Gå til innhold

Religionskritikk på fest


  

76 stemmer

  1. 1. Greit å diskutere religion på fest?

    • Ja
      53
    • Nei, det er et ømt tema og passer ikke på fest
      23


Anbefalte innlegg

Jeg er prinsipielt mot å blande et diskusjontema hvor man bør ha hodet litt med seg i en sørpe av alkohol og flotte damer.

 

Man ender fort opp med å fremstå som en full tulling som ingen (inkludert deg selv) forstår hva babler om.

 

Skal man diskutere religion, kan det være OK enn så lenge det en edru fest (boring) eller bare blant nærmeste venner man ikke har noe mot å drite seg ut blandt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er på fest for å kose seg og ikke for å diskutere seriøse ting. Men hva med oss som koser oss ved å diskutere seriøse ting?

 

Ja det kan virke som det er norm på enkelte fester at man kun skal ha fyllapreik om hvor full en var forrige helg, le til rompe og tiss-humor eller synge med på DDE og Donkeyboys.

Lenke til kommentar

Nettop, noen holder fester hvor det er tabu å diskutere serriøst, mens på noen er det helt vanlig. Kommer ann på hvilke personer som er der. Man merker jo fort om det er akseptabelt å diskutere slike emner eller ikke.

 

Sitter faktisk igjen med inntrykket at selv ungdommen av i dag er mer beviste på religion enn det jeg var da jeg var ungdom.... Har hørt nedsettende bemerkninger om religion fra ungdommer ved flere anledninger og det er tydelig at dette er noe unge er mer beviste på enn før, for jeg kan ikke huske å ha nevnt noe med gud eller jesus til noen av mine venner i ungdommen, det var et evne vi aldri berørte....

 

I dag hender det jeg irrettesetter en eller annen som tror han kan lyve om bibelske "sannheter" til folk uten å bli tatt til motmæle og jeg blir forundret hvor snurte religiøse blir når noen plukker "sannhetene" deres fra hverandre og presenterer dem som de påstandene de faktisk er... Hva hadde de forventet egentlig? At de for all tid skal få gå rundt å juge om disse "sannhetene" i bibelen? Tror religiøse i langt større grad enn før må forvente at folk tar til motmæle for de "tradisjonelle" bibelske sannhetene som de alltid har en tendens til å strø om seg med, som "Gud være med deg" eller "gud velsigne deg" eller "da gud skapte adam og eva" eller lignende ting de så gjerne lirer av seg fordi de tror det er forventet av dem eller noe slikt... Eller den muslimske "ins'allah", (bare gud vil, som jo er hoved unnskyldningen til muslimer for at de kommer for sent eller ikke gadd å gjøre det de skulle gjort....)

 

For oss ikke-religiøse blir det omtrent som at noen skulle ha sagt "Use the force, Luke!", og bare latterlig...

 

Så jeg tror nok at religiøse i større grad må finne seg i at folk diskuterer religion i helt andre tonelag enn den respektfulle de var vant med fra før i tiden. Og hvorfor skal ikke folk det? Også på fest? yntes det er riktig jeg å belyse hva religion egentlig i bunn og grunn er for noe og drite i at folk trenger det som trøst eller annet, for religiøs tro er tro på påstander og de som tror på disse påstandene har krevd, og fått, en urettmessig stor respekt i to tusen år. På tide å ta vekk den respekten da den aldri skulle ha vært der fra begynnelsen av. Respekt for religion er bygget på ignoranse og en tro på at dette er hellig, men det er bare påstander om noe hellig, påstander om sannhet, påstander om guder og hvorfor i all verden skal vi respektere påstander egentlig?

 

Så nei, diskuter i vei på fest! Tror det er veldig sundt jeg, ikke minst for de som tror på dette. Problemet blir vel heller at det sklir ut i usakeligheter fra begge sider...

 

At folk siterer dawkins er faktisk bra syntes jeg, for det viser at folk faktisk er opptatt av dette og har tatt et standpunkt! Og det ønsker jeg velkommen! På tide at religiøs tro flyter opp til overflaten slik at folk virkelig kan se hva religiøs tro er bygget på og at det slettes ikke er noe hellig eller sant i disse påstandene i det hele tatt! Det er min mening om saken :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Religiøse diskusjoner i sosiale sammenhenger fungerer som regel dårlig. Ateisten høres alltid ut som en overlegen douchebang og den religiøse høres ut som en femåring. Jeg har selv vært på fest etter å ha lest en del kreasjonistsprøyt, og jeg kan lett si at jeg tilhørte den første kategorien.

