Gå til innhold

Jeg er lite fornøyd med Starcraft 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skyld på alle som har piratkopiert spill opp gjennom tidene, smil og kos dere.

Det nytter ikke å skylde på piratene, da disse kundefiendtlige handlingene fra Blizzard og andre ikke hindrer piratkopiering. Piratene spilte SC2 før vi som faktisk hadde kjøpt det fikk muligheten.

 

Som den piraten jeg er innrømmer jeg at jeg hadde tilgang til SC2 Beta selv om det var sperret fra Blizzard sin side, men det eneste jeg kunne gjøre var og spille mot AI som...ble kjedlig. Jeg hadde også vanlig SC2 Beta tilgang og brukte den aktivt til og spille med en kamerat, men når de sperra det så fikk jeg tak i en crack og spilte en gang i blandt mot AI.

 

Derimot hadde ikke piratene full tilgang før spillet faktisk ble lansert. Grunnen til dette var at installeren var bra kryptert og sendte ut en pakke til Blizzard og spurte om spillet var kommet ut.

 

Er ivertfall slik jeg mener og huske det ;) Men jeg kan ta feil.

Butikkene mottok spillet før lanseringen. Spillet var cracket og tilgjengelig på lanseringsdagen, hvis ikke før. Piratene spilte før jeg fikk spilt, i alle fall.

Lenke til kommentar

Ajaco, det lønner seg å orientere seg om noen fundamentale fakta rundt temaet du har lyst til å diskutere.

 

1. Starcraft 2 kommer ut i tre deler, Terran, Zerg og Protoss. Hver av delene vil koste det samme som et vanlig spill, og inneholder de tre rasenes egne historier, og er KREVET for å spille online med siste oppdateringer og nye units. Du må altså betale for tre spill for å spille online eller følge hele historien til spillet.

 

2. Det er ikke et "abonnement" å spille et strategispill på nett, det har vært gratis i alle år. Blizzard har for første gang tvunget brukere i Russland og Korea til å betale en sum penger i måneden for å kunne spille spillet - selv offline!

 

3. Det er ingen "trend" som fører til at selskaper skal tvinge MER penger ut av folk for FÆRRE tjenester enn de tidligere tilbød. Dette er en utvikling som hovedsakelig skjer i markeder der folk kjøper underholdning, musikk og digitale medier. Fordi folk finner seg i det. Det er slike som deg, som aksepterer en "utvikling" og dermed går med på de villeste krav og nedgraderinger i tjenester og funksjoner, for en økt pris, som sørger for at tjenester blir dårligere og dyrere i en bransje der vi skulle kommet mye lenger innen 2010.

Kan du BARE spille som TERRAN-rasen på singleplayeren til Wings of Liberty?

 

Og kan du ikke spille online etter det kommer en expansion??

Du får også spille som Protoss.

 

Du kan spille online med andre med WoL også etter at neste del har kommet.

Lenke til kommentar

Om man leser FAQ for starcraft II ligger det noen svar der.

 

http://eu.starcraft2.com/faq.xml

 

Heart of the Swarm og Legacy of the Void blir referert til som tradisjonelle expansions. Hver av disse vil ha campaigns med ca. like mange missions som Wings of Liberty. Tilleggspakkene vil og også tilføre multiplayerdelen nytt innhold i form nye av units, abilities og bygninger for hver rase.

 

Når tilleggspakkene kommer ut vil du såklart ikke kunne spille mot andre med en annen versjon enn deg selv. Hovedspillet og hver av tilleggspakkene vil ha sine egne lobbyer.

 

Prisen på produktene blir hva blizzard mener de er verdt. I en artikkel sier de at de får tradisjonell expansion-pris, mens de i en annen artikkel nevner at campaignen blir like stor som i WoL og prisen blir hva de selv mener er fair. Om tilleggspakkene får samme pris som WoL kan det jo godt hende de er verdt det, jeg vet ikke enda da de ikke har kommet ut. Skulle du synes at spillene blir dyre er det lov å prute i butikken. Det gjorde jeg og fikk spillet til elkjøp-pris hos Spaceworld (299,- mot 399,-) sparte altså en hundre-lapp ved å kun snakke litt med betjeningen, han tapte riktignok 10% på dette hevdet han så ikke sikkert det funker for alle, men det skader ikke å prøve.

 

http://www.shacknews.com/onearticle.x/60020

 

Når det gjelder de som vil spille internasjonalt så er det igrunn ikke noe problem, men det koster en god del ekstra. Spillet er delt opp i hele 7 regioner:

1:Nord-Amerika,

2:Latin-Amerika,

3:Europa,

4:Russland,

5:Korea,

6:Taiwan,

7:Sørøst Asia og Australia og New Zealand

 

Når du kjøper spillet online velger du fritt en av regionene, før du betaler. Når du har kjøpt spillet kan du kun spille mot andre i samme region som du har valgt. Det finnes sålangt jeg har funnet ut kun ett unntak. Går du for den siste som blant annet inkluderer autralia vil du også få tilgang til de nord-amerikanske serverene, men ikke omvendt. Dette kommer av høylydt protest fra australierne som ikke ville finne seg i å være låst til å spille mot kun sørøst Asia.

