Gå til innhold

Aurora kommer på besøk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er noen av bildene jeg fikk:

4859754101_095173eefb_m.jpg

4858963428_2f96ca5233_m.jpg

4858954924_ddd0c3465a_m.jpg

4858933296_a24bc83456_m.jpg

 

Langt ifra det jeg hadde forventet. Himmelen føltes veldig lyst og nordlyset ganske svakt. Men dette er første gang jeg prøvde meg på dette, så usikker på om teknikken var riktig...

 

Edit: Brukte 16mm fish-eye og 24-70mm. fra f3.2 til f4, ca. 10-15 sekund, ISO fra 250 til 400.

 

Oppdatert 04.08.2010: Bearbeidet bildene litt.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så lenge KP ikke stiger over 5 på http://www.spaceweather.com/ så tror jeg det er bedre å sove.

5 er veldig kraftig. Ingenting å kimse av.

 

PS. Husk at nordlyset er fra 40 til 120 km over jordoverflata. Mye høyere enn skyene. Er det nordlys rett over Oslo så er det ikke noe problem å se det fra Kristiansand eller København.

denne siden var det et lite galleri, en dansk mann (i danmark ofc)så nordlyset :)

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Så lenge KP ikke stiger over 5 på http://www.spaceweather.com/ så tror jeg det er bedre å sove.

5 er veldig kraftig. Ingenting å kimse av.

 

PS. Husk at nordlyset er fra 40 til 120 km over jordoverflata. Mye høyere enn skyene. Er det nordlys rett over Oslo så er det ikke noe problem å se det fra Kristiansand eller København.

 

Jo, for all del. Det er kraftige saker. Men med en femmer, så ligger nordlyset nord for Oslo, og man må se litt mer mot horisont. Hvis man har sett nordlys nordpå tidligere under litt mørkere forhold, så vil en femmer i Oslo med halvlys himmel ofte bli en slapp affære i forhold. Særlig med litt skyer, og kanskje suboptimalt sted å observere fra. Hvis alt klaffer, kan det bli tøft. Vi skulle fått denne i oktober, så hadde det blitt litt mer sirkus. Oktober er uansett en bedre måned for nordlys, så det kan godt være vi blir heldige da også.

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Var det noen som så nordlys i Oslo området? Jeg gikk ut ca kl 23 men så ingen ting. Men så bpr jeg i Oslo sentrum.

Det er nok litt mye lysforurensning i Oslo sentrum også selv om du finner et relativt bra sted.

Hvordan fungerer det fra Asker i forhold til Oslo? Er litt over 2 mil herfra, så burde kunne se det greit da?

 

Har sett nordlys her i Asker en eller to ganger i løpet av hele livet mitt, så det skal være mulig i alle fall.

 

EDIT: Svarte jo nesten på meg selv der jo. :p

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...