Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Lite dykking for tiden, men er vel sånn det bruker å være. Av og til er man aktiv og av og til litt slappere.

 

Liten kuriositet. Var å dykket på kysten her på helgeland og rasket med meg kamera for å dokumentere noe som lå på bunnen, tok derfor ikke med meg strobene eller noe.

 

Fant ikke det vi skulle fotografere så jeg tok bare et par tilfeldige bilder av et par nakensnegler som "vandret" over sandbunnen på 30+ meter. Bildene ble ikke noe noe særlig bra men var no greit å ha på disken som et minne. Kom hjem og skulle identifisere sneglene, men fant de ikke. Heiv ut bildet på facebook og etter et par dager så ble de diskutert litt frem og tilbake. Etter litt diskusjoner så havnet ekspertene på at det var en art som kalles Goniaeolis Typica. En meget sjelden art. Og ikke nok med det, det kan virke som at bildene jeg tok er de aller første noensinne som er tatt av arten.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Goniaeolis_typica

 

Sånt gir en liten motivasjonsboost til å komme seg ut å dykke igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Tenkte jeg kunne bumpe denne litt jeg, så denne tråden i signaturen til en annen kar her på forumet. :p

Jeg har ikke dykket siden kurset i Drammen for 5 år siden, da jeg aldri fikk råd til utstyr og at jeg ikke kjenner noen som dykker.

Men nå har jeg lyst til å begynne igjen. Har kikket på en av disse pakkene her

Dyrt, men jeg tenker at hvis jeg skal dykke, så er det vel ikke mye her som man føler for å oppgradere etterhvert?

Alternativet er en litt billigere pakke i Drammen, da blir det rundt 20-30K for en pakke han setter i sammen til meg, vanlig vingevest, Neoprendrakt (prisen kommer an på hvilken drakt jeg ågr for, kanskje en fra Waterproof?) med en ok vams og et bra ventilsett samt en 15 liter 200bars og en vanlig Uwatec bottomtimer. Rett og slett en bra skolepakke ettersom jeg forsto.
Her er link: http://www.drammendykkersenter.no/dykkerutstyr/pakketilbud/

Skal også sies at jeg liker folka på Drammen Dykkersenter, innehaveren er en veldig hyggelig fyr som er glad i å prate, så har ingen betenkeliheter med å legge igjen penger i den butikken :)

Ellers så vil jeg ha en liten lykt og en kniv. ABC har jeg fra før av.

Hva tenker dere mer erfarne her inne?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne bumpe denne litt jeg, så denne tråden i signaturen til en annen kar her på forumet. :p

 

Jeg har ikke dykket siden kurset i Drammen for 5 år siden, da jeg aldri fikk råd til utstyr og at jeg ikke kjenner noen som dykker.

 

Men nå har jeg lyst til å begynne igjen. Har kikket på en av disse pakkene her

Dyrt, men jeg tenker at hvis jeg skal dykke, så er det vel ikke mye her som man føler for å oppgradere etterhvert?

 

Alternativet er en litt billigere pakke i Drammen, da blir det rundt 20-30K for en pakke han setter i sammen til meg, vanlig vingevest, Neoprendrakt (prisen kommer an på hvilken drakt jeg ågr for, kanskje en fra Waterproof?) med en ok vams og et bra ventilsett samt en 15 liter 200bars og en vanlig Uwatec bottomtimer. Rett og slett en bra skolepakke ettersom jeg forsto.

Her er link: http://www.drammendykkersenter.no/dykkerutstyr/pakketilbud/

 

Skal også sies at jeg liker folka på Drammen Dykkersenter, innehaveren er en veldig hyggelig fyr som er glad i å prate, så har ingen betenkeliheter med å legge igjen penger i den butikken :)

 

Ellers så vil jeg ha en liten lykt og en kniv. ABC har jeg fra før av.

 

Hva tenker dere mer erfarne her inne?

Ville sagt gå for FUE, de gir desidert best service og til motsetning fra de fleste andre tester de selv mest mulig av det de selger! 

Ja, det er dyrt, men det er best kvalitet også 

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne bumpe denne litt jeg, så denne tråden i signaturen til en annen kar her på forumet. :p

 

Jeg har ikke dykket siden kurset i Drammen for 5 år siden, da jeg aldri fikk råd til utstyr og at jeg ikke kjenner noen som dykker.

 

Men nå har jeg lyst til å begynne igjen. Har kikket på en av disse pakkene her

Dyrt, men jeg tenker at hvis jeg skal dykke, så er det vel ikke mye her som man føler for å oppgradere etterhvert?

 

Alternativet er en litt billigere pakke i Drammen, da blir det rundt 20-30K for en pakke han setter i sammen til meg, vanlig vingevest, Neoprendrakt (prisen kommer an på hvilken drakt jeg ågr for, kanskje en fra Waterproof?) med en ok vams og et bra ventilsett samt en 15 liter 200bars og en vanlig Uwatec bottomtimer. Rett og slett en bra skolepakke ettersom jeg forsto.

Her er link: http://www.drammendykkersenter.no/dykkerutstyr/pakketilbud/

 

Skal også sies at jeg liker folka på Drammen Dykkersenter, innehaveren er en veldig hyggelig fyr som er glad i å prate, så har ingen betenkeliheter med å legge igjen penger i den butikken :)

 

Ellers så vil jeg ha en liten lykt og en kniv. ABC har jeg fra før av.

 

Hva tenker dere mer erfarne her inne?