 

Jeg mener ikke at vi ikke skal diskutere og konfrontere religiøse påstander, men på fest skaper religion, som de fleste andre seriøse temaer, dårlig atmosfære.

Lenke til kommentar

Noen har det med å starte religionsdebatter på fest, kommer med Dawkins-sitater og snakker om hvor dumme de kristne er. Hva synes dere om dette? Er man ikke på fest for å kose seg, og ikke støte folk?

Dette har jo litt å gjøre med "there's a time and a place."

Jeg sympatiserer ikke med ditt synspunkt om å være redd for å støte andre, men fest skal jo gjerne være en arena for lettbeint underholdning, fremfor de dype og alvorlige temaene.

På den annen side: hvilke andre arenaer har vi for denne type meningsutveksling? Forumer som dette? Ja, men kvaliteten og nivået på diskusjonen varierer veldig. Blogger? Fortsatt i cyberverden.

 

Nei, for all del! Fyr gjerne i gang en opphetet religionsdebatt på fest, men kvalitetstiden min med en Islay single malt på nachspiel bør du ikke forstyrre med fundamentalistisk oppgulp... ;)

Lenke til kommentar

Haha, er nok litt forskjell på hva som er akseptabelt og hva som fungerer som en såkalt partypooper. Jeg har hatt kjempe mange gode utvekslinger med folk angående religion og politikk, eller de virket i det minste gode der og da, retrospektivt er det ikke nødvendigvis slik, hehe.

 

Syns alle skal kunne tolerere slike emner, men kommer litt ann på stemningen hvorvidt det burde taes opp eller ei. Har også mye med folkene som er der. Om du kan få et utveksling av ideer og sveise det inn med en drikkelek kan det bli fryktelig gøy!

Lenke til kommentar

Syns alle skal kunne tolerere slike emner, men kommer litt ann på stemningen hvorvidt det burde taes opp eller ei. Har også mye med folkene som er der. Om du kan få et utveksling av ideer og sveise det inn med en drikkelek kan det bli fryktelig gøy!

Hadde vært gøy med en drikkelek der man måtte ta seg en god slurk for hver logiske feilslutning.

 

Gud finnes fordi Gud finnes. Slurp, slurp, slurp.

Skapelsen er bevis for skaperen. Slurp, slurp, slurp.

Evolusjonister mener at alt ble til tilfeldig. Slurp, slupp, slupfh...

Lenke til kommentar

Jeg har hittil ikke møtt noen som har tatt skade av å utveksle idéer under alkoholens forbannelse, og jeg hiver meg med glede inn i en religionsdiskusjon i fylla. Jeg er riktignok kristen, men føler av den grunn ikke noe behov for forsvare meg eller misjonere når jeg først er på en snurr med mine ikke-troende venner. Når det gjelder fremmede pleier jeg å se an. Noen er motagelige for diskusjon, andre vil ha det gøy på sin måte, og det respekterer jeg.

Lenke til kommentar

Finner ikke religiøse folk på mine fester. :(

De religiøse virker å omgi seg med likesinnede i størst mulig grad i slike sosiale settinger, noe som er litt trist for oss som like å diskutere religion (religionsdiskusjoner er jo easy-win). Men livet blir vel enklere for dem når de kan slippe å komme under kritikk fra omverdenen, og dernest måtte argumentere for hva de tror på...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Legg til fotball, damer og The Rolling Stones. Det er viktige og kontroversielle saker for meg.

 

Fotball har faktisk mange av de samme kvalitetene som religion. Fotballklubbene virker ofte å være til for å sette folk opp mot hverandre, akkurat som mye av innholdet i religion. Vi er de som følger rett lag/gud, de andre er undermennesker, osv. I tillegg er det ofte helt tilfeldig hvilket lag/hvilken gud du ender opp med, eller så velger du bare det/den som allerede ligger i teten.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Noen har det med å starte religionsdebatter på fest, kommer med Dawkins-sitater og snakker om hvor dumme de kristne er. Hva synes dere om dette? Er man ikke på fest for å kose seg, og ikke støte folk?

Tror du har møtt meg på fest.

 

Send meg et bilde av deg selv, så kan jeg unngå dette temaet neste gang vi møtes. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...