Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Folk sitter på - Bensinpenger?


mattiee

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går på videregående skole og kjæresten min som har tatt seg friår dette året for å jobbe står opp kl halv 8 hver eneste dag for å kjøre meg til skolen. (Noe som jeg setter veldig stor pris på).

Jeg har en venn som sitter på hver eneste dag til skolen og en som skal sitte på framover nå (ho har sittet på 2 ganger i uken fram til nå). Greia er at de betaler ingenting i bensinpenger og tilbyr seg det ikke heller. Kjæresten min kjører til skolen hver dag uansett men vi må kjøre en omvei for å hente disse vennene mine før skolen.

Det blir en 2-300 kr bare i bensin i mnd.

 

Synes dere det er rimelig at de skal betale litt til kjæresten min som står opp tidlig selvom han ikke må å i tillegg betaler bensin fra egen lomme?

I tilfelle hvordan fortelle vennene mine, de har ingen anelse om hvor mye det faktisk koster å ha bil.

 

TAKK FOR ALLE SVAR!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger da ikke pynte på det mer enn du gjorde her, bortsett fra at du kanskje ikke bør stille spørsmål ved deres kjennskap til bilhold. "Et par ganger er greit, men i lengden blir det en del bensinpenger hvis jeg skal hente dere hver eneste dag". Det er helt rimelig at de betaler for seg, men at de ikke har tilbudt seg det enda kan jo ha andre årsaker enn sleiphet eller dumskap.

Lenke til kommentar

Du trenger da ikke pynte på det mer enn du gjorde her, bortsett fra at du kanskje ikke bør stille spørsmål ved deres kjennskap til bilhold. "Et par ganger er greit, men i lengden blir det en del bensinpenger hvis jeg skal hente dere hver eneste dag". Det er helt rimelig at de betaler for seg, men at de ikke har tilbudt seg det enda kan jo ha andre årsaker enn sleiphet eller dumskap.

 

Takk for svar!

Ja, jeg vet ikke.

Greia er all strevet det er for han å kjøre hver morra,

Vi kjørte nylig til Gøteborg for å dra på konsert (de var med)

det var over 10 timer i bil, 50 mil omtrent,

og de skulle ikke betale en krone over 130.

Dette i tillegg til at de sitter på til skolen hver dag.

Jeg vet ikke hva som er rimelig å betale, men selv jeg skjønner at det er lite for 50 mil.

 

hehe.

Endret av mattiee
Lenke til kommentar

Ja, det er klart det hadde vært rett og rimelig om de betalte. Om alternativet deres er buss eller kjøre selv så vil jo det bli mye dyrere, selv om det ikke nødvendigvis er så mye dyrere for kjæresten din å ha de med. En tohundrelapp, idet minste en, fra hver i måneden hadde vært en rimelig løsning. Dette er vel ikke stort mer enn mange bruker i friminuttene i løpet av få dager på diverse spiselig og drikke.

 

Når det kommer til fremgangsmåte så kan du jo argumentere med at kjæresten din syns det koster en del, både i form av penger og fritid, og helst hadde sett at de hadde betalt litt for seg for at han i det hele tatt gadd å kjøre. Om du da hinter til at alternativet for dere alle da er å gå eller ta buss, kan det jo hende det løsner litt for dem.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja, det er klart det hadde vært rett og rimelig om de betalte. Om alternativet deres er buss eller kjøre selv så vil jo det bli mye dyrere, selv om det ikke nødvendigvis er så mye dyrere for kjæresten din å ha de med. En tohundrelapp, idet minste en, fra hver i måneden hadde vært en rimelig løsning. Dette er vel ikke stort mer enn mange bruker i friminuttene i løpet av få dager på diverse spiselig og drikke.

 

Når det kommer til fremgangsmåte så kan du jo argumentere med at kjæresten din syns det koster en del, både i form av penger og fritid, og helst hadde sett at de hadde betalt litt for seg for at han i det hele tatt gadd å kjøre. Om du da hinter til at alternativet for dere alle da er å gå eller ta buss, kan det jo hende det løsner litt for dem.

 

Ja det er sant.

Jeg er veldig usikker på om de hadde forstått det.

Busskort er 320 kr i mnd og det tok vi i hele fjor.

Så teknisk sett er det mye dyrere å ta buss enn å gi oss 200 i mnd.

Jeg bare tror ikke de forstår det siden vi kjører omtrent samme vei uansett.

 

Takk for svaret ^^

Lenke til kommentar
Ja det er sant.

Jeg er veldig usikker på om de hadde forstått det.

Busskort er 320 kr i mnd og det tok vi i hele fjor.

Så teknisk sett er det mye dyrere å ta buss enn å gi oss 200 i mnd.

Jeg bare tror ikke de forstår det siden vi kjører omtrent samme vei uansett.

 

Takk for svaret ^^

 

Legg fram regnestykket for de om de ikke skjønner hvorfor du vil at de skal legge ut litt.

Det er ikke mye per pers pr måned. Og det er bedre å sitte i bil til skolen enn det er å ta buss.

Lenke til kommentar

Eller så kan du bare være en god venn. Gode venner krever ikke penger av hverandre for å ta en liten omvei.

