Gå til innhold

Spørsmål vedr SAS disk - Seagate Cheetah 15.5k


Anbefalte innlegg

Fant at jeg har en slik liggende. 146 GB.

 

I forbindelse med at jeg har tenkt å bygge en maskin igjen - for første gang på endel år har jeg følgende spørsmål:

 

1) Er det noe vits å kjøre denne som C: nå idag? (vet ikke om jeg gidder bruke penger på en SSD vs. en vanlig 7.2K SATA)

 

2) Dersom ja: bråker den veldig?

 

3) Er det bare å sette inn kontrollerkort og BIOS finner denne disken automatisk?

 

4) Er det noen utfordringer dersom jeg setter opp denne til å boote (og installerer OS) :whistle: på og så kobler til en annen SATA disk på HK.

 

5) Dersom jeg skal bruke den, er det noen som har tips om hvilket kontrollerkort jeg bør bruke?

 

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 12 stk Seagate 15k.5 sasdisker og de bråker ikkje mere enn vanlige satadisker synes jeg. Hvis man skriver mye til diskene så knitrer det litt, men det er jo litt sexy da :love:

 

 

 

 

Jeg vil absoulutt ha kjørt en 15k.5 sasdisk til os f.eks i stedet for en satadisk. Da snakker jeg ikkje som SSD.

 

 

 

 

Accesstiden til en 15k.5 disk er over dobbelt så lav som de fleste andre satadisker.

 

 

 

 

Edit: Du ha saskontroller for å kunne bruke en sasdisk. Mange ny hovedkort har 2 sasporter på hovedkortet. Iallefall noen har det.

 

 

 

 

 

Hvis du ikkje har kontroller, så kan jo en billig sas host bus adapter fungere flott! Har forresten 2 stk 4 porters lsi sas hba kontrollere liggende, hvis du plutselig vil kjøre en sasdisk på en kontroller. Disse kontrollerene støtter også sata.

 

 

 

 

SAS disker funker kun på saskontrollere. Mens saskontrollere fungerer både med sata og sas :)

 

 

 

 

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg har 12 stk Seagate 15k.5 sasdisker og de bråker ikkje mere enn vanlige satadisker synes jeg. Hvis man skriver mye til diskene så knitrer det litt, men det er jo litt sexy da :love:

 

 

 

 

Jeg vil absoulutt ha kjørt en 15k.5 sasdisk til os f.eks i stedet for en satadisk. Da snakker jeg ikkje som SSD.

 

 

 

 

Accesstiden til en 15k.5 disk er over dobbelt så lav som de fleste andre satadisker.

 

 

 

 

Edit: Du ha saskontroller for å kunne bruke en sasdisk. Mange ny hovedkort har 2 sasporter på hovedkortet. Iallefall noen har det.

 

 

 

 

 

Hvis du ikkje har kontroller, så kan jo en billig sas host bus adapter fungere flott! Har forresten 2 stk 4 porters lsi sas hba kontrollere liggende, hvis du plutselig vil kjøre en sasdisk på en kontroller. Disse kontrollerene støtter også sata.

 

 

 

 

SAS disker funker kun på saskontrollere. Mens saskontrollere fungerer både med sata og sas :)

 

 

 

 

 

Lykke til :thumbup:

 

Forstår jeg deg da riktig at jeg kan kjøpe f.eks. dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=404942 og banke inn disken i HK?

 

Det du kaler Host bus adapteret; funker det slik at du bare kobler mellom på SATA-porten på HK mot SAS disk og det funker? Har du en link til produktet?

 

Takker forøvrig for svaret!

Endret av TomTom01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...