Gå til innhold

Aurora kommer på besøk


Anbefalte innlegg

Eneste positive var ett par fyldig pupper i naboblokken.

 

Da tror jeg 14-millimeteren min hadde måttet vike for en 300-millimeter ganske radig. :)

 

Ser at hastigheten og tettheten på solvinden er nedadgående. Er nå

speed: 587.8 km/sec

density: 5.7 protons/cm3

Var oppe i 605/6,5 for en halvtime siden.

 

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stjerner og skyer her bare, blei igrunn til at jeg ga opp uansett - da jeg speida nordover så ser jeg bare Oslo Sentrum og den lysforurensinga det fører med seg, og videre stor skydotter fra nordøst.

 

 

 

 

Så to stjerneskudd da! ..og noen fine nattebilder.

 

 

Lenke til kommentar

Oppdatering kl. 01.10: Den første gass-skyen fra Solen traff kl.19.30 norsk tid i kveld. Akkurat nå er det i ferd med å bli ganske kraftig nordlys over de nordige delene av Sør-Norge. Det er godt mulig at det sprer seg sørover. Jeg står selv oppe i nordlige Nordmarka og kikker mot nord. Her har det kommet noen tåkeskyer innimellom, men nå sprekker det opp …

 

Det er ventet at to , og ikke bare en, sky fra Solen skal treffe Jorden. Den første suser atlså forbi oss akkurat nå!

 

Ny oppdatering kommer i morgen.

 

Dette sier Ødegård på sin blogg. http://blogg.nrk.no/astro/

Lenke til kommentar

Skyfritt nok til at man kan se stjerner, men ingen nordlys :\ @ Gjøvik

 

 

 

 

Fikk øye på et veldig lyssterkt objekt på himmelen mot sørøst. Lyser fryktelig mye, kikket på den gjennom google skymaps og der kom Uranus og Jupiter opp på skjermen.

 

Kan det stemme, at det er en av de to som lyser så mye?

 

 

Lenke til kommentar

Skyfritt nok til at man kan se stjerner, men ingen nordlys :\ @ Gjøvik

 

 

 

 

Fikk øye på et veldig lyssterkt objekt på himmelen mot sørøst. Lyser fryktelig mye, kikket på den gjennom google skymaps og der kom Uranus og Jupiter opp på skjermen.

 

Kan det stemme, at det er en av de to som lyser så mye?

Flimmrer den rødlig?

Lenke til kommentar

Fikk øye på et veldig lyssterkt objekt på himmelen mot sørøst. Lyser fryktelig mye, kikket på den gjennom google skymaps og der kom Uranus og Jupiter opp på skjermen.

Jeg så også dette objektet, så jeg tok bilde av det. På bildet kunne jeg se 4 relativt svakt lysende objekter rett i nærheten av det mest lyssterke objektet (Jupiter?). Kan det tenkes at jeg fanget noen av månene til planeten? Eller kanskje en av dem var Uranus hvis den ligger så nærme nå? Jeg kunne ikke se dem med det blotte øyet.

 

Forøvrig var det flott lysshow her i halvannen times tid. Første gangen jeg har opplevd nordlys. Selv om det var i det svakeste laget så kunne man se det pulsere, bølge osv. Andre ganger lå det ganske stille i lengre tid. Fikk noen bilder ut av det også :) Jeg klarte bare å se grønt nordlys, men kameraet plukket opp litt lilla også.

Befinner meg i Lørenskog akkurat nå hvis dere skulle lure.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...