Gå til innhold

SLETTET


Anbefalte innlegg

Igjen viser det seg at mennesker tror arbeid som de selv ikke har arbeidet med er enkelt.

 

Legge gulv? Kjempelett!

Lage 2 hamburgere i minuttet? Kjempelett!

Betjene 100 kunder i timen? Kjempelett!

Fly et fly? Kjempelett! Nei... det er det ingen som tror.

 

Men generelt sett, så tror alle at arbeid med kunder og (del)ferdige varer er enkelt.

Det stemmer ikke, overhodet:

Det er enkelt og lett, så lenge det ikke er mange kunder.

Når det står kunder i kø, føler ansatte et press: De må betjene den første kunden så fort som mulig, for at ikke den neste kunden skal bli sint og gå.

Alle som har jobbet i butikk vet at om en kunde må vente "for lenge", så går minst en tredel av kundene, og en av tjue kommer med slengbemerkninger.

 

En av 100 kunder, på en travel dag, er i stand til å ødelegge hele dagen til en ansatt.

De ansatte ønsker å hjelpe kundene, og når kundene er frekke, går det inn på kundebehandleren.

Jeg har flere års erfaring fra servicebransjen, og vet godt at det ikke er bare enkelt. Men det betyr ikke at du ikke skal gjøre jobben. Det her handler om innstilling, og trådstarter og co har helt feil innstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt lovlig å bestille hva du vil.

 

 

jeg har sagt det et dusin ganger nå, men de har har MENNESKELIGE FØLELSER.

Du kan TENKE før de bestiller.

Her mener du at de som bestiller det som ikke er klart / tar lang tid ikke tenker?

 

Det er fullt mulig, selv om du ikke MÅ.

 

 

Hvor mange ganger må jeg omformulere det samme innlegget før dere gå-rett-på-samme-hva-jeg-støter-på-kunder faktisk LESER det?

 

 

Ja, du KAN kjøpe drittsekkburger.

Men du kan også velge å tenke på den stakkas ansatte.

Her mener du at de som bestiller mat som ikke er klar / tar lang tid er drittsekker og ikke tenker på andre?

 

Vedkommede jobber for halvparten av din lønn, med en dritsekk-psykopat-sjef og kolleger som skriver med rød skrift i loggboka.

Er dette kunden sin feil da eller? Det er vel mulig for deg, som alle andre, å si ifra om forhold som ikke er gode på arbeidsplassen? På min jobb risikerer jeg oppsigelse hvis jeg fagorganiserer meg (fakta), og vi får ikke lovpålagt overtidsbetaling (fakta), ergo er du en dust?

 

At han har VALGT å jobbe der er en sannhet med modifikasjoner.

Du VELGER ikke å jobbe et sted hvor de selger burgere. Ingen er lengre nede på rangstigen, enn de som lager dem.

Samme som over. Hvem sin feil er dette?

 

Og selv de fortjener et verdig liv.

 

Ikke alle kan være ingeniør eller taxisjåfør som deg selv.

Og ikke alle kan flippe burger. Men nå finnes det heldigvis flere alternativer. Kanskje sjefen din begynte med å flippe burgere en gang.

 

 

 

For siste gang:

 

Selv om du kan bestille en jævlavanskeligburgermedaltutenløkogmedekstradressing, er det fullt mulig å bestille en vanlig bigmac.

Joda, men jeg liker den første bedre, og tilbyr du, så kjøper jeg. Ta det opp med ledelsen og minske menyen hvis du ikke klarer det.

 

Du får uansett service med et smil. Men du KAN være snill.

 

Jeg vil bare svare på denne. Se mine kommentarer over i BOLD.

Lenke til kommentar

Hele problemet her er jo at Mannen med Ljåen har helt feil innstilling. Kunden skal ikke tenke på andre enn seg selv. Kunden betaler penger for å få et produkt. Jobben din er å gi kunden det kunden vil ha. Hvis kunden skal være snill med deg så gir han deg tips. Så lenge bedriften din har bestemt at du skal tilby en vare, så skal ikke kunden tenke på om du har lyst til å lage det eller ikke. Det er sjefen din som er problemet, og ingen andre. Hvis du ikke får gjort jobben din fordi kunder bestiller for avanserte ting, så må du fortelle sjefen at enten så må han kutte ned på "krysselista" (fordele den ut over flere personer), eller så må dere slutte å tilby annet enn det som tar kort tid å lage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man tar ikke en taxi, og ber han slippe deg av i krysset slik at det ikke blir for stress for han å kjøre helt inn.

Jeg gjør det. Men igjen, jeg er ikke typen som sier "Jeg skal faen meg ha alt som det passer meg, hvis ikke du liker det så kan du finne deg en annen jobb". Du vet, medlidenhet og høflighet og sånt. Sånn som mor lærte meg.

