Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Det har nok med det faktum at totale kostnader ikke bare handler om innkjøpspris, ihvert fall ikke i jobbsammenheng. Som mange sier om Linux: Linux er gratis kun hvis tiden din er gratis ...

 

For privatbrukere (hvor kostadene kun er innkjøpskostnaden) vil det nok lønne seg å bruke OO og Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Monopol gir redusert konkurranse, noe som gir dårligere tilbud og produkter til kundene.

Man kan sette det andre veien også. Manglene konkurranse fører til monopol. Eneste konkurrent til Microsoft Office var vel Lotus Notes. Når open office kom, så var Microsoft office allerede en "standard" på kontoret. Skal man da bli sidestilt eller fortrukket foran eksisterende programvare, så må man være mye bedre. Det hjelper ikke bare å være gratis. Overlegen kvalitet nå også til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som mange sier om Linux: Linux er gratis kun hvis tiden din er gratis ...

Akkurat det er jo helt avhengig av kunnskapsnivå.

En som er oppvokst med Linux og aldri har sett Windows vil nok se det ganske anderledes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det hjelper ikke bare å være gratis. Overlegen kvalitet nå også til.

Det virker ikke som det hjelper heller, folk flest vurderer jo bare ting de har sett reklame for på TV (dvs. svært få undersøker egentlig markedet).

 

Litt underlig fenomen;

Ved bilkjøp vil svært få kjøpe samme bilen på nytt fordi de allerede kjenner den, mens når det gjelder progravare er gjenkjennelsesfaktoren plutselig blitt prioritet nummer en.

Lenke til kommentar

Kutt ut tåpelige stråmenn. Vi snakker om plattformuavhengige løsninger. Å unngå lock-in. MS er bare tilfeldigvis den største synderen på det området, og MS Office er en betydelig del av problemet.

 

Dette lock-in problemet dere snakker om fremstår for meg som betydelig overdrevet. Det er selvsagt et problem for konkurrentene, men det er ikke et stort problem for en kommune at man baserer seg på samme plattform som alle andre og kjører produktene som er industristandard. Etter min mening er det du som sprer (favorittutrykket ditt?) FUD.

 

Er Calc bedre enn Excel?
Si heller hva du mener er killer feature i Excel.
men det hadde ikke vært et fullgodt alternativ i den kommuneadministrasjonen jeg kjenner godt.
Ta heller å del med oss akkurat hva du ikke får gjort effektivt i Calc. Jeg er oppriktig interessert.

 

Det er ikke snakk om hva jeg ikke får gjort, for jeg jobber minimalt med regneark. Her velger jeg å høre på dem som gjør det. Det at noe er mulig å få til i et alternativ er for øvrig ikke noe argument for å bytte. Alternativet bør være bedre.

 

At det finnes et(!) norsk konsulentfirma som drifter Zimbra skal liksom kunne måle seg med det enorme Microsoft-fagmiljøet som finnes i Norge?
Sjekk fakta før du sprer FUD. Det er såvidt jeg vet en drøss tilbydere av Zimbra i Norge. Redpill Linpro er store, derfor var det naturlig å nevne dem.

 

Så da sier du altså at Zimbra-miljøet i Norge kan måle seg med Exchange-miljøet?

Kan du fortelle oss hvilke norske kommuner Redpill Linpro hoster idag? Er det noen kommuner som selv drifter en intern Zimbra-løsning? Jeg sier ikke at dette er en dårlig løsning, og Exchange trenger absolutt konkurranse. Jeg har jobbet med Notes/Domino tidligere, men idag har alle disse kundene byttet til Exchange.

 

Zimbra har i motsetning til Exchange faktisk en velfungerende web-interface, så selv om brukere fucker opp klienten sin er de ikke opprådd på noen måte. Et profesjonelt oppsatt miljø kan dessuten driftes med minimal loka tilstedeværelse. Dette gjøres med hell i de største miljøene i Norge. Selv grisgrente strøk kan fint vente til neste flyavgang om de trenger lokal hjelp med større ting.

 

Vel, i et MS-miljø har jo brukerne et velfungerende web-interface for Exchange all den tid IE finnes på alle Windowsmaskiner. Også med Firefox får man gjort det viktigste med OWA, dersom Outlook skulle kræsje.

