Gå til innhold

LED-skjerm med god oppløsning


Anbefalte innlegg

å kalle en LED bankgrusbelyst skjerm for en LED- skjerm kan godt sammenlignes med det at folk kaller pc kabinett for harddisken.

man forstår da at det skaper forvirring.

 

da får man denne forvirringen i en dialog:

 

- jeg har kjøpt flatskjerm

- er det plasma eller lcd ?

- nei det er en LED skjerm.

- en ekte LED skjerm ? . jeg trodde ikke at de var kommet på markedet

- Nei, den er baklyset som er LED

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

markedsførings triks, javel . men når det kommer ekte skjerme som ikke bruker LCD paneler lenger da har man ingen betegnelse på dem og man kan ikke enkelt skille mellom de to forskjellige "versjonene".

 

men hvis det er et skittent knep for å kunne selge LED skjermer ( dem med kun LED baklys) når kunden ber om en med LED panel om noen år så kan jeg forstå det .

Lenke til kommentar

Nei, elg, når LCD takker for seg er det OLED som tar over, ikke LED. LED som bildekilde er ikke egnet på skjermer som er så små at de passer inn i et vanlig hus. 

 

Det er ikke verre enn å forklare for noen som har misforstått begrepet "LED-TV" at LED egentlig bare betyr baklyset og ikke selve bildeteknologien. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

markedsførings triks, javel . men når det kommer ekte skjerme som ikke bruker LCD paneler lenger da har man ingen betegnelse på dem og man kan ikke enkelt skille mellom de to forskjellige "versjonene".

 

men hvis det er et skittent knep for å kunne selge LED skjermer ( dem med kun LED baklys) når kunden ber om en med LED panel om noen år så kan jeg forstå det .

Med terminologien LED-TV er det inneforstått et LCD-panel med LED-baklys. Et panel bygget opp av LEDs i den forstand du tenker vil nok aldri komme i et konsumentprodukt i et slikt bruksområde (TV, PC-monitor...).

 

Det nærmeste du kommer blir OLED, som er noe litt annet. Og det vil markedsføres som... nettopp OLED! Disse trenger ikke baklys, så at man allerede har "brukt opp" LED-TV i markedsføring vil ikke komme i konflikt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Er gla har en Dell U2410, med riktig oppløsning for databruk. 16:9 er bare rart til den slags. Og $1000 for en så stor skjerm som ikke kan høydejusteres? Hva er det for no? Uhørt i begge retninger (pris og komfort)

Er det glossy overflate på den? IPS pleier ofte å ha en ganske matt overflate

Lenke til kommentar

Man skjønner vel at man ikke gidder å gå rundt å si "Jeg har kjøpt ny tv. Det er et LCD tv med LED-bakgrunnsbelysning". Nei ,er letter å si "LED" og ferdig med det. Og dere som snakker om markedsføringen til butikkene ang LED, hvor er det dere ser hen? Jeg merker ikke noe særlig "aggressiv" markedsføring, verken i aviser eller i selve butikken...

 

Synes det blir som når noen har en 125cc sykkel, så får man ikke si motorsykkel, men man MÅ si lettmotorsykkel?

Lenke til kommentar

Man skjønner vel at man ikke gidder å gå rundt å si "Jeg har kjøpt ny tv. Det er et LCD tv med LED-bakgrunnsbelysning". Nei ,er letter å si "LED" og ferdig med det.

Så lenge beskrivelsen din ikke er mer fyldig enn som så er det knekkende likegyldig for motparten om det er LED eller CCFL bakbelysning. Å bare si at TV'en har LED-baklys er omtrent like interessant og nyttig som at forsterkeren har ringkjernetrafo eller datamaskinen har Intel-prosessor. Ergo kan man heller kalle det "TV", "syltynn TV", "LCD-TV", "syltynn LCD-TV", osv.

