Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Medias overdrevne offer-framstilling er irriterende. Først og fremst vil nok de fleste av disse 50-75 være fornøyd med at huset deres blir kjøpt til en god pris og dermed inngå en avtale som er bra for begge parter. Videre er ikke ekspropriasjon noe som misbrukes over en lav sko. Det er et grep man tar med tungt hjerte når det er tungtveiende grunner for det. Til fellesskapets beste, og fellesskapet er tross alt sånne som meg og deg. Vi kan ikke ha det sånn at enkeltindivider kan stille seg i veien for og sabotere nasjonale prosjekter og atpåtil få viljen sin. Da stopper mye av samfunnsutviklingen i Norge.

Hadde jeg vært en av de 50-75 så hadde jeg vurdert å enten flytte huset til ny tomt eller selge og kjøpe noe nytt. Men jeg hadde ikke tatt til takke med noen upris.

Funfact: Apropos flytting av hus så vet jeg om et sånt tilfelle fra en annen veiutbygging. En huseier solgte huset som sto "midt i veien" for den nye traseen for 4 millioner til entreprenøren. Deretter registrerte han et foretak og tilbød sin tjeneste: Fjerning av det gamle huset for 2 millioner. Han kjøpte tomt like i nærheten for 1 million og brukte 1 mill på ny grunnmur og flytting av huset. Så da satt han igjen med samme huset som før, samme utsikt, ny kjeller og 4 mill på konto. :cool:

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Medias overdrevne offer-framstilling er irriterende. Først og fremst vil nok de fleste av disse 50-75 være fornøyd med at huset deres blir kjøpt til en god pris og dermed inngå en avtale som er bra for begge parter.

selv om man blir kompensert, kan det nok være følelsesmessig påkjenning for noen. Er vel litt avhengig av hva slags tilknytning man har til stedet/eiendommen.

alternativet til å flytte, er å klore seg fast og heller godta litt trafikkstøy gjennom stua :grin2:

Skrevet (endret)

Kina har visst en annen politikk på sånt enn oss.

Jeg er glad jeg bor i Norge :)

Muligheten for ekspropriasjon under norsk lov er et samfunnsgode, ikke motsatt. Eiendommer eksporprieres ikke bare for å plage folk for bagatellmessige gevinster.

Edit: Norske politikere er kanskje for tilbakeholden med ekspropriasjon. Rett utenfor Tromsø bygges nå en ny europavei og bru over en fjord til 3,5 milliarder kroner, for å skåne ca 45 boligeiere fra ekspropriasjon for å kunne utvide den eksisterende veien. Ser vi bort fra selve breddeutvidelsen er det 77 millioner kroner per bolig, som vi skattebetalere må betale. Så det er ikke bare i Oslo og Moss det finnes skandaleprosjekter der milliardene ruller tilsynelatende uten mål og mening.

Endret av Simen1
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...