Gå til innhold

Skulle ta info om to - beslagla om 7000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid.

 

Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2?

Jeg kan forestille meg hvordan saken kan ha vært. Kanskje hadde dette firmaet et uoversiktlig system. Så måtte politiet bli der og sitte på pc'en deres i flere timer for å finne de riktige opplysningene. Lete etter nålen i høystakken. Istedenfor tok de hele stakken! Jeg vet ikke ingenting om dette, men jeg vet at det kan ta tid å finne det man er ute etter hvis det er mye annet i veien.

Lenke til kommentar
Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid.

 

Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2?

Jeg kan forestille meg hvordan saken kan ha vært. Kanskje hadde dette firmaet et uoversiktlig system. Så måtte politiet bli der og sitte på pc'en deres i flere timer for å finne de riktige opplysningene. Lete etter nålen i høystakken. Istedenfor tok de hele stakken! Jeg vet ikke ingenting om dette, men jeg vet at det kan ta tid å finne det man er ute etter hvis det er mye annet i veien.

 

CTRL+F?

Lenke til kommentar

CTRL+F?

Hvorfor ikke? Et eller annet må ha vært grunnen til at de ikke skrev CTR+F. Kanskje var ikke den søkefunskjonen integrert i databasen? Kanskje politifolkene ikke visste bedre? Spekulasjoner! Det hele minner om dårlige pc-kunnskaper. Så er det heller ikke størst vekt på datakunnskaper på politihøyskolen. På godt og vondt.

Lenke til kommentar

CTRL+F?

Hvorfor ikke? Et eller annet må ha vært grunnen til at de ikke skrev CTR+F. Kanskje var ikke den søkefunskjonen integrert i databasen? Kanskje politifolkene ikke visste bedre? Spekulasjoner! Det hele minner om dårlige pc-kunnskaper. Så er det heller ikke størst vekt på datakunnskaper på politihøyskolen. På godt og vondt.

 

Da kan de vel for faen sende noen som vet hva en PC er, for å gjøre jobben?

Lenke til kommentar
Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid.

 

Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2?

 

Synes jeg hører purken si. Hvilken 2 er vi skal ta kopi av da?

Faen også, ta og kopier hele listen (som er på 7000) hehe

De kunne jo tatt med seg hele serveren...er vel ikke så mange år siden det var standard framgangsmåte...jeg vil si de har blitt ganske så flinke. :p

 

 

 

Hvor mange forskjellige typer forum-software finnes? Må da være 3 sifret nå, du skal være noe til ekspert for å kunne være sikker på å finne de 2 riktige brukerne uansett hvilket system som benyttes. Kanskje de har funnet et system 'eksperten' ikke kjente, da har de ikke særlig annet valg enn å ta alt.

Lenke til kommentar
Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid.

 

Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2?

 

Ganske enkelt. Data'en er kryptert.

Siten det gjelder kalles Autistici. Det er en site som er fokusert på personvern og anonymitet for brukerne.

Norsk politi har vært i kontakt med de som driver siten, som nektet å utgi informasjonen under forklaringen, det dere spør etter er ikke lagret. Dette trudde tydeligvis ikke politiet på og valgte å speile hele disken. Fra et teknisk perspektiv er dette etter min mening helt fornuftig.

Hvis man på død og liv skal forsøke å nøste opp i et slikt nøste, så kan man ikke stole på at bruddstykkene dekker alt. Man vil komme til et punkt hvor man innser at kanskje krypto nøkkelen ligger lagret i plaintext et sted.

Dere kan lese mer om saken i den ypperlige bloggen, Uhuru.

 

Det som skurrer skikkelig i denne saken er at de i det hele tatt begir seg ut i denne saken. Hvis Autistici ikke er drevet av komplett amatører, så kommer ikke politiet til å få ut mer en det de allerede har.

Etter at denne saken har nådd medienes søkelys, så har politiet lovet at de kun skal levere fra seg informasjonen som er forespurt. I utgangspunktet tipper jeg at de ønsket å gi fra seg hele disken uten noen spørsmål, men når det først ble en sak, så forpliktet de seg til å grave seg ned publiseringsløsningen. Det tviler jeg på at de har ressurser til.

 

Skandalen er jo at de har gjort denne jobben uten rettskjennelse. Med andre ord, så har man hoppet bukk over prinsippene som er laget for å sikre at de ikke misbruker sin makt.

Lenke til kommentar
Politiet sier at fremgangsmåten ble valgt for å spare tid.

 

Hvordan kan det gå fortere å ta kopi av info om 7000 folk, enn 2?

 

Ganske enkelt. Data'en er kryptert.

Siten det gjelder kalles Autistici. Det er en site som er fokusert på personvern og anonymitet for brukerne.

Norsk politi har vært i kontakt med de som driver siten, som nektet å utgi informasjonen under forklaringen, det dere spør etter er ikke lagret. Dette trudde tydeligvis ikke politiet på og valgte å speile hele disken. Fra et teknisk perspektiv er dette etter min mening helt fornuftig.

Hvis man på død og liv skal forsøke å nøste opp i et slikt nøste, så kan man ikke stole på at bruddstykkene dekker alt. Man vil komme til et punkt hvor man innser at kanskje krypto nøkkelen ligger lagret i plaintext et sted.

