Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Folk sitter på - Bensinpenger?


mattiee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kent, er du en som jobber overtid gratis fordi arbeidsgiveren din er en bekjent, og du ser på det som en tjeneste, uten at du forventer å få noe igjen for det? Eller alltid kjører venner og venners venner gratis hjem fra byen, uten (å forvente) å få noe igjen for det? Eller alltid tar på deg å kjøre gratis på harrytur eller ferietur, eller alltid stiller opp for venner/bekjente uten at de stiller opp for deg?

 

Normal folkeskikk hadde vært å gitt sjåføren en liten sum, i det minste spurt, spesielt når det ikke er snakk om at det blir, eller kommer til å bli, gjort noen gjentjenester her.

Lenke til kommentar

Kent, er du en som jobber overtid gratis fordi arbeidsgiveren din er en bekjent, og du ser på det som en tjeneste, uten at du forventer å få noe igjen for det? Eller alltid kjører venner og venners venner gratis hjem fra byen, uten (å forvente) å få noe igjen for det? Eller alltid tar på deg å kjøre gratis på harrytur eller ferietur, eller alltid stiller opp for venner/bekjente uten at de stiller opp for deg?

 

Normal folkeskikk hadde vært å gitt sjåføren en liten sum, i det minste spurt, spesielt når det ikke er snakk om at det blir, eller kommer til å bli, gjort noen gjentjenester her.

 

Jeg skjønner av innlegget ditt at du har et ønske om å sette meg på plass - men for å prøve på det må du bruke eksempler som samsvarer med hva tråden går ut på. For å svare på spørsmålene dine slik de skulle vært formulert (slik at sammenhengen ikke blir borte).

 

Jeg jobber ikke gratis. Arbeidsgiveren min er ikke en bekjent. Det å sammenligne at noen sitter med deg på en allerede planlagt kort biltur kan på INGEN måte sammenlignes med det å være i fast arbeid. Man bruker ikke en årslønn på drivstoff av å ta med seg ekstra passasjerer på en kort biltur.

 

Jeg hadde selvsagt kjørt venner hjem fra byen dersom jeg allerede skulle til / fra sentrum. Jeg hadde selvsagt ikke krevd penger eller noe annet for det. Jeg gjør slikt med glede - uten å tenke på hva det koster meg.

 

Prøv igjen, denne gangen kan du også prøve å tenke deg om FØR du skriver.

 

Normal folkeskikk er å sette venner fremfor en lusen hundrelapp eller to.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

I dette tilfellet er jo kjæresten grei og kjører trådstarter og hennes venner, uten at han trenger det, da trådstarter uansett kan sitte på med sin far.

 

Den ene eleven er kjæresten min, men hun har andre alternativer for å komme seg til skolen. Men siden vi er snille så henter vi de to andre elevene, og siden vi henter de hver dag så kanskje det hadde vært greit om de betalte litt. For hvis de ikke betaler litt, så gidder ikke jeg å kjøre dem til skolen lengre og kjæresten min kan komme seg til skolen med faren sin (som skal samme vei til samme tid).

 

Normal folkeskikk er å sette venner fremfor en lusen hundrelapp eller to.

Her er det jo ikke engang bileiers venner.

 

Selvsagt er det greit å utveksle vennetjenester, eller tilby en vennetjeste uten å få noe igjen for det. Derimot, når man til stadighet (som her hver uke) snylter på andre uten å gi noe tilbake, da er det rimelig å kompensere eventuelle gjentjenester med, i dette tilfellet, en hundrelapp i måneden. Mulig jeg er rar, men jeg har lite til overs for folk som lever av å snylte på andre.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

De eier bilen sammen skrev jo neket i førsteposten så jeg ser ikke helt poenget ditt med bileiers venner eller ikke.

 

Jeg ville i trådstarters situasjon heller hentet ekstrapassasjerene hver eneste dag kontra det å gjøre det av og til. Da er du både en god venn og du slipper å avtale om folk skal hentes hver eneste morgen. Det var slik jeg gjorde det da jeg plukket opp kompiser på vei til skolen i sin tid, og jeg har jaggu klart å ha ordnet økonomi uten å kreve dem for penger.

 

Jeg har lite til overs for personer som skal regne økonomisk på alt mulig, spesielt når det er små pisse-beløp som i dette tilfellet. Vi har i min venneflokk i alle år hatt en fin regel når vi er ute og spiser f.eks: vi deler regningen likt på antall hoder. Har du drukket mindre enn de andre? Kjipt for deg. Utrolig nok er alle enige om at dette er en råflott løsning.

