Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Skremmende, virkelig skremmende. Ett minimumskrav til at folk får lov til å bære politi uniformen burde være at de ikke gikk rundt og kvelte folk med døden til følge.

Håper disse purkene får forvaring, for evig tid. Eller ka sier dere frp- folk som liker høy straff?

6824729[/snapback]

Hvor stod det at de kvelte mannen med døden til følge? Jeg har ikke lest så nøye, og jeg har ikke obduksjonsrapporten tilgjengelig, men det stod da på vg at "mannen fikk et illebefinnende under pågripelsen". Jeg kjenner heller ikke saken godt nok, det virket jo som om mannen aktet å gå løs på politiet, og da må selvsagt politifolkene ta igjen. Hvor grovt dette var fra de forskjellige partenens side må komme på bordet med fler detaljer før jeg kan uttale meg.

#1 Om politifolkene for lengst hadde overtaket, men fortsatte kvelning "med døden til følge" støtter jeg en lang og streng straff.

#2 Om mannen var rabiat, og de måtte ty til sterke midler for å holde ham på plass, støtter jeg ikke noen strafferettslige følger for politimennene, med unntak av at de bør holdes litt under oppsyn en stund.

#3 Om mannen døde av andre årsaker (hjerteinnfarkt f.eks.?) under en "normal" pågripelse, gjelder punkt #2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du sier at eg må finne meg i høyere straffer for eventuelle straffbare handlinger jeg kommer til å gjøre fordi 2 politimenn dreper en mann? Og fordi politiet regelrett ignorer de lovene de selv er satt til å forvalte? Hvor er logikken?

 

Nå kan ikke 2 politimenns handlinger stå for hva politiet generelt gjør.

 

Vidre kan du godt være uenig i at vi skal ha høyere straffer her i landet, men husk at jeg mener at hvis vi skal ha høyere straffer må det skjer sammen med at vi legaliserer ikke-reell kriminalitet, slik at det blir høye straffer på reell kriminalitet.

 

Er helt enig i avkriminalisering av narkotika og piratkopiering så du får ingen diskusjon med meg der.

 

Flott!

 

Jeg er forsåvidt tillhenger av å gjøre bilbelte og handsfree frivillig. Men skal jeg først starffes for å ikke bruke bilbelte ja da skal jammen purken gjøre det og ellers er det IKKE likhet for loven.

 

Kan aldri huske å sett en politimann i en bil uten bilbelte, men kanskje du har opplevd noe annet. Men det er jo klart at politiet selv skal følge de lovene de jobber for å beskytte. Er det noen politimenn som ikke gjør dette må de straffes, på lik linje med resten av befolkningen.

 

Ett annet forslag kan jo være at politiet straffer politimenn internt for å ikke bruke sikkerhetsbelte. Som f.eks ved å redusere lønnen deres eller degradere de etc.

 

Hva med at de må betale samme boten som vi andre må gjøre? Der har du likhet for loven.

 

Regelverket forskjellsbehandler jo statsministere og bomser hele tiden. Det er formell diskriminering. Vi har jo egne politiforeskrifter som bare gjelder politi, egne lover som bare gjelder aksjehandlere etc. Så det vil fortsatt være likhet for loven hvis politi straffes 2 ganger hardere enn andre folk.

For hvis vanlige folk blir politi straffes de også 2 ganger hardere.

6825061[/snapback]

 

Burde vi heller ikke da jobbe med å forandre regelverker som fører til sterkere klasseskiller istedet for å jobbe for et regelverk som kun fører til at vondt blir verre?

Lenke til kommentar
Microsoft lanserer YouTube-konkurrent

SoapBox lar deg laste opp videoer

 

Morsomt navn de valgte.

6841433[/snapback]

Copyright-brudd! Søksmål? :innocent:

6842631[/snapback]

Det kunne bli morsomt ja :) Dersom MS avfeier det som tullete så er vel det ensbetydende med at det er fritt frem å kalle alternative operativsystemer for det norske ordet "Vinduer", "Fönster" i Sverige osv.

6845825[/snapback]

 

 

Mikromykt Vinduer :wee:

Lenke til kommentar

Vil benytte anledningen til og reklamere for Samtiden no. 3. Dette er samfunnskritikk på svært høyt nivå, det virker som Samtiden har hatt godt av et redaktørskifte! Nummeret tar opp en rekke viktige temaer med dagens politiske situasjon og fillerister blant annet AP såpass, at jeg vil tro det kommer til å bli tema i mange tidskrifter i Norge, de kommende måneder. God lesning!

Lenke til kommentar
Nå tillater regjeringen at forsvaret tester klasebomber. Men denne gangen er det selvsagt vitenskapelig, og på en ansvarsfull måte, så da er det som var forkastelig med en blå regjering helt greit. :thumbup:

6887336[/snapback]

 

vel de blå skulle vel teste ut hvor effektive disse var,dagens regering ønsker vel en mere grundig undersøkelse om skadevirkningene,blidgjengere(som er et stort problem) osv osv

Første gangen var de blå for og de røde mot, nå er de røde for og de blå mot,tilfeldig?? Neppe.

Og bare så det er sagt så er jeg mot begge deler :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Siden dagens regering er så grusomt ille for folk flest så sakset jeg denne.

 

Rekordlav ledighet neste år

 

Arbeidsledigheten er rekordlav, men den skal bli enda lavere neste år, spår arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV).

 

Arbeidsledigheten skal fortsette nedover neste år. Dersom prognosene fra arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV) slår til, vil ledigheten neste år i snitt ligge på 2.3% av arbeidsstyrken. Dette tilsvarer et gjennomsnitt på 55.000 arbeidsledige.Vi må helt tilbake til 1987 for å finne lavere tall.

