Gå til innhold

Academy Awards 2011 (Oscar-tråden)


Hyperio

  

100 stemmer

  1. 1. Hvilken film vil du skal vinne Best Picture?

    • 127 Hours
      6
    • Black Swan
      27
    • The Fighter
      1
    • Inception
      34
    • The Kids Are All Right
      0
    • The King's Speech
      7
    • The Social Network
      18
    • Toy Story 3
      0
    • True Grit
      5
    • Winter's Bone
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagen er kommet kjære strebere. Oscaren er med sine slappe, konservative valg og fokus på kjolelengder en ganske irriterende affære, men likevel er jeg klar foran boksen med cocioen og smørpoppen. Her er de beste tipsene jeg kunne få ut av stallen på de viktigste kategoriene:

 

Beste skuespiller: Ingen tvil i denne delen av gården: C-c-c-o-l-l-l-i-n F-f-f-i-r-th. Det hadde jo vært skøy å hedre en up'n'coming jypling som skildrer en usympatisk nerd, men det skjer ikke på denne siden av dommedag. Firth er uansett helt konge, så det er absolutt ingen grunn til krisestemning.

 

Best skuespillerine: Igjen, ingen tvil. Denne danser Natalie Portman seg enkelt til og håper at vi glemmer at hun ble profesjonelt misbrukt av Lucas i de Star Wars-spillene.

 

Beste mannlige birolle: 00-tallets store skuespiller Christian Bale burde vært hedret for mange vintre siden, og tar trolig hjem sin første gullmann i kveld. Undervurder for all del ikke ringreven Geofrey Rush, det er fine odds på gammern.

 

Beste kvinnelige birolle: Helt åpen. Jeg tror Melissa Leo, ingen glemmer den sveisen.

 

Beste adapterte manus: Alle elsker Sorkin, og dette er det beste mannen har skrevet. Smart og morsom maskingeværdialog som folk husker. Enkel til The Social Network.

 

Beste originalmanus: Mange tror manus bare er prat, men manus er så mye, mye mer. Det har altså sittet en visjonær mann et sted og tenkt at nå skal vi ha byer som bretter seg over hverandre og slåsskamper i gravitasjonsløse hotellkorridorer, og samtidig klart å gi det en emosjonell slagkraft som gjør at du i all effektbonanzaen faktisk bryr deg om Leo igjen får hente barna på SFO. Valget burde være enkelt: Inception, men Akademiet kommer desverre til å gi denne til The Kings Speech som er godt skrevet på den kjedelige måten.

 

Beste animasjon: Hva er vitsen? De har jo allerede puttet Toy Story 3 i beste film så da blir det fullstendig motsigende å gi denne til en annen.

 

Beste utenlandske film: Kun sett Dogtooth og den er all for sær til å nå frem. Jeg tipper In A Better World som plutselig har byttet navn til Civilization, dansken er flink og jeg ser frem til å gråte litt til denne.

 

Beste orignalmusikk: Zimmer's beste siden Gladiator versus Reznor's kreative bidrag til The Social Network. Jeg tipper sistnevnte.

 

Beste regissør: Dette er David Fincher's år. Aronofsky og de slue Coen-brødrene kan matche han CV-messig, men Black Swan har sin andel haters og True Grit mangler kunsterisk schwung. Tom Hooper må bli eldre og få skjeggvekst.

 

Beste film: Like åpent som et franskt bordell. The Kings Speech har en tradisjonell appell og har flest nominasjoner, mens The Social Network er en skikkelig snakkis og stakk av Golden Globe. Tvinger du meg med en sløv kniv setter jeg mine siste slanter på Facebook, oddsen er bedre der.

 

Nå skal jeg bli rik og trøtt. Ha en fin Oscarkveld.

Endret av KjemikerJon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

og samtidig klart å gi det en emosjonell slagkraft som gjør at du i all effektbonanzaen faktisk bryr deg om Leo igjen får hente barna på SFO.

Jeg er genuint nysgjerrig på hvordan noen kan mene at Inception lykkes i portretterer persongalleriet. Cobb er den eneste som i det hele tatt er i nærheten av å være i besittelse av noe mer enn noen overfladiske karaktertrekk, og selv der er det tynt. Det hele koker i grunn ned til "han har unger, derfor er han helten". De andre får man ikke vite noe som helst om, annet enn hva jobben deres er, og Ariadne er ikke engang nødvendig for at filmen skal fungere.

Lenke til kommentar

Jeg er genuint nysgjerrig på hvordan noen kan mene at Inception lykkes i portretterer persongalleriet.

 

Det er egentlig ganske enkelt. Når Cobb går av flyet, er jeg da genuint interessert om han kommer seg gjennom passkontrollen? Hvis ja, så har filmen lykkes i portetteringen av hovedpersonen, fordi jeg engasjerer meg i den uheldige herremannens problemer.

 

Når det kommer til resten av drømmecrewet krever et karakterdykk ala Cobb TV-mediumet. Hadde filmen vært kortere kunne jeg vært enig i at de blir litt overfladiske, men på 2 1/2 time fullspakket med ting som skjer så er det rett og slett ikke tid. Heldigvis har man castet filmen med ganske blikkfangende skuespillere med glimt i øyet, så jeg føler ikke jeg ser på en gjeng gråe kontorrotter. Der er Joseph Gordon Levitt liksom, han kler den dressen.

Lenke til kommentar

Faen, glemte å kjøpe inn kaffe, energidrikk, popcorn og junk til natta.

 

Hehe, her står Dolce Gusto maskinen klar til dyst (med nok kapsler ofc!). Utenom det; nok filterkaffe, diverse kalde drikker fra Starbucks, Urge Intense Red Sting + Sobe Pure Rush Berry Apple, litt forskjellige pizzaer.

Ikke skaffet popcorn eller snop enda....får se hva det blir.

Døgnet er forøvrig snudd på hodet allerede (eneste fordelen med at jeg er sykemeldt akkurat nå...).

 

So, bring on the Oscars!

Lenke til kommentar

Razzie prisene er gitt ut og det var The Last Airbender som ble den store vinneren eller taperen om du vil :) kommer an på hvordan du ser det...

Den vant for verste film, verste regissør, verste screenplay, verste mannlige birolle og verste 3D-Film.

 

Verste skuespiller gikk til Ashton Kutcher for Killers og Valentines Day og alle jentene i Sex And The City 2 vant for verste kvinnelig skuespiller.

 

Verste kvinnelige birolle gikk til Jessica Alba for The Killer Inside Me, Little Fockers, Machete og Valentines Day.

 

Verste esemble gikk til Sex And The City 2 og denne tok også hjem prisen for verste oppfølger :)

 

Ingen av de over her er vel nominert til oscar så det blir ingen overraskelser i år :p

Endret av Brow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...