trikola Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober Har inntrykket at de i NRK som har minst peiling (=generell kunnskap) er de som sitter nærmest mikrofon/kamera
Deechon Skrevet 7. oktober Skrevet 7. oktober Matpriser! Går med 1500-2k i uka på mat enda jeg bor alene... sånn går det når man må ha 3k kalorier om dagen for å dekke opp alt behov etter trening og toppturer... men alikevel... Tror jeg må begynne å lage retter fra bunnen av selv.
Gouldfan Skrevet 9. oktober Skrevet 9. oktober (endret) Deechon skrev (På 7.10.2025 den 16.49): Matpriser! Går med 1500-2k i uka på mat enda jeg bor alene... sånn går det når man må ha 3k kalorier om dagen for å dekke opp alt behov etter trening og toppturer... men alikevel... Tror jeg må begynne å lage retter fra bunnen av selv. Må ikke alle som ikke spiser ute på restaurant lage maten fra bunnen av? Vi har iallefall alltid gjort det... Hva mener du? Fjordland eller pizza? Det er kjempelett å bare koke poteter eller steke og lage selv. Et par forsøk og så er det lært.. Endret 9. oktober av Gouldfan
koots Skrevet fredag kl 07:38 Skrevet fredag kl 07:38 Gouldfan skrev (12 timer siden): Må ikke alle som ikke spiser ute på restaurant lage maten fra bunnen av? Vi har iallefall alltid gjort det... Hva mener du? Fjordland eller pizza? Det er kjempelett å bare koke poteter eller steke og lage selv. Et par forsøk og så er det lært.. Det er nå litt forskjell på å steke og koke maten slik at det blir trygt spiselig, til å vite hvordan man skal behandle og krydre den for å få den slik man vil, til hvordan man lager sauser med den smaken, konsistensen og fyldigheten man selv ønsker. Fort lett å ty til Toro og sauser fra glass f.eks og da er man ikke på å lage mat fra bunnen av vil jeg si
Gouldfan Skrevet fredag kl 07:54 Skrevet fredag kl 07:54 (endret) koots skrev (40 minutter siden): Det er nå litt forskjell på å steke og koke maten slik at det blir trygt spiselig, til å vite hvordan man skal behandle og krydre den for å få den slik man vil, til hvordan man lager sauser med den smaken, konsistensen og fyldigheten man selv ønsker. Fort lett å ty til Toro og sauser fra glass f.eks og da er man ikke på å lage mat fra bunnen av vil jeg si Poteter skal kokes på middels varme i 20-30 minutter, litt salt ca en halv teskje putter du i vannet. Bake potet i ovn i folie er kjempeenkelt 1 time i ovnen på 200° uten å gjøre noenting, jeg skjærer bare et kryss og puter en klatt ekte smør i krysset og litt grov havsalt. Da behøver du kun steke kjøttet. Jeg synes det er lettere å lage fløtesaus enn posesaus feks. Unntaket er bernaise som kan skille seg... Det er bare i hodet ditt at du tror det er vanskelig, fordi du ikke har prøvd, unntak er Berneneus og hollandaise fordi den kan skille seg, men er mulig å redde den. Eneste du trenger for å lage saus, er fløte og ønskede ingredienser, kjøttkraft eller buljong (valgfritt) og noe å jevne med, jeg og kona foretrekker maisenna. Du må røre litt og koke på lav til middels varme. Men akkurat det samme gjelder jo pose saus. All saus du klarer å lage selv er garantert bedre og sunnere enn pose og ferdigsaus. Dressing er kjempe enkelt, bare litt rømme og hva du selv ønsker, fantasien er grenseløs. Dressing de har i butikken er helt forjævlig dårlig, typ revemat. Eller olivenolje dressing, ofte holder det med olivenolje bare og kanskje en halv klemmet sitron. Krydder er en smakssak, bare å prøve seg frem. Bedre enn å la Rimi Hagen og Reitan bestemme krydder og altfor mye salt. Det er dessuten svært lite ekte krydder i prosessert mat, bare billige kjemikalier og smakforsterkelser. Endret fredag kl 08:19 av Gouldfan