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=130628

 

Ille svært ille er det ikke? :innocent:

Lenke til kommentar
Siden dagens regering er så grusomt ille for folk flest så sakset jeg denne.

 

Rekordlav ledighet neste år

 

Arbeidsledigheten er rekordlav, men den skal bli enda lavere neste år, spår arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV).

 

Arbeidsledigheten skal fortsette nedover neste år. Dersom prognosene fra arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV) slår til, vil ledigheten neste år i snitt ligge på 2.3% av arbeidsstyrken. Dette tilsvarer et gjennomsnitt på 55.000 arbeidsledige.Vi må helt tilbake til 1987 for å finne lavere tall.

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=130628

 

Ille svært ille er det ikke? :innocent:

6889612[/snapback]

 

Faktisk, sett fra et samfunnsøkonomisk syn så er dette ganske ille ;)

Lenke til kommentar
Faktisk, sett fra et samfunnsøkonomisk syn så er dette ganske ille

 

javel ja,regnet nesten med det ja.

Her går bedriftene så det suser,flere og flere får jobb,bedriftene tjener godt,staten får inn mere skattepenger og enda er det ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig??

som bedriftseier i mange år har jeg tydeligvis gått glipp av noe her eller :hmm:

Lenke til kommentar
Faktisk, sett fra et samfunnsøkonomisk syn så er dette ganske ille

 

javel ja,regnet nesten med det ja.

Her går bedriftene så det suser,flere og flere får jobb,bedriftene tjener godt,staten får inn mere skattepenger og enda er det ikke samfunnsøkonomisk forsvarlig??

som bedriftseier i mange år har jeg tydeligvis gått glipp av noe her eller :hmm:

6890895[/snapback]

Dette er mer komplekst enn det det gjøres inntrykk av her, og tekniske begrep som likevektsledighet, tall som i seg selv ikke er lett å beregne, kommer inn. Enkelt fortalt sier teorien at en ledighet under dette tallet vil bevege seg i retning av likevekstledigheten.

 

En lav ledighet vil kunne medføre press i arbeidsmarkedet og økte reallønninger, noe som vil virke inflasjonsdrivende. Dette kan medføre en rekke negative konsekvenser både på rentenivå og i forhold til norsk eksportnæring, uten at det er nødvendig å gå i detalj.

 

Det som dog er spørsmålet er hva som er "for lav" ledighet, og her er det vanskelig å tallfeste et nivå. En må følge med på lønnsveksten og inflasjonsraten, men det er en rekke andre faktorer med i bildet, eksempelvis arbeidsinnvandring fra EU/EØS-området (eks. polakker) som taler i mot at reallønnen kommer til å gå drastisk opp. Og at en viss økning i reallønn får veldig negative konsekvenser for økonomien er heller ikke gitt. Så, "sett fra et samfunnsøkonomisk synspunkt", ville vel de fleste ikke konkludert for tydelig om at det er "ganske ille".

Lenke til kommentar

TV-studio i brann

Flere tusen demonstranter forsøkte mandag kveld å presse seg inn i kontorene til den ungarske rikskringkastingen i hovedstaden.Opptøyene endte med at lokalene stod i brann i natt.

Tusenvis av demonstranter har samlet seg for andre dag på rad i Budapest for å kreve at statsministeren går av.

 

Løgner

Folkemengden protesterer mot statsminister Ferenc Gyurcsany, etter at han innrømmet å ha løyet om den økonomiske situasjonen for å bedre sjansene sine i valget i april.

- I ett og et halvt år måtte vi late som vi styrte. I stede løy vi morgen, kveld og natt, skal Gyurcsany ha sagt til sosialistene på et lukket møte. Et opptak fra møtet lekket ut, og skapte voldsomme reaksjoner i Ungarn.

- Ikke noe europeisk land har gjort noe så dumt som oss, sa statsministeren på opptaket.

 

Tåregass og vannkanoner

Noen hundre demonstranter gikk i dag til den statlige TV-kanalen der de krevde å få komme med sitt syn på saken på direkten. Politiet brukte tåregass og vannkanoner for å hindre alle som stormet bygningens hovedinngang.

Minst to biler ble påtent utenfor TV-stasjonen. Demonstrantene kastet også steiner på politi som var inne i bygningen.

Kontorene til TV-stasjonen ligger i nærheten av den ungarske nasjonalforsamlingen, hvor om lag 10.000 demonstranter samlet seg tidligere på dagen.

 

Lettet

Etter at den statlige radiokanalen la ut et 25 minutters opptak med statsministeren, innrømmer 45-åringen at opptaket er ekte, og at det stammer fra det lukkede møtet med sosialistene. Han virker også lettet over at informasjonen har blitt kjent, noe som igjen reiser spekulasjoner om noen av hans nærmeste i politikken kan ha lekket informasjonen.

Selv forsvarer han at han nå er ærlig, og står for løgnene han serverte velgerne.

- Det virkelige temaet i ungarsk politikk i dag er ikke hvem som løy og når, men hvem som klarer å få en stopper for dette. Hvem som kan ta et oppgjør med løgnene og halvsannhetene de siste 16 årene, skriver Gyurcsany i bloggen sin.

 

Ønsker nytt valg

- Vi er her fordi vi ønsker nyvalg og regjeringsskifte, sier Ibolya (44), en av de mange som hadde møtt opp for å protestere i den ungarske hovedstaden.

 

Det største opposisjonspartiet, Fidesz, opplyser at det vil boikotte nasjonalforsamlingen tirsdag i protest mot løgnene til den venstreorienterte regjeringen.

 

Lurer på hva som hadde skjed i norge ved en slik situasjon egentlig. Hadde vi reagert på samme måte? Thoughs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...