Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

- Årets sommer blir varmere enn normalt

 

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10006783

 

Kanskje jeg bare skal utsette ferien til september, sånn at jeg ihvertfall har 8 timer om dagen med aircondition, istedenfor 24 timer i en svettepøl. :p

Hmm. Adressa varslet jo nettopp en kaldere sommer enn normalt.

 

Nytt forslag: Hva med å skite i slike tullete langtidsvarsler og bare ta ting som det kommer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Årets sommer blir varmere enn normalt

 

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10006783

 

Kanskje jeg bare skal utsette ferien til september, sånn at jeg ihvertfall har 8 timer om dagen med aircondition, istedenfor 24 timer i en svettepøl. :p

 

I store deler av landet ventes temperaturer 0,5 til 1 grad over normalen. For Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordland ventes ikke samme stigning.

 

Sesongvarselet har ikke tatt med den siste tids vulkanutbrudd på Island. Benestad påpeker at asken i atmosfæren i verste fall kan føre til en kaldere sommer enn forventet.

Ikke lett å bli klok på. I et gjennomsnittsår vil det være like mange steder i Norge med over normaltemperatur som under normaltemperatur. Det de sier her er at man kan forvente over normaltemperatur i noen av landets fylker. Opp til 1 grad over gjennomsnittet (trolig 1 eller få plasser) er er forenelig med et normalår. Ikke akkurat noe å utsette ferien for. De har ikke tatt hensyn til at asken kan gi lavere gjennomsnitt enn forventningene er uten aske. Så hva skal man tro? Blir det noen tiendels grader den ene eller andre veien? Utsetter man ferien for noen høyst spekulative desimaler?

 

Hvordan var normalen for 1961-1990 sammenlignet med forrige normal som ble brukt? (1931-1960) Det kan fort være noen desimalgrader forskjell mellom disse normalene.

Lenke til kommentar
Har du prøvd ut denne teorien noen plass? Har du f.eks. sett på utviklingen i ferieboliger i Spania? Hvorfor presses ikke disse opp til samme nivå igjen når det er blitt så "billig" å bo der? Baltikum og Hellas? Løp og kjøp!

Da er jo situasjonen litt annerledes. Da har folk dårlig råd, og så videre. Men hvis flere har råd til bolig vil prisene presses oppover.

Lenke til kommentar

Jeg utsetter neppe ferien, det er helt riktig at spådommer som går utover neste uke er notorisk upålitelige. Jeg har også såpass lite tro på matteferdighetene til journalister at jeg ikke engang gidder å gå det etter i sømmene, jeg bare antar at det ikke er pålitelig. Men grunnen til at jeg postet det var at jeg med det varmet været i det siste har begynt å huske hvor ille jeg faktisk hadde det på det varmeste i fjor sommer. :yucky:

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2010/05/19/nyheter/vold/skole/youtube/11782735/

 

15-åring dømt etter Youtube-video av lærerangrep

 

MOLDE (Dagbladet): En 15 år gammel gutt er dømt for medvirkning til legemsbeskadigelse under særdeles skjerpende omstendigheter, etter at en lærer ble overfalt midt i en skoletime ved Brattvåg ungdomsskole i Haram i oktober i fjor.

 

14 dager betinget fengsel og 4000kr i bot for grov og planlagt vold som er dokumentert på film? Han må betale prisen for en mobiltelefon og vil ikke engang se innsiden av en celle... Ikke rart at folk mister tilliten til rettsvesenet.

Lenke til kommentar

Men er det ikke likevel ganske individualpreventivt, og tror du en guttunge på 15 har godt av å tilbringe tid i fengsel, eller er det potensiale for at eksponering for hardere kriminelle kanskje ikke er en så god ide for en 15-åring?

 

Om guttungen prøver seg på noe lignende blir han likevel sendt i fengsel, så individualpreventivt burde det være rimelig dekkende.

Lenke til kommentar

Det kan så være. Fire tusen er ikke så mye for oss litt eldre og voksne, men jeg mener å huske at jeg syns 75 kroner for en halv liter hjemmebrent for helgas offentligfest var "passe" på den tiden. Fire tusen er tross alt en del for den jevne 15-åring. Med forbehold for at han ikke selger hjemmebrent, som så mange gjorde i mine undomsår, da er 4000 kroner en helgs omsetning, eller så.

 

Sorry, det er sent, jeg er trøtt. Jeg babler.

 

Jo, jeg kunne nok også tenke meg en større bot. Men jeg tror fortsatt dette er en individualpreventiv straff, den andre episoden sto guttungen for før han fikk beskjed om at han måtte i fengsel om han gjorde det igjen. Jeg står i alle tilfeller på mitt, å sende en 15-åring i fengsel er nesten alltid en dårlig ide, og bør være siste løsning.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan man kunne få en effektiv demonstrasjon mot veiene i Norge?

Få mange nok til å blokkere veiene. Husk, kun 12 % av "veiavgifta" går til nybygging av veier.

 

 

Er ille nok det, synes folk skal kreve litt mer av staten. Jeg er vilje til å demonstrere utafor og blokkere veier i Norge for å vise at vi ikke aksepterer dårlige veier og får ødelagte biler.

Lenke til kommentar
Har du prøvd ut denne teorien noen plass? Har du f.eks. sett på utviklingen i ferieboliger i Spania? Hvorfor presses ikke disse opp til samme nivå igjen når det er blitt så "billig" å bo der? Baltikum og Hellas? Løp og kjøp!