Dere kan lese mer om saken i den ypperlige bloggen, Uhuru.

 

Det som skurrer skikkelig i denne saken er at de i det hele tatt begir seg ut i denne saken. Hvis Autistici ikke er drevet av komplett amatører, så kommer ikke politiet til å få ut mer en det de allerede har.

Etter at denne saken har nådd medienes søkelys, så har politiet lovet at de kun skal levere fra seg informasjonen som er forespurt. I utgangspunktet tipper jeg at de ønsket å gi fra seg hele disken uten noen spørsmål, men når det først ble en sak, så forpliktet de seg til å grave seg ned publiseringsløsningen. Det tviler jeg på at de har ressurser til.

 

Skandalen er jo at de har gjort denne jobben uten rettskjennelse. Med andre ord, så har man hoppet bukk over prinsippene som er laget for å sikre at de ikke misbruker sin makt.

Er det en skandale for politiet eller for hosting-leverandøren? Før var det hvertfall sånn at politiet kunne ringe på hjemme hos deg og be om å få se i garasjen din men så lenge de ikke hadde rettskjennelse kunne du velge om du ville si ja eller nei. Så hvis hosting-leverandøren har 'glemt' å be om rettskjennelse da politiet banket på er det de som har driti på draget, ikke politiet. En politiskandale blir det først hvis de har forfalsket en rettskjennelse eller misbrukt en unntaksbestemmelse.

 

 

Selv om Italia ikke akkurat er et utstillingsvindu for vestlig demokrati så kan ikke norsk politi på egen hånd bestemme seg for å ikke ta saker fra italia seriøst.

Lenke til kommentar

Ikke noe overraskende...

 

Lad våpenet folkens, og sett advokaten på speeddial. Ikke for innbrudstyver men for beskyttelse mot politi svina. Er sikker på noen kriminelle til og med har bedre sans for rettferdighet enn noen politifolk. Generelt sett, ikke spessifikt med tanke på denne saken altså.

 

Politiet er de nye kriminelle som må bekjempes og en fare for folks frihet og rett.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Politiet speiler alt de skal ha, dette er langt fra første gangen de gjør noe sånt som dette. Denne gangen lakk det dog ut fordi DLD er på agendaen for noen. De bruker egne verktøy for å speile informasjonen. Verktøyene som fungerer til windows ble samlet i en pakke som heter COFEE.

 

Installer DECAF for å lage krøll for overivirige politi-aspiranter.

Endret av doofus
Lenke til kommentar

Politiet speiler alt de skal ha, dette er langt fra første gangen de gjør noe sånt som dette. Denne gangen lakk det dog ut fordi DLD er på agendaen for noen. De bruker egne verktøy for å speile informasjonen. Verktøyene som fungerer til windows ble samlet i en pakke som heter COFEE.

 

Installer DECAF for å lage krøll for overivirige politi-aspiranter.

 

De SKAL ha info om 2, men har om 7000....

 

De bruker COFEE for å samle inn info om "2" stykker? Trodde det heller ble brukt om de ville ha relevant info fra feks. laptopen til en kriminell? Ikke for speile harddisker..

Lenke til kommentar
DLD er dessverre en god grunn til at må innføres

 

Enlighten me.

Dessverre er kriminaliteten flyttet ut på Internett og gjennom tele/mobilnettet, så skal politiet ha en sjanse til å gå tilbake, så må det være et krav til at info lagres.

 

Å slette info for deretter å påstå at de ikke kan utlevere, blir heretter ikke en mulighet. I værste fall blir bedriften dømt for manglende lagring, eller forsøk på å sabotere for etterforskning.

 

Ulempene er selvsagt mange. Missbruk av registrene. uttak av info som man ikke har rett til å ta, muligheten for, lovstridig å kryss-søke info på tvers av registre mm. gjør at jeg selvsagt, som flere her, ønsker DLD en kort/ingen skjebne.

 

Men igjen, for å kunne ta de råtne eggene, så må vi gi politiet noen verktøy å jobbe med. Man må bare trå varsomt slik at det som skal hjelpe oss i kampen mot terror, datakriminalitet og mer ordinær kriminalitet, ikke blir det som kjører oss rett i et totalitært overvåkningssamfunn.

 

Her må man trå særdeles varsomt, for det er meget kort vei fra det som skal hjelpe oss til et tryggere samfunn, til det som gjør at politiet og myndighetene er den store stygge ulven.

 

Se bare på myndighetenes krav om at alle banktransaksjoner over 5000,- kr skal rapporteres til myndighetene. Jeg personlig synes det er et grovt overtramp. Kombiner denne informasjonen med informasjon fra andre registrere, så kanskje, om man ikke lever et 100% "moralskt riktig" liv, sitter plutselig noen med info nok til å starte med utpressing for at informasjonen ikke skal utleveres til journalister/arbeidsgiver/ektefelle etc.

 

Selv om jeg er klar over alle fallgruvene med DLD, ser jeg samtidig at det må på plass. Jeg er bare svært skeptisk til at det er nok kontroll med uttak av info til at man ihvertfall kan begrense problemene det fører med seg.

 

Edit, setningsoppbygging.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...