Gå til innhold

Opera 11 beta er ute


Anbefalte innlegg

Digger tabstacking og kunne godt tenkt meg at de utvider konseptet så det kan fungere enda bedre som "midlertidige bokmerker", for eksempel ved å kunne definere hvilken tab som skal være "forsida" til en stack.

 

Kjapt spørsmål: andre som har opplevd at youtube-videoer er svært hakkete med Opera 11? Kjører fint i 10.63, men youtube er useelig i 11 for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange tabs har dere egentlig oppe samtidig?

Opera-brukere er litt spesielle på akkurat tabs da det er ingen ulempe med å ha mange oppe på en gang. Jeg har mellom 20 og 200 på hver av arbeidsstasjonene og hjemme. Normalt rundt 100.

 

Før jeg hev meg på Opera (igjen, hadde et lengre avbrekk) kjørte jeg aldri med mer enn seks faner.

 

Nå kjører jeg men fanene på venstre side av skjermen, og har ofte både femti og seksti faner opp. Har ikke så mye å si i Opera, da den egentlig ikke føles tregere av det. Og RAM er ikke akkurat mangelvare i disse tider.

 

 

Med stacks er det en stygg fare for at jeg kommer til å ha latterlig mange faner oppe av gangen ...

Lenke til kommentar

Irriterende at når man trykker på en speed dial så kommer linken i lenkehistorikken også :(

Håper de fikser det.

 

+1.

 

skulle gjerne sett at de første fanene la ved siden av opera logoknappen opp i venstre hjørne fremfor under, og spart en halv cm der også.

 

De gjør det når Opera er maksimert. Det er bare når hovedvinduet ikke er maksimert at de er flyttet litt ned slik som på bildet.

 

EDIT: LuftWaffel var kjappere.

Endret av OME
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke prøvd Opera. Når du maksimerer vinduet vil fanene legge seg på samme linje som menyknappen. Når vinduet ikke er maksimert er det en fordel at fanene er der de er da dette gjør det enklere å flytte vinduet uten å trykke feil.

 

Edit: Too late...

Endret av -sprut-
Lenke til kommentar

Synes således at siste versjon av Opera ligner ekstremt på Firefox versjon fire. Logoen øverst til venstre er plassert på nøyaktig samme sted som i Firefox. I så måte ikke sikker på hvem som var først.

 

Hvor mange program er det som ikke plasser slikt øverst til venstre på windows? Svaret er vel at det neppe var noen av de som var først.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opera har hatt dette utseendet siden 10.50, som kom ut i endelig versjon i starten av mars. Første offentlige 10.50 test-versjon med dette utseende tror jeg kom rundt juletider 2009.

 

Hva som ligner og ikke ligner blir uansett et definisjonsspørsmål. Det var mange som synes det lignet på Chrome når Opera endret utseende. Andre mener sikkert at Chrome lignet på noe annet igjen.

 

Office 2007 hadde jo en knapp der oppe for mange år siden osv.

Endret av OME
Lenke til kommentar

Opera-brukere er litt spesielle på akkurat tabs da det er ingen ulempe med å ha mange oppe på en gang. Jeg har mellom 20 og 200 på hver av arbeidsstasjonene og hjemme. Normalt rundt 100.

Det er akkurat på grunn av genial fanebehandling og navigering at eg finn Opera så tilfredsstillande. Alle lesarane har faner etterkvart, men synest ikkje måten ein har kontroll over dei er like god som i Opera.

 

Kva plassering av menylinje og logo har av betydning ser eg ikkje heilt. Sånn sett synest eg dagens versjon er veldig grei med menyknappen i staden for ei heil linje. Den er sydd saman med fanelinja. Når eg derimot ser på programmet kunne dei godt putta fleire faner inn horisontalt, er ein del ledig plass til overs her hos meg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ser penere ut enn tidligere, men skulle gjerne sett at de første fanene la ved siden av opera logoknappen opp i venstre hjørne fremfor under, og spart en halv cm der også. Vil like Opera, men har bedre erfaringer med FireFox og Chrome...

I Operas adressefelt: opera:config#UserPrefs|ChromeIntegrationDragArea

Juster ned verdien og lagre. Tar effekt etter du for eksempel minimerer vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haha, rister på hodet av vedkommende som sammenlignet Google Chrome med Internet Explorer 5. Beklager, men det er virkelig en sammenligning som er helt på vidda.

 

Personlig er Chrome en stor favoritt, rask, enkel og stabil. Trenger ikke mer. Det begynner også å komme en rekke gode utvidelser til Chrome, slik at du kan få mange av de samme funksjonene som feks. i Firefox.

 

Google har kommet for å bli.

Klart Google (eller du mener kanskje Chrome) har kommet for å bli. Når verdens største reklameselskap bestemmer seg for å lage nettleser og kjøre hardt på med reklame gjennom alle kanaler (inkludert forsiden av noen av verdens største nettsteder, google.com og YouTube), så sier det seg selv at de vil få brukere.

 

Synes således at siste versjon av Opera ligner ekstremt på Firefox versjon fire. Logoen øverst til venstre er plassert på nøyaktig samme sted som i Firefox. I så måte ikke sikker på hvem som var først.

Opera kom jo med dette designet i 10.50, lenge før man engang visste at man skulle lage en Firefox 4. Microsoft var forøvrig den første som laget en slik eller lignende menyknapp, med Ribbon-grensesnittet i Office.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prewview i win7 er imidlertid et mareritt med f.eks IE hvis man har mange faner åpne. Hvis jeg har seks-sju applikasjoner åpne og trykker på IE-ikonet skifter jeg ikke til IE, men må velge bilde via preview, hvilket gjør operasjonen mer tungvint. Mulig man kan skru av preview for enkeltapplikasjoner, men det har ikke jeg funnet ut av.

Veit ikkje heilt om eg forsto kva du meinte, men i egenskaper til oppgåvelinja kan du velge vekk Aero Preview.

Du kan slå av dette i Opera ved å gå inn i Instillinger -> Avansert -> Faner -> Flere instillinger for faner, og så fjerne avmerkingen for Bruk miniatyrbilder på oppgavelinjen i Windows 7. Tar effekt etter at du har startet Opera på nytt.

 

Edit: Ser det ikke var dette Mozze skrev om, men nå ligger det nå her for de som ikke vet det. :whistle:

Du slår det av i IE ved å gå inn på Alternatvier for internett -> Generelt. Trykk på Instillinger under Faner og fjerne haken ved Vis forhåndsvisning er for individuelle kategorier på oppgavelinjen.

Endret av zebigboz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe annet som burde vært nevnt, er «Enable plugins only on demand». I følge Opera selv skal dette øke ytelsen på nettleseren deres med opptil 30%. Hvordan det fungerer i praksis for andre ting enn Flash, har jeg ikke sett, men i tilfellet Flash kommer Flash-elementet i siden opp som en eneste stor «Play»-knapp.

 

Finnes under «Preferences -> Advanced -> Content»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...