 

De siste linjene her er håpløst arrogante. Hosting og outsourcing av drift kan passe for mange, men slett ikke for alle. "Selv grisgrente strøk" - når vi snakker om kommune-Norge så snakker vi om hver minste krok av landet. "De kan fint vente" er neppe holdningen rådmennene rundt om i landet ønsker å bli møtt med. Da stiller lokale leverandører langt sterkere, og de fleste av dem har kompetansen sin på MS-plattform.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget her var vel å poengetere hvor meningsløst det er å sammenligne Outlook med Thunderbird, som er en ren e-postklient og som out-of-the-box ikke engang har kalender.

Setter du Outlook i sammenheng med Exchange her? Outlook er da også bare en e-postklient, ikke noe mer enn det. Kalenderfunksjonaliteten får du også i Thunderbird ved bruk av Lightning. Dette vet du åpenbart, så å argumentere for at det ikke er out-of-the-box blir da litt meningsløst. Det krever minimalt med tid å legge til den komponenten i både små og store driftsmiljøer.

 

Det har nok med det faktum at totale kostnader ikke bare handler om innkjøpspris, ihvert fall ikke i jobbsammenheng. Som mange sier om Linux: Linux er gratis kun hvis tiden din er gratis ...

Veldig catchy utsagn men litt hult. Er Microsofts løsninger så fantastiske at de ikke krever noe tid å implementere, oppgradere og vedlikeholde? Det tror jeg ingen vil påstå. Om det krever mer tid enn en tilsvarende løsning med åpen programvare, og hva som gir mest for pengene er et langt mer åpent og ullent spørsmål. Men det er ikke noen åpenbar seier for Microsoft.

 

Så da sier du altså at Zimbra-miljøet i Norge kan måle seg med Exchange-miljøet?

Kan du fortelle oss hvilke norske kommuner Redpill Linpro hoster idag? Er det noen kommuner som selv drifter en intern Zimbra-løsning? Jeg sier ikke at dette er en dårlig løsning, og Exchange trenger absolutt konkurranse. Jeg har jobbet med Notes/Domino tidligere, men idag har alle disse kundene byttet til Exchange.

Miljøet rundt Exchange er helt klart større, enn så lenge, og uten at det nødvendigvis har noen stor praktisk betydning. Det er ikke så enkelt å finne god kompetanse på Exchange heller utenfor Oslo eller de store byene. Det er ihvertfall min erfaring. I den kommunen jeg jobbet var vi stort sett nødt til å klare oss selv, for det fantes ikke noe lokal kompetanse på Microsoft som var bedre enn vår egen uansett. Vi fikk assistanse fra et firma ikke så langt unna Oslo når vi skulle migrere til ny versjon av Exchange, og de måtte selvfølgelig komme med fly. Da kunne det ha vært det samme for oss om det var en Exchange- eller Zimbra-konsulent som kom med det flyet. Og eventuelle hastesaker ved nedetid måtte vi enten løst selv eller tatt via fjernsupport. Da kan hjelpen like gjerne sitte i København eller Berlin, bare de vet hva de driver med.

 

En ting som støtter din påstand i forhold til kommunene, er jo at det forventes at man prøver å bruke lokale leverandører så mye som mulig. Men som sagt så er det vanskelig om ikke umulig eller urimelig i forhold til IKT-løsninger, uansett teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skoler og barnehager er helt klart de det hadde vært enklest å kjøre over på alternative løsninger, da det spesielt i undervisningssektoren allerede finnes mange alternativer.

