Gå til innhold

Støre å resten av den flokken, hva skal de egentlig gjøre når de mottar gaver?


Anbefalte innlegg

Hei, de siste dagene har ho Liv S. Narvaseter og han Støre vært i fokus.

 

Han Støre fikk vist noen tepper av Afghanistans president, og ho Liv fikk ei klokke.

 

Hva hadde det rette vært å gjøre i dems situasjon?

 

Hvis jeg var støre, og fikk en gave, så "må" jeg jo ta imot, det er vel utrolig uhøfelig å takke nei?

 

Men hvis jeg ikke liker disse teppene da, men tar de imot for å være høfelig (ikke minst med tanke på at han representerer Norge)

skal jeg da betale penger til staten? Det virker for meg meget rart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidenes største storm i et utrolig lite vannglass. Lenge siden en så uinteressant sak har fått så mye oppmerksomhet.

 

Er liksom dette korrupsjon? Meeeh.

 

Vell, at media har blåst det opp er jeg enig i. Men skal politikerne slippe å betale toll?

Stoltenberg-regjeringen legger jo stor vekt på rettferdighet og likhet for alle (det gjør vell de fleste norske partier men...), og da burde vell ikke denne saken være noe anderledes?

Lenke til kommentar

Tidenes største storm i et utrolig lite vannglass. Lenge siden en så uinteressant sak har fått så mye oppmerksomhet.

 

Er liksom dette korrupsjon? Meeeh.

 

Vell, at media har blåst det opp er jeg enig i. Men skal politikerne slippe å betale toll?

Stoltenberg-regjeringen legger jo stor vekt på rettferdighet og likhet for alle (det gjør vell de fleste norske partier men...), og da burde vell ikke denne saken være noe anderledes?

 

Det er uansett på høy tid å øke tollgrensen fra 1975 på 200 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke flere av disse politikerne selv kjempet for at offentlige tjenestemenn skulle bli straffet for tilsvarende forhold? Under Strøm Erichsen var det vell en heksejakt i forsvaret etter offiserer som hadde motatt ting av leverandører?

 

Synes hele saken er enormt oppblåst, men skal man kjøre på mot vanlige folk ser jeg ingen grunn til at de som bestemmer lovene skal slippe billigere unna.

Lenke til kommentar

Tidenes største storm i et utrolig lite vannglass. Lenge siden en så uinteressant sak har fått så mye oppmerksomhet.

 

Er liksom dette korrupsjon? Meeeh.

 

Vell, at media har blåst det opp er jeg enig i. Men skal politikerne slippe å betale toll?

Stoltenberg-regjeringen legger jo stor vekt på rettferdighet og likhet for alle (det gjør vell de fleste norske partier men...), og da burde vell ikke denne saken være noe anderledes?

 

Det er uansett på høy tid å øke tollgrensen fra 1975 på 200 kr.

 

Det er jeg HELT enig i. Hva får man for 200.- i dag??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, at media har blåst det opp er jeg enig i. Men skal politikerne slippe å betale toll?

Stoltenberg-regjeringen legger jo stor vekt på rettferdighet og likhet for alle (det gjør vell de fleste norske partier men...), og da burde vell ikke denne saken være noe anderledes?

 

Klart de burde betalt litt toll, men det er da virkelig ikke noen grunn til å begynne å skrike om korrupsjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal der være forskjellige regler fra toppolitikere og andre offentlige tjenestemenn?

 

Hvorfor skal staten på død og liv blande seg inn i hva man får i gaver uansett?

 

Man er så livredd for å få korrupsjon og smørestempel på seg at man like godt har gjort det forbudt å ta imot alt av "goder" man før fikk av en jobb. Makan til kommuniststat.

 

Liv Signe fikk et armbånd. Flott for henne. Ønsker man det samme får man enten kjøpe et, eller bli kjendis slik at man kan avduke og døpe diverse dill for rikingene rundt om i landet.

 

Jonas fikk et teppe (eller 5). Tipper han hadde gitt dem bort på flekken om han kunne vært anonym borger når han gikk på gaten. Alt han sier blir analysert av kolleger, opposisjon og media. Nå har vi faen begynt å bry oss med hva han har på gulvene hjemme, hvor han fikk det fra, og hva det koster.

 

Det de skal gjøre er vel som politikerne i Nord-Korea. Alle gaver skal legges frem for herskeren, og der kan de sammen avgjøre hva som skal gjøres med gaven. Det beste er kanskje om man får noe lite og dyrt som raskt kan fortæres på stedet (kaviar? Champagne?).

