Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Provosere politiet uten lovbrudd...?


raristam

Anbefalte innlegg

En lørdagskveld i august var jeg på vei hjem fra jobb. Klokka var ca hall tolv... Havnet tilfeldigvis bak en uniformert politibil som kom av motorveien (90sone), snudde i rundkjøringen, og kjørte tilbake samme vei de kom ifra. Jeg så at ca 3-400 meter bortenfor stod en annen politibil med blålys på. Den hadde stoppet en bil.

 

Jeg lå bak denne her politibilen. Vi kjørte nå i en 90-sone, men politibilen makset farten vår til ca 70-75 km/t. Tenkte da at jeg ikke skulle bry meg, bare ligge bak inntill vi (politibilen og meg selv) hadde passert politipatruljen som stod på andre siden av veien. Da vi hadde kjørt forbi, holdt politibilen foran meg fortsatt bare 70 km/t, så jeg blinket meg ut til høyre (ja, vi lå i venstre felt), og akslererte rolig og fint forbi politibilen, veldig påpasselig med å ikke bryte fartsgrensen. Ok, så jeg drar fra dem, i 90 km/t. Ser i speilet at de skifter felt, og at de øker farten, dvs kommer nermere. Jeg kjører bare videre, svinger av mot hjem, polititet følger etter. Så begynner di å blinke med langlysene, ikke blålys, men langlys. De ligger nå på vanlig avstand bak meg. Jeg ser blinkingen, og velger å signalisere at "jeg har sett dere, og jeg vet at dere blinker med lysene til meg" ved å trykke én gang på nødblinken. Jeg satt da bare og ventet på blålys, visste at de kom til å komme, og joda, rett etter kommer blålysene på. Jeg stopper og begynner å finne fram sertifikat og vognkort, siden det alltid er det de skal se på. En politibetjent kommer til vinduet mitt, ser styggt på meg og ber om førerkort og vognkort. Det hadde jeg. Så er det promillekontroll... Jeg ler og sier noe sånnt som "haha du tror jeg har drokket!". Jeg hadde ikke drokket så det lyste grønnt (?)... Så sier han "Det er greit" så bare går han bak til bilen sin igjen. Jeg sto der i sånn 10 sekund før jeg kjørte videre, da litt nervøs for om de kom til å stoppe meg igjen fordi jeg bare kjørte.... Det gjorde de ikke, og det var egentli slutten på hele storyen.

 

Slik jeg ser hele situasjonen, så ble politiet provosert over at jeg turte og kjøre forbi en politibil, men jeg brøt da ingen som helst lover.

 

Dette var da forresten andre gang jeg har blitt stoppet av politiet kun fordi jeg kjørte forbi dem på en fire-felts vei, uten å ha brutt fartsgrenser. Skal innrømme at første gangen kjørte jeg en extreeeemt shabby bil, så det kan ha hatt noe og si, men alikevel. Andre gangen kjørte jeg en tipp topp-stand Polo, type kone-bil...

 

Har lignende skjedd med andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv opplevd dette, særlig i en periode fordi jeg kjørte en litt sliten bil noen år, og har ingen problemer med at politiet sjekker at alt er i orden.

 

Ang. Beskyldninger om at politiet "kaster bort tid": Er de først satt opp på patruljetjeneste for kvelden er det jo slikt de skal drive med, stikkprøver og tilstedeværelse. Er veldig glad for at de faktisk blir satt opp på patrulje så trafikkregler blir håndhevet, så det fins tydeligvis to sider av saken:)

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbikjøring til høyre er vel egentlig ikke lov:

http://www.nettavisen.no/motor/article2939018.ece

 

"- Forbikjøring på høyre side er da også strengt forbudt. Det er absolutt en risikofaktor, og spesielt i turistsesongen. Utlendinger er ikke vant til at de kan oppleve å finne en bil på høyre side når de legger seg inn etter å ha kjørt forbi noen på venstre. Men også nordmenn i utlandet har nok opplevd hele registeret fra sinna medtrafikanter til bøter, og sågar ulykker fordi de har «glemt» høyreregelen. "

Lenke til kommentar

Det var liksom det... hva skulle jeg gjøre? jeg ville bare hjem, og politiet fulgte ikke fartsgrensen. De sinket eller var til hinder for andre traffikanter... Ergo jeg BLINKET og kjørte forbi på høyre side, så dersom det hadde blitt smell pga at politiet svingte til høyre, så hadde jo de da ikke sjekket i speilene, slik man skal gjøre før man skifter felt...

 

Forstår det som Kevlar skrev om at hvis de var satt opp på patrulje, så må de liksom sjekke...

 

Jeg vet ikke jeg... Liker dem ikke uansett. Syns de snoker unødvendi mye i ting som ikke har noe med hvorfor de har stoppet deg... Viss dere sjønner hva jeg mener....

Lenke til kommentar

angående forbikjøring i venstre felt .

når regner men det som forbikjøring og når regnes det som bare passering.

 

jeg kan ikke tro at det er meningen at man skal holde seg under fartsgrensen bare fordi bilen i høyre felt gjør det .

hvis jeg har forstått det riktig så kan man flytte over til høyre felt , kjøre forbi og så tilbake til venstre vis det er ingen trafikk der.