 

Synes det blir som når noen har en 125cc sykkel, så får man ikke si motorsykkel, men man MÅ si lettmotorsykkel?
Du pleier ikke å skille mellom minibuss og buss?
Lenke til kommentar

Ser for meg at denne skjermen kunne vært aktuell for fotoentusiaster.. Helt til jeg ser høyde/breddeforholdet. Hva i huleste tenker de på? 16:9 er så udugelig på PC-skjermer (okok, Mac-skjermer) at det er til å få gåsehud av.. Skjønt med den størrelsen og oppløsningen får man jo plass til mye uansett. Hadde nok mest kommet til å irritere meg over all plassen jeg KUNNE fått om skjermen hadde et fornuftig format læll. :p

 

Personlig foretrekker jeg 4:3-skjermer, men det finnes ikke i denne størrelsen. Enig i at 16:9 passer dårlig til standard bildeformat for de fleste kameraer, men for de som kjører en enskjermsløsning er det ikke så farlig for som regel trengs det litt plass på sidene av bildet til toolbokser osv. I en flerskjermløsning synes jeg 16:9 er mer upraktisk for da har kan man ha en skjerm til bilde og en til annet og da passer 16:9 ennå dårligere.

Lenke til kommentar

Gidder virkelig folk enda å sutre over at produsentene kaller det LED-skjerm? Alle skjønner jo at dette er markedsføring, og ikke er det særlig villedende heller. Jeg tror ikke den jevne konsument vet hva et LED-display er - i den forstand dere mener det. En LED-skjerm (TV/monitor) vil alltid være et LCD-panel med LED bak/sidelys (unntaket er når man snakker om store informasjonsdisplay, men disse produktene ligger så langt fra hverandre at det ikke kan misforstås). Skjermene bygget opp av organiske LEDs som hver pixel markedsføres som OLED...

 

Apple Cinema display har LEDs bak panelet. Dette gir en mer uniform fordeling av baklyset. Den har derimot ikke lokal dimming.

 

Når man sammenlikner skjermer må man gjerne gjøre litt mer enn å telle tommer og pixler for å si noe om hvilken som yter best. Hvordan Apple sin skjerm yter opp mot Dell sin vet jeg ikke, men er interessert om noen har info på det.

 

Det ser ut som om de fleste har fått med seg at det i hovedsak finnes to forskjellige paneler. LCD og plasma. Nå om dagen er det dessverre overraskende mange som går rundt og tror at LCD og plasma er erstattet med et 3. panel som heter LED. Så klart har produsenter og leverandører kastet seg over LED terminologien i markedsføringskampanjen, det ER jo tross alt LED som kommer til å komme. Og om det å kalle det for LED nå gjør at man selger tever, så gjør man selvsagt det? For man skal jo tjene penger? OG det er faktisk slik at den gemene forbruker kommer aldri til å forstå at det er belysningen i skjermen en snakker om, og ikke bilde-panelet.

 

Det er villedende å benevne teven for en LED TEVE. Det gir nemlig inntrykk av at bildepanelet er LED. Noe det *ikke* er. Denne generelle misforståelsen har forplanta seg så inderlig at selgere hos f.eks. Ekspert faktisk går rundt og tror at panelet på teven er laget av LED. Noe jeg har støtt borti.

LED tever kommer til å komme. Ikke noe tvil om det!! Men om det er OLED, AMOLED eller SED (DET hadde vært fett) vites ikke, men når så skjer, går vi vekk fra å benevne bakgrunnsbelysningen slik som vi holder på med nå og begynner og refererer til bildepanelet atter en gang. HÆ? Hva er dette for noe tull? Kan vi alle være enige om at vi selger en TV og ikke fancy Lys?

 

Når vi benevner en teve, er det primært bildepanelet som er av interesse og det er det vi refererer til. Så langt har vi:

 

CRT (de gamle av glass), PDP (plasma), LCD og tilslutt. LED. (Dette er bare de mest vanlige)

(Deretter SED og masse annet spennende)

 

 

Og til dere som blander snørr og barter og sier at LED ikke kommer til å være tilgjengelig som teve for annet enn i sammenheng med store paneler på kjøpesenter fotballstadion etc. LED, OLED, AMOLED, PLED, POLED etc. er fortsatt LED. Husk at en gang i tiden, når LCD så dagens lys, var det i form av reklameskilt. Men det er like forbanna en LCD som står i stua di.

