Gå til innhold

Er det greit at vi ikke får ferskeste programvare på eldre telefoner?


Androod

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kjøpt 3 nye modeller fra htc på under et år og forandringen på software`ene er ikke så veldig stor, så du mener at det er greit at vi skal ha det slik. Forstår veldig godt at HTC gjør det på denne måten, de tjener gode penger på dette. For oss kunder hadde det vært mye bedre og oppdatere software`en mot en pengesum, slik at vi slipper og kjøpe nye telefoner like ofte som vi bytter truser:) Hardwaren på telefonene forandrer seg ikke så utrolig mye fra modell til modell heller. iphone gir ikke ut nye telefoner hver 3-4 mnd.

Det er vi kunder som til en hvis grad kan forandre dette.

Regner med at de vil miste mange kunder på dette i fremtiden, hvis de ikke forandrer litt på dette.

Lenke til kommentar

Edit: Svar til Jevel/KJ

 

Det du poengterer der er jo godt representert i Heroen til HTC. Den ble sluppet i fjor sommer en gang (juli?) og ble levert med Android 1.5 med sense rammeverket og grensesnitt på toppen for å forbedre og gi flere muligheter enn det som er i stock-android. I Juni i år slapp de den offisielle oppdateringen til 2.1 med sence til samme telefon.

Branded versjoner av Heroen hadde oppdateringen i Mai.

Altså snakker vi en oppdatering til et helt nytt operativsystem på et år gammel telefon med HTC sine forbedringer og muligheter. Teknologi som vil holde stand det neste året, altså godt over den gjennomsnittelige levetiden på en mobiltelefon. (som jeg så vidt husker ligger på ca 1 år og 4-5 mnd? noen.. rett meg på dette :p )

 

Det selges i norge alene over 2 millioner mobiltelefoner hvert eneste år og når markedet krever at det skal slippes en ny modell per produsent minst annenhver måned, er det ufattelig mange telefonmodeller der ute, og det er en umulighet for produsenten å holde alle disse ved like med det siste av nysluppen teknologi. Da blir man nødt til å prioritere de nyeste modellene, og det er den smarteste, men også den mest lønnsomme linjen å gå. (og hvem vil vel ikke tjene penger på det man driver med?)

 

Skal man ligge i tet og ha det nyeste av det nye til enhver tid, så må man rett og slett bruke penger på det, det gjelder absolutt alle aspekter av livet. HTC har vist at de har støtte for eldre modeller som er innenfor gjennomsnittelig levetid på mobiltelefoner, noe de viste med 2.1-oppdateringen til Hero. Og jeg er sikker på at hvis Android 3.0 dukker opp innen rimelig tid, vil HTC gi den til oss på Desire også..

 

Vi får det vi betaler for.. Vi får faktisk mer enn det vi betaler for når det dukker opp oppdateringer med nye muligheter.

Vi er bare for bortskjemte i utviklingshastigheten på mobilfronten at vi har begynnt å klage på ting vi absolutt ikke har krav på, noe som minner om barnehage-mentalitet og "Jammen! Jammen! Han har jo fått, så hvorfor ikke jeg?!"-tankegang. :)

 

HTC har support på alle telefoner som er innenfor garanti.. Men det ligger aldri i noen supportavtale at det omfatter oppgradering for å tilby ny funksjonalitet og teknologi.

Endret av Duddelmus
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt 3 nye modeller fra htc på under et år og forandringen på software`ene er ikke så veldig stor, så du mener at det er greit at vi skal ha det slik. Forstår veldig godt at HTC gjør det på denne måten, de tjener gode penger på dette. For oss kunder hadde det vært mye bedre og oppdatere software`en mot en pengesum, slik at vi slipper og kjøpe nye telefoner like ofte som vi bytter truser:) Hardwaren på telefonene forandrer seg ikke så utrolig mye fra modell til modell heller. iphone gir ikke ut nye telefoner hver 3-4 mnd.

Det er vi kunder som til en hvis grad kan forandre dette.

Regner med at de vil miste mange kunder på dette i fremtiden, hvis de ikke forandrer litt på dette.

 

Man må jo ikke på død og liv ha det siste....Jeg kjøper meg telefon annet hvert år og da får jeg et skikkelig løft teknologisk i stedet for å få små forbedringer hele tiden. Men det er jo meg.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Edit: Svar til Jevel/KJ

 

Det du poengterer der er jo godt representert i Heroen til HTC. Den ble sluppet i fjor sommer en gang (juli?) og ble levert med Android 1.5 med sense rammeverket og grensesnitt på toppen for å forbedre og gi flere muligheter enn det som er i stock-android. I Juni i år slapp de den offisielle oppdateringen til 2.1 med sence til samme telefon.

