Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Folk sitter på - Bensinpenger?


mattiee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Be dem om å betale 50kr hver uke, evt 200kr i måneden. En kompis av meg krevde det av 3 venner som satt på hverdag (måtte dog ikke kjøre å hente dem), var helt uproblematisk, ingen sure miner. De slapp tross alt å ta buss, og fikk sitte i en varm bil på kalde morgener. Skjønner de ikke det, ja, da bør de be om nye foreldre som kan lære dem ekte folkeskikk. For snylting er faktisk helt utrolig irreterende.

 

Btw, det koster ekstra bensin for ekstra vekt i bilen. Og siden dette er noe som gjentas 23 ganger i måneden er det bare rett og rimelig å kreve penger.

 

Kent Touch This, du har tydeligvis ikke opplevd at folk sitter på deg HVER dag uten å gi noe tilbake for det.

 

Poenget med bensin er at du (forenklet) bruker 1 liter pr mil uansett. Hvis noen sitter på med deg fordi du skal ett sted så vil det kanskje utgjøre 120 kg ekstra vekt. For å overdrive så skal jeg sette forbruket opp til 1.1 liter pr mil pga det. Da har de brukt totalt 2,3 liter drivstoff pr mil på en mnd. Det er under 30 kr pr mil. Det er ikke det som eventuellt gjør at en kan kreve penger. Det er omveien som gjør at det blir penger ut av det, da sjåføren kjører for å hente de en gang om dagen (1 mil omvei t/r om jeg ikke husker feil). Det er 13 kr dagen. Det blir litt mer å tenke på, men fortsatt ikke de store summene.

 

"Jeg går på videregående skole og kjæresten min som har tatt seg friår dette året for å jobbe står opp kl halv 8 hver eneste dag for å kjøre meg til skolen".

Trådstarter

Hvis han står opp kl 7.30 så er det ikke veldig lange biten, da vgs gjerne begynner litt over 8, si 8:15. 5 - 15 minutter av dette forsvinner på å gjøre seg klar(selv om han hopper i tøyet fra i går for å kjøre henne og venninnene så går det fort 5 min fra han står opp). Da er det igjen maks 40 minutter kjøring til skolen. Kanskje avstanden er så stor som 4 mil, kanskje ikke. Siden omveien for å hente venninnene er 1 mil så gjenstår 3 mil direkte kjøring.

 

Disse tre milene koster da ca 40 kr pr dag uten venninnene, og 43 kr pr dag med venninner. Omveien øker kostnaden til 56 kr pr dag med venninner. Utgiften for å kjøre kjæresten til skolen er da fortsatt 76% av totalen. Mener du oppriktig talt Moal, at det er vekten og de tre kronene pr dag som er problemet?

 

Hvis det er ett problem her, så er det at det koster 16(omvei+vekt) kr ekstra pr dag å kjøre de. Allikevel kan en se at hvis det er for dyrt, så bør man revurdere å kjøre hver dag - da en kan spare 40(uten venninner)/56(med venninner) kr pr dag på å ikke kjøre ett stykk lat kjæreste til skolen, når hun kan ta buss for 14 kr dagen(månedskort).

 

16*23 = 370 kr pr måned for å kjøre venninnene til og fra. Omtrentlig 3/4 tank drivstoff.

 

Hvis man kunne fått til å møte de der omveien begynner så kutter man utgiftene til 3*23 = 69 kr pr måned.

 

Trådstarter kan godt hende får hjelp av venninnene sine til noe annet(det vet vi ikke), som også har en verdi. Leksehjelp kanskje? Det blir fort tåpelig å regne på sånne ting.

Hvis trådstarter m/ kjæreste er smålige først, så kan fort venninnene bli smålige tilbake. Hva om de ikke veier 60 kg hver for eks? :p Da må jo jeg regne om alt sammen..

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Hvis ikke de har tilbudt å betale for seg til nå vil de rynke på nesa når du foreslår det for dem. Sånn som jeg ser det er det smålig å spør om penger, si heller at kjæresten din ikke har tid/ork til å ta omveien hver dag og dropp de.. Ville aldri bundet meg opp til en avtale hvor du får et fast beløp hver måned for å kjøre på dem, kommer bare til å bli problemer i lengda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...