Flott, da har vi dekt en betydelig del av kommuneansatte allerede. Det er vel kanskje også en av grunnene til at MS gjerne gir bort sine produkter på billigsalg hos disse. Sånn rent bortsett fra å gi første skudd billig.
Det er saksbehandling som er utfordringen. Alle saksbehandlingssystemene må være tilpasset norsk regelverk, kunne oppdateres hurtig i takt med lov- og regelendringer, og i mange tilfeller være integrert mot statlige systemer for innrapportering og statistikk. Fagsystemene må i tillegg snakke med hverandre, f.eks. med arkivsystemet og lønnssystemet. Dette gjelder bl.a. fagsystemene for barnevern (leveres f.eks. av Visma og Acos), omsorgsektoren (som Tieto Gerica og Visma Profil), helsestasjonene (HSPro) og for tildeling av SFO- og barnehageplass.
Kan du forsøke å svare relevant for en gangs skyld. Hvis du har noe å fare med så bør det ikke være så fordømt vanskelig:

-Gi konkret eksempel på fagsystem som påtvinger kommunene MS Office (hvis noen av eksemplene dine gjør det i dag, så konkretiser det)

-Estimer hvor stor andel av kommuneansatte som sitter på slike system (grovt estimat er helt greit, jeg vil bare vite hvilken planet du er på)

-Estimer hvor mange av disse som ikke har konkurransedyktig alternativ

Her finnes det et par store leverandører i Norge, og selv om det helt sikkert finnes flere alternativer bør man ha bedre argumenter enn bare "plattformuavhengighet".
Plattformuavhengighet er bare et annet ord for leverandøruavhengighet. For store innkjøpere som kommuner gir det store besparelser isolert sett. Det relevante er hva man gir avkall på ved å gå over til mer åpne løsninger.
Du skriver Windowsbehov. Å skifte ut Windows er en helt annen diskusjon enn alternativer til MS Office, og ikke noe jeg har tenkt å bruke tid på.
Sant nok, men den veien blir svært kort når du har byttet ut applikasjonene. Binding til applikasjoner er hovedargumentet for å kjøre windows. Windows som klient har såvidt jeg vet ingen fordeler. Alle alternativer er bedre på alt. Med unntak av at flere har erfaring med windows, noe jeg regner med du ser på som viktig.
Dette med plattformuavhengighet er kanskje en hellig gral for deg,
Nei, det er en måte å sikre at du bruker mine skattepenger fornuftig.
Jeg kunne like gjerne spurt deg om din lønn er knyttet til hosting på Linux-servere. Min lønn er overhodet ikke knyttet til MS.
Nei, min lønn har faktisk ingenting med linux å gjøre. Jeg har derimot gjort en god del ulønnet arbeid knyttet til linux, som forsåvidt min arbeidsgiver også har nytt godt av. For meg er GNU/Linux et verktøy og en interesse. Jeg betaler også nok skatt til å lønne en kommuneansatt.
Jeg kjører Mozilla på jobb, og eneste forskjellen jeg har merket er at jeg ikke får single-signon der dette er implementert mot IE(8). Jeg har dog ikke testet alle løsningene mot Firefox eller Chrome.

Forsøker du å si at du kunne klart deg godt med OO+Thunderbird+Firefox+zimbra i din jobb?
Dette er en annen diskusjon. Jeg snakker om Microsoft Office vs alternativer, ikke om alternativer til Windowsmiljøet.
Da får du slutte å dra frem AD som en annen fjortis som ikke aner hvordan verden ser ut utenfor windows.
Selvfølgelig kan operasjonen automatiseres, men norsk ordliste var ikke inkludert i pakken når man lastet ned norsk utgave av Open Office inntil til relativt nylig.

Se veiledning for OOo 2.0: http://no.openoffice.org/files/documents/178/2830/norskOOo.pdf

Og OOo 3.0: http://no.openoffice.org/Filer/Installasjon_av_ordlister-v2.pdf

 

Hvorfor tror du det nå står: "Norsk stavekontroll (ordliste, synonymer og orddeling) skal nå være med". Skal nå være med, fordi den ikke var det tidligere.