Gouldfan Skrevet fredag kl 08:12 Skrevet fredag kl 08:12 (endret) Trygt spiselig? Man velger vel bra kjøtt så det er spiselig? Kylling gjennomsteker jeg, det er ikke vanskelig, fisk liker jeg også gjennomstekt. Rødt kjøtt så foretrekker jeg en blodig i midten biff tror medium rare, her må du bare finne ut hva du foretrekker, kona vil ha biffen godt stekt feks. Det står på internett hvor lenge du skal steke ting. Før lagde de all mat selv, men da hadde de ikke noe internet, eller Fjordland, kanskje en kokebok om de var rike nok? Endret fredag kl 08:21 av Gouldfan
Gouldfan Skrevet fredag kl 08:28 Skrevet fredag kl 08:28 (endret) Her er en kjempe enkelt rett, kapp kyllingfilet og Paprika i tykke strimler, kylling i tykke biter på ca to cm, hell litt soya saus i en frys eller brød plastpose, ha i ca en teskje tikka masala, en teskje hot curry, en teskje tandoori. Legg kylling bitene og rød paprika strimler opp i posen og gni soya og krydder sammen med kyllingen. Kok ris, eller boil in bag om du vil. Ta ut av posen og Stek den marinerte kyllingfilet og paprika i en stekepanne i litt matolje vi bruker rapsolje, godt stekt er bra. Voila en indisk inspirert marinert kylling og paprika middag med ris. Det er litt spicy da, kan med fordel ha litt mindre krydder i, men jeg liker krydder. Men så lett at hvem som helst kan lage dette kjapt. Du trenger ikke være Hellstrøm eller Truls lol, alle klarer å lage dette første gang perfekt. Det er umulig å gjøre feil, men om du ikke liker veldig spicy så bare tar du i mindre krydder feks en halv teskje eller mindre av hver. Endret fredag kl 08:46 av Gouldfan
koots Skrevet fredag kl 10:21 Skrevet fredag kl 10:21 Gouldfan skrev (2 timer siden): Poteter skal kokes på middels varme i 20-30 minutter, litt salt ca en halv teskje putter du i vannet. Bake potet i ovn i folie er kjempeenkelt 1 time i ovnen på 200° uten å gjøre noenting, jeg skjærer bare et kryss og puter en klatt ekte smør i krysset og litt grov havsalt. Da behøver du kun steke kjøttet. Jeg synes det er lettere å lage fløtesaus enn posesaus feks. Unntaket er bernaise som kan skille seg... Det er bare i hodet ditt at du tror det er vanskelig, fordi du ikke har prøvd, unntak er Berneneus og hollandaise fordi den kan skille seg, men er mulig å redde den. Eneste du trenger for å lage saus, er fløte og ønskede ingredienser, kjøttkraft eller buljong (valgfritt) og noe å jevne med, jeg og kona foretrekker maisenna. Du må røre litt og koke på lav til middels varme. Men akkurat det samme gjelder jo pose saus. All saus du klarer å lage selv er garantert bedre og sunnere enn pose og ferdigsaus. Dressing er kjempe enkelt, bare litt rømme og hva du selv ønsker, fantasien er grenseløs. Dressing de har i butikken er helt forjævlig dårlig, typ revemat. Eller olivenolje dressing, ofte holder det med olivenolje bare og kanskje en halv klemmet sitron. Krydder er en smakssak, bare å prøve seg frem. Bedre enn å la Rimi Hagen og Reitan bestemme krydder og altfor mye salt. Det er dessuten svært lite ekte krydder i prosessert mat, bare billige kjemikalier og smakforsterkelser. Jeg har nå aldri sagt at jeg sliter med dette, men det er nå absolutt noe annet å koke ut stekepanna med litt fløte og salt og pepper og jevne ut med maisenna, fremfor å blande Toro med vann og koke opp. Samme med dressing, man må først vite hva man ønsker, hvilke mengder som er nødvendig for å få frem de smakene man ønsker. Ingen av disse er nødvendigvis vanskelig, men man krever øvelse, muligens research, og erfaring for å finne ut hva som passer sammen i hvilke mengder. Det er unektelig enklere å kjøpe komplett kit som inneholder akkurat de nødvendige mengder, med instruksjoner på boksen, som smaker det samme hver gang. Har man liten til ingen interesse for matlaging så gidder man sjeldent å bruke tid på å finne ut av ting, samt prøving og feiling. I tillegg, noen ganger har man faktisk lyst på spesifikt Gilde Kjøttkaker med Toro brun saus, fremfor å lage både kjøttkaker og sausen selv. Førstnevnte er også en del raskere.
