Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skriv noe som gir mening. Ingen skjønner hva du er uenig i.

 

Jeg kan garantert mer enn deg om økonomi :yes: . Vet du hvor mye innvandring og asyl koster? De skal ha bolig, trygd, helsetjenester og masse oppfølging. Polakker og svensker skal også ha trygd når de blir ledige og samtidig havner nordmenn utenfor arbeidslivet. Tror du det er gratis?

 

Er du så enkel at du tror det er et positivt regnestykke?

 

Du kan ikke bare legge sammen alle kostnadene og skrike ut om hvordan det er et negativt beløp. Innvandring og asyl har store samfunnsøkonomiske ringvirkninger på opptil flere plan. Arbeidsaktive innvandrere vil i de fleste tilfeller ha en positiv innvirkning på den norske økonomi. Tror jeg skal holde meg for god for en analyse ved hjelp av makroøkonomiske modeller, men tenk økt konsum, økt skatteinntekt, økt investering, økt realinvestering, osv.

 

Uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert tror jeg nok dessverre innvandring og asyl medfører en kostnad for dagens Norge pga for lav sysselsetting blant denne gruppen. Det vi må strebe mot er å få større andel av innvandrere ut i arbeid. Dette vil ha en positiv effekt på de fleste problematiske aspekter rundt innvandring og asyl, samtidig som det styrker norsk økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Folk er dessverre ofte politisk i mot alt som heter energi fordi de tenker på "miljøet" uten å tenke over konsekvensene det får for folk.)

Der er jeg helt enig. Generelt så jobber vi jo for å bevare miljøet nettopp for å hindre dårlige konsekvenser for folk. Hvis det arbeidet i seg selv sørger for dårlige konsekvenser så har det feilet på flere punkter.

 

Din løsning er altså ikke å redusere forbruket men å produsere mer (og fordele det bra) sånn at man kan sløse like mye som før, uten å merke noe særlig på strømregninga. Jeg er enig i at økt produksjon er bra, men det må også gjøres noe med forbruket.

For å si det slik så vil jeg ikke legge opp til eller oppfordre til sløsing. Det burde aldri være ønskelig for noen, på samme måte som det er ingen som ønsker å forurense, men å forbruke. Tiltakene du nevnte i innlegget er jeg helt enig i og de burde iverksettes, men det realistiske er jo også at ikke alle vil gjøre dette og at alle ikke vil være like disiplinete i strømbruken sin. I tillegg er det jo flere tiltak som selv på lang sikt vil koste mer enn økt strømregning.

 

Men ja, jeg vil produsere mer og jeg kan strengt tatt ikke se noe negativt i et økt forbruk så lenge det kommer fra fornybar, ren energi. Det betyr økt velstand. Nå tenker jeg ikke kun i Norge, men generelt. Strøm er bra og det er ekstra bra når den kommer fra "rene" kilder. Hvis vi også tenker oss at el-biler skal spise markedsandeler så må det jo i ennå større grad være kapasitet til strømmen de krever.

 

Jeg bør vel også nevne at kjernekraft er den ikke fornybare kraftkilden som gir aller minst CO2-utslipp: Praktisk talt null.

Først og fremst vil jeg bare generelt si at i Norge i dag er det kun en miljøfaktor som det snakkes om, C02. Det går over alt og er det som er viktigst. Det mener jeg er feil. Nå sikter jeg ikke til deg spesielt. Jeg tar det likevel for gitt at du er for kjernekraft. Stemmer det? Selv tipper akkurat over på ja-siden.

Lenke til kommentar

Bortsett fra generellt snakk om demokrati osv. -hva er det denne Liu Xiaobo konkret mener er feil med dagens Kina? Synes jeg liksom aldri hører noe konkret i media om ditt & datt, bare disse store ordene om menneskeretigheter og demokrati

 

For alt vi vet er det ikke sikkert at den jevne kineser engang "savner" en ny revolusjon?

Lenke til kommentar

De nasjonale prøvene er vel for 5 og 8 klasse om jeg husker rett, så ser ikke hva Berg har her i diskusjonen å gjøre selv om det var skolen min.

Nå er hva de gjør på videregående viktigst.

 

Men hvis du skal hevde at innvandrerskoler fra 5- 8 klasse gjør det best, så kom med noe statistikk over det. Var alt det du skrev i NRK-lenken som jeg ikke kunne se? Jeg mistenker at de har justert for sosiale faktorer, og selv om du justerer for faktorer så gjør ikke det innvandrerskolene noe bedre. I tilegg stoler jeg ikke på at de har justert ordentlig.

Lenke til kommentar
Men ja, jeg vil produsere mer og jeg kan strengt tatt ikke se noe negativt i et økt forbruk så lenge det kommer fra fornybar, ren energi. Det betyr økt velstand. Nå tenker jeg ikke kun i Norge, men generelt. Strøm er bra og det er ekstra bra når den kommer fra "rene" kilder. Hvis vi også tenker oss at el-biler skal spise markedsandeler så må det jo i ennå større grad være kapasitet til strømmen de krever.

