bedre med tanke på støy.

 

Blomster etc. som plasseres i nærheten av VP vil også visne/dø veldig fort, enten det er avskårne (roser f.x.) eller orkideer.

Aha, så det kan være grunnen til at orkideene dør så fort hos meg.

 

De forskriftene er vel ikke gjeldende enda, men kommer. Alt over 2kW blir "forbudt" å koble til stikkontakter er vel ryktene.

 

DET er syke greier det. Ganske mange apparater som ikke kan brukes lenger da.

Jeg trodde det ble vedtatt innført tidligere i høst. Fagfolk vil neppe motstride seg dette da det betyr mer jobb og mer penger i kassa. Utstyrsleverandørene blir nok like glade. Argumentene er vist brannsikkerhet. Fortsatt står elektriske feil for en betydelig andel av branner, men det kan god hende det er bevist eller ubevist feiltolkning av statistikken som har lagt mesteparten av skylda på ledningsnettet og ikke på tilkoblet utstyr. Brannårsakene som skyldes ledningsnett er nok i hovedsak veldig gamle anlegg, dimensjonert på en helt annen måte enn i dag, som har føt økt belastning med årene, morkne eller vannskadde kabler. I og med at varmepumper er spesielt godt egnet for (gamle) energislukende hus så kan det være lurt å legge ny kurs til varmepumpa.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det som kom i høst var at de fjernet muligheten for å overbelaste en kurs med 1,45xIz, der Iz er merkestrømmen til vernet.

 

Da kom det nye vern som kobler ut raskere på overbelastning.

 

Det eg nevner over her har eg hørt fra to uavhengige elektrikere, men har ikke funnet noe om det selv. Bare en så enkel ting som vannkokeren min må da kobles fast, da denne er på 2,2kW.

 

Så, helt enig. Det høres helt sykt ut, og eg lurer på hvordan de har tenkt å løse det. Derfor har eg tenkt hver gang at dette kommer kun til å gjelde fastmontert utstyr.

 

Blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Blomster etc. som plasseres i nærheten av VP vil også visne/dø veldig fort, enten det er avskårne (roser f.x.) eller orkideer.

Aha, så det kan være grunnen til at orkideene dør så fort hos meg.

Det kan det være, men det kan også være andre grunner. (Vanner du de riktig?) Når vi setter de langt unna innedelen, holder de kjempelenge, så hos oss er det VP som gjør det.

Lenke til kommentar

1 gang i uken, samme dagen skal de spyles gjennom med vann. Skal ikke stå i vann.

 

Kona er beinhard på det. Eneste blomstene hun klarer å holde liv i. Men så har vi nettopp flyttet inn i hus med VP, så blir jo spennende å se :p

 

Er det tørr luft som er problemet, eller er det varm luft i bevegelse generelt?

Lenke til kommentar

Er det tørr luft som er problemet, eller er det varm luft i bevegelse generelt?

Si det... Det blir samme luften over hele huset (ihvertfall rommet), og jeg vet ikke om det blir tørrere luft ved bruk av VP enn av elektriske panelovner. Siden dette problemet er størst i nærheten av innedelen, antar jeg at det er varm luft i bevegelse som er hovedgrunnen.

Lenke til kommentar

Kommer med tilbakemelding etter at YIT(Bauer) har vært hos oss i dag.

 

Jeg kommer nok til å kjøpe varmepumpe selv om jeg ikke nødvendigvis sparer så mye penger på det. Ser på det som en relativt grei ting å ha. Spørsmålet er vel på en måte om jeg skal kjøpe nå (tilbudet til Komplett) eller vente og se hva som dukker opp på nyåret. For meg så er det veldig viktig med en stillegående pumpe. Varmebehovet er nok ganske moderat, men en kraftig pumpe som jobber veldig lite blir da i mitt hode en oppskrift på en stille pumpe :)

 

IVT har fått mye skryt rundt omkring, men ser ikke så mye om dem her i tråden.