Branded versjoner av Heroen hadde oppdateringen i Mai.

Altså snakker vi en oppdatering til et helt nytt operativsystem på et år gammel telefon med HTC sine forbedringer og muligheter. Teknologi som vil holde stand det neste året, altså godt over den gjennomsnittelige levetiden på en mobiltelefon. (som jeg så vidt husker ligger på ca 1 år og 4-5 mnd? noen.. rett meg på dette :p )

Nå må du ikke glemme at oppdateringen var nesten et år forsinket. Da er det ikke så imponerende at den kom til en telefon som var et år gammel.
Lenke til kommentar

@Ngz

 

Det er bare flisespikkeri..

Igjen, de prioriterer selvfølgelig å få sine nyeste modeller up-to-date, så det var ikke uventet at Heroen henger litt etter. Og at den var et år forsinket var kun basert på rykter etter som jeg kan huske at HTC ikke kom med noen offisielle uttalelser annet enn "Oppdateingen kommer når den er ferdig"

Alle ryktene om datoer var bare "Jeg har hørt fra en kamerat som hørte fra sin fetter om at han hadde lest på xda at en HTC-CEO fra Belgia sa at oppdateringen kom til Jul, nærmere bestemt 26.desember kl 10:32!"

 

Og det er fortsatt imponerende spør du meg.. Du fikk fortsatt en oppdatering som gjorde at du fikk et produkt som kunne mer enn det du ble lovet da du betalte for den..

 

Folk her ser seg blinde på hvor fort teknologien blir utviklet.. Vi har fått akkurat det vi har betalt for. Faktisk mer enn det du ble lovet da du trakk visa-kortet ditt.

Lenke til kommentar

@Ngz

 

Det er bare flisespikkeri..

Igjen, de prioriterer selvfølgelig å få sine nyeste modeller up-to-date, så det var ikke uventet at Heroen henger litt etter. Og at den var et år forsinket var kun basert på rykter etter som jeg kan huske at HTC ikke kom med noen offisielle uttalelser annet enn "Oppdateingen kommer når den er ferdig"

Alle ryktene om datoer var bare "Jeg har hørt fra en kamerat som hørte fra sin fetter om at han hadde lest på xda at en HTC-CEO fra Belgia sa at oppdateringen kom til Jul, nærmere bestemt 26.desember kl 10:32!"

 

Og det er fortsatt imponerende spør du meg.. Du fikk fortsatt en oppdatering som gjorde at du fikk et produkt som kunne mer enn det du ble lovet da du betalte for den..

 

Folk her ser seg blinde på hvor fort teknologien blir utviklet.. Vi har fått akkurat det vi har betalt for. Faktisk mer enn det du ble lovet da du trakk visa-kortet ditt.

Bare for orden sin skyld. Htc utsatte datoen 3 eller 4 ganger før den ble sluppet ut. Så det var nok ikke bare rykter fra fetter:)

Lenke til kommentar

Det tok så lang tid at de måtte oppdatere oppdateringen, ellers kom den til å være utdatert før den ble lansert. :p

 

Duddelmus: En Desire er en datamaskin. En håndholdt liten computer med imponerende regnekraft og nok av både det og RAM til å kjøre mye rart (inkludert ubuntu, om du skulle ha lyst). Det er både svært forbruker- og ikke minst ekstremt miljøfiendtlig å skulle bytte ut hardware som er god nok for å få ny software på den. Derfor burde det vær mulig å oppdatere en telefon i årevis. Hva du mener du har betalt for med Visakortet ditt er fantastisk uinteresant.

Lenke til kommentar

@Ngz

 

 

Folk her ser seg blinde på hvor fort teknologien blir utviklet.. Vi har fått akkurat det vi har betalt for. Faktisk mer enn det du ble lovet da du trakk visa-kortet ditt.

Det er nettopp det som er problemet, teknologien er ikke så stor fra modell til modell. Telefonen kunne hatt et mye lengre liv, hvis det var mer av oppdateringene. Hadde ikke hatt problemer med og betale for oppdateringen heller. Det som skjedde med Hero var egentlig veldig bra, tenker da med oppdateringen. Htc følte seg tvunget til og gjøre dette siden neste modell/oppdatering kom alt for tidlig ut på markedet.

