Gå til innhold

[Løst] På tide å bestemme seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått låne en Fuji X-E1 med 18-55mm f/2.8-4 og 35mm f/1.4 denne helgen; det vil være en interessant opplevelse.

Nå har det snart gått en uke, hvor jeg har kun brukt X-E1. Det er ikke å stikke under en stol at Fujiene ikke er like strømlinjeformet som produktene til Canon og Nikon med flere); men jeg synes at de er kun litt eksentriske; ikke siltsomme. Det har nok noe med at de svakhetene som finnes, er i områder jeg ikke trår.

 

Det som slår meg, er at jeg nå skjønner hvorfor jeg ble så begeistret for Panasonic GF1; et ryddig kamera i en fornuftig størrelse uten en masse dikkendarier som er i veien.Fuji X100 eiere vil nok skjønne hva jeg mener.

 

I denne øvelsen jeg har holdt på med, så ser jeg at de fordelene til Canon 6D og Nikon D600 som jeg egentlig er interessert i, er bedre bildekvalitet og lav støy på høy ISO. Men jeg må ikke ha et stort hus og diger optikk; det hjelper kun på ego og kulhetsfaktor. Ikke på de bildene jeg tar.

 

Olympus OM-D E-M5 og Panasonic GH3 vil være en klar oppgradering i forhold til hva jeg har i dag; ihvertfall parret med det beste i m-4/3 optikk.

 

Men når jeg ser på bildene jeg har tatt med X-E1, og sammenligner med det beste jeg har fra E-M5 og GH3, så er det som å gå opp en divisjon. Sammenligner jeg med bildene fra Canon 6D og Nikon D600, så er faktisk forskjellen overraskende liten. Det er først på ISO 6400 at det er jeg synes forskjellen er merkbar.

 

Men jeg kan leve med ISO 6400 fra EX-1; her er et eksempel (s/h er valgt da fargene fra spotene var helt på tyttebærtur):

post-126935-0-37885900-1361574215_thumb.jpg

 

Så X-E1 er i ferd med å tykke høyt opp på lista :ohmy:

 

(EX-1 bildene mine kan ses på flickr)

 

edit: fisket tyrkleifs

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akam har nettopp testet et av drømmekameraene mine, Sony RX1, og selv om mange ville rådigget å ha et sånt et, så er det spesifikt ikke noe for deg Tomsi - dessverre. De skriver nemlig:

http://www.akam.no/artikler/sony-cyber-shot-dsc-rx1/116526/6

 

Passer ikke for:

(..)

Brukere som har et uavklart forhold til sine utstyrsbehov.

 

..Og der faller du dessverre igjennom. :fun:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

..Og der faller du dessverre igjennom. :fun:

Jeg har muligens et uavklart forhold til utstyret mitt; men det er ikke så uavklart :p

 

Når det gjelder RX1, så faller den utenfor lista da den ikke har utskfiftbar optikk og koster skjorta.

 

Men EX-1 blir kanskje ennå mer interessant i morgen?

Det hjelper på. Men jeg må innrømme at det er ikke mange bilder som jeg har sett reelle problemer på. Et eller to av 500, kanskje.

 

Tomsi burde kjøpe et sett med Nikon-optikk, og så et batteri med adaptere, så han kan bruke optikken på alle mulige andre systemer... :D

Da blir det fort manuell fokus, og det er ikke et alternativ i mine øyne.

Lenke til kommentar

Sjekk disse hos Lloyd Chambers.

Den som leter, finner - det gjelder også problemer :p

 

Jeg er usikker på om det egentlig er LR sin demosaic funksjon som er problemet, eller hvordan de bruker LR - jeg mistenker faktisk en kombinasjon; f.eks. en for høy oppskarpning eller overdrevet bruk av clarity som forskjeller mindre problemer.

 

Pingle! :tease:

Klart det!

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fuji, et lite urk herfra. Jeg føler de roter for mye uten å få til 100% løsninger som andre produsenter. At de går litt vel kjapt frem, de vil sikkert mye og har mange gode friske ideer, men føler at de aldri kommer helt i mål før de går over til neste.

 

Råfilkonventeringen må og være100% i boks før de lanserer. På en måte liker jeg og har en viss sympati for Fuji, særlig dette at de prøver sine egne veier, men jeg kunne aldri pr i dag kjøpt et Fujikamera. Jeg trives egentlig best med trauste kamera, konservative produsenter som man vet hva man får hos og dermed slipper å bruke unødvendig tid på dingsene og kan heller konse om det viktige, å ta bilder.