Lenke til kommentar

Det som kom i høst var at de fjernet muligheten for å overbelaste en kurs med 1,45xIz, der Iz er merkestrømmen til vernet.

 

Da kom det nye vern som kobler ut raskere på overbelastning.

 

Det eg nevner over her har eg hørt fra to uavhengige elektrikere, men har ikke funnet noe om det selv. Bare en så enkel ting som vannkokeren min må da kobles fast, da denne er på 2,2kW.

 

Så, helt enig. Det høres helt sykt ut, og eg lurer på hvordan de har tenkt å løse det. Derfor har eg tenkt hver gang at dette kommer kun til å gjelde fastmontert utstyr.

 

Blir spennende å se.

 

Da må du nok ha missforstått. 2,2kW trekker under 10 A på 230V anlegg, så intet problem.

Det du nevener med vern som løser ut raskere stemmer men det har ikke noe med at de skal kobles fast og ha egen kurs.

Problemet er at når du setter på mikroen og vannkokeren på en ny 10A så gar kansje sikringen.

Men ikke på en 16A. Største probemet ved dette har vært billiganlegg der det f.eks. er 1 stk. 16A til Vaskerom/bad som du kan overbelaste konsant fordi både tørketrommel og vaskemaskin går samtidig + en del annet.

Regelen om mindre overlast har kommet p.g.a. underdimensjonerte sikringsskap i forhold til ant. kurser. Så eneste forskjellen nå er flere kurser for at sikringen ikke skal gå.

 

Så det du sier med fast tilkobling er feil. Du har nok misforstått med egen kurs.

Lenke til kommentar

Så det du sier med fast tilkobling er feil. Du har nok misforstått med egen kurs.

Hva er feil? At eg har blitt fortalt dette?

 

Om det er feil eller ei er meg knekkende likegyldig da eg skreiv at dette er blitt meg fortalt av to uavhengige elektrikere. Men skreiv da virkelig at eg synest det høres rart ut?

 

Er forøvrig automatiker selv, så kjenner til utregning av effektformelen :)

 

Når du nevner dette med den nye typen vern, så har ikke det noenting med min kommentar om innføring av krav til fast installasjon å gjøre. Reglene om å fjerne 1.45xIz kom i fjor høst, de andre reglene er rykter.

 

zanta: Aldri tilbakevirkende kraft av nye regler for elektriske anlegg. Det ville blitt sinnsykt.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Med nytt skap, 18 kurser + underfordeling som får 3-4 kurser føler jeg at jeg er godt dekket. 3-fas til verksted/hobbyrom i kjelleren ble en liten bonus.

 

For å ikke spore helt av fikk jeg min Fujitsu pumpe idag og gikk sammen med montøren igjennom mine skumle planer om å felle den inn i veggen og vi kom til en løsning som både montør og jeg kunne leve med, så da er det bare å bli ferdig med veggen før han kommer tilbake for å montere saken.

Lenke til kommentar

Så det du sier med fast tilkobling er feil. Du har nok misforstått med egen kurs.

Hva er feil? At eg har blitt fortalt dette?

 

Om det er feil eller ei er meg knekkende likegyldig da eg skreiv at dette er blitt meg fortalt av to uavhengige elektrikere. Men skreiv da virkelig at eg synest det høres rart ut?

 

Er forøvrig automatiker selv, så kjenner til utregning av effektformelen :)

 

Når du nevner dette med den nye typen vern, så har ikke det noenting med min kommentar om innføring av krav til fast installasjon å gjøre. Reglene om å fjerne 1.45xIz kom i fjor høst, de andre reglene er rykter.

 

zanta: Aldri tilbakevirkende kraft av nye regler for elektriske anlegg. Det ville blitt sinnsykt.

Oppfattet feil mener jeg med det. Har en elektrikker sagt dette til deg så tar han feil.