Endret av Variety
Lenke til kommentar

Gidder virkelig folk enda å sutre over at produsentene kaller det LED-skjerm? Alle skjønner jo at dette er markedsføring, og ikke er det særlig villedende heller. Jeg tror ikke den jevne konsument vet hva et LED-display er - i den forstand dere mener det. En LED-skjerm (TV/monitor) vil alltid være et LCD-panel med LED bak/sidelys (unntaket er når man snakker om store informasjonsdisplay, men disse produktene ligger så langt fra hverandre at det ikke kan misforstås). Skjermene bygget opp av organiske LEDs som hver pixel markedsføres som OLED...

 

Apple Cinema display har LEDs bak panelet. Dette gir en mer uniform fordeling av baklyset. Den har derimot ikke lokal dimming.

 

Når man sammenlikner skjermer må man gjerne gjøre litt mer enn å telle tommer og pixler for å si noe om hvilken som yter best. Hvordan Apple sin skjerm yter opp mot Dell sin vet jeg ikke, men er interessert om noen har info på det.

 

Det ser ut som om de fleste har fått med seg at det i hovedsak finnes to forskjellige paneler. LCD og plasma. Nå om dagen er det dessverre overraskende mange som går rundt og tror at LCD og plasma er erstattet med et 3. panel som heter LED. Så klart har produsenter og leverandører kastet seg over LED terminologien i markedsføringskampanjen, det ER jo tross alt LED som kommer til å komme. Og om det å kalle det for LED nå gjør at man selger tever, så gjør man selvsagt det? For man skal jo tjene penger? OG det er faktisk slik at den gemene forbruker kommer aldri til å forstå at det er belysningen i skjermen en snakker om, og ikke bilde-panelet.

 

Det er villedende å benevne teven for en LED TEVE. Det gir nemlig inntrykk av at bildepanelet er LED. Noe det *ikke* er. Denne generelle misforståelsen har forplanta seg så inderlig at selgere hos f.eks. Ekspert faktisk går rundt og tror at panelet på teven er laget av LED. Noe jeg har støtt borti.

LED tever kommer til å komme. Ikke noe tvil om det!! Men om det er OLED, AMOLED eller SED (DET hadde vært fett) vites ikke, men når så skjer, går vi vekk fra å benevne bakgrunnsbelysningen slik som vi holder på med nå og begynner og refererer til bildepanelet atter en gang. HÆ? Hva er dette for noe tull? Kan vi alle være enige om at vi selger en TV og ikke fancy Lys?

 

Når vi benevner en teve, er det primært bildepanelet som er av interesse og det er det vi refererer til. Så langt har vi:

 

CRT (de gamle av glass), PDP (plasma), LCD og tilslutt. LED. (Dette er bare de mest vanlige)

(Deretter SED og masse annet spennende)

 

 

Og til dere som blander snørr og barter og sier at LED ikke kommer til å være tilgjengelig som teve for annet enn i sammenheng med store paneler på kjøpesenter fotballstadion etc. LED, OLED, AMOLED, PLED, POLED etc. er fortsatt LED. Husk at en gang i tiden, når LCD så dagens lys, var det i form av reklameskilt. Men det er like forbanna en LCD som står i stua di.

Så har man HD-TV og fulHD-TV, man kunne jo tro at også dette var nye panelteknologier? At mange ikke har satt seg inn i hva en LED-TV er får bli deres eget problem... Selvfølgelig er det svært uheldig når ikke fagfolk vet det, men de velger jeg å tro det er svært få av.

 

Det vil aldri komme et konsumentprodukt som vil markedsføres som LED-TV i den forstand du mener det. Grunnen er svært enkel: kostnader og størrelse. Det trengs 3 LEDs for å bygge opp en pixel. Med størrelsen på dagens LED som kan gi OK lysutbytte vil det bety en ganske grovkornet skjerm. OLED er noe litt annet, men sammenliknbart. Jeg skal love deg at markedsføringen av en OLED-skjerm vil treffe så knallhart at det ikke er tvil om at dette er noe nytt. AMOLED-display er i praksis det samme som OLED-display (AM står for Active Matrix). SED har ingenting med LED å gjøre (minner mer om CRT), men det er dessverre begravet i patenter så det er ikke så interessant lenger.