Gouldfan Skrevet lørdag kl 01:12 Skrevet lørdag kl 01:12 koots skrev (14 timer siden): Jeg har nå aldri sagt at jeg sliter med dette, men det er nå absolutt noe annet å koke ut stekepanna med litt fløte og salt og pepper og jevne ut med maisenna, fremfor å blande Toro med vann og koke opp. Samme med dressing, man må først vite hva man ønsker, hvilke mengder som er nødvendig for å få frem de smakene man ønsker. Ingen av disse er nødvendigvis vanskelig, men man krever øvelse, muligens research, og erfaring for å finne ut hva som passer sammen i hvilke mengder. Det er unektelig enklere å kjøpe komplett kit som inneholder akkurat de nødvendige mengder, med instruksjoner på boksen, som smaker det samme hver gang. Har man liten til ingen interesse for matlaging så gidder man sjeldent å bruke tid på å finne ut av ting, samt prøving og feiling. I tillegg, noen ganger har man faktisk lyst på spesifikt Gilde Kjøttkaker med Toro brun saus, fremfor å lage både kjøttkaker og sausen selv. Førstnevnte er også en del raskere. Jeg skal erlig tilstå at jeg ikke kan kunsten å lage kjøttkaker, men bestemor kunne... du bruker kjele og ikke panne til saus. Men stol på meg, det er kjempenkelt og enklere enn å lage bestemors kjøttkaker der jeg tror ist fett var den store hemmeligheten.
Delvis Skrevet søndag kl 11:55 Skrevet søndag kl 11:55 Gouldfan skrev (På 10.10.2025 den 9.54): Poteter skal kokes på middels varme i 20-30 minutter Helst skal de dampes, da beholder man mer av vitaminene. Man bruker en rist i bunn av gryta, og heller vann bare opp til bunn av den. Tar ca dobbel så lang tid som koking. Man bør også helst beholde skallet på og spise skallet, bare de er gjort rene og bør ikke være grønne på farge (som tyder på solanin).
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:20 Skrevet søndag kl 12:20 Gouldfan skrev (På 11.10.2025 den 3.12): du bruker kjele og ikke panne til saus. Man bruker definitivt stekepanna til å koke ut smaken som setter seg fast, enten man gjør det med fløte, vin eller kraft eller alt på engang. Endte det opp med at du noen gang prøvde 100 gram salt på en dag? Litt spent på det eksperimentet der må jeg innrømme.
Gouldfan Skrevet søndag kl 13:54 Skrevet søndag kl 13:54 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Man bruker definitivt stekepanna til å koke ut smaken som setter seg fast, enten man gjør det med fløte, vin eller kraft eller alt på engang. Endte det opp med at du noen gang prøvde 100 gram salt på en dag? Litt spent på det eksperimentet der må jeg innrømme. Hvor har jeg sagt 100gram salt? Jeg synes det er enklere og lage Fløtesaus i en kjele. Om jeg skal steke kantarell så bruker jeg panne, men det går å steke i kjele også på høy varme, iallefall klarer jeg det. Forrige gang lagde jeg kantarell pepper fløtesaus i en stor kjele, stekte først kantareller i en stor klatt smør og hadde i fløte grønn pepper og til slutt litt maisenna. Ble veldig godt... Endret søndag kl 14:02 av Gouldfan
Gouldfan Skrevet søndag kl 13:56 Skrevet søndag kl 13:56 Delvis skrev (1 time siden): Helst skal de dampes, da beholder man mer av vitaminene. Man bruker en rist i bunn av gryta, og heller vann bare opp til bunn av den. Tar ca dobbel så lang tid som koking. Man bør også helst beholde skallet på og spise skallet, bare de er gjort rene og bør ikke være grønne på farge (som tyder på solanin). Det er mange måter å tilberede potet på,vi foretrekker å skrelle potetene, nypoteter og småpoteter er ok med skall på. Min favoritt er ovnsstekte kløvde og marinere poteter, men her var det å foreslå noe lettvint. Det er ikke vanskelig å koke eller bake en potet.