Ved nettinstall er det trivielt å bundle ordbok for alle brukere. Poenget ditt her er vel omtrent like tåpelig som at Thunderbird mangler kalender.
Det at man kan bruke et eksternt selskap til hosting er ikke et argument mot at det vil være vanskelig å få inn kompetanse på systemet i kommunens egen IT-avdeling. De fleste kommuner har egen it-avdeling og ønsker å drifte systemene sine selv. Alternativt samarbeider man med nabokommuner om dette. Lokal tilstedeværelse er ikke irrelevant. Jeg vil påstå det for de fleste er plattformuavhengighet som er irrelevant.
Vel jeg kjenner faktisk en god del større og mindre miljø som kjører GNU/Linux, hvilket naturligvis også innbefatter alternativer til diverse applikasjoner. Med egne driftere internt er poenget ditt syltynt. Hvis du argumenterer for at eksisterende driftspersoner mangler kompetanse, og at dette utgjør opplæringskostnad og risiko, så har du et poeng. Utover det driver du løgnaktig propaganda (se der jeg kan synonymer til FUD). Mange miljøer har outsourcet support av Office til Bangalore, det er så langt unna lokalt du kommer. Med dagens løsninger kan man få til svært mye uten å være på stedet, spesielt hvis man har egne driftere.
Nei. Det er ingen tvil om at det er enklere å ersatte windowskompetanse enn linuxkompetanse. Det er selvsagt riktig at man kan gjøre sitt system mindre personavhengig med de rette grepene, og ofte er det her problemet ligger, men det er uansett en større tilgjengelighet på it-folk med microsoft-kompetanse.

Vel, dette oppveies ofte av at kvaliteten på linuxkompetansen er høyere. Jeg ville aldri ansatt en drifter som kun kan MS, det er idioti i dag. Jeg har sett en del av skadevirkingene, det koster.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Alle velger den beste programvaren for sitt bruk. Sarpsborg kommune gav OO en sjanse, men den er ikke god nok til deres bruk.

 

Om man har en bra helhetspakke, så vil utbredelsen komme av seg selv.

 

btw. Outlook er den eneste exchangeklienten, så noen samenligning er bortkastet.

Lenke til kommentar

Kanskje det er den nedlatende holdningen OpenSource-proponentene møter resten av verden med som gjør at OpenSource har så liten gjennomslagskraft?

 

Del's mange innlegg taler for seg, og Propagandasenteret for Fri Programvare legger heller ikke akkurat bånd på seg når de beskriver hvor fælt det er (PDF) uten OpenSource Software, selv om de ikke når opp til samme arrogansenivå. (Noen har sikkert moret seg kostelig med å lage spillbrikkene på s.42)

 

Da skjærer det nok litt i hjertet at "Spørsmål og Svar" inneholder en litt uheldig link - www.friprog.no/suksesshistorier/ ...

(Den er kanskje rettet opp nå, men i skrivende stund gir den feilmeldingen "Beklager, siden finnes ikke.")

Lenke til kommentar

Kutt ut tåpelige stråmenn. Vi snakker om plattformuavhengige løsninger. Å unngå lock-in. MS er bare tilfeldigvis den største synderen på det området, og MS Office er en betydelig del av problemet.

 

Dette lock-in problemet dere snakker om fremstår for meg som betydelig overdrevet. Det er selvsagt et problem for konkurrentene, men det er ikke et stort problem for en kommune at man baserer seg på samme plattform som alle andre og kjører produktene som er industristandard. Etter min mening er det du som sprer (favorittutrykket ditt?) FUD.

 

Jeg vet nå ikke helt, det er mye oppsop pga ting som er lagd for Ie6, office osv. Nå har jeg riktignok ikke jobbet i en kommune, men selv med min begrensede erfaring vet jeg om flere tilfeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da skjærer det nok litt i hjertet at "Spørsmål og Svar" inneholder en litt uheldig link - www.friprog.no/suksesshistorier/ ...

(Den er kanskje rettet opp nå, men i skrivende stund gir den feilmeldingen "Beklager, siden finnes ikke.")

Moroklump. Jeg kjenner til en rekke førstehåndseksempler på suksesshistorier. Dessverre finnes det mange som spiller på folks uvitenhet for å klamre seg fast til Microsoft. Da er det greit at noen tar til ordet. Personlig forsøker jeg å få kunnskap, og ser gjerne at du og andre bidrar med innsiktsfulle innlegg. Apollo3 har vist seg svært vanskelig å få noe konkret utav. Dessverre er det lenge siden jeg har sett deg bidra med noe. Hyggelig hvis du anstrenger deg litt igjen.
Lenke til kommentar

 

Merkelig, jeg jobber i et kontormiljø og vi ikke bruker email klient i det hele tatt...