(skal være litt forsiktig da, for mye rare forslg ute)

Men har sjekket med en installatør nå og han sier det samme som meg : Bare nye vern som løser ut raskere.

Som resulterer i flere kurser på vaskerom, kjøkken og garasje.

 

Skulle det være et slikt forslag om å koble alt fast så er det jo helt på jordet. Mulig en anbefaling fra noen. Noen forsikringsselskap forbyr f.eks. kaffetraktere i kontorbygg.

Men med hensyn til brann i privatbolig så løser det ingen ting å koble det fast. Det er ikke stikkontakten som brenner.

Lenke til kommentar

Med nytt skap, 18 kurser + underfordeling som får 3-4 kurser føler jeg at jeg er godt dekket. 3-fas til verksted/hobbyrom i kjelleren ble en liten bonus.

 

For å ikke spore helt av fikk jeg min Fujitsu pumpe idag og gikk sammen med montøren igjennom mine skumle planer om å felle den inn i veggen og vi kom til en løsning som både montør og jeg kunne leve med, så da er det bare å bli ferdig med veggen før han kommer tilbake for å montere saken.

 

Det høres ut som et bra moderne skap slik det bør være i nye boliger i dag.

 

Problemet har vært billigskap med 8 kurser på f.eks. en 120 kvm leilighet.

Lurt å innføre syntes jeg da slikt er for dårlig i dag. Tar vekk muligheten for byggherrer og kunder til å la kvaliteten svikte for lav pris.

Lenke til kommentar

Da har montøren fra Bauer vært her.

 

Han mente at en pumpe nede ville føre til A) termostaten nede "slår av" pumpen da ønsket temperatur er oppnådd uten at det er riktig temp oppe. Eller B) termostat oppe og pumpe nede vil føre til aaalt for varmt nede ved ønsket temperatur oppe.

 

Eneste løsning var da multisplit anlegg (35-45 tusen kroner) med større utedel og takboks innerdel i 2. etg og "vanlig" innerdel nede. Det blir ganske uaktuelt hos oss. Jeg ser at min vegg i vegg nabo har Bosch singlesplit anlegg med innerdel nede i tv-stuen og ingenting oppe. Skal ta en tur inn hos dem for å høre hvordan det virker hos dem.

Lenke til kommentar

Har du balansert ventilasjon? I så fall vil det anlegget spre varmen.

 

Hvis ikke så kan du installere en vifte som blåser luft mellom etasjene et annet sted enn trappeoppgangen slik at du får fordelt varmen godt uten å måtte investere i to innedeler.

 

To innedeler trenger forresten ikke være så stort som skissert her. Raskt estimert koster det ca 50% mer enn vanlig pumpe med en innedel. (Regn også med +50% på montering). Forhør deg med flere dersom ikke YIT kan levere til den prisen jeg skisserer her.

Lenke til kommentar

Oppfattet feil mener jeg med det. Har en elektrikker sagt dette til deg så tar han feil.

(skal være litt forsiktig da, for mye rare forslg ute)

Men har sjekket med en installatør nå og han sier det samme som meg : Bare nye vern som løser ut raskere.

 

Dette med vernene er jo allerede innførte regler. Snakker om ting som skal komme.

 

Og hvordan kan du vite hva som er rett og galt fremover? Jobber du i NEK? Isåfall gir eg meg på flekken :)

 

Men håper ikke de kommer med de tullereglene. Det blir for sprøtt.

Det som var ene argumentet var å unngå at stikkontakter fikk koblet til f.eks en vannkoker som står på og dermed 2kW av/på funksjon i stikkontakten. Det fører til stor slitasje på stikket.

 

Men eg mener at en bærbar pc sliter mye mer på stikkontaktene.

 

Men kanskje nok OT her i tråden. :) Tiden vil vise hva som skjer.

Lenke til kommentar

Har du balansert ventilasjon? I så fall vil det anlegget spre varmen.