 

Når vi snakker om TV, er det IKKE bare bildepanelet som er av interesse. Vet du at produksjonen av bildepanelet utgjør kun 1/3 av produksjonskostnadene? Bildemessig er et godt panel alene langt fra nok til å skape en god TV. Baklys, filtre, styringselektronikk og bildebehandling spiller minst en like stor rolle.

 

Jeg skal være enig med deg det er best å omtale en skjerm-type etter teknologi, så en LED-TV (slik vi har i dag) burde vert markedsført som LCD (slik de var i starten). Nå er det en gang slik at begrepet LED-TV er tatt i bruk, og det er ikke særlig vanskelig å sette seg inn i hva det innebærer. Det er rett og slett ingen reelle produkter det kan blandes sammen med.

 

 

 

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Gidder virkelig folk enda å sutre over at produsentene kaller det LED-skjerm? Alle skjønner jo at dette er markedsføring, og ikke er det særlig villedende heller. Jeg tror ikke den jevne konsument vet hva et LED-display er - i den forstand dere mener det. En LED-skjerm (TV/monitor) vil alltid være et LCD-panel med LED bak/sidelys (unntaket er når man snakker om store informasjonsdisplay, men disse produktene ligger så langt fra hverandre at det ikke kan misforstås). Skjermene bygget opp av organiske LEDs som hver pixel markedsføres som OLED...

 

Apple Cinema display har LEDs bak panelet. Dette gir en mer uniform fordeling av baklyset. Den har derimot ikke lokal dimming.

 

Når man sammenlikner skjermer må man gjerne gjøre litt mer enn å telle tommer og pixler for å si noe om hvilken som yter best. Hvordan Apple sin skjerm yter opp mot Dell sin vet jeg ikke, men er interessert om noen har info på det.

 

Det ser ut som om de fleste har fått med seg at det i hovedsak finnes to forskjellige paneler. LCD og plasma. Nå om dagen er det dessverre overraskende mange som går rundt og tror at LCD og plasma er erstattet med et 3. panel som heter LED. Så klart har produsenter og leverandører kastet seg over LED terminologien i markedsføringskampanjen, det ER jo tross alt LED som kommer til å komme. Og om det å kalle det for LED nå gjør at man selger tever, så gjør man selvsagt det? For man skal jo tjene penger? OG det er faktisk slik at den gemene forbruker kommer aldri til å forstå at det er belysningen i skjermen en snakker om, og ikke bilde-panelet.

 

Det er villedende å benevne teven for en LED TEVE. Det gir nemlig inntrykk av at bildepanelet er LED. Noe det *ikke* er. Denne generelle misforståelsen har forplanta seg så inderlig at selgere hos f.eks. Ekspert faktisk går rundt og tror at panelet på teven er laget av LED. Noe jeg har støtt borti.

LED tever kommer til å komme. Ikke noe tvil om det!! Men om det er OLED, AMOLED eller SED (DET hadde vært fett) vites ikke, men når så skjer, går vi vekk fra å benevne bakgrunnsbelysningen slik som vi holder på med nå og begynner og refererer til bildepanelet atter en gang. HÆ? Hva er dette for noe tull? Kan vi alle være enige om at vi selger en TV og ikke fancy Lys?

 

Når vi benevner en teve, er det primært bildepanelet som er av interesse og det er det vi refererer til. Så langt har vi:

 

CRT (de gamle av glass), PDP (plasma), LCD og tilslutt. LED. (Dette er bare de mest vanlige)

(Deretter SED og masse annet spennende)

 

 

Og til dere som blander snørr og barter og sier at LED ikke kommer til å være tilgjengelig som teve for annet enn i sammenheng med store paneler på kjøpesenter fotballstadion etc. LED, OLED, AMOLED, PLED, POLED etc. er fortsatt LED. Husk at en gang i tiden, når LCD så dagens lys, var det i form av reklameskilt. Men det er like forbanna en LCD som står i stua di.