Lenke til kommentar
Bare for orden sin skyld. Htc utsatte datoen 3 eller 4 ganger før den ble sluppet ut. Så det var nok ikke bare rykter fra fetter:)

De offisielle utsettelsene holdt seg innenfor 2010 nærmere bestemt et par mnd. Så det jeg sikter til var uttalelsen om at oppdateringen var et år forsinket. Det begynnte med at de sa at de jobbet med en oppdatering til 2.0 i Oktober, uten å gi en dato. Det ble endret i i slutten av 2009 til at de hoppet over 2.0 og gikk rett til 2.1 og så for seg en oppdatering klar i Mars. Etter det ble det utsatt og første heroene som fikk oppdateringen kom i Mai. (kilde wikipedia)

Så av offisielle uttalelser ble releasen forsinket i 2mnd, noe som er et stykke unna en forsinkelse på et år..

 

Duddelmus: En Desire er en datamaskin. En håndholdt liten computer med imponerende regnekraft og nok av både det og RAM til å kjøre mye rart (inkludert ubuntu, om du skulle ha lyst). Det er både svært forbruker- og ikke minst ekstremt miljøfiendtlig å skulle bytte ut hardware som er god nok for å få ny software på den. Derfor burde det vær mulig å oppdatere en telefon i årevis. Hva du mener du har betalt for med Visakortet ditt er fantastisk uinteresant.

Ja, og akkurat som med en datamaskin så har man ikke krav på noen gratis oppdateringer. For de som vil oppdatere og kjøre det siste av det siste, så er det mulig takket være OpenSource som hele Android-plattformen er basert på. 2.1 til Hero var klar på xda for de som ville ha lenge før HTC kom med sin versjon.

Nye Sense-oppdateringen er klar på xda for de som vil ha allerede nå.

 

Hadde vi betalt (visa, kontant, paypal, hvaenn du eller jeg betaler med) for en oppdateringstjeneste hadde fløyten hatt en helt annen lyd. Men poenget mitt er at vi har betalt for et produkt, som vi i aller høyeste grad har fått. Vi har ingen verdens rett til å klage på ting som ikke var der da vi kjøpte produktet.

Det er bare vi som er for bortskjemte. :)

 

Teknologien går skremmende fort fremover.. Uavhengig av miljø eller lommebøker. Det koster å være kar :)

Lenke til kommentar

Det er ikke vi som er bortskjemte, det er produsentene som er borskjemte med å spy ut stadig nye modeller fordi de hadde én finesse som den forrige modellen ikke hadde. Men nå som det har blitt så tydelig at dette bare er i software, og enkelt kunne vært gjennomført med en softwareoppdatering på den gamle modellen, burde de tenke nytt.

 

Ville jeg vært villig til å betale 5k for Desire Z dersom den kom med et fritt valg av Stock Android og HTC Sense, og garanterte oppdateringer i tre år, senest to måneder etter at oppdaterigen av Android var klar for Google? Ja.

 

Men telefonene blir låst ned - de ønsker ikke at vi skal oppdatere, de ønsker at vi skal bytte hardware for å få software - noe som er fullstendig meningsløst.

 

Det blir ikke noe mer meningsgullt, eller noe mer greit, av at vi ikke ble lovet oppdateringer da vi kjøpte telefonen. Det er ikke hva vi har betalt for det er snakk. Det er snakk om hvilket fokus mobilprodusentene burde ha fremover: Færre identiske telefoner med ulik software, flere softwareoppdateringer.

Lenke til kommentar

@NgZ

 

Det skal jeg si meg veldig enig i. At fokuset til produsentene skulle vært anderledes. Problemet er bare et marked som støtter deres forretningsmodell til de grader.

Det er et faktisk marked for å slippe nye modeller kontinuerlig, og det er også til gjengjeld den mest lønnsomme modellen å følge, så det er naturligvis det mobilprodusentene gjør.

 

Ville de ha et mer software-fokus hvis forbrukerne hadde vært litt mer gjerrige på lommeboken sin? Det vil vi nok aldri få vite..

 

Det jeg personlig reagerer på er de som sitter her og synser og klager på manglende støtte fra bl.a. HTC basert på deres ønske om å ligge i teten med det nyeste av det nye, uten å ville betale for det, på tross av at HTC har vist at de tenker bakover også med bl.a. Hero-oppdateringen, selv om den ikke var tilgjengelig samtidig som de nyeste modellene fikk den.

