Gå til innhold

Distro for netbook


srbz

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en kurant distro til min Asus Eee PC1000HE. Dette er en "typisk" netbook med en Atom-prosessor på 1.6 GHz, 1GB RAM og 160 GB harddisk.

 

Jeg har stort sett kjørt Easy Peasy basert på Ubuntu 9.04, frem til den for et par uker siden ble ustabil (les: treg og buggy) etter at jeg forsøkte å koble på en ekstern skjerm. Ved en tidligere anledning forsøkte jeg å oppgradere til Ubuntu 9.10 (da det først kom ut), men også da ble maskinen treig som sørpe, både i og etter oppstart.

 

De siste par ukene har jeg derfor gått over til Ubuntu Netbook Edition, men jeg kan langt fra si jeg er fornøyd kontra Easy Peasy. Et par av elementene jeg misliker:

- Navigasjonen. Ut av boksen har den et sidepanel på venstresiden som ikke bare stjeler bredde fra den allerede smale oppløsningen, men straks du legger inn et par ekstra ikoner blir det et helvete å scrolle opp og ned, både fordi oppløsningens høyde er temmelig begrenset, og fordi ikonene ikke akkompagneres av tekst før du evt. beveger musen over dem. Denne teksten har også en tendens til å henge seg fast etter at jeg har flyttet pekeren bort igjen.

- Navigasjon (igjen) ved åpning av programmer (og filer) via det ekle standardgrensesnittet. For det første er det tungvindt å navigere på denne måten - man får opp alle programmer, og kan enten søke gjennom dem eller filtrere på funksjon. Høres kanskje ikke så ille ut, men hvorfor kan ikke alt ligge klart til bruk direkte på skrivebordet? Dessuten støtter dette grensesnittet kun et visst antall bokstaver på én linje, ellers kuttes teksten på midten, som. f.eks. "Datamask...likeholder"

- Tregt. Selv nå, når jeg kun har to faner åpne i Firefox, opplever jeg tidvis "lagg" når jeg skriver dette innholdet. Straks det kommer flere enn to Flash-applikasjoner inn i bildet er jeg ute å kjøre. Dette har vel heller med maskinvare og Flash å gjøre enn OS.

- Jeg klarer ikke å bruke Spotify via Wine, ser ut som om Wine har noe problemer med lyddriveren. Jeg klarte omsider å trikse meg til å få installert det (gikk ikke via vanlig høyreklikk via filbehandleren), men Spotify gir meg bare en feilmelding når jeg forsøker å spille av. Lyden fungerer fint ellers.

- Ingen Caps Lock-indikator. Jeg kunne trolig fått et ikon for dette på statuspanelet øverst, men igjen:

- Jeg klarer ikke å tweake statuspanelet whatsoever. Høyreklikking virker ikke.

 

Vel, nok om det. Istedenfor å hoppe rett tilbake til Easy Peasy, som jeg også har hatt enkelte mindre problemer med, tenkte jeg å høre her etter anbefalinger. Jeg stiller følgende kriterier:

- Gratis

- Støtte for drivere "ut av boksen"

- Kan installeres via USB/annen måte som ikke krever optisk drev

- Støtte for VLC

- Støtte for kontorpakke (openoffice, abiword e.l. som takler .odt, .doc og denslags)

- Støtte for kurant nettleser (firefox, chrome og/eller opera)

- Enkel navigasjon, tatt i betraktning at det er til en netbook

- Støtte for Spotify, gjerne gjennom Wine, er et pluss

- Slippe å tweake mye på utseende etc. er et stort pluss. Bakgrunnsbilder og utseende på vinduer går greit så lenge det er et eget grensesnitt med forhåndsinstallerte temaer, men å rote rundt i config-filer for å endre noe er jeg lite interessert i.

- Jeg har brukt Linux en stund, men kun til slike enkle oppgaver. Jeg kjenner greit til Gnome og Xfce, men også andre miljøer kan være aktuelle. Det viktigste er at det er enkelt å bruke, strømeffektivt og lite ressurskrevende.

- Støtte for scrolling med to fingre er et pluss, siden touchpaden støtter multitouch.

 

Hva angår utseende er jeg ikke særlig kresen, men DSL, puppy og slikt ser bare jævlig ut.

 

Distroer jeg vurderer foreløpig (kom gjerne med flere forslag):

 

- Jolicloud

- Easy Peasy

- Xubuntu (bruker dette på en annen maskin, men jeg lurer på om menysystemet blir litt "heavy" rent grafisk på 1024*600 oppløsning). Fatter forøvrig ikke at det tydeligvis ikke finnes en egen netbookdistro basert på dette.

- Crunchbang/CrunchEee

 

Håper ikke innlegget ble avskrekkende langt, og på forhånd takk for anbefalinger :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde Jolicloud i VBox, og det var urk. Tregt, klumsete og stygt.