Da er jo situasjonen litt annerledes. Da har folk dårlig råd, og så videre. Men hvis flere har råd til bolig vil prisene presses oppover.

 

Da må jeg nesten be deg definere hva "å ha råd" er? Amerikanske boligspekulanter hadde "råd" til å handle boliger så lenge markedet beveget seg oppover. Men markedet var fortsatt kunstig høyt priset da det ikke kunne forsvares gjennom konvensjonell investeringsstrategi som f.eks. DCF. Markedet er kunstig høyt fordi det blir holdt i live gjennom ekstremt lave historiske renter, samt en regjering som ikke tørr å gjøre noe med den usosiale boligbeskatningen.

 

Det er altså grunnlaget om at folk har råd til bolig som er feil. Når folk må ta opp 100% lån (+gjerne litt til til innredning og oppussing slik det var før finanskrisen tok den første knekken) samt er avhenging av en særegen god fordelbeskatning og en historisk lav rente for å i det hele tatt holde hodet over vannet så har de per def. ikke spesielt råd til en slik bolig. Det fikk vi erfare under finanskrisen når renten økte opp mot en normalisert nivå. Vi kan i hvertfall være glade for at Staten Norge er søkkrike som kan holde liv i den gamblingglade befolkningen gjennom sikre offentlige jobber og lukrativ boligbeskatning, så lenge det kan vare.

Lenke til kommentar

Hva med å sette ligningsverdien på eiendom til markedsverdi? Da vil eiendom bli beskattet via formueskatten. Det vil i liten grad ramme folk i etableringsfasen, men det vil ramme eiendomsinvestorer. Jeg er ikke samfunnsøkonom, men min begrensede innsikt sier meg at dette vil dempe presset i boligmarkedet og ha mer eller mindre samme virkning som det politisk uspiselige forslaget til Gjerdrem.

Lenke til kommentar
Det vil i liten grad ramme folk i etableringsfasen, men det vil ramme eiendomsinvestorer.

Det stiller jeg meg tvilende til. Begge typer eiendomskjøpere vil naturligvis ha en ganske høy belåningsgrad. Ved f.eks 80% belåningsgrad så vil begge formuebeskattes av 20% av eiendomens verdi. (Siden lån er negativ formue og knyttet til eieren av eiendommen)

 

Men et høyt innslagspunkt/minstefradrag på formue kan differensiere på stor-eiere og små-eiere. Men siden boligprisene varierer veldig rundt i landet vil det ha ulik innvirkning på vanlige folk. Vanlige folk som bor i sentrale bystrøk (høy boligpris) vil rammes hardere enn folk som bort usentralt (lav boligpris). Dette vil nok føles urettferdig for de som bor dyrt av ulike grunner (Familier med mange barn og jobb/bosted Oslo for å trekke frem noen).

 

De som vil komme dårligst ut tror jeg vil være minstepensjonister i med nedbetalt bolig i byer.

Lenke til kommentar

Jeg tror at rentefradrag og lav likningsverdi bidrar til å gjøre det lettere å eie sammenliknet med å leie. Det er selvsagt ikke en selvfølge at alle bør eie, men jeg synes det er bra at flere får muligheten slik at ikke forskjellene øker mellom de som har råd til å komme seg inn og de som ikke har det. Men å f.eks sette et tak slik at man bare for rentefradrag på opptil f.eks. 3(?) millioner høres fornuftig ut. Man vil unngå at folk får statssubsidiering på bolig nr 2 eller på bolig de leier ut, men samtidig gi et visst bidrag slik at folk får seg leilighet/hus av en viss størrelse (ink familier). Det er muligheter for juks med tanke på dele opp lån osv, men her går det sikkert an å lage et ganske tett regelverk. Når det gjelder likningsverdi så er det litt mer tricky, men jeg støtter ikke at denne skal være markedsverdi. Man må tross alt bo et sted, og dette bør ikke skattes like mye som annen formue.

Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/kultur/spill/article1486133.ece

 

Trang økonomi til tross - kjøper iPad til hele hurven

 

EU-parlamentet koster på seg eplegodteri til 40 millioner.

 

I følge den britiske avisen Times Online så skaffer et samlet EU-parlamament seg nå iPads til en verdi av drøye 4,3 millioner pund. Og det til tross for at de eldste parlamentsmedlemmene knapt kan å bruke internett på en vanlig PC.

 

Det er Klaus Welle, parlamentets general-sekretær som har vært den drivende kraften bak iPad kjøpet. Welle er fra før av kjent som en mann som er svært så entusiastisk for Apple-produkter

 

Det er vel kanskje ikke så rart at nordmenn er skeptiske til EU?

Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/kultur/spill/article1486133.ece

 

Trang økonomi til tross - kjøper iPad til hele hurven

 

EU-parlamentet koster på seg eplegodteri til 40 millioner.

 

I følge den britiske avisen Times Online så skaffer et samlet EU-parlamament seg nå iPads til en verdi av drøye 4,3 millioner pund. Og det til tross for at de eldste parlamentsmedlemmene knapt kan å bruke internett på en vanlig PC.

 

Det er Klaus Welle, parlamentets general-sekretær som har vært den drivende kraften bak iPad kjøpet. Welle er fra før av kjent som en mann som er svært så entusiastisk for Apple-produkter

 

Det er vel kanskje ikke så rart at nordmenn er skeptiske til EU?

Vel, det finnes nok mer tungtveiende argumenter mot EU enn dette. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...