Helt enig i at strøm fra lite forurensende kilder er en bra ting. Men jeg ønsker likevel at hver enkelt forbruker skal forbruke mindre gjennom smarte tiltak slik at de lite forurensende kraftkildene rekker lengre. Altså klarer å dekke behovet til flere folk og mer industri. Det vil gå ut over kraftproduksjon fra kull- og oljekraftverk. Det synes jeg er bra.

 

Jeg tar det likevel for gitt at du er for kjernekraft. Stemmer det? Selv tipper akkurat over på ja-siden.

Det stemmer.

 

Jeg fant forresten en meget bra lederartikkel i TU.

 

post-3851-0-49776800-1291799956_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

He he. Vi husker jo at de manipulerte nasjonale prøver resultatene fra Oslo-skolene der det var mange innvandrere. De fritok alle de svake elevene fra prøvene!

Hvor har du det ifra, faktisk har såkalte "innvandrerskolene" i Oslo vært blant de beste på leseprøvene, være seg norsk eller engelsk.

 

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/236206/

http://www.lokalavisen.no/nyheter/groruds-5-klassinger-best-i-landet-1.5819187

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/article179460-9991.html

 

Mulig vi må importere flere utenlandske for å gjøre det bedre på PISA-testene. Du er jo tydeligvis ikke fornøyd med nivået slik den er nå.

Jeg skal ikke gå inn i debatten om hvor mange som har fått fritak, men det er ikke innvandrerskolene som gjør det godt i Norge. Tidligere så var resultatene fra eksamner tilgjengelig for alle skoler i Oslo. De skolene som gjorde det bra var skoler som Berg, Lambertserter, OHG, og spesielt Katta. Ingen av dem er innvandrerskoler. De skolene som gjorde det dårlig var skoler som Bredtvedt, Hellerud, Sogn, etc. og de er alle innvandrerskoler. Den beste innvandrerskolen var etter det jeg husker, Stovner som gjorde det ok.

 

Og Grorud som du ser på bildet er ikke en innvandrerskole. Og det er et spørsmål om de har luket ut elever som ikke er egnet til å ta testen.

Ved et rask overblikk ser det ut til at i barneskolen er det ikke noen stor forskjell mellom "innvandrerskoler" og vanlige skoler. Når man kommer på ungdomstrinnet begynner det å skille seg mer negativt ut i forhold til "innvandrerskolene" (Grorud, som fikk beste plassering for 5.klassinger havner nesten sist i samme prøven for 8.klassinger.) Og jeg synes det er merkelig at en skole som feks. "Tøyen Skole, Oslo" ikke er på lista i det hele tatt??. Om noe skal kalles "innvandrerskole" så må det være den. Dersom enkelte skoler har fått fritak(hvorfor??) er jo hele statistikken blitt undergravd og gir uansett ikke et riktig bilde. :thumbdown:

http://apu.aftenposten.no/skole/prover/

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

[AP] Vil fremme omstridt EU-direktiv - varsler voldsomt press på Frp

Ap trenger støtte fra ytterligere 21 representanter på Stortinget for å få vedtatt en datalagringslov i tråd med direktivet, og vil i første omgang forhandle med et splittet Høyre for å få flertall.

......

- Frp-nestleder Per Sandberg tar feil når han sier at politiet vil beholde like store fullmakter som i dag. Enten er han uinformert, eller så driver han et dobbeltspill. Det eneste som er sikkert, er at politiets rettigheter vil bli kraftig svekket uten en datalagringslov, sier han.

........

- Bøhler blander bevist. Jeg tar slettes ikke feil. Politiet står i fare for å miste tilgangen til dagens trafikkdata fordi teleselskapene vil endre fakturasystemet og gå over til fastavtaler. Da vil lagring av kommunikasjon fjernes. Her har FrP og undertegnede vært tydelig hele veien. Hvis dette skjer, må Stortinget sørge for at denne type data blir tilgjengelig for politiet med en egen norsk lov. Å implementere hele DLD er noe helt annet, sier Per Sandberg til VG Nett

 

Måtte FRP ha ryggrad i denne saken og avvise DLD!!!!!!

Lenke til kommentar

Verden er litt snudd rundt for min del når det er venstresiden som går inn for et slikt overvåkningsopplegg. Men som sagt, jeg har mistet tilliten til de politiske parti som jeg før støttet etterhvert som jeg lever lenger og får se mer av hva de faktisk gjør, istedenfor å bare høre hva de sier.

 

Overvåkning av hele befolkningen er bortkastet og vil i beste fall føre til mange falske positiver. Det bør kun overvåkes der man har begrunnede mistanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...