Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Dragen said:

Ikke Samsung som har lagd Spotify.

Hvem sier at spotify har skylden her? Leser man linken ser man at det er en innebygd funksjon i Samsung og Android. En funksjon som ikke kan slås av som gjør at disse notifikasjonene kommer opp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forumet har vært dødt lenge, men ikke så dødt som nå.

Det er mange platformer å velge i og folk velger det som er lettest tilgjengelig og mest populært. Diskusjoner under det som kommer i Facebook-feeden og i kommentarfeltet på videoer på YouTube er mest tilgjengelig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ting som irriterer meg:

  • Nimbys - spesielt i områder der kommunen har bestemt at det skal være byutvikling/sentrumssone og hvor falleferdige bygg omsider blir oppgradert og nytt liv blir skapt, for så å få så mye motstand fra enkelte naboer at kommunen stanser prosjektet. De som skriker høyest får viljen sin.
  • Nettaviser slik som VG og Dagbladet. I dag var det et knivdrap i Sandnes... dette ble nedprioritert til fordel for en utenlandsk fotballagent som nå var erklært død for 3. eller 4. gang, og for 2. gang siden torsdag pga sykdom. 
  • Amerikanske TV-show, hvor samtlige deltakere må ha en trist bakgrunnshistorie. Forsøkte å se "American Song Contest" på NRK Nett-tv og kom til 3. artist før de begynte med foreldre med leverkomplikasjoner osv osv. 
  • Folk i kommentarfeltene i nettaviser. Egentlig generelt, men spesielt hver gang det er en elbilsak hvor kommentarfeltet flommer over av hat og misunnelse. 
  • Folk som vet at det kommer en 70-sone på motorveien pga anleggsarbeid, og derfor sakker ned farten 1-5 km før fartsgrensen blir endret. 
  • Folk som tror at Norge skal redde verdensklimaet ved å stanse oljeutvinning. Den utvinningen i stanser vil bare bli utført et annet sted fremt til behovet faktisk går ned. 
  • Bymiljøpakker som skal minske biltrafikken, og hvor inntektene kun går til kollektiv og sykkel, og hvor politikerne klager på at inntektene har gått for mye ned pga mindre trafikk og for mye elbil at de må sette opp takstene.
  • Putin.
  • Tusen ting til, som jeg ikke gidder ta opp nå. 
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såkalte "custom roms" begynner å bli nokså bra nå. Da har man ren Android uten alt Google-tullet (man kan installere utenom), og uten alt tullet fra allskens merkevarer. 

Ulemplen er at de fleste kjører best på Google Nexus. Så nøkkelen for å legge bak seg en irritasjon ... leder inn til en ny irritasjon. 

Endret av .,.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Synd Google ikke selger Pixel i Norge. Hadde nok gått for det dersom de var tilgjengelig. Var veldig glad i Nexus 9P når jeg hadde den. Var en del irriterende problemer på slutten men ingenting jeg ikke kunne leve med. 

Når det kommer til Samsung mobiler har jeg deaktivert alt jeg kan deaktivere og irriteres ikke lengre av noe særlig. 

En ting jeg ikke finner ut av er hvordan å fikse denne.. 

Screenshot_20220430-221843_Chrome.thumb.jpg.21ac160db60912b1284cc638b0f7c0c6.jpg

Byttet nylig mobil og fikk samme feil på den andre mobilen og det er irriterende da jeg ofte bruker denne funksjonen i chrome. Har prøvd alt jeg finner ved å google uten at det hjelper. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

At man må ty til NRK og TV2s nettsider for de aller beste nyhetene de burde ha servert i beste sendetid.

Sunnhetsvrangforestillinger om Fedon-brød og sunne og usunne korn - dvs fuglefrø.

Vitaminhysteri hvor folk med normalt kosthold tror de trenger tillegg fordi reklamer sier så.

At DAB-radio med volumkontroll i trinn ikke er en forbedring da trinnløst ikke kan forbedres.

At medier sier historien må omskrives hver bidige gang nye fakta blir lagt på bordet, slik at vi må justere vår viten er utrolig irriterende. (Visse individer kan aldri få inn i knollen sin at vitenskap er basert på observerbare fakta og at man må justere sin oppfatning i takt med nye fakta etter lære av erfaring.  Hvis det plutselig blir påvist slanger på Malta må man selvfølgelig justere seg til nye fakta. Vitenskap er ikke statisk som religion, men flytende slik at dens optimale endepunkt forblir en teori i vitenskapelig forstand).