Lenke til kommentar

Det samme gjør gjerrighet. Snylting er mer tilgivelig i min bok.

 

Jeg liker ingen av delene.. Uansett så er ikke trådstarter like gjerrig som disse passasjerene er igler.

 

 

Normal folkeskikk er å sette venner fremfor en lusen hundrelapp eller to.

 

Ja, men dette er en sånn svingdør. Det er ikke alltid du som skal betale.

Lenke til kommentar

Jeg kjører kjæresten min til skolen hver dag, og det er for å være grei.

Men jeg kjører også en omvei hver dag for å hente vennene hennes som har selv spurt om de kan sitte på. Ok.

Kjæresten min kan komme seg til skolen på andre måter, blant annet ved å gå eller å sitte på med faren. Greia er at i lengden blir det mye for meg å betale, som egentlig ikke hadde trengt å kjøre i det hele tatt. Det handler om en prinsippsak for meg, ikke om pengene generelt. Når jeg sitter på med noen ser jeg det som en selvfølge å betale noen, uansett om de skulle den veien eller ikke, og spesielt når det hadde vært mye dyrere å ta eks buss uansett.

Kjæresten min er ikke gjerrig og heller ikke et nek, Kent.

Ho er faktisk veldig glad i å gi andre gaver og jeg har aldri hørt ho klage over å spandere på noen, men ho synes det er leit at jeg ikke får så mye som et takk eller noe i gjengjeld etter så lang tid, de har ikke tenkt over det engang at det er utgifter for meg.

-Kjæresten x)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes hele greia bærer litt preg av at trådstarter mener det er helt greit at kjæresten står opp og kjører henne hver jævla dag men det å dele dette med andre er ikke like kult. MIN MIN! Ingen andre skal få! Og hvis de skal så skal jeg faen meg ha betalt, det koster jo 100-200 kroner i måneden! VRÆL.

 

Jeg har aldri sagt at folk ikke kan sitte på. Du skulle vist hvor mye folk faktisk sitter på med han så hadde du forstått det, Samme folk til trening 2 ganger i uka, og i tillegg kjørte han fram og tilbake til Gøteborg og de skulle betale 130 kr for det, det dekker ikke dems del av bensinen engang.

Det handler ikke om at vi er gjerrige, det handler om at vi vil ha det riktig. :)

 

Du trenger ikke kalle meg stygge ting, som nek og gjerrig osv. for du kjenner meg ikke, og de fleste som gjør det vet at jeg er ikke gjerrig i det hele tatt.

 

Når det er sagt så jeg er glad i vennene mine, og jeg gjør veldig mye for dem, men jeg skulle ønske de ville vist samme hensyn tilbake igjen, spesielt siden kjæresten min gjør dem en tjeneste.

Lenke til kommentar

På langtur deler man bensinen på antall hoder i bilen. Vil de ikke betale det de skylder, så sier du fra.

 

Skal du samme veien, så mener jeg det er greit at de sitter på gratis. Kjører han for å hjelpe deg eller de?

 

Hvis sistnevnte er grunnen, er det i mitt hode greit å kreve penger eller slutte. Hvis førstnevnte er grunnen, så er det en så liten ekstrautgift at det ikke spiller noen rolle.

 

Skal man samme veien, så er det da ikke noe problem å plukke opp et par ekstra folk?

 

Jegh ar mange ganger kjørt en kompis hjem fra trening. Dette har gjort at jeg har ært hjemme i ett-tiden på hverdager, og det er en omvei på cirka tre mil. Han har ikke lappen, og betalte meg aldri. Brøy jeg meg? Egentlig ikke. Jeg vet at han satte pris på det, og jeg vet at han ikke ville vært hjemme før klokka to hvis han skulle brukt kollektivtransport.

Lenke til kommentar

Greia er at i lengden blir det mye for meg å betale, som egentlig ikke hadde trengt å kjøre i det hele tatt. Det handler om en prinsippsak for meg, ikke om pengene generelt. Når jeg sitter på med noen ser jeg det som en selvfølge å betale noen, uansett om de skulle den veien eller ikke, og spesielt når det hadde vært mye dyrere å ta eks buss uansett.

 

Du er med andre ord en martyr?