Lenke til kommentar

Man tar ikke en taxi, og ber han slippe deg av i krysset slik at det ikke blir for stress for han å kjøre helt inn.

Hehe, jeg gjør dette. Likevell skjønner jeg instillingen, og har ingen problemer med folk som gjør dette. Selv om jeg liker å spille på at jeg hadde satt pris på det selv, hvis det var jeg som var sjåføren.

Lenke til kommentar

Sist jeg tok taxi ble jeg kjørt bare uttafor huset mitt, jeg synes at da var jeg i en situasjon hvor jeg burde blitt kjørt helt til døra. mtp. at jeg hadde kraftig hjernerystelse og hukkomelsetap, og slet med å huske hvor jeg bodde. Bare flaks jeg møtte på foreldre på Oslo S.

Lenke til kommentar

Å jobbe på bensinstasjon er sykt mye stress. At du KAN kjøpe hamburger, betyr ikke at du er nødt.

 

 

Å jobbe på en ekstremt travel bensinstasjon har jekket meg ned et hakk, så nå prøver jeg å bruke hodet og vise medmenneskelighet.

Skal jeg f.eks. på MacDonald's, så spør jeg hva som ligger klart, i stedet for å bestille den mest eksotiske burgeren de har.

Jeg er ikke HELT ekstremist. Jeg har, med litt dårlig samvittighet, kjøpt hamburger på bensinstasjon. Men jeg pleier å tenke litt først. Du trenger ikke å plage dem bare fordi du kan.

 

Ville bare si at jeg ofte kjøper burger på bensinstasjon(helst ezzo). noen ganger reiser jeg på bensinstasjon bare for å kjøpe burger. rett og slett fordi det som oftest er den beste burgeren jeg har kommet over. Når jeg er på MacDonalds/burgerking kjøper jeg alltid en stor burger med ost og gjerne bacon. Detter er også fordi det er nesten kun de burgerene som er skikkelig gode.

 

Jeg spiser ikke burger veldig ofte men når jeg gjør det vil jeg ha en skikkelig god en. Vist de tilbur det får de lage det til meg. vist det er noen problemer er det bare å si i fra så er jeg så godt som alltid villig til komprimi. (jeg kommer ikke inn 10 på stengetid å skal ha svære greier. Det gjør jeg ikke in noe service yrker. Det er rett og slett sunn fornuft.)

 

*puste*

 

Når det gjelder hva mine kunder bør ta hennsyn til(dagligvarebutikk)..

 

I panteautomaten er det noen ting eg vil ta opp:

-Kast plast i boset det står plast på og boss der det står boss. Ikke boss i plasten og eller på gulvet.

-Vist du har flasker det ikke erpant på skal disse resirkuleres. vist du ikke vet hva du skal gjøre med de så kan du spørre, men som oftest står det slike stasjoner rett utenfor/i nærheten av butikken.

-Når det står på panteautomaten at den holder på å bli tømt hjelper det ikke å stappe flaskene inni alikevel.

 

ellers:

-Sett handlevognen på plass der du satt den.

-Om du plutselig finner ut du ikke skal ha en vare, vær vennlig og sett den på plass(spsielt om det er kjøl/frysevare eller gi den til en ansatt om du ikke har tid/husker hvor den skal være)

-Om du knuser noe kan du si i fra. du trenger ikke betale for varen :)

 

Dette var bare noe jeg måtte få ut. Disse små unødvendige oppgaven satpper en ellers meget hektisk dag. Om alle hadde gjort dett hadde det vært enda trivligere og finere i butikken for både kunder og annsatte :)

 

edit: Bekalger for et drøyt langt innlegg..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Det meste er vel sagt her, men jeg er selvsagt helt enig i at man ikke skal tenke på ansatte når man bestiller. Og ja, jeg har nå 6 års erfaring fra serviceyrket og vet godt hva stress, kundebehandling, press og oppførsel fra kunder er. Når man går i en butikk/restaurant/annet servicested bør man være hyggelig og ha forståelse for de ansatte der og prøve å gjøre deres dag bedre, men man skal ikke la de ansatte påvirke hva du skal kjøpe eller få dårlig samvittighet for det du kjøper. Det må være det tåpeligste jeg har hørt.

 

Selv tar jeg hensyn til de ansatte. For å ta McDonalds-eksempelet; de få gangene jeg går der, bestiller jeg Big Mac eller cheeseburger. Jeg misliker sylteagurk, men bestiller likevel ikke uten fordi jeg ikke føler det er stor nok sak til å "spesialbestille". Jeg kan ta dem av eller spise med, det går helt fint. Men hvis jeg derimot ville hatt en McFeast, McFat eller hva enn dere har så hadde jeg selvfølgelig bestilt dette. At de ansatte mener man bare "har lov" til å bestille to ting på menyen fordi de må jobbe bittelitt ekstra er hysterisk.