 

Det er nok hovedårsaken til at jeg stadig holder meg til Canon, jeg vet hva jeg har og hva jeg eventuelt får dersom noe fornyes. Det kunne like gjerne vært Nikon, men da jeg staket veien i den digitale tiden falt valget på Canon og ganske sikkert forblir jeg der både av bekvemmelige årsaker og fordi jeg strengt tatt ser få grunner til å hoppe over til en annen produsent, stort sett er det samme greie med de store med kun få og små forskjeller. Men jeg er ingen fanboy av verktøyet, Canon får like mye passet påskrevet som andre dersom det er noe jeg mener de roter ting til med.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg synes at Fuji har skjerpet seg en god del i de siste årene. Tidligere så lagde de jo løsninger basert på Nikon hus, men med deres elektronikk innabords. En av grunnene til at de har sluttet med det, er nok fordi de ikke tjente noe på objektivsalg ettersom de ikke lagde objektiver til systemet selv. Da de kom med X100, så traff de en nerve hos mange av foto-entusiastene. Og de er nå godt i gang med X kamera-systemet, som er en logisk forlengelse av X100. Man kan si at systemene har virket noe uferdig; men Fuji har vært flinke til å komme med firmware oppdateringer som retter ting etterhvert. Det er et ungt system, men det ser mer lovende ut enn det meste annet for tiden, synes jeg.

 

Råfilstøtte er ofte et problem hvis man velger kamera fra de mindre produsentene; Adobe & Co er jo ikke akkurat raske der. Nå leverer leverandørene alltid med et program som får jobben gjort. Fuji leverer med en egen versjon av SilkyPix. Brukt riktig, så leverer den meget gode bilder. Største problemet er at programmet er ulogisk oppbygd, og ikke veldig effektivt sammenlignet med LR. Capture One har fått støtte for X-Trans sensoren, og det er et greit program. Neste versjon av LR skal være mye bedre, så råfil problemene kan nok snart anses som løst.

 

Jeg har hatt Canon, og har ikke savnet det et øyeblikk etter å ha solgt det. Det er noe med moderne speilreflekser som gjør at de ikke er så interessante for min del. Som jeg nevnte for noen poster siden. så har jeg fått prøve ut både 6D og D600, men jeg savnet de ikke i ettertid. Med et unntak - bildekvaliteten var direkte trivelig.

 

Det som gjør Fuji X serien såpass interessant er at de har den størrelsen jeg liker, jeg får den bildekvaliteten jeg er ute etter, de har skarpe objektiver, og totalkostnaden vil være merkbart rimeligere enn et tilsvarende oppsett fra Canon/Nikon.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Neste versjon av LR skal være mye bedre, så råfil problemene kan nok snart anses som løst.

Og da var oppgraderingen på plass, foreløpig bare RC, men ser klart bedre ut i følge dpreview.

 

Neste store gjennombrudd for Fuji blir vel AF. Ikke det at den er veldig dårlig, men hvis x100s får PDAF på sensoren så kommer vel det på neste generasjon av systemkameraene også. Designet og objektivene er jo allerede bra bare det kommer noen flere objektiv.

Lenke til kommentar

Og da var oppgraderingen på plass, foreløpig bare RC, men ser klart bedre ut i følge dpreview.

Jepp - testen til dpreview er meget overbevisende. Får leke meg med den i kveld.

 

Neste store gjennombrudd for Fuji blir vel AF. Ikke det at den er veldig dårlig, men hvis x100s får PDAF på sensoren så kommer vel det på neste generasjon av systemkameraene også. Designet og objektivene er jo allerede bra bare det kommer noen flere objektiv.

Har lest et par X100s førtester/previews, og det er ting som tyder på at AF blir markant bedre. Så det lover bra. I følge Fuji roadmap-en, så kommer det en del objektiver senere i år, de mest interessante for min del er en tele-zoom og en 23mm f/1.4

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På tide med en liten oppdatering kanskje ...

 

Har nå fått testet ut Sony NEX-6 og fant fort ut at dette var ikke noe for meg. Det er ingenting å utsette på bildekvaliteten; men brukgrensesnittet ble helt feil for min del. bla annet er menysystemet for enkelt (ikke mulig å skru på ting jeg vil ha) og det er ikke mulig å omkonfigurere snurrehjulene.

 

Samtidig har ryktesidene presentert Olympus E-P5, som visstnok skal lanseres på fredag 10. mai. Hvis ryktene stemmer, så er det et spennende alternativ som muligens er godt nok til å holde meg i -4/3 leiren.

Lenke til kommentar

...

 

Som jeg nevnte for deg så liker jeg veldig godt bildekvaliteten til NEX-6, størrelsen på kamera og hvordan den ligger i hånden - og menyen den fungerer og det gjør knapper også - men det kan neppe kalles et positiv eller hygelig opplevelse i å bruke den.

 

Men folk er forskjelig og for meg betyr sensoren og objektiver alt. Så lenge jeg kan sette lukker, iso og blender er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...