 

https://eu.battle.net/account/activation/landing.html?product=S2&key&purchase

http://delimiter.com.au/2010/07/23/blizzard-unlocks-us-starcraft-ii-servers-for-australians/

 

Så det ser ut til at multiplayer-delen blir endret når expansion pakkene kommer. Spillerene vil bli spredt utover i en drøss med lobbyer. Og skal du spille mot alle i hele verden må du kjøpe 6 utgaver av spillet og to expansions til hver av dem etterhvert som de kommer ut.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til regnestykket:

 

WoL koster 60$, sier vi at Blizzard mener de to ekstrapakkene er verdt det samme så havner vi på 1080$ for alle regioner med begge expansions.

 

I dag er 1080$ = 6496,- NOK.

 

Vi sier dette er din store lidenskap det neste tiåret slik SC var. Da er vi nede på 650,- i året for hobbyen, slettes ikke ille igrunn. Om SC2 ikke er din store lidenskap foretrekker du sikkert å spille med lav latency fremfor å kunne spille med alle i hele verden uansett og du trenger bare europa utgaven. Skulle du spilt WoW i samme periode havner bare abonementet på 14.940,- for en periode på ti år (WoW gamecard 60 days 249,- komplett.no), spill og expansions kommer i tilegg.

Lenke til kommentar

Vi sier dette er din store lidenskap det neste tiåret slik SC var. Da er vi nede på 650,- i året for hobbyen, slettes ikke ille igrunn. Om SC2 ikke er din store lidenskap foretrekker du sikkert å spille med lav latency fremfor å kunne spille med alle i hele verden uansett og du trenger bare europa utgaven. Skulle du spilt WoW i samme periode havner bare abonementet på 14.940,- for en periode på ti år (WoW gamecard 60 days 249,- komplett.no), spill og expansions kommer i tilegg.

 

Det beløpet må du gange opp litt - WoW er også delt opp i regioner.

Lenke til kommentar

Kina får ikke spilt WoW heller. Kina sitter fortsatt i The BUrning Crusade-alderen de. Og jeg kødder ikke, de har ikke fått Wrath of the Lich King-utvidelsen rett og slett grunnet en hel haug med distribusjonsproblemer og kultur-forskjeller (som å ikke ha synlige ben/døde).

Lenke til kommentar

Team fortress er jo et eksempel på et spill der man får nytt innhold hele tiden, helt gratis.

 

AtW

De kunne lett tatt 20-30$ for hver større utgivelse og de mest hardbarka ville betalt uten å engang tenke seg om. Og det er her poenget forsåvidt ligger. Siden en ikke kan spille med andre versjoner enn den en selv har med SC2, så kreves det at en kjøper alle expansion når de kommer fordi majoriteten av spillerene gjør det. Majoriteten er også de som ikke ser for mye på prisen på varene de betaler og bryr seg ikke om de 'sløste' (vil si betalte ekstra) penger på matbutikken (kjøpe to små pakker istedet for en stor for eksempel).

Det skader ikke personen, men for de små skeptiske som ser hvordan dette systemet fungerer er det litt irriterende.

Lenke til kommentar

Team fortress er jo et eksempel på et spill der man får nytt innhold hele tiden, helt gratis.

 

AtW

De kunne lett tatt 20-30$ for hver større utgivelse og de mest hardbarka ville betalt uten å engang tenke seg om. Og det er her poenget forsåvidt ligger. Siden en ikke kan spille med andre versjoner enn den en selv har med SC2, så kreves det at en kjøper alle expansion når de kommer fordi majoriteten av spillerene gjør det. Majoriteten er også de som ikke ser for mye på prisen på varene de betaler og bryr seg ikke om de 'sløste' (vil si betalte ekstra) penger på matbutikken (kjøpe to små pakker istedet for en stor for eksempel).

Det skader ikke personen, men for de små skeptiske som ser hvordan dette systemet fungerer er det litt irriterende.

 

Det kunne de, men det har de altså ikke gjort, resutlatet er at man har fått en vesentlig bedre deal.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å bruke teite argumenter som trilogi for filmer og sånn er for dumt. Da kan jeg bruke, aksepterer du virkelig 12 expansions i året som kreves for å spille multiplayer til 500,- stk?

 

Kunne du utdype hva som er så teit med å sammenligne en film trilogi med en spilltrilogi? For jeg fatter det virkelig ikke. Historien i ringenes herre er så langt fra ferdig som den kan få blitt etter bare første filmen. Mens SC2 derimot har en slutt som for alle som ikke er hardcore fans holder i massevis. Når det kommer til multiplayer expansions så er dette blitt normen for spill i dag. Jeg vil MYE heller betale for en expansion enn å skulle betale for et abonnement for å kunne spille siste versjon at ev spill. Og å forvente at vi bare skal få gratis expansions i 2-3 år fremover blir for dumt. Alle som har litt forståelse for spill- og programutvikling skjønner at det koster masse penger.