Lenke til kommentar

Det jeg personlig reagerer på er de som sitter her og synser og klager på manglende støtte fra bl.a. HTC basert på deres ønske om å ligge i teten med det nyeste av det nye, uten å ville betale for det, på tross av at HTC har vist at de tenker bakover også med bl.a. Hero-oppdateringen, selv om den ikke var tilgjengelig samtidig som de nyeste modellene fikk den.

 

Det samme reagerer jeg på også. At folk som kjøpte en telefon for evige stunder siden tror at den skal følge dagens standard hele tiden er jo helt idiotisk. Man vet hva man kjøper når man kjøper telefonen der og da, og det er ingen lovnader om nyere software eller noe som helst før man kjøper den.

 

Det enkleste er å kjøpe seg en ny telefon om man skal ha det nyeste. Ikke sitte å knuge på en gammel telefon med dårligere specs og klage over at den ikke får hva de nyeste telefonene har eller får. Og iallefall ikke når den fungerer slik man var lovet ved kjøpet!

 

Det viser jo bare hvor trangsynte og lite oppegående visse forbrukere er.

Endret av TheMoonMan
Lenke til kommentar

Godtar du det samme innen PC-verdenen? Vil du godta å kjøpe en PC i dag for 10.000,- som ikke kan kjøre neste versjon av Windows / Linux som lanseres i 2011? Ikke fordi at maskinvaren er for svak, men fordi at produsenten har låst maskinen din til den versjonen den leveres med?

 

Hvorfor skal man måtte godta dette bare fordi det er snakk om mobiltelefoner? En avansert mobiltelefon er både mer fleksibel og vesentlig kraftigere enn min første PC...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det viser jo bare hvor trangsynte og lite oppegående visse forbrukere er.

Det er det jo du som er, som synes det er feil å påpeke en status quo som er svært uheldig. Det er forresten ingen som har klaget på å ikke ha fått en oppdateringen telefonens spesifikasjoner ikke kan klare. ;)

 

Ellers enig med Duddelmus i at det blir feil å henge ut HTC som versting her - det er jo stort sett det samme over hele fjøla. Men jeg tror ingen mente å gjøre det. Poenget er at alle burde gjort det som Apple gjør nå - oppdatere telefonene sine selv om de er et par år gamle. (Skjønt de kunne droppe latterlige begrensninger bare for å plage de med eldre telefoner. :p)

Lenke til kommentar

Godtar du det samme innen PC-verdenen? Vil du godta å kjøpe en PC i dag for 10.000,- som ikke kan kjøre neste versjon av Windows / Linux som lanseres i 2011? Ikke fordi at maskinvaren er for svak, men fordi at produsenten har låst maskinen din til den versjonen den leveres med?

 

Hvorfor skal man måtte godta dette bare fordi det er snakk om mobiltelefoner? En avansert mobiltelefon er både mer fleksibel og vesentlig kraftigere enn min første PC...

 

-KJ

Jeg godtar at jeg ikke får det servert på et sølvfat av Microsoft. Enten må jeg betale mangetusen kroner for nyeste Windows, eller så må jeg bruke bittelitt tid på å sette meg inn i hvordan jeg får f.eks. Linux Ubuntu innstallert, og gjøre det selv.

 

Det er faktisk ikke værre enn et par museklikk, og et par tastetrykk på maskinen din så er din Desire helt åpen for allverdens operativsystem du vil kaste inn i den. :)

F.eks. nye sense-rammeverket som nå kommer til Desire Z og HD, er nå tilgjengelig for de som vil ha det takket være OpenSource og flinke folk på xda.

Eneste HTC begrenser deg til er at du ikke nødvendigvis får det direkte fra dem AKKURAT i det du vil ha det.

 

Liker man det ikke, får man hoppe over til Apple som gir deg oppdateringene på sølvfat, selv til gamle enheter. Men den muligheten tar de betalt med å begrense friheten du har på telefonen din.

Lenke til kommentar
Bare for orden sin skyld. Htc utsatte datoen 3 eller 4 ganger før den ble sluppet ut. Så det var nok ikke bare rykter fra fetter:)

De offisielle utsettelsene holdt seg innenfor 2010 nærmere bestemt et par mnd. Så det jeg sikter til var uttalelsen om at oppdateringen var et år forsinket. Det begynnte med at de sa at de jobbet med en oppdatering til 2.0 i Oktober, uten å gi en dato. Det ble endret i i slutten av 2009 til at de hoppet over 2.0 og gikk rett til 2.1 og så for seg en oppdatering klar i Mars. Etter det ble det utsatt og første heroene som fikk oppdateringen kom i Mai. (kilde wikipedia)

Så av offisielle uttalelser ble releasen forsinket i 2mnd, noe som er et stykke unna en forsinkelse på et år..