Nå snakket jeg om Outlook og ikke en tilfeldig emailklient. Outlook sammen med Exchange er basis for så utrolig mye mer enn bare sending og mottak av email.

 

Jeg bruker det i jobbsammenheng til å booke møterom/sette opp møter, dele kontaktlister, dele fellesmailkontoer, holde oversikt over kalender/avtaler både for meg selv og de som har valgt å dele dette med andre på jobben +++

 

Og til e-post såklart. Det er dog digg å ha mye funksjonalitet integrert i ett program istedet for å måtte kjøre mye forskjellig med hver sin måte å gjøre ting på for å dekke samme behov.

 

Outlook er det første programmet som startes og det siste jeg skrur av i løpet av en arbeidsdag; jeg bruker det rett og slett 'hele tiden'.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Det er en gruppevare klient, med begrenset støtte for gruppevareservere. Ingenting annet. Hvis du mener det noen annen magisk funksjonalitet så er det fint om du evner å sette ord på det.

 

Alt du ramser opp gjøres like greit fra Thunderbird, Kontact og Evolution. For ikke å snakke om alle web-løsninger for formålet (Zimbra, Horde, ...)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Alt du ramser opp gjøres like greit fra Thunderbird, Kontact og Evolution. For ikke å snakke om alle web-løsninger for formålet (Zimbra, Horde, ...)

Selvfølgelig. Men så lenge OO ikke inkluderer samme funksjonalitet som en 'del av pakka' er det lite interessant for mange.

 

Med det kunnskapsnivået - og ikke minst nærmest aggressive holdningen til å måtte lære seg noe nytt - som finnes ute hos mange vanlige kontorslaver så er systemer der basisfunksjonaliteten er lik fra program til program gull verdt. Og det er den innenfor MS-office-verdenen.

Lenke til kommentar

OO+Firefox+Thunderbird vil jeg påstå gir minst like konsistent brukergrensesnitt som MS Office +IE med konkurransedyktig funksjonalitet (gitt en server som støtter gruppevarefunksjonalitet naturligvis). Jeg har derfor problemer med å se at du har prøvd noe annet enn MS i denne sammenheng.

Endret av Del
Lenke til kommentar

OO+Firefox+Thunderbird vil jeg påstå gir minst like konsistent brukergrensesnitt som MS Office +IE med konkurransedyktig funksjonalitet (gitt en server som støtter gruppevarefunksjonalitet naturligvis). Jeg har derfor problemer med å se deg argumentere for at MS er alt du har prøvd.

Jeg har prøvd det meste jeg - og bruker faktisk OO på den private hjemmemaskinen min da jeg ikke trenger noe mer enn tekstbehandling og grunnleggende regneark til hjemmebruk og kjører all privat mail via nettløsninger.

 

Det jeg snakker om i denne sammenhengen er ikke hva folk som er over gjennomsnittlig interessert kan bruke eller få til. *Jeg* har ikke noe problem med å bruke noe 'utenom normalen' om jeg må og kunne helt sikkert levd i en verden uten MS Office.

 

Men det som er viktig er hva folk flest i en bedrift klarer å forholde seg til (jeg har jobbet sammen med folk som har brukt PC/Mac på jobb i 10+ år og lever av å skrive og fremdeles ikke skjønner konseptet med hvordan mapper på PC'en fungerer eller som 6-8 ganger i året spør meg om akkurat den samme tingen som er litt utenom normalen og aldri klarer å huske det til neste gang...). I den sammenhengen er det kun et alternativ som klart peker seg ut for meg når man skal sette sammen en standard kontorpakke som 'ikke-datakyndige' skal bruke.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Ikke datakyndige i en bedrift har ingen problemer med Thunderbird. Var borti en bedrift med Mac, de var ekstremt misfornøyd med Exchange, men ble meget fornøyd med Thunderbird+gmail og google calendar. Ga dem all funksjonalitet du ramset opp praktisk talt gratis. For mindre bedrifter som ikke har noe imot å ha ting i skyen er exchange en dårligere løsning.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Om det er monopol eller ikke , om man er låst til et system er ikke poenget når en bedrift skal ha et system .

 

det renger et system som består av en eller flere deler med muligheter for utvidelse hvis behovet skulle melde seg .

