Gå til innhold

[Løst] Stryk på oppkjøring - Klage?


zhorty

Anbefalte innlegg

Underforstått med at du ikke er moden eller kapabel til å kontrollere kjøretøyet i den hastigheten som er normal eller satt for forholdene.

What the fuck ? Høy hastighet er vel ikke noe problem' date=' men valgte å være forsiktig på oppkjøring - Men tydeligvis litt FOR forsiktig.

[/quote']

Som jeg skrev, underforstått. Det betyr i praksis "jeg prøver å tolke hva sensor tenker". Det er ikke min mening, men hva jeg tror sensor tenker.

 

Er igrunnen ganske så enig med Bikeridr her. Velger å tro at sensor ba deg kjøre på motorveien nettopp for å se hvordan du kunne klare å takle et komplisert trafikkbilde, med feltskifte, forbikjøringer og iakttagelser av medtrafikkantene, snarere enn om du kunne klare å holde deg på veien og forflytte deg fra A til B. På en motorvei må du ha øynene med deg og kunne lese trafikkbildet på en helt annen måte enn på en tofilsvei, også det å kunne tilpasse den øvre farten etter forholdene er en del av utfordringen.

 

At du ikke klarte å holde deg i nogenlunde maksfart viste ham at du neppe er moden for de trafikkale utfordringene som kreves på en motorveg. Derfor strøk han deg.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du, som kjører i 30km/t for lite er en mye større fare på veien en en som kjører 30km for mye.

Når folk havner bak deg, blir de sinte, og irriterte, en sint/irritert bilist tenker ikke klart overhode, og vil foreta dårlige og potensielt farlige valg.

 

Dersom du, på en flerfils motorvei, ikke føler deg komfortabel med å følge fartsgrensen, så har du heller ingenting bak rattet på en bil å gjøre.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

I oppkjøringssaker (vedtak om godkjennelse av praktisk førerprøve) følges reglene i trafikkopplæringsforskriften § 29-6. Av forskriftens § 31-6 følger det at klageinstansen ikke har adgang til å overprøve sensors skjønnsmessige vurdering av om målene er oppnådd.

 

Grunnen til at det gjøres slik er fordi den skriftlige klagebehandlingen er veldig uegnet til å overprøve en løpende vurdering på bakgrunn av øyeblikkelige erfaringer.

 

Det som gjenstår av klageinstansens vurderinger er dermed:

 

1) Den rene lovmessighet - er vedtaket lovlig?

2) Har sensor utøvd myndighetsmisbruk, lagt vekt på usaklige hensyn, eller bedrevet usaklig forskjellsbehandling?

 

Slik du beskriver det er dette et avslag som har hjemmel i lovverket - du fyller ikke de krav som oppstilles for trafikanter som vil ha førerrett i klasse B, jfr. trafikkopplæringsforskriften § 29-6 tredje ledd. Det konkrete krav du ikke fyller er kravet i trafikkopplæringsforskriften § 11-4 tredje ledd pkt 6.

 

Jeg kan ikke se at du har beskrevet forhold som har karakter av myndighetsmisbruk. Det er ikke usaklig å legge vekt på et mål som er beskrevet i trafikkopplæringsforskriften. Jeg tviler sterkt på at det er usaklig forskjellsbehandling med i bildet - her ville nok alle andre strøket også.

 

Vedtaket om stryk på førerprøven er derfor, på bakgrunn av din presentasjon, i samsvar med regelverket på området. Jeg kan ikke se at det har noe for seg å klage.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mannen har fått et juridisk svar på spørsmålet sitt og en rekke beskrivelser av akkurat hvor dårlig trafikant han er. Kan vi nå enten holde oss til konstruktive innlegg eller holde skrivekløen i fingrene helt til vi får tafset Alt-Tab inn på den heite sexnovellen vi skriver på ved siden av surfing på diskusjon.no?

 

På forhånd takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...