Jeg har en viss fornemmelse om at det meste går uforholdmessig tregt i VBox...

 

Arch og Fedora høres ut som fine valg. Bygg ut av en enkel WM, E17, LXDE eller, til nød, XFCE.

Var også inne på tanken om både Arch og Fedora ja. Har hørt mye bra om Arch, men jeg har også hørt et det er ustabilt på netbooks. Kildene mine her er imidlertid tildels utdaterte reviews som kanskje ikke er representative i dag, noe som i bunn og grunn er årsaken til denne tråden :)

 

Og forresten, hvorfor Xfce "til nød"? Xubuntu, som jo er basert på Xfce, virker for meg som et svært greit alternativ til såpass enkle og ensidige oppgaver. Og selv om det åpenbart er simplere enn Ubuntu har det jo fremdeles tilgang til Ubuntus programvaresenter og, såvidt jeg vet, debianpakker.

 

Det du KAN prøve er f.eks Arch med en nedstrippet KDE og bruke netbook-layouten, om du vil ha "netbook interface" med mange og store ikoner etc.

Det er noe slikt jeg er på jakt etter ja. Kanskje jeg skal forsøke dette, men er ikke KDE generelt litt mer ressurskrevende enn andre skrivebordsmiljøer?

 

Takker for svar så langt :)

Lenke til kommentar

Jeg har en viss fornemmelse om at det meste går uforholdmessig tregt i VBox...

Native performance. Ikke bare tregt som i generelt sent, men tregt å operere. Klønete menyer, spør du meg.

Var også inne på tanken om både Arch og Fedora ja. Har hørt mye bra om Arch, men jeg har også hørt et det er ustabilt på netbooks. Kildene mine her er imidlertid tildels utdaterte reviews som kanskje ikke er representative i dag, noe som i bunn og grunn er årsaken til denne tråden :)

Ustabilt? På netbooks? Hvorfor skulle det være det? Om du tar 32-bitutgaven skal det en del til før jeg ville omtalt det som ustabilt (flash på 64bit er fortsatt litt knot, THANK YOU ADOBE!)

 

Du kan jo prøve, men det bør ikke være ustabilt.

 

Og forresten, hvorfor Xfce "til nød"? Xubuntu, som jo er basert på Xfce, virker for meg som et svært greit alternativ til såpass enkle og ensidige oppgaver. Og selv om det åpenbart er simplere enn Ubuntu har det jo fremdeles tilgang til Ubuntus programvaresenter og, såvidt jeg vet, debianpakker.

Jeg foretrekker personlig XFCE over gnome, men tenkte at du ville ha mest mulig ytelse, og da KAN XFCE bli i tyngste laget. Det finnes både lettere og tyngre alternativer. En ulempe er vel utviklingstempoet til XFCE, men det er nå så.

 

Det er noe slikt jeg er på jakt etter ja. Kanskje jeg skal forsøke dette, men er ikke KDE generelt litt mer ressurskrevende enn andre skrivebordsmiljøer?

 

Takker for svar så langt :)

Mja, ikke veldig mye tyngre enn gnome. Om du fjerner (lettere i Arch/gentoo etc dette) ting som semantic desktop og file indexing, skur av/ned desktop effects og gjør noen gode softwarevalg bør det ikke bli for gale. Om du f.eks bruker konqueror/rekonq over firefox tjener du mye bare her. Hvis du i tillegg ikke bruker plasma-widgets, som uansett ikke er aktuelt i netbook layout, sparer du mye. Prøv!

Lenke til kommentar

Crunchbang eller tinycore. Gå for debian-versjonen av crunchbang.

Man trenger ikke egen netbookdistro for netbook. Dette sluttet å være en god idë for 2 år siden eller noe. En kjerne av nyere dato har alt av støtte du trenger. (installer xfce-desktop hvis du vil ha xfce.)

 

Det som fortjener tittelen er etter mitt skjønn meego, som går ann på et vis. eller ubuntu netbook som er grusomt.

 

Navigasjon er i det hele tatt et onde på netbook. Nødvendig eller ei sådan finner du vel ut av selv. Å gå for det helt enkle betyr at du ikke forsaker hverken vertikal eller horisontal plass, og at grensesnittet ikke er riv ruskende. En kombinasjon av de to sistnevnte som ikke er grell ut av boksen vet jeg ikke om.

 

Edit: prosessoren er forresten atom 32bit.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har stort sett vært jobbing i ett bankende kjør siden eksamen var over, så jeg har fortsatt ikke fått ut fingeren og byttet. Ubuntu Netbook er allerede installert, og førsteinnlegg inneholder særlig fem punkter som taler imot å beholde dette.

 

Første kandidat ser ut til å bli Fedora. Skal se om jeg får installert det i løpet av de nærmeste dagene, så får vi se hvordan det duger på netbook :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...