Gå til innhold

Chargeback Skandiabanken - samme regler i diverse banker?


agnes1313

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har blitt nylig lurt på et kjøp og ville benytte meg av chargeback i banken min, dvs Skandiabanken (dette gjelder et kjøp med VISA). Prosessen ble satt i gang men jeg må vente nesten 2 måneder for å få penger tilbake. En venn av meg, som havnet i samme problemet, fikk ordnet med chargeback via sin bank i løpet va 4 dager (!!!). Jeg snakket med skandiabanken (med den som står bak saken min) ang. muligheter ift å framskynde prosessen, men fikk vite at det ikke gikk an.

Jeg lurer på om det er riktig? Finnes det forskjellige prosedyrer hos diverse banker? Har dere erfaring med chargeback - gikk det ok til slutt?

hmmm... det koster meg mye, hele denne saken..

Takk for innlegg!

Hilsen!

Agnes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør nok ikke det - alle kreditkort selskaper forholder seg til samme regler, gitt av Mastercard eller Visa.

Dog gjør enkelte selskaper en vri, for noen "tilbakebetaler" pengene med en gang, men med forbehold om at de kan trekke deg senere skulle reklamasjonen bli stoppet/vise seg falsk e.l

 

Minnes jeg Skandiabanken riktig, så gjør ikke de det, ei heller Statoil mastercard som driftes av Nordea. Eurocard gjør riktignok dette, men i praksis er forskjellen heller liten, da eneste det gjør er at du lever på pengene som en kreditt i perioden saken behandles, og kan når som helst måtte betale dem tilbake avhengig av utfallet.

 

At en sak tar 2 måneder er ikke uvanlig - 4 dager høres dermed mer ut som noe som eten var helt obvious feks:

 

Dobbel belastning

Svindel/misbruk

Forhandler sa ja men med en gang (I mitt hode neppe sannsynlig)

feil belastning

 

osv

 

 

Det er flere koder for hvordan chargeback skal beskrives, og hvis du er lurt, så betyr det vel en gang ala dette:

 

Du klager - banken behandler - forhandler har 45 dager alt ettersom å svare - de klager/godtar - klager de er det ny runde for deg på xx dager osv.

 

 

Jeg er for så vidt gjennom sammen møljen nå, der startet chargebackklagen i slutten av juli og er enda ikke "løst". Den ble løst i går fordi produsenten av varen gjorde det lett (internasjonalt kjøp) og krediterte forhandler, så nå er saken løst, bare noen småting som mangler.

 

En annen ting du kan gjøre er å rett og slett mase hull i hodet på forhandler. Jeg gjorde det med mine, det gir deg dokumentasjon på at du har prøvd å løse saken, og er saken fra ditt ståsted riktig, så mas så mye du orker på mail :)

(Min forhandler fikk rundt 10 mail i perioden, noe som holdt i lange baner når jeg sendte det til Eurocard som ekstra dokumentasjon på at forhandler var dum) :)

Lenke til kommentar

Takk for opplysninger.

Ja vel... det må vel ta så lenge.

 

Men hva kan man betrakte for svindel/mishandel da?

I mine øyene er saken entydig - selgeren kommer ikke til å sende verken varen eller penger fordi han gikk konkurs. Jeg har skrevet rundt 30 mail til han angående saken i løpet av siste 30 dager.. Uten noe særlig resultat (bare løgn). Dermed ser det ut lite hensiktsmessig å vente 2 måneder for hans reaksjon på chargeback. Riktig?

 

Jeg må si at Skandiabanken er noe sparsom med tanke på å informere om regler/forløp som gjelder sånne saker.. Og slik en reklamasjon må gå gjennom banken uansett.

 

Jeg skal prøve å ta kontakt med Visa info senter for å presisere det med definisjon til svindel i slik en tilfelle.

 

Ja.. jeg håper fremdeles at jeg får mine penger tilbake. :-)

Lenke til kommentar

Men hva kan man betrakte for svindel/mishandel da?

I mine øyene er saken entydig - selgeren kommer ikke til å sende verken varen eller penger fordi han gikk konkurs.

 

At noen går konkurs er ikke svindel. Dersom du har bestilt en vare og betalt på forskudd, dvs før du får varen, så tror jeg du risikerer å tape pengene ved konkurs. Du kan selvfølgelig rette krav mot konkursboet slik alle andre som har noe utestående kan.

 

Nå vet jeg jo ikke hva som er saken ut i fra beskrivelsen din, det kan virke som det har skjedd litt mer mtp at du hevder svarene hans er "bare løgn".

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har blitt nylig lurt på et kjøp og ville benytte meg av chargeback i banken min, dvs Skandiabanken (dette gjelder et kjøp med VISA). Prosessen ble satt i gang men jeg må vente nesten 2 måneder for å få penger tilbake. En venn av meg, som havnet i samme problemet, fikk ordnet med chargeback via sin bank i løpet va 4 dager (!!!). Jeg snakket med skandiabanken (med den som står bak saken min) ang. muligheter ift å framskynde prosessen, men fikk vite at det ikke gikk an.

Jeg lurer på om det er riktig? Finnes det forskjellige prosedyrer hos diverse banker? Har dere erfaring med chargeback - gikk det ok til slutt?

hmmm... det koster meg mye, hele denne saken..

Takk for innlegg!

Hilsen!