Endret av Numitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Media skriver mye rart. Det samme kan sies om forskning som blir omtalt.. F.eks "ny forskning viser at dette kan føre til ditt og datt".. Skikkelig irriterende. Også blir det skrevet som om det er fakta selv om dette er forskning som ikke er etterprøvd. 

Er en grunn for at jeg som regel går til forskning.no dersom jeg ønsker å lese om det da det også er skrevet av forskere. Blir mye hysteri føler jeg av media sin vinkling på hva som blir publisert. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (19 minutter siden):

Media skriver mye rart. Det samme kan sies om forskning som blir omtalt.. F.eks "ny forskning viser at dette kan føre til ditt og datt"

Vel, noen evner ikke forskjellen mellom etablert vitenskap og nye undersøkelser kan tyde på.

Når vitenskap kommer med noe nytt er det faktasjekket i bøtter og spann, hvis ikke er det ikke vitenskap men pseudovitenskap.

Lenke til kommentar

Dessverre blir begrep som forskning og vitenskap til stadighet misbrukt. Store krefter i næringslivet med egeninteresse driver lobbyvirksomhet der de betaler kjente fjes med doktor-status og fjonge titler til å fremsnakke eller nedsnakke hva nå enn det skulle være. I tillegg kan de "bestille" vitenskapelige artikler - og dermed få dokumentert en nesten hvilken som helst påstand. 

"Ny forskning viser at dersom du spiser to bananer hver torsdag i et år - ja, da får du tørr hud og økt risiko for nyresten. Men fortvil ikke; for her kommer vi med denne heeeeelt spesielle kremen som har vitenskapelig dokumentert effekt mot nettopp dette." 

Og joda. Det kan de selge. I et marked som er helt uregulert. 

Og stadig dukker det opp slike tråder her på Diskusjon.no. 

 

Endret av Milhouse85
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Er en grunn for at jeg som regel går til forskning.no dersom jeg ønsker å lese om det da det også er skrevet av forskere. Blir mye hysteri føler jeg av media sin vinkling på hva som blir publisert. 

Ja, det er jo et traust godt valg som borger for en viss kvalitet. 

Nær sagt hvemsomhelst kan "bestille" en vitenskapelig undersøkelse tilpasset ønsker, men dét gjør den ikke vitenskapelig.

Undersøkelser er enten gode eller dårlige avhengig av hvilke kriterier som legges til grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (14 minutter siden):

Dessverre blir begrep som forskning og vitenskap til stadighet misbrukt. Store krefter i næringslivet med egeninteresse driver lobbyvirksomhet der de betaler kjente fjes med doktor-status og fjonge titler til å fremsnakke eller nedsnakke hva nå enn det skulle være. I tillegg kan de "bestille" vitenskapelige artikler - og dermed få dokumentert en nesten hvilken som helst påstand. 

Heh, det er en - nesten - korrekt fremstilling så langt jeg kan skue.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 minutt siden):

Dessverre blir begrep som forskning og vitenskap til stadighet misbrukt. Store krefter i næringslivet med egeninteresse driver lobbyvirksomhet der de betaler kjente fjes med doktor-status og fjonge titler til å fremsnakke eller nedsnakke hva nå enn det skulle være. I tillegg kan de "bestille" vitenskapelige artikler - og dermed få dokumentert en nesten hvilken som helst påstand. 

"Ny forskning viser at dersom du spiser to bananer hver torsdag i et år - ja, da får du tørr hud og økt risiko for nyresten. Men fortvil ikke; for her kommer vi med denne heeeeelt spesielle kremen som har vitenskapelig dokumentert effekt mot nettopp dette." 

Og joda. Det kan de selge. I et marked som er helt uregulert. 

Og stadig dukker det opp slike tråder her på Diskusjon.no. 

 

So true. Jeg klaget inn et firma innen alternativbransjen til forbrukertilsynet, slik at de måtte gjøre store endringer i markedsføringen sin. 😈 De mente visstnok at de, på grunnlag av at de hadde gjort en pilotstudie så mente de at de kunne fastlå at produktet deres visste effekt mot migrene, graviditetskvalme, smerter osv. Da jeg etterspurte REK nummer på dette såkalte "forskningsprosjektet" kunne de ikke vise til det, og da jeg sa at det ikke er mulig å fastslå effekt ut ifra en pilotstudie bl.a på grunn av at pilotstudie rett og slett ikke er egnet som design for å fastlå effekt så fikk jeg ikke svar, og etterhvert ble kommentarene mine på SoMe ble slettet og jeg ble blokkert fra alle kanalene deres. Så ellers at de brukte en del fagbegreper innenfor helse feil og for å framstå mer profesjonelle.  