Lenke til kommentar

Å bruke teite argumenter som trilogi for filmer og sånn er for dumt. Da kan jeg bruke, aksepterer du virkelig 12 expansions i året som kreves for å spille multiplayer til 500,- stk?

 

Kunne du utdype hva som er så teit med å sammenligne en film trilogi med en spilltrilogi? For jeg fatter det virkelig ikke. Historien i ringenes herre er så langt fra ferdig som den kan få blitt etter bare første filmen. Mens SC2 derimot har en slutt som for alle som ikke er hardcore fans holder i massevis. Når det kommer til multiplayer expansions så er dette blitt normen for spill i dag. Jeg vil MYE heller betale for en expansion enn å skulle betale for et abonnement for å kunne spille siste versjon at ev spill. Og å forvente at vi bare skal få gratis expansions i 2-3 år fremover blir for dumt. Alle som har litt forståelse for spill- og programutvikling skjønner at det koster masse penger.

 

Nå er jo det du skisserer opp ikke et spesielt relevant alternativ. Hvilke RTS tvinger deg til å betale abonnement? Hvilke spill i det hele tatt egentlig, utenom MMORPG?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

jeg er enig i det du skriver med tanke på hvilke funksjoner de har tatt vekk og privat informasjon de gir ut. men at vi få som spiller her på diskusjon.no protesterer ved å slutte å spille og kjøpe produkter fra blizzard hjelper dessverre lite.

men at det er feil vei å gå fra blizzard sin side er det ingen tvil om.

men hvis det en dag kommer en stor protest mot dette hvor mange tusen spillere slutter henger jeg meg helt sikkert på. imens får jeg bare nyte dette gode spillet de har laget

 

Det ER en gigantisk protest på mange hundretusen som boikotter Starcraft 2. På teamliquid (den største community-siden for Starcraft 2) var det en overflod av tråder hvor folk beskrev hvordan de følte seg forrådt og tråkket på av Blizzard. De har mistet mange hundre medlemmer. Salget av Starcraft 2 har vært flere millioner lavere enn forventet av ekspertene, og mange har tapt på investeringer i salget.

 

Under betaen ble Blizzards eget forum ble overflommet av meldinger fra brukere som var sjokkert over avtalen de måtte signere, og sa de skulle boikotte spillet. Så mye at Blizzard stengte hele forumet i en dag for å rydde opp. Hva er unnskyldningen din nå, at FOR mange har boikottet spillet, så ditt bidrag blir en dråpe i havet? Ser du den logiske bristen i den siste uttalelsen din nå?

Team Liquid? Dete Team Liquid? :whistle:

 

Hvor har funnet du salgstallene for SC2, og hvor har du informasjonen om tap på investeringer fra? Trodde det var en smule tidlig med salgstall bare få dager etter lansering.

 

Jeg vil gjerne se noe som underbygger påstanden din om massiv og merkbar boikott.

Ser ut som Hejlpe farer med fanteri, gitt:

 

Starcraft II selger i bøtter og spann

Lenke til kommentar

Å bruke teite argumenter som trilogi for filmer og sånn er for dumt. Da kan jeg bruke, aksepterer du virkelig 12 expansions i året som kreves for å spille multiplayer til 500,- stk?

 

Kunne du utdype hva som er så teit med å sammenligne en film trilogi med en spilltrilogi? For jeg fatter det virkelig ikke. Historien i ringenes herre er så langt fra ferdig som den kan få blitt etter bare første filmen. Mens SC2 derimot har en slutt som for alle som ikke er hardcore fans holder i massevis. Når det kommer til multiplayer expansions så er dette blitt normen for spill i dag. Jeg vil MYE heller betale for en expansion enn å skulle betale for et abonnement for å kunne spille siste versjon at ev spill. Og å forvente at vi bare skal få gratis expansions i 2-3 år fremover blir for dumt. Alle som har litt forståelse for spill- og programutvikling skjønner at det koster masse penger.

 

Nå er jo det du skisserer opp ikke et spesielt relevant alternativ. Hvilke RTS tvinger deg til å betale abonnement? Hvilke spill i det hele tatt egentlig, utenom MMORPG?

 

AtW

 

Og hvorfor er det ikke nok med abonnement på MMORPG som eksempel, jeg sa aldri at det finnes RTS som krever abonnement(jeg vet ihvertfall ikke om noen), jeg skrev at jeg mye heller vil betale for utvidelser til et spill enn å betale for et månedlig abonnement. Om dette gjelder Xbox sin Live tjeneste eller Blizzard/WOW sin månedlige voldtekt av lommebøker har jo ingen ting med poenget å gjøre. Om det bare er nok gjerrige grinebitere der ute som boikotter expansions, så kan de jo kose seg i mange år med WoL og sitt lille grinebitersamfunn.

 

Om Blizzard får fikset så man kan spille turneringer på tvers av regioner, så synes jeg det hadde vært knall. Samtidig så tror jeg at de spillerne som faktisk spiller på et høyt nok nivå lett får sponset de forskjellige regionene av sponsorene sine. De betaler jo flybilletter rundt i hele verden, så hvorfor ikke sponse et par versjoner av et stusselig dataspill ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...