 

Duddelmus: En Desire er en datamaskin. En håndholdt liten computer med imponerende regnekraft og nok av både det og RAM til å kjøre mye rart (inkludert ubuntu, om du skulle ha lyst). Det er både svært forbruker- og ikke minst ekstremt miljøfiendtlig å skulle bytte ut hardware som er god nok for å få ny software på den. Derfor burde det vær mulig å oppdatere en telefon i årevis. Hva du mener du har betalt for med Visakortet ditt er fantastisk uinteresant.

Ja, og akkurat som med en datamaskin så har man ikke krav på noen gratis oppdateringer. For de som vil oppdatere og kjøre det siste av det siste, så er det mulig takket være OpenSource som hele Android-plattformen er basert på. 2.1 til Hero var klar på xda for de som ville ha lenge før HTC kom med sin versjon.

Nye Sense-oppdateringen er klar på xda for de som vil ha allerede nå.

 

Hadde vi betalt (visa, kontant, paypal, hvaenn du eller jeg betaler med) for en oppdateringstjeneste hadde fløyten hatt en helt annen lyd. Men poenget mitt er at vi har betalt for et produkt, som vi i aller høyeste grad har fått. Vi har ingen verdens rett til å klage på ting som ikke var der da vi kjøpte produktet.

Det er bare vi som er for bortskjemte. smile.gif

 

Teknologien går skremmende fort fremover.. Uavhengig av miljø eller lommebøker. Det koster å være kar smile.gif

 

Når ble det snakk om gratis oppdateringer?

og, 2.1 rommen ble forflyttet 3 ganger. Har vel aldri sagt at det tok over et år.

 

Så du synnes det er helt greit at man må kjøpe en ny telefon hver 3 mnd for og følge utviklingen på programvaren

?

Er ikke rart at denne verden lider av forurensningrolleyes.gif

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Det jeg personlig reagerer på er de som sitter her og synser og klager på manglende støtte fra bl.a. HTC basert på deres ønske om å ligge i teten med det nyeste av det nye, uten å ville betale for det, på tross av at HTC har vist at de tenker bakover også med bl.a. Hero-oppdateringen, selv om den ikke var tilgjengelig samtidig som de nyeste modellene fikk den.

 

Det samme reagerer jeg på også. At folk som kjøpte en telefon for evige stunder siden tror at den skal følge dagens standard hele tiden er jo helt idiotisk. Man vet hva man kjøper når man kjøper telefonen der og da, og det er ingen lovnader om nyere software eller noe som helst før man kjøper den.

 

Det enkleste er å kjøpe seg en ny telefon om man skal ha det nyeste. Ikke sitte å knuge på en gammel telefon med dårligere specs og klage over at den ikke får hva de nyeste telefonene har eller får. Og iallefall ikke når den fungerer slik man var lovet ved kjøpet!

 

Det viser jo bare hvor trangsynte og lite oppegående visse forbrukere er.

Hallo, 3mnd er ikke en evige stunder siden.

Lenke til kommentar

Det jeg personlig reagerer på er de som sitter her og synser og klager på manglende støtte fra bl.a. HTC basert på deres ønske om å ligge i teten med det nyeste av det nye, uten å ville betale for det, på tross av at HTC har vist at de tenker bakover også med bl.a. Hero-oppdateringen, selv om den ikke var tilgjengelig samtidig som de nyeste modellene fikk den.

 

Det samme reagerer jeg på også. At folk som kjøpte en telefon for evige stunder siden tror at den skal følge dagens standard hele tiden er jo helt idiotisk. Man vet hva man kjøper når man kjøper telefonen der og da, og det er ingen lovnader om nyere software eller noe som helst før man kjøper den.

 

Det enkleste er å kjøpe seg en ny telefon om man skal ha det nyeste. Ikke sitte å knuge på en gammel telefon med dårligere specs og klage over at den ikke får hva de nyeste telefonene har eller får. Og iallefall ikke når den fungerer slik man var lovet ved kjøpet!

 

Det viser jo bare hvor trangsynte og lite oppegående visse forbrukere er.

 

 

Så, hvis du mener at det er greit at man blir flodd av produsentene, da er jeg vel lite oppegående da.

Trur ikke du har fattet poenget i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...