 

At noen ting tar ekstra tid å lage er greit nok og kjipt for dere, men det må dere ta opp med arbeidsgiveren deres, ikke med kundene. At kunder skal la være å kjøpe ting på menyen av hensyn til den ansatte er - dessverre - latterlig.

 

Mitt bidrag til serviceansatte er at jeg alltid er hyggelig, hilser og smiler. Jeg hater spydige og sure kunder. Men det kunne aldri i verden falle meg inn å ikke bestille det jeg vil ha. Vurder heller deres egen jobb, om dette er en jobb du vil ha, og la det være en advarsel til de som søker servicestillinger: du vil til tider måtte jobbe og adlyde kundenes ønsker, og stress vil alltid forekomme i et serviceyrke. Kan jo være en idé å studere menyene til steder du vurderer å søke jobb før du søker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det meste er vel sagt her, men jeg er selvsagt helt enig i at man ikke skal tenke på ansatte når man bestiller. Og ja, jeg har nå 6 års erfaring fra serviceyrket og vet godt hva stress, kundebehandling, press og oppførsel fra kunder er. Når man går i en butikk/restaurant/annet servicested bør man være hyggelig og ha forståelse for de ansatte der og prøve å gjøre deres dag bedre, men man skal ikke la de ansatte påvirke hva du skal kjøpe eller få dårlig samvittighet for det du kjøper. Det må være det tåpeligste jeg har hørt.

 

Selv tar jeg hensyn til de ansatte. For å ta McDonalds-eksempelet; de få gangene jeg går der, bestiller jeg Big Mac eller cheeseburger. Jeg misliker sylteagurk, men bestiller likevel ikke uten fordi jeg ikke føler det er stor nok sak til å "spesialbestille". Jeg kan ta dem av eller spise med, det går helt fint. Men hvis jeg derimot ville hatt en McFeast, McFat eller hva enn dere har så hadde jeg selvfølgelig bestilt dette. At de ansatte mener man bare "har lov" til å bestille to ting på menyen fordi de må jobbe bittelitt ekstra er hysterisk.

 

At noen ting tar ekstra tid å lage er greit nok og kjipt for dere, men det må dere ta opp med arbeidsgiveren deres, ikke med kundene. At kunder skal la være å kjøpe ting på menyen av hensyn til den ansatte er - dessverre - latterlig.

 

Mitt bidrag til serviceansatte er at jeg alltid er hyggelig, hilser og smiler. Jeg hater spydige og sure kunder. Men det kunne aldri i verden falle meg inn å ikke bestille det jeg vil ha. Vurder heller deres egen jobb, om dette er en jobb du vil ha, og la det være en advarsel til de som søker servicestillinger: du vil til tider måtte jobbe og adlyde kundenes ønsker, og stress vil alltid forekomme i et serviceyrke. Kan jo være en idé å studere menyene til steder du vurderer å søke jobb før du søker.

Helt enig med deg i at man skal behandle de ansatte på en hyggelig måte. Det forutsetter at man får den samme respekten og vennligheten tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg bestiller ofte det mest "sære" jeg kan finne på Macer'n. For da er jeg sikker på at jeg får det ferskeste, og ikke halvgamle, vassne halvvarme burgere. Og jeg driter i om du må jobbe mere for meg, fordi jeg betaler for meg & du får lønn for å lage mat til meg.. den maten jeg vil ha!!

 

Jepp, gjer ofte akkurat det samme. Kikker i hylla for å sjekke kva som ligger ferdig og passer på å bestille noke som eg ser ikkje ligger klart.

Eg venter heller nokre minutter lenger for å få ein fersk hamburger i staden for å stole på at dei ansatte (som tydeligvis ikkje bryr seg mykje om kunden) har passa på at burgeren ikkje har blitt liggande i varmeskapet forlenge.

Lenke til kommentar

Man tar ikke en taxi, og ber han slippe deg av i krysset slik at det ikke blir for stress for han å kjøre helt inn.

Hehe, jeg gjør dette. Likevell skjønner jeg instillingen, og har ingen problemer med folk som gjør dette. Selv om jeg liker å spille på at jeg hadde satt pris på det selv, hvis det var jeg som var sjåføren.

 

litt bedre eksempel da, du ber ikke om å få stikkkontakta 1,5m opp midt på veggen for at elektrikkeren skal slippe å bøye seg, gjør du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...