Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Tre av disse punktene skriker jo FF. Det er vel evt bare på økonomidelen at noe annet kan vurderes.

For meg er det kun 2 punkter som skriker FF - jeg har et annet syn på søkeren.

 

For øvrig var tungen på vektskålen i favør FF da jeg selv skulle kjøpe mitt første DSLR nettopp søkeren. Jeg synes nesten det alene er argument nok.

Jeg har brukt elekronisk søker i snart tre år, og har vært borte i de før. Men det var først med GH2 at det klikket, så i dag føler jeg hjelpesløs med en optisk søker. Så skal det være optisk søker i dag, så må den være stor.

 

For å ta Nikon, som jeg kjenner best, så er du jo ikke "lost" økonomisk om du f.eks. ser på D600. Det er godt utvalg av objektiver på bruktmarkedet, og dette kameraet tar det meste. Kan du tolerere manuell fokus, er det en gullgruve der ute.

 

På de andre (evt. alle) punktene kan selvfølgelig hvilket som helst merke av dagens FF levere.

Brukt er alltids et alternativ; men manuell fokus er ikke like kult. Ikke uten elektronisk søker med mulighet for X ganger forstørrelse i hvertfall. Men Nikon og Canon har jo holdt på med AF i mange år nå.

 

Men ubesluttsomhet... noe av moroa er jo å vurdere og prøve alt som rører seg der ute, uansett om du kjøper eller ei. Jeg har lyst til å forsøke noe nytt selv, det måtte da bli enten D600 eller D800 av dagens utvalg, siden jeg nå sitter med D700. Det største problemet med det er at ingen av de passer meg perfekt, skulle helst hatt en kombinasjon av egenskapene til de to.

Det er sant - det er morsomt å prøve noe nytt. Men etterso mdu allerede har D700, så kan kanskje en D600 fungere som hus nr. 2?

 

Hvorfor kan ikke disse **** leverandørene lage det _jeg_ vil ha?

Ingen av de lager akkurat det jeg vil ha heller ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være et hint ja (til deg selv antar jeg at du mener). Men må du drasse fysisk med deg en haug med optikk hver gang du skal ut med kameraet? Det er klart at optikken til speilrefleks vil ha en høyere vekt uansett valg enn det du har i dag.

Jeg har et godt utvalg av vesker, så jeg trenger ikke å drasse med meg alt. Varierer etter behov i dag. Det var kanskje verre før.

 

Speilreflekshusene varierer ikke så mye i vekt som man skulle tro, her etter en kjapp titt i listene til akam (vekt er med batteri og minnekort):

 

--- snip ---

Jeg er enig i at det er små forskjeller - forskjellen virker bare så store. Har nok noe med ergonomien til de forskjellige husene å gjøre.

 

Som man ser så blir det en nesten dobling i vekt med optikk, vekt som sikkert er uansett valg betydelig større enn det du i dag er vant med rigget med normalzoom og søker, batteri og minnekort.

Ser man på en GH3 + 12-35mm f/2.8 så vil den veie totalt 855g + batteri og minnekort. Så det er mye å spare på sammenlignet med f.eks. 5DII + 24-70mm f/2.8. Ulempen er at 12-35mm er ikke det optimale brennvidde-omfanget. Jeg vil gjerne ha noe mer brennvidde.

 

Så hva får du egentlig kokt ned igjen for kronene kontra det du har i dag? I beste fall 1-2 trinn bedre ISO egenskaper på høyere nivå ellers ikke noe spesielt på pluss-siden, men minussiden inneholder tusenlapper i svev ut av døra, vekt og omfang øker betydelig - og objektivene ved ff-kjøp koster flesk.

Kostnadene ved å gå for FF vil ikke være så forskjellige fra det å gå for en GH3 + 12-35m f/2.8 og 35-100mm f/2.8. Det er egentlig kun de to zoomene som har god nok ytelse i dag så det er de som er aktuelle.

 

Det er lite penger å hente ved å selge 4/3 utstyet mitt brukt ; og det jeg har av 4/3 i dag blir da system 2 / reiseutstyr når jeg skal reise lett.

 

Mitt råd er å heller vente og se om den leiren du er i kommer med noe som er 1/2-1 ganger bedre på ISO 3200. Fordelene ved det valget for deg må blir store ville jeg trodd? Vær og klar over at dersom du ikke ofte cropper bildene dine betydelig er det ikke så mye å hente i litt bedre ISO-ytelse - for oss som cropper ofte er bedre ISO-ytelse mye viktigere.

Det kommer til å skje nok til å skje lite med ISO ytelsen på m-4/3 før Panasonic får til den nye sensor-teknologien de utvikler ettersom de tok et stort steg i fjor. Men den nye sensoren kommer først om 3-4 år vil jeg tro.