Agnes

 

Det er forskjellige prosedyrer fra bank til bank. De aller fleste holder seg til standardprosedyrene, men noen av de mindre (lokale) sparebankene er mer fleksibel med sine kunder. Skandiabanken har et konsept basert på mest mulig automatisering og minst mulig manuelt arbeid, så jeg ville nok ikke forventet at de gjør så mange individualiserte tilpasninger.

 

Det er litt avhengig av omstendighetene men som det ellers ble skrevet så er pengene sannsynligvis tapt og du får et krav mot boet (som du i beste fall får dividender av, dog sannsynligvis er alt tapt). Men for spesifikk informasjon sjekk med Skandiabanken: er du innpåsliten nok så gir de deg nok svar slik at du slutter å plage de ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjellige prosedyrer fra bank til bank. De aller fleste holder seg til standardprosedyrene, men noen av de mindre (lokale) sparebankene er mer fleksibel med sine kunder. Skandiabanken har et konsept basert på mest mulig automatisering og minst mulig manuelt arbeid, så jeg ville nok ikke forventet at de gjør så mange individualiserte tilpasninger.

 

Det er litt avhengig av omstendighetene men som det ellers ble skrevet så er pengene sannsynligvis tapt og du får et krav mot boet (som du i beste fall får dividender av, dog sannsynligvis er alt tapt). Men for spesifikk informasjon sjekk med Skandiabanken: er du innpåsliten nok så gir de deg nok svar slik at du slutter å plage de ;)

 

At Skandiabanken er en firkantet, ufleksibel og lite serviceinnstilt bank stemmer, men de må nok forholde seg til brukervilkårene til VISA. Der står det at hvis du ikke mottar en vare, kan du få pengene tilbake. Dette gjelder selv om forhandleren har gått konkurs. TS får ganske sikkert pengene tilbake til slutt.

Lenke til kommentar

Det er forskjellige prosedyrer fra bank til bank. De aller fleste holder seg til standardprosedyrene, men noen av de mindre (lokale) sparebankene er mer fleksibel med sine kunder. Skandiabanken har et konsept basert på mest mulig automatisering og minst mulig manuelt arbeid, så jeg ville nok ikke forventet at de gjør så mange individualiserte tilpasninger.

 

Det er litt avhengig av omstendighetene men som det ellers ble skrevet så er pengene sannsynligvis tapt og du får et krav mot boet (som du i beste fall får dividender av, dog sannsynligvis er alt tapt). Men for spesifikk informasjon sjekk med Skandiabanken: er du innpåsliten nok så gir de deg nok svar slik at du slutter å plage de ;)

 

At Skandiabanken er en firkantet, ufleksibel og lite serviceinnstilt bank stemmer, men de må nok forholde seg til brukervilkårene til VISA. Der står det at hvis du ikke mottar en vare, kan du få pengene tilbake. Dette gjelder selv om forhandleren har gått konkurs. TS får ganske sikkert pengene tilbake til slutt.

 

Tja, nå var ikke poenget mitt å kritisere Skandiabanken men heller vise at enkelte banker gjør positive avvik fra VISAs regler.

Lenke til kommentar

Hmm..

I hvert fall håper JEG på en positiv resultat. :-)

Skandiabanken informerte meg nylig, at det ikke var mulig å framskynde saken, til tross for at jeg syntes at det var svindel. Forskjellen ligger i detaljer..

 

Angående konkurs - det viste seg nylig, at dette har vært et løgn til- vi ( vi som ble mishandlet) sjekket firmaet hans i handelsregistret og det er fremdeles aktivt. Som jeg har forstått har det blitt for sent for han å annonsere konkurs! I mellomtiden har jeg fått 3 nye terminer angående når penger skulle bli sendt tilbake.. og per i dag har jeg selvsagt ikke fått verken penger eller varen. Dette kaller jeg for "løgn"!

 

I hvert fall ble saken meldt til politiet.

 

Mannen er virkelig frekk - han har påbegynt med 2 nye Internett butikker i mellomtiden - jeg antar at han samler penger for å nedbetale oss som står i kø.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja.. Da fikk jeg endelig beskjed fra Skandiabanken.no - det går ikke an å fremskynde chargeback til tross for mine forklaringer, bl.a. at selgeren er nå omtalt på offentlige media.

 

Jeg kan bare si at jeg er ganske misfornøyd med dette systemet.. Jeg skjønner jo at det må finnes sikkerhetsregler som besvarer selgere mot ubegrunnede chargeback, men det finns jo noen fornuftgrenser på dette.

 

Skam, skam, Skandiabanken!

Lenke til kommentar

Tja.. Da fikk jeg endelig beskjed fra Skandiabanken.no - det går ikke an å fremskynde chargeback til tross for mine forklaringer, bl.a. at selgeren er nå omtalt på offentlige media.

 

Jeg kan bare si at jeg er ganske misfornøyd med dette systemet.. Jeg skjønner jo at det må finnes sikkerhetsregler som besvarer selgere mot ubegrunnede chargeback, men det finns jo noen fornuftgrenser på dette.

 

Skam, skam, Skandiabanken!

 

 

Og problemet var?

 

Du har selv valgt å bruke en billigbank, og bør ikke da forvente gullkundeservice mhp dette. De følger reglene satt av mastercard/visa, og det spiller liten rolle om selger er medieomtalt eller ikke, de reglene er der og gjelder likefult for deg.

At du tror du kan hoppe over reglene pga ditt og datt er da strengt tatt ditt problem, og eventuelt at du ikke innfinner deg med reglene som gjelder for chargeback.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...