 

noen ganger vil det også være veldig naturlig å pansere en anen bil mens man ligger i høyre felt

Lenke til kommentar

Forbikjøring til høyre er vel egentlig ikke lov:

http://www.nettavisen.no/motor/article2939018.ece

 

"- Forbikjøring på høyre side er da også strengt forbudt. Det er absolutt en risikofaktor, og spesielt i turistsesongen. Utlendinger er ikke vant til at de kan oppleve å finne en bil på høyre side når de legger seg inn etter å ha kjørt forbi noen på venstre. Men også nordmenn i utlandet har nok opplevd hele registeret fra sinna medtrafikanter til bøter, og sågar ulykker fordi de har «glemt» høyreregelen. "

og da kan vi påpeke at politiet selv brøt loven ved å ligge i venstrefelt (vel det er min tolkning:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

eller så var det rett og slett så mye trafikk at begge felt var tatt i bruk og kjøretøyet forran bestemte farten:

1) c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

er uansett fantastisk gjort av politiet å gjøre noe slikt, dog har jeg opplevd det samme flere ganger i Kristiansandsregionen dog så lenge man ikke bryter fartsgrensen når jeg har pasert til høyre har jeg aldri blitt stoppet.

har derimot fått politibil opp på siden av meg og en politimannn som vinker "ned" med armen som jeg tolket som: vi syntes du kjørte litt fort nå"

 

 

trafikkregelene: pragraf 12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stich_it skrev:

 

og da kan vi påpeke at politiet selv brøt loven ved å ligge i venstrefelt (vel det er min tolkning:

 

Yes!

 

 

Stich _it skrev:

 

eller så var det rett og slett så mye trafikk at begge felt var tatt i bruk og kjøretøyet forran bestemte farten:

 

Det var ingen andre biler som kjørte i samme kjøreretning som oss, kun jeg og politibilen.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser hele situasjonen, så ble politiet provosert over at jeg turte og kjøre forbi en politibil, men jeg brøt da ingen som helst lover.

Du kjørte forbi på høyre side? Jeg tror du bør sjekke lovverket på nytt ...

 

§ 12. Forbikjøring:1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: (…) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. (…) 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet (…).

 

Du skal faktisk være glad at du ikke fikk bot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tøff tegning.

 

Du skulle egentlig hatt bot i dette tilfellet for passering på høyre side. Politiet kunne ha en god grunn til å kjøre sakte i venstre felt som du ikke vet, men at de kjører sakte gir deg ingen rett til å overtre en lov.

 

Dersom dette var en vanlig bilist ville du blinket med lys for å forsøke å få bilen til å skifte felt. Den andre bilisten hindrer trafikken, men igjen gjør ikke andre sine lovbrudd dine lovbrudd lovlige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men dersom en kommer kjørende i høyre felt i 85-90 km/h og det plutselig er en sinke i 65 i venstre felt må det da vel være lov å holde farten og passere han?

Ikke hvis man skal følge loven.

 

Dere bør forresten lese denne artikkelen fra TV2/Broom, som handler om nettopp sinker i venstrefelt og politiets synspunkt.

Lenke til kommentar

Men dersom en kommer kjørende i høyre felt i 85-90 km/h og det plutselig er en sinke i 65 i venstre felt må det da vel være lov å holde farten og passere han?

Ikke hvis man skal følge loven.

 

Dere bør forresten lese denne artikkelen fra TV2/Broom, som handler om nettopp sinker i venstrefelt og politiets synspunkt.

 

 

ok ok, veldi bra.

Jeg gir meg. Jeg skulle egentli hatt bot, men det er tydelivis noe som skurrer en eller annen plass i systemet angående dette temaet/problemet.

 

:cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg i går kveld kjørte RV4 ut av Oslo, og tok igjen flere biler som lå helt alene i venstre felt mens det var klart i høyre. Jeg kjørte i høyre felt, blinket til venstre, la meg bak og ventet på at de skulle flytte seg. Alle bilene utenom den siste flyttet seg "frivillig", mens den siste flyttet seg ikke før jeg blinket med fjernlysene.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at jeg aldri i hele verden hadde godtatt et forelegg av noen som helst størrelse dersom jeg hadde fått bot den aktuelle kvelden, for å ha kjørt forbi på høyre side. Never ever ever ever ever ever...

 

Siden du kjørte på kvelden regner eg med at det var mørkt ute.

Politiet kan lett sei at dei avpassa farten etter forholda og dermed har du fint lite du skulle ha sagt

sjølv om dei burde kjørt i høgre feltet.

Lenke til kommentar

Men dersom en kommer kjørende i høyre felt i 85-90 km/h og det plutselig er en sinke i 65 i venstre felt må det da vel være lov å holde farten og passere han?

Ikke hvis man skal følge loven.

 

Dere bør forresten lese denne artikkelen fra TV2/Broom, som handler om nettopp sinker i venstrefelt og politiets synspunkt.

 

Så da må jeg bremse ned, skifte fil og legge meg bak han, vente på at han skal gasse på/skifte fil og så kjøre forbi? :hmm:

Lenke til kommentar

Siden du kjørte på kvelden regner eg med at det var mørkt ute.

Politiet kan lett sei at dei avpassa farten etter forholda og dermed har du fint lite du skulle ha sagt

sjølv om dei burde kjørt i høgre feltet.

 

Nja, er vel ikke så enkelt. Iom at dette var en firefelts vei med 90 kmt fartsgrense, så vil jeg anta at det skal mer til enn litt mørke, for at forholdene er så dårlige at man må holde 70 kmt på den veien. Meg bekjent har de fleste firefelts veier ganske god belysning. Jeg vil ikke tro at et argument om mørke alene vil holde i retten.

 

Politiet brøt også trafikkreglene ved å holde venstre felt uten noen grunn til dette. Når man er "alene" på veien, er det ingen grunn til å holde venstre felt. Dette taler også mot at politiet kan gi forelegg for forbipasseringen. De eneste valgene den andre bilen hadde var enten å holde en merkverdig lav fart, eller å holde fartsgrensen og passere på høyre side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...