 

Hvor mye betaler du kjæresten din for å stå opp og kjøre deg hver eneste dag?

Her er det ikke snakk om en gjensidig handling, men en og samme person som kjører en omvei hver dag og har alle kostnadene. En god venn utnytter ikke vennene sine for å oppnå goder/økonomiske vinninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller så kan du bare være en god venn. Gode venner krever ikke penger av hverandre for å ta en liten omvei.

 

Hvor mye betaler du kjæresten din for å stå opp og kjøre deg hver eneste dag?

Her er det ikke snakk om en gjensidig handling, men en og samme person som kjører en omvei hver dag og har alle kostnadene. En god venn utnytter ikke vennene sine for å oppnå goder/økonomiske vinninger.

 

En tjeneste heter det. Jeg ville i hvert fall aldri krevd penger av en venn for noe sånt. Det er vel bare hyggelig å kunne bidra til å gjøre hverdagen til en venn litt bedre? Er jo ikke akkurat snakk om store pengesummer her heller, makan.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Eller så kan du bare være en god venn. Gode venner krever ikke penger av hverandre for å ta en liten omvei.

 

Hvor mye betaler du kjæresten din for å stå opp og kjøre deg hver eneste dag?

Her er det ikke snakk om en gjensidig handling, men en og samme person som kjører en omvei hver dag og har alle kostnadene. En god venn utnytter ikke vennene sine for å oppnå goder/økonomiske vinninger.

 

En tjeneste heter det. Jeg ville i hvert fall aldri krevd penger av en venn for noe sånt. Det er vel bare hyggelig å kunne bidra til å gjøre hverdagen til en venn litt bedre? Er jo ikke akkurat snakk om store pengesummer her heller, makan.

 

Greia er vell at det er ikke vennene til kjæresten min, det er mine venner og han gjør en tjeneste for meg, men må gjøre enda mer for mine venner. De tar det som en selvfølge og han stiller opp hver dag, og han stiller opp uten unntak, og det er bare kostnader og dritt for han. Som min kjæreste gjør han meg en tjeneste ved å kjøre meg hver dag, men å ta en omvei for mine venner er ikke en tjeneste for meg, det er for mine venner. Jeg er jo bare passasjer. Men hadde kjæresten dems kjørt til skolen hver dag så hadde jeg betalt og vært glad for at jeg i det hele tatt fikk sitte på. Jeg kan også betale til kjæresten min, men siden vi kjøpte bil sammen deler vi på utgiftene så jeg ser ikke vitsen i det.

Lenke til kommentar

Synes det er smålig å kreve betalt for dette uansett. Man tar ikke betalt for tjenester mot venner. Hvis det er så grusomt å plukke dem opp og du blir ruinert av å plukke dem opp hver dag får du bare kutte det ut da.

 

Hvor lang er omveien?

 

Det er ikke så alt for lang omvei, men greia er at de ser det som en selvfølge og såklart jeg gjør tjenester for mine venner! hvem gjør ikke det? Men når det gjentar seg fler ganger over lang tid, at jeg gjør no å ikke får noe til gjengjeld for alle tjenestene begynner man jo å lure på om de egentlig bare bruker deg for å komme seg fra a til b.

Jeg har ikke krevd penger av dem, ikke på noen måte men jeg lurer på hvordan jeg kan få dem til å se at det faktisk koster penger å starte en bil om morran, og det koster å kjøre.

Og kjæresten min bruker tiden sin på å hente dem. Såvidt jeg vet er det normalt å betale litt i bla bensin hvis du sitter på i en strekning 1 til 2 ganger hver dag.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg så en utregning for en stund siden som sa at hvis man regnet med alle utgifter + verditap og slikt, så burde de som sitter på, ved. f.eks. langtur, betale all bensinen og 100% bensin på toppen for at det alle parter skulle "betale like mye" for turen. Det var en spørreundersøkelse i etterkant og ingen visste at det egentlig var så dyrt - og ingen kunne tenke seg å ta så mye for å sitte på.

 

Men at de spytter i en tank i mnd. er dermed ikke urimelig i det heletatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er smålig å kreve betalt for dette uansett. Man tar ikke betalt for tjenester mot venner. Hvis det er så grusomt å plukke dem opp og du blir ruinert av å plukke dem opp hver dag får du bare kutte det ut da.

 

Hvor lang er omveien?

 

Det er ikke så alt for lang omvei, men greia er at de ser det som en selvfølge og såklart jeg gjør tjenester for mine venner! hvem gjør ikke det? Men når det gjentar seg fler ganger over lang tid, at jeg gjør no å ikke får noe til gjengjeld for alle tjenestene begynner man jo å lure på om de egentlig bare bruker deg for å komme seg fra a til b.

Jeg har ikke krevd penger av dem, ikke på noen måte men jeg lurer på hvordan jeg kan få dem til å se at det faktisk koster penger å starte en bil om morran, og det koster å kjøre.

Og kjæresten min bruker tiden sin på å hente dem. Såvidt jeg vet er det normalt å betale litt i bla bensin hvis du sitter på i en strekning 1 til 2 ganger hver dag.

 

Har du ikke mulighet til å si hvor lang omveien er? "ikke så alt for lang" sier meg ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...