Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilbake til vår venn Roger, han har bestemt seg - det ble en Canon 6D på han. I samme artikkel, så linker han til en annen site, der det også er noen gode råd.

 

Ikke at noen av disse artikelen hjelper så veldig ....

 

Men Roger har et godt poeng; han solgte det gamle utstyret før han hadde funnet hva han skulle erstatte det med ....

 

Jeg har fått låne en Fuji X-E1 med 18-55mm f/2.8-4 og 35mm f/1.4 denne helgen; det vil være en interessant opplevelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sitter å lurer litt på 6d selv, har solgt et par EF-s objektiver i det siste, så nå nå har jeg bare 60mm Macro igjen som ikke er kompatibelt med FF. Men for meg er også 5d mark 2 en het kandidat. Med dagens bruktpriser, er jo ikke investeringen all verden, se jo at en får godt brukte ekmplarer under 6000 kroner. Vanskelig å slå det, om en skal bruke det til landskap.

Lenke til kommentar

Det å sitte å fundere, spekulere, diskutere og argumentere er litt av sjarmen når man skal investere, og gleden av det må ikke undervurderes. Dette gjelder like mye om det er innkjøp av ny bil, ny tv, nytt møblement, nytt fotoutstyr eller for så vidt også neste ferietur.

 

Når kjøpet er gjort så får man selvsagt den store gleden av å benytte innkjøpet, men samtidig så etterlater det seg et lite tomrom frem til neste "innkjøp" nærmer seg.

 

En sykdom? Ja av og til kan slike spekulasjoner være det. Det har hendt at funderingen har vært så intens at det har blitt ett lite antiklimaks når dippeduppen er kjøpt eller ferieturen har blitt bestilt.

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å sitte å fundere, spekulere, diskutere og argumentere er litt av sjarmen når man skal investere, og gleden av det må ikke undervurderes. Dette gjelder like mye om det er innkjøp av ny bil, ny tv, nytt møblement, nytt fotoutstyr eller for så vidt også neste ferietur.

 

Når kjøpet er gjort så får man selvsagt den store gleden av å benytte innkjøpet, men samtidig så etterlater det seg et lite tomrom frem til neste "innkjøp" nærmer seg.

 

En sykdom? Ja av og til kan slike spekulasjoner være det. Det har hendt at funderingen har vært så intens at det har blitt ett lite antiklimaks når dippeduppen er kjøpt eller ferieturen har blitt bestilt.

Er forsåvidt enig i den du. Var liten fleip fra min side.

 

Er alltid spennende med noe nytt og fasen.

Lenke til kommentar

Sitter å lurer litt på 6d selv, har solgt et par EF-s objektiver i det siste, så nå nå har jeg bare 60mm Macro igjen som ikke er kompatibelt med FF. Men for meg er også 5d mark 2 en het kandidat. Med dagens bruktpriser, er jo ikke investeringen all verden, se jo at en får godt brukte ekmplarer under 6000 kroner. Vanskelig å slå det, om en skal bruke det til landskap.

Til landskap, så er det et trygt kjøp.

Lenke til kommentar

"På tide å ombestemme seg"

Synes jeg bør bestemme meg og kjøpe noe først, før jeg ombestemmer meg. ;)

 

Da var det lørdag Tom, ta deg en sekser så bestemmer du deg hehe - ellemelle.. :green:

Holder ikke med en sekser når det gjelder så alvorlige saker, så jeg kjøpte to :p

Endret av tomsi42
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg øsnker å tilby deg penger (ikke mye, ganske lite egentlig) for at du skal velge enten Sony eller Nikon. også helst D600 eller en NEX-6... Det hadde vært fint det.

 

På Nikon kan jeg trigle frem en liten rabatt også...

 

Bare please ikke gå for Fuji eller Canon...

Hvorfor blir andres kameravalg en personlig greie for deg? Det er jo bare en totalt død dings.

 

(plutselig dukket minner opp fra en bok jeg leste for tjue år siden angående bizze avguddyrkelser)

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvorfor Nikon eller Sony?

Hvorfor ikke Fuji eller Canon?