Lenke til kommentar

Tidenes største storm i et utrolig lite vannglass. Lenge siden en så uinteressant sak har fått så mye oppmerksomhet.

 

Er liksom dette korrupsjon? Meeeh.

 

 

Nei sikkert ikke for de som sympatiserer med disse personer det gjelder.

 

Eva Joly mente Støre burde fått beholde teppene, det var værre ting å konsentrere seg om.

 

Men som man sier, mange bekker små gjør en stor å.

I mine øyne er dette korrupsjon.

 

At man selv ikke ser dette, synes jeg er værre enn om man ser det og lurer seg unna fortolling og skatt.

Dette er utbredt i kommuner og næringsliv.

I vårt demokratiske folkestyre, er det svært få av folket som er med i styrende organer.

De fleste har nada å si.

 

Dette er en skam for Norske politikere og det Norske samfunn.

Heksejakt har det vært på enslige mødre, som har fått noen kroner for mye, samme gjelder langtidsledige, mennesker på rehab og diverse tiltak gjennom AV.

 

Skal disse være så oppegående at de skal ha orden i sine sysaker, så bør jammen en utenriksminister og kommunalminster det også.

Regner med de har en horde av sekretærer og rådgivere lønnet av det Norske folk.

 

Ingen av disse partier får min stemme ved de neste valg, enten det er kommunevalg eller stortingsvalg.

 

Hva er forskjellen på påstått pengeoverføring fra den Russiske Attachè til A. Treholt og gaver fra diverse lands departementer til nåværende statsråder?

 

Ingen forskjell i mine øyne, begge situasjoner kan være betaling for informasjon.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Hvorfor skal der være forskjellige regler fra toppolitikere og andre offentlige tjenestemenn?

 

Hvorfor skal staten på død og liv blande seg inn i hva man får i gaver uansett?

 

Man er så livredd for å få korrupsjon og smørestempel på seg at man like godt har gjort det forbudt å ta imot alt av "goder" man før fikk av en jobb. Makan til kommuniststat.

 

Liv Signe fikk et armbånd. Flott for henne. Ønsker man det samme får man enten kjøpe et, eller bli kjendis slik at man kan avduke og døpe diverse dill for rikingene rundt om i landet.

 

Jonas fikk et teppe (eller 5). Tipper han hadde gitt dem bort på flekken om han kunne vært anonym borger når han gikk på gaten. Alt han sier blir analysert av kolleger, opposisjon og media. Nå har vi faen begynt å bry oss med hva han har på gulvene hjemme, hvor han fikk det fra, og hva det koster.

 

Det de skal gjøre er vel som politikerne i Nord-Korea. Alle gaver skal legges frem for herskeren, og der kan de sammen avgjøre hva som skal gjøres med gaven. Det beste er kanskje om man får noe lite og dyrt som raskt kan fortæres på stedet (kaviar? Champagne?).

 

 

Hvis du mener HERSKEREN her som Jens Stoltenberg, så har han også mottatt gaver.

Ett sett med kaffeservice ble mottatt i 2001 og holdt skjult.

 

HERSKEREN, her Jens Stoltenberg, har på ingen måte gjennom, de siste år forlangt å få tildelt de andre statsråders gaver, tvert i mot, han har hatt viten om det og holdt kjeft!

 

Men hvis HERSKEREN er folket, oss stemmegivere, så mener jeg gaver til ett land bør tilfalle landet.

 

Hvilke GODER mener du toppolitkere bør kunne få av en fremmed statsmakt?

 

Penger?

 

Landeiendommer?

 

Tepper?

 

Klokker?

 

Armbånd?

 

Tilgang på prostituerte?

 

Våpen?

 

Kroppsorganer fra henrettede personer ved behov?

 

Ser du noen forskjell på overnevnte mulige gaver?

 

I så fall er det noen forskjell, er ikke en gave en gave uansett?

 

Hvilke GODER bør en lønnet annsatt kunne beholde, gjerne ute å betale MVA, og skatt?

 

Gjelder dette for begravelsesagenter?

 

Pataloger ved obduksjoner?

( Den døde neketer vel ikke hvis en og annen kroppsdel forsvinner )?

 

Vi er komme til ett veiskille i Norsk politikk.

Dette skillet beskrives ved om man kan lese ett etisk og moralsk kart for politikere.

