Gå til innhold

Kjølepasta liksom bra?


Tommyeen

Anbefalte innlegg

Hoff.. fortvilt.. nettopp bygd PC, intel i7-960.. boxed prossesor å vifte.. så det var ferdigmontert sånne thermapads under kjølern.. så maskinen idla på 41 å ca 77 i arbeidstemp.. folk sa det var høyt å anbefalte å vaskebort padsn å påføre kjølepasta.. noe jeg nå har gjort.. nettopp slått på maskin å tempen på idle er nå 51!!! 10 grader opp fra thermapadsn :( :( :( hva i f... gjør jeg nå ? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, noe må ha gått galt her.

 

Hva er 'et tynt lag'? Det skal ikke være mer enn at overfaten såvidt er dekket. Er kjøleren montert riktig? Jeg syns nemlig temperaturen din var noe høy selv med padsa..

ja er vel ikke noen annen måte å montere denne kjøleren.. den klikker seg i lås på alle 4 punktene.. funker det bedre å lage ett kryss med pastaen å la heatsinken spre det? di fleste anbefaler faktisk det har jeg hørt.. eller?

Lenke til kommentar

har nettopp montert på nytt kjølern og ny pasta under.. er på samme som det var nå som da jeg hadde thermapadsen.. har kjørt den på fullt load i 10 minutter nå, stabiliserte seg på 82 celcius.... men det skjer jo sjeldent att prossesoren kjøer på fult load til vanlig bruk å vanlig spilling.. å pratet med en datakar i dag, han mente mellom 78,84 celcius i fult arbeidstempo var normalt... så det jeg kan gjøre nå er å kjøpe en litt bedre kjøler...

 

den IDLER på 38-41

Lenke til kommentar

Datakaren din tar feil. Rundt 70 grader ved full last er normalt - med stock-kjøler. Jeg tror du har vært litt raus med pastaen ;) Hvilken pasta bruker du forresten?

arctic silver, silikon. men har kjørt den på ful last i 5 min nå å den er stabil på 78-80c. er det FARLIG å ha det sånn? iallefall til jeg får ny kjøler? kan e knuse heile cpuen til 4500kr :p ? eller går d heilt greit å kjøre sånn ? men d "bare" forkorte levetiden til cpuen ?

Lenke til kommentar

Syns det virket veldig høyt..

 

Sikker på at du har festet prosessoren slik jeg beskrev?

Kom på besøk til en kompis av meg her om dagen da han hadde bygget en ny pc med i7 prosessoren. skulle skru den på da kjøleren nesten datta av.. Må vri de knottene slik at de sitter..

jada hrdobbelsjekka kjølern.. leste nettopp på INTEL web side en ekspert på intel forklarte temp på i7 prossesorene.. det var den første intel prossesoren som var laget som tålte høy temperatur.. dem hadde stress testet prossesoren på 100c uten å få noe error.. men dem anbefalte ikke så høy temp selvfølgelig. vist man klarte å holde tempen på 80 og mindre, så kom prossesoren til å holde seg stabil å fin. men kaldere, jo bedre sa han. men 80 no problem. men skal uansett få meg bedre kjøler.. for han skreiv også at stock viftene ikke er beregna på en pc som selvfølgelig skal gå på fult load i spilling osv. men den var god nok til å liksom kjøle prossesoren fordet. men ikke god nok till full load over lengre tid. så da kan jeg sove godt.. :) skal få meg bedre kjøler.. komme ned i rundt 65-70c full load.

Lenke til kommentar

Syns det virket veldig høyt..

 

Sikker på at du har festet prosessoren slik jeg beskrev?

Kom på besøk til en kompis av meg her om dagen da han hadde bygget en ny pc med i7 prosessoren. skulle skru den på da kjøleren nesten datta av.. Må vri de knottene slik at de sitter..

 

På stock kjøler skal pilen være vridd mot høyre når man fester den.

Skal man ta den av må man vri knottene så pilen peker inn mot kjøleribben.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Syns det virket veldig høyt..

 

Sikker på at du har festet prosessoren slik jeg beskrev?

Kom på besøk til en kompis av meg her om dagen da han hadde bygget en ny pc med i7 prosessoren. skulle skru den på da kjøleren nesten datta av.. Må vri de knottene slik at de sitter..

 

På stock kjøler skal pilen være vridd mot høyre når man fester den.

Skal man ta den av må man vri knottene så pilen peker inn mot kjøleribben.

jepp, akkurat slik jeg gjordet det.. anyways.. kjørt full stress i snart 30 min, stabil på 78-80c

Lenke til kommentar

en ting til.. stillte ned CPU Ratio, den sto på 24X i BIOS, 3200ghx, stilte den ned til 23X i BIOS og da ble ghz`n 3039GHZ. nå er den stabil på 73-75C full load. kan ha den på det til jeg får ny kjøler, er det skadelig å stille cpuen litt ned i GHZ? er vel det samme som å stille ned litt på volten ?

Lenke til kommentar

Stock kjøleren og festemekanismen er bare søppel i mangel på ett bedre ord.

Er en grunn til at Intel nå endelig skroter Push pin søpplet og går over til solide bakplater.

Så bare bytt kjøleren til en med bakplate og fjærbelastede skruer og spar deg mange hodepiner i fremtiden, så slipper du å bekymre deg for at den skal løsne og falle av også, noe som kan skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...