 

Hvis ikke så kan du installere en vifte som blåser luft mellom etasjene et annet sted enn trappeoppgangen slik at du får fordelt varmen godt uten å måtte investere i to innedeler.

 

To innedeler trenger forresten ikke være så stort som skissert her. Raskt estimert koster det ca 50% mer enn vanlig pumpe med en innedel. (Regn også med +50% på montering). Forhør deg med flere dersom ikke YIT kan levere til den prisen jeg skisserer her.

 

Vel, dem skulle ha 28 000,- for Panasonic Flagship HE12LKE (singel med vanlig utedel og en stk innedel). Så + 50% på pumpepris og +50% på montering så er vi vel fort opp i den prisen jeg ble skissert tenker jeg.

 

Har snakket med naboen. Han har en "vanlig" Bosch pumpe som sagt, som står nede. Han klarer seg fint med den alene. Så noe varme må nok allikevel finne veien til 2. etg. Ikke noe balansert ventilasjon verken hos naboen eller hos meg. Det ville kostet oss ca 200 000,- ekstra når vi bygde huset. Så akkurat den biten droppa jeg glatt.

 

Så spørs om det blir enkel innedel nede, slik jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Når det fungerer til naboen må det nå nesten fungere her også (mtp at husene er helt like, bare speilvendt av hverandre).

Lenke til kommentar

NEK 2010 er innført, strengere krav til vern mot overbelasting pg VVB fast montert ved effekt over 2kw...

Og strengere krav til antal kurser pr forbruksaparat (vaskem., tørket. ikke på samme kurs, osv)

 

Det er det eneste relevante mot det dere snakker om, synsingen stemmer ikke, å hva som kommer videre om noen år, er det ingen som vet, heller ikke NK-komiteen (da deres forslag må vedtas av andre igjen), men pluggbart / flyttbart utstyr kommer selvfølgelig alltid til å være pluggbart, en vannkoker kommer ALDRI til å kreves fast montert........

 

VVB er ikke flyttbart utstyr, det er fast montert og med høy effekt som ikke kan slås av før man trekker ut støpsel = lysbue og smeltede stikkontakter...

 

Derfor krav på VVB over 2kW

Kurositet : Rørleggerbransjen liker ikke dette, å leverer derfor nå VVB på 1950watt, så slipper de å ringe elektriker ved bytte av VVB...

 

Dette er fakta, ikke synsing...

Så tilbake til Varmepumpediskusjon folksen.. ;)

Endret av Xkraft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vel, dem skulle ha 28 000,- for Panasonic Flagship HE12LKE (singel med vanlig utedel og en stk innedel). Så + 50% på pumpepris og +50% på montering så er vi vel fort opp i den prisen jeg ble skissert tenker jeg.

Det var litt av en upris. HE12LKE selger komplett for 17 000 kr nå. (eks montering) Men så vidt jeg husker fra da jeg skulle velge modell i fjor så styrte jeg unna den fordi den virket som en "fabrikkoverklokket" versjon av HE9LKE, som ikke var nevneverdig bedre på hverken effekt, virkingsgrad ved ulike temperaturer eller støy.

 

For 28 000 kr får du faktisk 2 stk HE9LKE og ennå har et par tusenlapper igjen. To stk av 9-eren vil gi deg mye bedre virkningsgrad enn 1 stk av 12-eren, forutsatt at de varmer relativt balansert. Dvs. at de ikke står i samme rom eller lufta strømmer veldig godt mellom de to.

 

Jeg vil fortsatt anbefale deg å måle forbruket på oljeovnen for å få et mål på hvorvidt det er bortkastede penger eller ikke å kjøpe varmepumpe. Hvis du velger 2 stk HE9LKE så vil jeg anbefale å kjøpe en av gangen og måle forbruk og erfare varmefordelinga før du eventuelt kjøper neste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...