Da er det en fordel at alle delene av system betjenes på like/samme måten.

 

 

å blande mellom gratis programmer og kjøpe programmer , mellom Monzille,Open ofice m.m. og Microsoft gir forskjellige måter å gjøre tingene på skaper mye trøbbel sa man lett roter med måten det gjøres på.

 

dette er nok også årsaken til at man låser seg til ett system

Lenke til kommentar

Hva slags framtid har egentlig OpenOffice?

 

Jeg tenker på det at mange av de som hadde vært de største bidragsyterne til OpenOffice "hoppet av" da Oracle kjøpte Sun, og etablerte The Document Foundation (DF) som nå gir ut LibreOffice. (Ubuntu 11.04 vil muligens kaste ut OpenOffice til fordel for LibreOffice, hvis ikke skjer det vel i 11.10.)

 

Oracle har blitt tilbudt medlemskap i DF, og de har også blitt bedt om å gi navnet "OpenOffice" til DF, men foreløpig er situasjonen uavklart.

 

Er det LibreOffice som vil bli videreutviklet mens OpenOffice seiler videre på Oracle's premisser, eller vil LibreOffice igjen bli OpenOffice i nær/fjern framtid? Skal man velge OpenOffice eller LibreOffice hvis man ønsker å slutte med MS Office?

Ettersom LibreOffice er en nystartet uavhenging videreutvikling av OpenOffice.org, spiller det foreløpig liten rolle om du velger det ene eller det andre. Det viktigste er at du enkelt kan bytte til LibreOffice når LibreOffice dekker dine behov bedre.

 

Det har nok med det faktum at totale kostnader ikke bare handler om innkjøpspris, ihvert fall ikke i jobbsammenheng. Som mange sier om Linux: Linux er gratis kun hvis tiden din er gratis ...

 

For privatbrukere (hvor kostadene kun er innkjøpskostnaden) vil det nok lønne seg å bruke OO og Linux.

Det viktigste argumentet for GNU/Linux er ikke at det er gratis, men at kildekoden er fri.

 

Det å oppgradere programvare eller bytte programvare blir sett på som en investering. Et investert beløp er ikke en kostnad, fordi man venter å få det tilbake pluss en fortjeneste av investeringen. I det lange løp lønner det seg å investere i kompetansebygging på fri programvare, fordi det stiller bedriften/kommunen mye friere til å kunne velge leverandør av kjerneprogramvare senere. Utviklere av fri programvare, som i stor grad også er brukerne av fri programvare, ønsker ikke å gi ut nye versjoner med nye formater, kun for å hindre konkurrenter i å implementere formatet sitt. Tvert imot mener utviklere av fri programvare at det er en fordel at andre implementerer sitt format, dvs så lenge de holder seg til standarden. Derfor vil det også være færre oppdateringskostnader forbundet med fri programvare.

 

Bedrifter/kommuner ønsker heller ikke å være avhengig av en tredjepartsleverandørs «good will» for å oppdatere kjerneprogramvare, da stopper produksjonen plutselig opp når det oppdages en feil som de er avhengig av en tredjepart for å oppdatere. Man kan velge stabile gjennomtestede utgaver av fri programvare. - Et valg man ikke har med Windows/Mac/Office og lignende. Man må derfor også regne med kostnadene for unødvendig driftstans ved å ikke velge fri programvare.

 

Kutt ut tåpelige stråmenn. Vi snakker om plattformuavhengige løsninger. Å unngå lock-in. MS er bare tilfeldigvis den største synderen på det området, og MS Office er en betydelig del av problemet.

 

Dette lock-in problemet dere snakker om fremstår for meg som betydelig overdrevet. Det er selvsagt et problem for konkurrentene, men det er ikke et stort problem for en kommune at man baserer seg på samme plattform som alle andre og kjører produktene som er industristandard. Etter min mening er det du som sprer (favorittutrykket ditt?) FUD.