 

Jeg tror til den type bilder du tar så vil Nikon med 24mpx i ett så liten hus som D600 er passe deg veldig fint. Jeg har brukt D600 i ca. 1 mnd og fant ingen nevneverdig forskjeller fra D800. Med siste FW oppdatering er det kamera som det er ikke noe irritasjons momenter over - alt bare funker og alt er der. Bildekvalitet er heller ikke noe å si på.

 

Når det gjelder Sony så er det kamera jeg hadde kjøpt dersom jeg ikke hadde jobbet som fotograf på fritiden - hver gang jeg tar bilde med den så kan jeg ikke la være å bli imponert over generelle opplevelsen av å bruke kamera - den følelsen forsetter frem til at jeg åpner råfiler hjemme.

 

Fuji er bare tragisk kamera, treg, rare råfiler og generelt er det ingen i det kamera som tiltrekker meg. Fuji er fantatisk på MF og film - men i DX blir det bare veldig snodig... Har nylig prøvd Leica X2 - og den havner nok i samme listen her.

 

Canon 6D er det lite feil med, men jeg tror du får litt mer med D600 også koster Nikon litt mindre :)

 

Hvorfor blir andres kameravalg en personlig greie for deg? Det er jo bare en totalt død dings.

...

 

Jeg følger både her og på flickr til tomsi42 - og personlig hadde jeg likt dersom han hadde valgt samme kamera som de jeg bruker. Kanskje litt nerdete ting :dremel:

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Jeg tror til den type bilder du tar så vil Nikon med 24mpx i ett så liten hus som D600 er passe deg veldig fint. Jeg har brukt D600 i ca. 1 mnd og fant ingen nevneverdig forskjeller fra D800. Med siste FW oppdatering er det kamera som det er ikke noe irritasjons momenter over - alt bare funker og alt er der. Bildekvalitet er heller ikke noe å si på.

Størrelse og en god 24Mpx sensor er D600 sin styrke i mine øyne. Men det er fortsatt stort.

 

Når det gjelder Sony så er det kamera jeg hadde kjøpt dersom jeg ikke hadde jobbet som fotograf på fritiden - hver gang jeg tar bilde med den så kan jeg ikke la være å bli imponert over generelle opplevelsen av å bruke kamera - den følelsen forsetter frem til at jeg åpner råfiler hjemme.

Det er et eller annet med Sony som gjør at jeg ikke er noe særlig keen. Og ut i fra det jeg har sett av bildekvaliteten, så er den ikke spesielt mye bedre enn det Olympus OM-D og Panasonic GH3 leverer.

 

Fuji er bare tragisk kamera, treg, rare råfiler og generelt er det ingen i det kamera som tiltrekker meg. Fuji er fantatisk på MF og film - men i DX blir det bare veldig snodig... Har nylig prøvd Leica X2 - og den havner nok i samme listen her.

Interessant - en ganske anderledes konklusjon enn det jeg har. Etter å ha brukt kameraet noen dager, så må jeg si at jeg liker egonomien til X-E1. Det er tregere enn Panasonic og Olympus, men raskt nok til mitt bruk. Jeg er uansett det tregeste leddet i kjeden. Jeg var skeptisk til råfilene før jeg begynte å klå på de selv; men har foreløpig ikke sett noe til problemene som det rapporteres en del om.

 

Canon 6D er det lite feil med, men jeg tror du får litt mer med D600 også koster Nikon litt mindre :)

Det er en fordel med Canon; jeg har hatt Canon før, så det er lett å komme i gang. 6D har et noe bedre grep enn D600, og er litt bedre på høy ISO (6400-12800).

 

Jeg følger både her og på flickr til tomsi42 - og personlig hadde jeg likt dersom han hadde valgt samme kamera som de jeg bruker. Kanskje litt nerdete ting :dremel:

Det er jo slik at man ha med fler i flokken sin; det er helt greit for meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg følger både her og på flickr til tomsi42 - og personlig hadde jeg likt dersom han hadde valgt samme kamera som de jeg bruker. Kanskje litt nerdete ting :dremel:

Jo, greit nok det, men første gangen jeg har sett noen i forumet her tilby penger og rabatt dersom en person kjøper et av to merker.

 

Men nok om det, verden går videre..

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...