Du vil nok spare MYE på å kjøpe brukt utstyr på finn.no

Det er veldig mange som bare bruker utstyret noen få ganger også blir det ligget ubrukt en god stund før de selger det for halv pris eller mindre. Litt mer styr med å finne riktig størrelse på drakt da, men det er bare å sende selgerene en melding om størrelse også har de fleste produsenter noen lister med kroppsmål som passer.

Også er det vel bare å ikke kjøpe noe eldgammelt, og betale litt for å sende inn regulatoren på service for å være sikker på at pakningene der er i god stand så burde det gå greit.

Lenke til kommentar

Har kikket på bruken, og du har rett i at det er mye å spare. Eneste er at jeg syns mye av det, litt bra og litt dårlig og ting som jeg ikke vil ha i den ene pakka, og litt av det jeg vil ha i en annen. Drakter finner jeg aldri noen av de som vil passe, og de fleste pakkene jeg faktisk kunne tenkt meg er 6 timers kjøring. Så brukt er fint, men tror nok jeg må bruke lang lang tid før jeg endelig får samlet meg opp til et komplett utstyr :(

 

Det er min logikk i allefall, mulig jeg er helt på vidda her nå :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

jeg lurer på en ting angående beregning av luftforbruk.

 

Det logiske er å tenke (starttrykk - sluttrykk) * flaskevolum / antall minutter.

For eksempel, starter på 206 bar, slutter med 166 bar, har 2x12 liter flaske og dykker i 15 minutter:

(206-166)*2*12 / 15 =  64 liter per minutt.

 

Dette er sikkert normalt for en nybegynner som meg som i tillegg bruker mye luft inn og ut av vingen.

 

I dag hadde jeg en transmitter på tanken som snakket med dykkercomputern min slik at den hadde full kontroll på luftforbruket mitt.

Den påstår at dykket jeg brukte i eksemplet over hadde et snittforbruk på 33.7 l/min. Altså halvparten av det jeg har regnet ut.

 

Hva er greia?

 

post-49706-0-70654100-1474217007_thumb.png

Lenke til kommentar

24x206=4944 Liter luft til å starte med

24x166=3984 Liter luft ved slutt

4944-3984=960 Liter luft totalt brukt

960/15=64 liter luft pr minutt.

Computeren din regner feil :)

 

sikker på at alle enheter er riktig i programmet?

 

 

Greia er  vel at jeg ikke vet hvordan den regner det ut.

Den har iallefall trykk og flaskevolum. Mer trenger den strengt tatt ikke. 

 

Det spørs dog om den ikke har en avansert algoritme som tar hensyn til dybde osv. Det den regner ut er jo "surface air consumption", ikke det snittet som vi regner ut. På lavere dybder bruker man jo mer enn ved overflaten.

 

Edit: Legger ved bilde av dykk nr 2 i dag, med plot av surface air consumption

post-49706-0-80136000-1474219217_thumb.png

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Joda, på 10m går det med dobbelt så mye, men ser ikke poenget med å regne ut det i forhold til dybde.

Men du er jo på snitt 6,6m, om man deler på 1,66 får man forbruk i forhold til dybden.

64/1,66=38,5 liter under 1,66 bar trykk

 

 

Stemmer. På dykk nr to er jeg på snitt 9.3 meter og det kan jo stemme med en faktor 2 feil.

Da er det iallefall oppklart :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen forslag til et godt kamera? 

Jeg tenker noe ala GoPro.

 

Registrerer at Garmin sitt er blitt en verdig utfordrer, men trenger ikke akkurat stemmekommandoer og GPS under vann.

 

Det jeg (tror) jeg trenger er lysfølsomhet og betjeningsvennlighet.

 

Sea Life har et dedikert dykkekamera til samme pris som et GoPro, men er usikker på om det er verdt det.

http://www.sealife-cameras.com/cameras/micro-hd-plus

 

Noen som har noen forslag eller meninger?

Lenke til kommentar

Til vanlige snapshots og enkel filming ved dykking, når det er lyst, bruker jeg GoPro 4 Black.

Men utfordringen er for å få fine bilder så trengs det ofte en lyskilde. Straks det blir mørkt så blir bildene generelt lite bra. Greit nok for rene minner, men ikke noe særlig å vise frem. Men gopro er lite kamera og lett å ta med seg.

 

Ellers så bruker jeg Canon G15 m/undervannshus og 2 blitzer. Men dette blir straks dyrere og mer utstyr å drasse med seg.

 

Så det kommer litt an på hva du har tenkt å bruke kamera til.

 

Rettelse: 

Jeg brukte G15. Men under sist dykk var undervannshuset litt lekk og det kom saltvann inn "#¤"#"#¤&%"#%"#!!!

Endret av HrSteen
Lenke til kommentar

Jeg bruker ett Canon S95, fungerer greit til både bilder og filming, og det kan brukes som vanlig kamera over vann.

Har riktignok ikke montert på noe utstyr da dette blir veldig dyrt, men det funker fint for mitt bruk :)

 

Man får tatt noen bra bilder med det om man vil/får til, noe jeg egentlig ikke er noe flink til :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg vil også følge med her, interesser meg sterkt for dykking. Har funnet en dykkerklubb her i nærheten, og hvis jeg får tid har jeg lyst å prøve dette. Hvordan er opplegget? Hvordan starter man? Hadde vært fint med litt info i første post smile.gif

 

Hvor lang tid tar det før man får ut i havet og dykke?

Det kommer Ann på kor lang tid det tar ettersom det er mange serfikat og slikt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...