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 05:29 Skrevet mandag kl 05:29 Gouldfan skrev (15 timer siden): Jeg synes det er enklere og lage Fløtesaus i en kjele. Poenget med en pannesaus er jo at den er enkel og at man f,eks bare kaster litt konjakk og fløte oppi panna og vasker ut smaken som sitter fast i panna, det handler ikke om hvor enkelt det er, men om hvor smaken sitter, men det er klart om du steiker biffene/soppen/grønnsakene i kjelen også så er det null problem. Gouldfan skrev (15 timer siden): Hvor har jeg sagt 100gram salt? I en annen tråd, jeg bare lurte på om du hadde prøvd det?
Gouldfan Skrevet mandag kl 06:00 Skrevet mandag kl 06:00 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Poenget med en pannesaus er jo at den er enkel og at man f,eks bare kaster litt konjakk og fløte oppi panna og vasker ut smaken som sitter fast i panna, det handler ikke om hvor enkelt det er, men om hvor smaken sitter, men det er klart om du steiker biffene/soppen/grønnsakene i kjelen også så er det null problem. I en annen tråd, jeg bare lurte på om du hadde prøvd det? Ikke hva jeg vet, det med salt. Biff stekes alltid i panne, kona kan lage stek i ovnen, men det kan ikke jeg så bra. Men panne bruker jeg til mye, at jeg stekte kantareller i kjele var bare for å spare oppvask. Endret mandag kl 06:35 av Gouldfan
Maskinfører Skrevet mandag kl 11:07 Skrevet mandag kl 11:07 Børsemaker som aldri blir ferdig med å gjenge rifle for lyddemper det tar votter og vinter før noe er ferdig ☹️
^fmj Skrevet mandag kl 23:10 Skrevet mandag kl 23:10 Prisene på datadeler på Finn, folk er helt bortreiste. 1
Simen1 Skrevet i går, 07:07 Skrevet i går, 07:07 ^fmj skrev (7 timer siden): Prisene på datadeler på Finn, folk er helt bortreiste. Tja, de risikerer jo bare å bruke massevis av tid på å skrive annonser som aldri gir salg, og sitter med et løpende verditap. De vokser nok opp og lærer etter hvert. Finn fungerer både som skole, lærlingeplass og voksenliv innen kjøp og salg for vanlige folk. Hvis Finn hadde innført annonseavgift så ville man nok "fjernet" en del useriøse som bare fisker etter dumme kjøpere som er villig til å betale for mye. Jeg skriver "fjernet" i anførselstegn fordi det bare flytter denne useriøse fiskingen over til andre gratis-plattformer og dermed mister Finn markedsandeler og blir etter hvert et irrelevant / utdatert nettsted. Så om X år er samme problem like fullt eksisterende, bare med étt færre annonsemarked. Derfor mener jeg annonseavgift er helt feil vei å gå. Jeg tror det er mer konstruktivt om Finn kommer med popup kurstilbud i kjøp og salg til de annonsørene som sliter med å få solgt noe. Hjelp til selvhjelp og "voksenopplæring" i skikk og bruk på et salgsmarked.
Dubious Skrevet i går, 13:19 Skrevet i går, 13:19 Militæret som kjører kolonne og ikke slipper forbi folk. Kjørte i 40-50 fra Stjørdal til Trondheim. (70 til 90 sone)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå