Gå til innhold

[Løst] Stryk på oppkjøring - Klage?


zhorty

Anbefalte innlegg

Jeg vet det skal mye til for å komme igjennom med en klage, men jeg vil gjerne ha litt synspunkter rundt detta..

 

Hadde oppkjøring klasse B idag, og jeg syntes det gikk veldig bra. Både teknisk og trafikalt.

 

Sensor strøk meg pga. lav fart på motorvei og landevei. For å sitere:

 

Uriktig fart (for lav fart etter føre, sikt og annen trafikk)-Motorvei, landevei

På landeveien kjørte jeg i en hastighet iforhold til sikten. Bedre det enn å "kjøre gris" på oppkjøring? Det var heller ingen andre bilister på denne landeveien, verken bak eller foran !

 

Andre bilister må bremse fordi du kjører vesentlig under fartsgrenser (Motorvei og landevei)

Fair enough, på motorvei var det et par bilister som pressa opp i rumpa mi. Kunne sikkert hatt en høyere hastighet. Men det var klart i venstre fil, de kunne kjørt forbi ?

Han nevnte et vogntog som kom bak som måtte bremse pga. hastigheten min, dette så ikke jeg desverre. Men er det virkelig så "big deal" ?

 

På det "laveste" kjørte jeg i 30 km/t under fartsgrensen.

 

Bortsett fra detta var han fornøyd med kjøringen min.

 

 

Legg merke til "Andre bilister må bremse fordi du kjører vesentlig under fartsgrenser" - Seriøst? Er det grunn til stryk?

 

Syntes det blir for strengt. Noen muligheter for å klage på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg merke til "Andre bilister må bremse fordi du kjører vesentlig under fartsgrenser" - Seriøst? Er det grunn til stryk?

 

Syntes det blir for strengt. Noen muligheter for å klage på dette?

Ja, det er full grunn til stryk. Underforstått med at du ikke er moden eller kapabel til å kontrollere kjøretøyet i den hastigheten som er normal eller satt for forholdene.

 

Kjører du 30km/t under fastsatt hastighet og vei/føreforhold tilsier at dette er "unødvendig sakte" er du til hinder for den øvrige trafikk og følgelig ikke skikket til å føre det aktuelle kjøretøy.

Du bryter her veitrafikklovens § (akkurat hvilken husker jeg ikke i farta) om å "ikke være til hinder for den øvrige trafikk".

 

Ingen annen trafikk sier du? Da kan saktekjøringen din lett tolkes dithen at klarer du ikke å holde farten oppe alene på veien, hvordan skal du da klaredeg i et komplisert trafikkbilde?

 

Unnskyldning med "god tid" og "ingen øvrig trafikk" kommer ikke til å holde. Et tre som faller i skogen uten mennesker rundt lager uansett lyd.

 

Men bevares, det koster ikke noe å klage, så sett igang..

 

(Underforstått, altså ikke min mening).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg forstår jo at 30 km/t under fartsgrensa på motorvei er litt.. ja. Men det suger så jævelig. Altfor dyrt å ta lappen i detta landet.

 

Får bare bite i det sure eplet og vente i 4 uker.. :-/

 

Underforstått med at du ikke er moden eller kapabel til å kontrollere kjøretøyet i den hastigheten som er normal eller satt for forholdene.

What the fuck ? Høy hastighet er vel ikke noe problem, men valgte å være forsiktig på oppkjøring - Men tydeligvis litt FOR forsiktig.

Lenke til kommentar
Underforstått med at du ikke er moden eller kapabel til å kontrollere kjøretøyet i den hastigheten som er normal eller satt for forholdene.

What the fuck ? Høy hastighet er vel ikke noe problem' date=' men valgte å være forsiktig på oppkjøring - Men tydeligvis litt FOR forsiktig.

[/quote']

Som jeg skrev, underforstått. Det betyr i praksis "jeg prøver å tolke hva sensor tenker". Det er ikke min mening, men hva jeg tror sensor tenker.

Lenke til kommentar

Det blir litt vanskelig å klage når du sjølv ikkje oppfatta ein av hovedårsakane til at du strauk (vogntoget som måtte bremse).

 

Ellers så vil eg nemne at eit godt tips for oppkjøyringa er å tenke høgt og fortelle sensor kva du observerer og kva du planlegger å gjere.

F.eks når du kjøyrer på landevegen så kan du seie at fordi det ikkje er andre bilar som blir hindra så tilpasser du farta slik at bilturen blir meir behagelig for deg å passasjeren din (sensor). Då vil du også få hint om sensor vil at du skal gi på litt ekstra eller ikkje.

 

Eg gjorde dette sjølv på oppkjøyringa, kjøyrte på ein grusveg som ikkje var skilta med fartsgrense. Då forklarte eg at sidan det ikkje var skilta fartsgrense og vi nå var utanfor tettbyggde strøk så er den øverste fartsgrense 80 km/t, men p.g.a. at det var en dårlig grusveg så var det mest fornuftig å redusere farta til 60 km/t så lenge eg heile tida passa på at eg ikkje var til hinder for andre trafikantar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg forstår jo at 30 km/t under fartsgrensa på motorvei er litt.. ja. Men det suger så jævelig. Altfor dyrt å ta lappen i detta landet.