Selvfølgelig er dette et stort problem for kommunen, som vil slite med unødvendig driftstans/slack på grunn av at man velge ustabile proprietære løsninger. Det koster også å oppgradere Windows og Office, slik at det får et nytt versjonstall - og kan være kompatibelt med nye versjoner av Office sitt filformat. Man trenger ikke å komplisere bildet med at frie programmer har andre opplæringskostnader enn Windows eller Office. Bedriftene holder «kompetansebyggende» kurs og opplæring når de oppgraderer Windows og Office.

 

Er Calc bedre enn Excel?
Si heller hva du mener er killer feature i Excel.
men det hadde ikke vært et fullgodt alternativ i den kommuneadministrasjonen jeg kjenner godt.
Ta heller å del med oss akkurat hva du ikke får gjort effektivt i Calc. Jeg er oppriktig interessert.
Det er ikke snakk om hva jeg ikke får gjort, for jeg jobber minimalt med regneark. Her velger jeg å høre på dem som gjør det. Det at noe er mulig å få til i et alternativ er for øvrig ikke noe argument for å bytte. Alternativet bør være bedre.
At noe er av bedre eller dårligere kvalitet er kanskje lett å se om du ser på en stol eller et fysisk produkt, men når det kommer til dataprogrammer er det eneste som er relevant, om programmet fyller dine behov eller ikke. Calc er et helt annet program enn Excel, men gir deg de fleste av mulighetene du har i Excel, men også noen muligheter du ikke finner i Excel. Calc støtter forøvrig Excel VBA-macroer dersom det skulle være et argument.

 

At det finnes et(!) norsk konsulentfirma som drifter Zimbra skal liksom kunne måle seg med det enorme Microsoft-fagmiljøet som finnes i Norge?
Sjekk fakta før du sprer FUD. Det er såvidt jeg vet en drøss tilbydere av Zimbra i Norge. Redpill Linpro er store, derfor var det naturlig å nevne dem.

 

Så da sier du altså at Zimbra-miljøet i Norge kan måle seg med Exchange-miljøet?

Kan du fortelle oss hvilke norske kommuner Redpill Linpro hoster idag? Er det noen kommuner som selv drifter en intern Zimbra-løsning? Jeg sier ikke at dette er en dårlig løsning, og Exchange trenger absolutt konkurranse. Jeg har jobbet med Notes/Domino tidligere, men idag har alle disse kundene byttet til Exchange.

Det finnes mange løsninger som kan erstatte Exchange. Det å kjøre en dedikert e-post-tjener og en calender-tjener (gjerne på samme maskin) med et uavhengig webgrensesnitt er en løsning. Det kan også integreres mot programvareklienter, slik som Evolution, Thunderbird, Kmail og Kcalendar, Blackberry, Android, iPhone m.fl. Exchange driftes normalt internt i bedriftene eller via et konsultentfirma. En fri-programvare-løsning kan driftes på samme måte.

 

Zimbra har i motsetning til Exchange faktisk en velfungerende web-interface, så selv om brukere fucker opp klienten sin er de ikke opprådd på noen måte. Et profesjonelt oppsatt miljø kan dessuten driftes med minimal loka tilstedeværelse. Dette gjøres med hell i de største miljøene i Norge. Selv grisgrente strøk kan fint vente til neste flyavgang om de trenger lokal hjelp med større ting.

 

Vel, i et MS-miljø har jo brukerne et velfungerende web-interface for Exchange all den tid IE finnes på alle Windowsmaskiner. Også med Firefox får man gjort det viktigste med OWA, dersom Outlook skulle kræsje.

 

De siste linjene her er håpløst arrogante. Hosting og outsourcing av drift kan passe for mange, men slett ikke for alle. "Selv grisgrente strøk" - når vi snakker om kommune-Norge så snakker vi om hver minste krok av landet. "De kan fint vente" er neppe holdningen rådmennene rundt om i landet ønsker å bli møtt med. Da stiller lokale leverandører langt sterkere, og de fleste av dem har kompetansen sin på MS-plattform.

Det finnes ikke noe man ikke kan fjernstyre på en *nix-server dersom det gjelder å løse et problem der og da. Dersom det gjelder større endringer i systemet, kan det hende at bedriften/kommunen ønsker at konsulenten kommer på fysisk besøk. Det handler helt sikkert ikke om noen holdning til at problemer kan vente. - For det kan de ikke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...