 

I så måte har dette pågått en god tid.

Endret av Vårbris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, siden du spør, så herskeren i denne sammenheng vil være den velgerne har valgt. Stoltenberg var ikke min kandidat, men jeg tror ikke min kandidat hadde vært så mye bedre på dette området.

 

Om en minister fra Pakistan vil gi vår utenriksminister en kamel eller 10 jomfruer, så tviler jeg på utenriksministeren tar imot dette. Dette er gaver de stort sett får på grunn av sine verv, ikke for hva de gjennomfører eller er som person. Er det greit at Northug får en hytte i Sverige, eller skal denne skattes av? Vil det være mer greit om Northug får hytta enn Stoltenberg?

Hva om Norge går hen og vinner VM - da vil man få utdelt både premiepenger (disse skattes det nok før), samt kanskje en liten medalje. Antar Northug og andre skistjerner har slike. Om man "vinner" gaven, er det da ikke lenger en gave?

 

Poenget mitt er at om man skal bruke tid og energi på smågaver til 20k når den egentlige oppgaven er å styre landet, så forklarer det hvorfor politikerne er så ineffektiv.

"Oj, fikk jeg en flaske vann? Da må jeg kanskje trekke det fra på reiseregningen".

Lenke til kommentar

Hadde dette vært gaver fra USA, Russland, England eller andre vestlige land, så ville jeg forstått det.

 

MEN dette er gaver fra politikere i fremmedkulturelle land som Norge som stat har vært i krig i...

og der begynner problemene; ulike kulturer.

 

I de absolutt fleste kulturer er det uhøflig å takke nei til gaver, det er uhøflig å gi bort gaver, det er uhøflig å bruke private gaver i offentlige bygg, og det er uhøflig av nasjonen til mottakeren av gaven å kreve skatt av gaven.

 

Hadde det vært snakk om pengestøtte, hadde saken vært en helt annen.

Dersom Støre eller Navarseter hadde solgt gavene for profitt, hadde saken vært en annen.

 

POENGET ER:

Gavene er ikke forbruksvarer, og kan ikke byttes mot noe -- ikke engang penger.

Gavene er dermed bare verdt intensjonen som de ble gitt med, og er ikke av mer verdi for mottakerene enn en hvilkensomhelst annen vare av samme type, BORTSETT fra affeksjonsverdien.

 

Ja, afghanerene burde heller latt barn lage noen tusen tegninger i gave -- men de ga gaver med høye markedsverdier i stedet.

Markedsverdien spiller liten rolle, når et salg av varene for profitt er umulig.

 

DERSOM Støre eller Navarseter SELGER disse gavene, så er jeg den andre til å reagere på dette -- etter Afghanske myndigheter.

 

Jeg mener dog at gavene burde tilfalle staten (da gjerne på et museum hvor lignende gaver er utstilt), og ikke barna til Støre eller Navarseter, den dagen Støre eller Navarseter går bort, da gaven er en gave gitt til mottakerene på vegne av deres politiske posisjoner, og ikke en gave til dem som privatpersoner.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

Det er uansett på høy tid å øke tollgrensen fra 1975 på 200 kr.

 

Enig i den!

Hva får man egentlig for 200 kroner i dag?

 

Forøvrig så vil jeg si denne saken har blitt blåst ut av proporsjoner, men det eneste jeg synes har vært underlig er hvordan Kleppa først nå kommer frem og forteller om en gave hun mottok, nesten enn uke etter at Navarsete ble grillet ut om disse gavene.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Vell, at media har blåst det opp er jeg enig i. Men skal politikerne slippe å betale toll?

Stoltenberg-regjeringen legger jo stor vekt på rettferdighet og likhet for alle (det gjør vell de fleste norske partier men...), og da burde vell ikke denne saken være noe anderledes?

 

Klart de burde betalt litt toll, men det er da virkelig ikke noen grunn til å begynne å skrike om korrupsjon.

 

Vil bare påpeke at jeg ikke har snakket om korrupsjon, jeg synes bare det blir feil at noen skal slippe å betale toll.

Men som jeg også har nevnt tidligere så synes jeg denne saken er blåst opp noe voldsomt. Navarsete som fikk så mye pes kan jo nå bevise at hun faktisk har betalt skatt for det armbåndet sitt. Som Joly sa i går, dette er ikke noen sak som burde ødelegge en politikers karriere, det er tross alt snakk om småbeløp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...