 

Jeg cropper lite, så jeg trenger ikke vanvittig mange Mpx; og jeg ser faktisk at jeg kan leve med dagens ISO ytelse på GH3.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt elekronisk søker i snart tre år, og har vært borte i de før. Men det var først med GH2 at det klikket, så i dag føler jeg hjelpesløs med en optisk søker. Så skal det være optisk søker i dag, så må den være stor.

Nettopp, den må være FF-stor.

 

Det er sant - det er morsomt å prøve noe nytt. Men etterso mdu allerede har D700, så kan kanskje en D600 fungere som hus nr. 2?

D600 kunne sikkert fungert som eneste hus for den del. Men jeg misliker sterkt at huset er bygd over samme lest som crop-husene. Det betyr at jeg ikke kan bruke noe av ekstrautstyret jeg har skaffet meg til D700. Spesielt ikke for søkeren. Ikke har jeg et eneste minnekort som kan brukes heller. Disse ankepunktene kan selvfølgelig bety null og niks for andre. Grepet var bedre enn fryktet, men du verden hvor mye bedre D800-grepet er (for meg).

Lenke til kommentar

Nettopp, den må være FF-stor.

:)

 

D600 kunne sikkert fungert som eneste hus for den del. Men jeg misliker sterkt at huset er bygd over samme lest som crop-husene. Det betyr at jeg ikke kan bruke noe av ekstrautstyret jeg har skaffet meg til D700. Spesielt ikke for søkeren. Ikke har jeg et eneste minnekort som kan brukes heller. Disse ankepunktene kan selvfølgelig bety null og niks for andre. Grepet var bedre enn fryktet, men du verden hvor mye bedre D800-grepet er (for meg).

Ekstra-utstyr har så klart noe å si. Da er det bare å vente på at D800 blir litt rimeligere, eller selge en nyre.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg :tease:

 

...om jeg noen gang klarer å slå meg til ro med det jeg har :roll:

 

 

 

Nikon D600 + diverse optikk "føles" som et bedre system enn 6D. Klarer du å gå over til Nikon?

 

D600 + 24-120/4

 

En billig 50mm må du ha, en 85mm f/1.8? kanskje den nye 28mm f/1.8 og muligens en lengre zoom, 70-200/4?

 

Okey :hmm: Den pakken begynte å se veldig fristende ut... :p

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg :tease:

Time wil show ;)

 

Nikon D600 + diverse optikk "føles" som et bedre system enn 6D. Klarer du å gå over til Nikon?

 

D600 + 24-120/4

 

En billig 50mm må du ha, en 85mm f/1.8? kanskje den nye 28mm f/1.8 og muligens en lengre zoom, 70-200/4?

Jeg klarer fint å gå over til Nikon; jeg har vært innom mange forskjellige systemer siden jeg var anti-Nikon i 2005 ;)

 

D600 + 24-120mm f/4 + 50mm f/1.4 er minimum i såfall. Blir nok supplementert av en 85mm f/1.8 og fast vidvinkel. Om det blir en 28mm f/1.8 eller 35mm f/1.4 er en annen sak :)

 

Okey :hmm: Den pakken begynte å se veldig fristende ut... :p

Det er det som er gjør det så vanskelig å bestemme seg.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å bestemme deg, gi meg kortet ditt så ordner jeg det :D

Litt synd at D600 har gått opp i pris, den var jo 2000kr. billigere før jul. 24-120/4 har vært stabil på rundt 8K.

 

Jeg er glad for at jeg går for X100s, slipper å tenke på fristende objekttiver. Den korte tiden jeg hadde OMD E-M5 hadde jeg 12-50kit, 12/2, 25/1.4, 45/1.8, 12-35/2.8, 7-14/4(angrefrist), 19/2.8, 20/1.7, 14/2.5 og 40-150/4-5.6

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Det er faktisk rivende likegyldig hvilket av de to Canon- og Nikon-systemene du velger Tomsi. Begge er gode, begge dekker tilsynelatende behovet ditt. Stikk på butikken og ta det du føler passer best akkurat der og da. Så slipper du å skrive 10 sider til om kamerahandlinga. :p

Jeg vet jo det, da ;)

 

Men ettersom jeg ikke er på fjaseboka, så må jeg bruke dette fora som mine "15 minutes of fame" ;)

 

Mitt egentlige dilemma er om jeg trenger FF i det hele tatt, eller om µ-4/3 vil dekke alle mine behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryktes flere FF fra canon i år, spesielt "7D Mark II" ser ut som å bli noe vi ikke venter:

 

http://www.canonrumo...s-c-is-unknown/

Det kommer nok et FF hus - et som kan slåss med D800 - dvs et med masse Mpx.

 

Jeg tror ikke 7D Mk II blir et FF hus; det forblir nok crop; men jeg vil ikke bli overrasket om det kommer i 1D lignende hus.

 

Ingen av delene av interesse for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...