Jeg har erfaring fra flere forskningsprosjekter, publisert forskningsartikkel i et internasjonalt tidsskrift og har en grad innen helseforskning så jeg kjenner til hvor omfattende reell forskning er.  Det blir derfor ganske provoserende når kyniske aktører hevder at de har brukt forskning og vitenskap og hevder ting på feil grunnlag. Det er dypt uetisk.  Ikke uten grunn at alle reelle forskningsprosjekter i Norge må søkes inn til REK, regional etisk komité slik at man sikrer seg at det forskningsetiske er på plass. 

Synes det er flott at du har kritisk vurderingsevne på plass @Milhouse85. Og jeg irriterer meg sammen med deg. 

Det plager meg så innmari når firmaer retter seg mot sårbare mennesker, mennesker i krise og firmaer hevder ting som det ikke er hold i, gir mennesker falskt håp og tar altfor mye betalt for produkter som ikke har noe virkning utover evt placebo. I verste fall kan jo slike produkter føre til alvorlig  helseskade, det så man jo for eksempel med "JillyJuice", eller at folk ikke oppsøker helsehjelpen de trenger.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Numitor said:

At man må ty til NRK og TV2s nettsider for de aller beste nyhetene de burde ha servert i beste sendetid.

Det er useriøst, men de er nødt til å greie å lokke folk inn på flere av egne plattformer. NRK vil at du skal lære deg å gå inn på nrk.no hver dag uten oppfordring til å gjøre det,.Lineære TV-sendinger har lite appell til nye seere som ikke har den vanen fra gammelt av.

Noe som er bemerkelsesverdig med NRK er at de flere ganger ikke har hatt en slik sak på nettsiden. Man skroller, man leter, man søker etter ord og man føler seg lurt. Det er sjelden jeg går på slike saker, nettopp fordi det flere ganger ikke har vært noen artikkel å finne. Da skal det være et tema som jeg er spesielt interessert i og ikke noe som kun er litt interessant eller egentlig ikke interessant i det hele tatt selv om de forsøker å late som.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
13 hours ago, Andre1980 said:

Litt off-topic eller kanskje on-topic?

Litt spesielt når 8 av 10 diskusjoner på "Dette snakker vi om nå" er oppdatert med @Theo343 som siste kommentar. Sier kanskje litt om aktiviteten her en lørdag kveld? 

image.thumb.png.ba08ccc0a5ac378239265bbeda1a263e.png

Ser det som et positivt tegn på at folk er ute og koser seg en vårfin lørdags kveld :) Klokken 22 på en lørdags kveld er de fleste ute å fester/drikker. Selv kan jeg ikke drikke særlig alkohol etter 30 årene og dermed utgår disse typiske fyllerør kveldene som mange har i helgene, som jeg gjerne er velkommen til å delta på. Dvs. jeg må være forsiktig med det av helsemessige årsaker og begrenser det til utvalgte hyggelige lag per år, og tilbringer heller helgekveldene mer med familie og lørdagskos med en god film. Hjemme er det også enklere å ta kun 2 øl med en kameratgjeng i Rust enn når stemingen er i taket på en pub eller nattklubb hvor man raver rundt i Oslo's gater til kl. 3 på natta.

Ellers bruker jeg selv "Nylig aktivitet" og der ser det helt annerledes ut.image.thumb.png.9a163a32639ba3dc0b7526c0745d128d.png

Hva "Dette snakker vi om nå" gjør ift. "Nylig aktivitet" er jeg usikker på. Men de er ikke like. 
image.thumb.png.f73a3ef252ef3cd9f5adf8bcb7b7bf19.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

51 minutes ago, Gjest Baardsen said:

At støpselet på strømledningen ikke sitter skikkelig fast i kontaktpunktet og at apparatet derfor sliter med strømtilførselen og man i beste mr. Bean stil må fysisk holde pluggen i en bestemt posisjon for at apparatet skal virke.

Quote

Defekte elektriske apparater skal kastes eller repareres av fagfolk.

 

Lenke til kommentar

Arbeiderbevegelsen snakker om frihet på 1. mai. Da skulle jeg gjerne hørt deres definisjon på hva frihet er.

Enten er man fri eller så er man det ikke. Frihet eksisterer ikke i Norge. Mulig vi har en mildere form for slaveri enn diverse skrekkeksempler, men å påstå at vi har frihet blir som å påstå at man har 100 kr når man i realiteten har 20.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...