Lenke til kommentar

Jeg synes hele greia bærer litt preg av at trådstarter mener det er helt greit at kjæresten står opp og kjører henne hver jævla dag men det å dele dette med andre er ikke like kult. MIN MIN! Ingen andre skal få! Og hvis de skal så skal jeg faen meg ha betalt, det koster jo 100-200 kroner i måneden! VRÆL.

 

Jeg har aldri sagt at folk ikke kan sitte på. Du skulle vist hvor mye folk faktisk sitter på med han så hadde du forstått det, Samme folk til trening 2 ganger i uka, og i tillegg kjørte han fram og tilbake til Gøteborg og de skulle betale 130 kr for det, det dekker ikke dems del av bensinen engang.

Det handler ikke om at vi er gjerrige, det handler om at vi vil ha det riktig. :)

 

Du trenger ikke kalle meg stygge ting, som nek og gjerrig osv. for du kjenner meg ikke, og de fleste som gjør det vet at jeg er ikke gjerrig i det hele tatt.

 

Når det er sagt så jeg er glad i vennene mine, og jeg gjør veldig mye for dem, men jeg skulle ønske de ville vist samme hensyn tilbake igjen, spesielt siden kjæresten min gjør dem en tjeneste.

 

Kanskje de heller skulle gjort _kjæresten din_ en tjeneste i retur? Du bidrar jo bare med å holde passasjersetet varmt. Nek.

Lenke til kommentar

Greia er at i lengden blir det mye for meg å betale, som egentlig ikke hadde trengt å kjøre i det hele tatt. Det handler om en prinsippsak for meg, ikke om pengene generelt. Når jeg sitter på med noen ser jeg det som en selvfølge å betale noen, uansett om de skulle den veien eller ikke, og spesielt når det hadde vært mye dyrere å ta eks buss uansett.

 

Hele poenget her er at det blir IKKE mye for deg å betale om disse vennene sitter på eller ikke. Skjønner du virkelig ikke det? Prinsippsaken din blir helt feil, fordi prinsippet ditt er gjerrighet.

Lenke til kommentar

Nope ikke gjerrighet, men fordi at turen ikke er relevant for oss. Da vi ikke trenger å kjøre denne turen hver morgen, men på grunn av vennene hennes så gjør vi det. hadde ikke dem sittet på så hadde heller ikke jeg kjørt hver morgen.

 

Så alternativene nå er:

1. Stutte å kjøre om morgenene, så kan kjæresten min sitte på med faren sin også får vennene hennes gå.

2. Ellers så får vennene hennes legge ut litt for at vi skal kjøre hver morgen, ellers så gidder ikke jeg å betale 300kr i mnd i bensinpenger for vennene hennes.

 

Så derfor trenger vi å vite hvor mye er en symbolsk sum for at jeg skal gidde å kjøre dem hver morgen? Ellers så blir det ikke noe mer kjøring. 100kr mnd (husk at buss koster 325kr mnd)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Som tidligere nevnt er det dummeste dere kan gjøre å sette en sum på tjenesten - da risikerer dere surmuling andre veien igjen og regning på om de skal hjelpe dere. Videre er dere da i en helt annen situasjon hvor de tross alt betaler dere for kjøretjenester (pirattaxi?), og i så måte kanskje vil forvente tjenesten selv om dere ikke skal en dag eller hva nå enn som gjør at dere ikke henter de en dag. Hvordan skal dere refundere det? Trekke fra dokumentert bussbillett på regnestykket?

Lenke til kommentar

Jeg behandler mine venner forskjellig, jeg krever ikke betaling av de jeg vet hadde gjort det samme for meg i samme situasjon.

 

Men de jeg stadig gjør spanderer på, kjører eller whatever, som ikke bryr seg når jeg står i deres sko, de gidder jeg ikke gjøre en dritt for, samme om jeg skal samme vei engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Be dem om å betale 50kr hver uke, evt 200kr i måneden. En kompis av meg krevde det av 3 venner som satt på hverdag (måtte dog ikke kjøre å hente dem), var helt uproblematisk, ingen sure miner. De slapp tross alt å ta buss, og fikk sitte i en varm bil på kalde morgener. Skjønner de ikke det, ja, da bør de be om nye foreldre som kan lære dem ekte folkeskikk. For snylting er faktisk helt utrolig irreterende.

 

Btw, det koster ekstra bensin for ekstra vekt i bilen. Og siden dette er noe som gjentas 23 ganger i måneden er det bare rett og rimelig å kreve penger.

 

Kent Touch This, du har tydeligvis ikke opplevd at folk sitter på deg HVER dag uten å gi noe tilbake for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...