 

nettopp. folk vet ikke forskjellen og blir lurt.

for å unngå forvirring så er man nødt til bruke begrepne riktig.

en skjerm med LED baklys er be LCD skjer og må også betegnes som en LCD skjerm

(lys punktene er større en pikselstørrelsen på skjermen).

hadde hver lyspunkt vær like stor som pikslene så hadde det vært noe annet.

de tynneste skjermen har forøvrig ikke baklys men side eller topp/bun lys ( led lys på kanten)

riktig betegnelse blir LCD med LED lys som ikker er vanskelig å bruke

 

 

da plasmaskjermen kom var det noen som så at de var for dyre for vanlige folk.

det gikk ikke lenge før folk begynte å kjøpe disse .

da LCD skjermene kom i rett størrelse og kvaliteten ble bra nok kom de først som pc skjermer og senere som tverr.

likevel tok den en stund før de begynte å konkurrere skikkelig med plasma.

 

det samme kommer det å gjøre med LED også

LED paneler kommer til å være i stuen i fremtiden. på lik linje som med OLED ( de er ikke komme så lange med det enda)

 

på samme måte som det var med plasmaer så kan man i dag ikke lage paneler under en viss størrelse.

før var det umulig å lage LCD-skjermer over en viss strøelse

 

LED har veldig mye til felles med plasma.

og produksjonen kommer til å bli billigere med tiden

 

jeg ser ikke bort fra at den kommer til å erstatte plasma på bekostning av LCD , mens LCD blir erstattet med OLED.

 

tar man med i betraktningen at mange vil ha plasma fremfor LCD i dag så kommer nok også mage til å GÅ for LED paneler i stedet for OLED når den tiden kommer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

nettopp. folk vet ikke forskjellen og blir lurt.

for å unngå forvirring så er man nødt til bruke begrepne riktig.

en skjerm med LED baklys er be LCD skjer og må også betegnes som en LCD skjerm

(lys punktene er større en pikselstørrelsen på skjermen).

hadde hver lyspunkt vær like stor som pikslene så hadde det vært noe annet.

de tynneste skjermen har forøvrig ikke baklys men side eller topp/bun lys ( led lys på kanten)

riktig betegnelse blir LCD med LED lys som ikker er vanskelig å bruke

 

 

da plasmaskjermen kom var det noen som så at de var for dyre for vanlige folk.

det gikk ikke lenge før folk begynte å kjøpe disse .

da LCD skjermene kom i rett størrelse og kvaliteten ble bra nok kom de først som pc skjermer og senere som tverr.

likevel tok den en stund før de begynte å konkurrere skikkelig med plasma.

 

det samme kommer det å gjøre med LED også

LED paneler kommer til å være i stuen i fremtiden. på lik linje som med OLED ( de er ikke komme så lange med det enda)

 

på samme måte som det var med plasmaer så kan man i dag ikke lage paneler under en viss størrelse.

før var det umulig å lage LCD-skjermer over en viss strøelse

 

LED har veldig mye til felles med plasma.

og produksjonen kommer til å bli billigere med tiden

 

jeg ser ikke bort fra at den kommer til å erstatte plasma på bekostning av LCD , mens LCD blir erstattet med OLED.

 

tar man med i betraktningen at mange vil ha plasma fremfor LCD i dag så kommer nok også mage til å GÅ for LED paneler i stedet for OLED når den tiden kommer

Hvilke produkter er det du mener folk blander sammen med? Du snakker om produkter som ikke finnes på markedet, og som vanlige forbrukere da ikke har hørt om. Hvordan kan dette blandes sammen? Eller mener du vanlige forbrukere kjenner til hva LED på pixelnivå vil bety for bildekvaliteten, men ikke klarer å sette seg inn i hvordan dagens LED fungerer?

 

Hadde det vert greit å kalle en TV for LED-TV om man hadde en LED bak hver pixel? Det ville jo da fortsatt være et LCD-panel der for å skape fargene! Jeg trodde poenget ditt var at for å kalle en TV for LED-TV, måtte hver pixel være bygget opp av LEDs. Om ikke, hvor går så grensen? Det er ikke en gang sikkert det vil være hensiktsmessig med en LED bak hver pixel pga strølys...

 

 

Kan du vise til noen prototype av LED-display som er ment til konsument-bruk? Slik jeg ser det er det ingen indikasjoner på at dette vil komme. (En slik konstruksjon vil prinsipielt være svært lik OLED, men uten alle fordelene og med vesentlig høyere produksjonskostnad)

Han du vise til noen forklaring på hvorfor et slikt display vil være hensiktsmessig?

 

På hvilken måte er LED og plasma like?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...