 

Får bare bite i det sure eplet og vente i 4 uker.. :-/

 

Underforstått med at du ikke er moden eller kapabel til å kontrollere kjøretøyet i den hastigheten som er normal eller satt for forholdene.

What the fuck ? Høy hastighet er vel ikke noe problem' date=' men valgte å være forsiktig på oppkjøring - Men tydeligvis litt FOR forsiktig.

[/quote']

 

sånne som deg som lager farlige situasjoner, vekk med dere! Beklager men hater at folk ligger 20- på motorvei. Det er sp irriterende at jeg følgte etter en å sa det rett til han.. Han beklaget det og forsto ikke at han kunne ha kjørt så sakte O.o. Mye rare folk. PS: Han svingte av på en bensinstasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du ligget forran meg så hadde jeg vært mektig irritert og tenkt "Jævla søndagskjører...". Det seg være om jeg hadde hatt god eller dårlig tid. Må si jeg skjønner sensor godt. Hadde det vært snø og mulig isete føre ja DA hadde det vært en ting. Men i sol så ligger man ikke i 70-80 i 100 sona, selv ikke om det er regn.

 

Du får heller ta og vente 4 uker og, i mellom tiden, lær deg og holde fartsgrensa +/- 5 km\t så langt føre tillater det :)

Lenke til kommentar

Og det hadde jeg gjort :) Men, la oss tenke sånn rent hypotetisk at dette var en sliten gammel en felts vei, men med 100 i fartsgrense. Alle kjøretøy har tillatelse til og kjøre i 100 (vogntog er begrenset til 80km\t per lov som du sikkert vet) også kommer en fyr kjørende i en sliten Toyota Yaris og tøffer forbi i 70 km\t i 100 sonen. Ville ikke du da blitt grenseløst irritert hvis du var på vei til et eller annet viktig? Jeg vet jeg hadde blitt det....

Lenke til kommentar

Kan forstå det er jævlig irriterende å stryke på en oppkjøring, jeg gjorde det selv. Men du må inse nå at det du gjorde, eller det sensoren strøk deg for var en vital og alvorlig feil.

Og når du greier å sette deg selv inn i andres situasjoner og tenke framover når du kjører så vil du nok gjøre det mye bedre på neste oppkjøring. Vil eg tro.

Lenke til kommentar

Du trenger sikkert ikke å høre det mer, men det er dessverre ikke noe klage på.

Kjør mye frem mot neste oppkjøring, øv deg på å holde fartsgrensen hele tiden og så går det nok fint. Du skal vise sensor at du kan beherske bilen og lese trafikkbildet, og når du ikke merker at et vogntog tar deg igjen bakfra har du tydeligvis ikke brukt bakspeilet nok.

Lenke til kommentar

Det er allerede nok søndagskjørere på veien. Lå etter en i rush'et tidligere i dag som lå rundt 20 kilometer under fartsgrensen, det var flere som foretok stygge forbikjøringer - blant annet over sperrelinjer. Det er greit nok å kjøre etter forholdene men da må man også kunne kjøre til side for å slippe frem annen trafikk om man føler for å ta det roligere enn andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hørt om en kompis som bestod førerprøven selv om han kjørte 10-20 km/t under fartsgrensa store deler av kjøreturen. Lusekjøringen foregikk for øvrig i byen der fartsgrensa var 30-50 km/t. Å kjøre for sakte i tettbygde strøk tror jeg er mer akseptert blant folk og for sensoren. På landevegen uten lyskryss, fotgjengeroverganger og andre hindre bør man bare få opp farten :)

 

Lykke til med oppkjøringa. Jeg strøk også første gangen, men det var av en helt annen grunn.

Lenke til kommentar

trafikken flyter vanligvis i 100-120 i en 100 sone.

at du da ligger i 70 vil skape MEGET med frustrasjon!

Ærlig talt, så allverdens frustrasjon kan det vel umulig bli ut av dette.

Tross alt så var det en 3-filsvei med altså to ytterligere kjørebaner i hans retning. Hvis bakenforliggende trafikk ikke kan tilpasse seg en relativt saktegående bil i det feltet som er beregnet for saktegående trafikk (akkurat som vogntoget som plutselig lå i rævva hans), så er det ærlig talt dem det er noe galt i og som ikke følger med i trafikkbildet. Det er rikelig plass for forbikjøringer, endatil to felt. Hvor faen skal en saktegående bil ellers gjøre av seg, uansett av hvilken grunn den kjører sent.

Jfr.

Altså.

Jeg kjørte i 80 km/t (Vippa ned i 70 et par ganger i slak oppoverbakke) i 100 sone på 3-felts motorvei. I høyre felt.

 

Er det så jævelig ille?

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...