Gå til innhold

SLETTET


Anbefalte innlegg

Trådstarters første innlegg.

Kajacs forrige innlegg

At det var hvafornoe?

 

Håper for din del at det der var ironisk ment, men slik jeg leste det, var det ikke det.

 

Hva er viktigst for deg? At du får en blid og fornøyd kunde, og at du gjør dagen litt lysere for den personen?

 

Hvis flere er som deg, så er det ikke rart at noen her har dårlig inntrykk av bensinstasjonsansatte. Har selv erfart at noen ikke bryr seg, men kollegaene mine er stort sett veldig opptatt av å gjøre en god jobb. Men sommervikarer er ofte mer slurvete, og mindre opptatt av å gjøre en god jobb. De er der bare for å få pengene. Det får de jo uansett, og den jobben skal de ikke ha så lenge, så de er ikke avhengige av å gjøre en god jobb, for de har ikke tenkt å ha den lenge uansett...

 

Håper de som tenker sånn, kan gå litt i seg selv. Du er der for å betjene kundene dine, det andre får bare vente til du har tid. Og du skal jo uansett stå der, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det, og gjøre noen andres dag litt bedre med det samme? :)

Mye av det jeg har skrevet var seriøst ment. Men jeg skal forklare litt bedre. Ført og fremst hilser jeg alltid på kunder og prøver å være så hjelpsom som mulig. Jeg går ofte ut og hjelper kunder med å fylle på olje, kjølevæske, lyspærer, eller fylle bensin for den saks skyld, og det gjør jeg med glede. Min frustrasjon ligger utelukkende på hamburgermaskinen, og det var derfor jeg tok litt av, i og med at trådtstarters problemer også ligger på hamburgere. Problemet er at på kvelden er det kun én ansatt på stasjonen (ofte meg), og det er på kvelden folk vil ha hamburgere. Å lage en hamburger tar tid, og det tårner seg lett opp en kø når man gjør det. Og når man er alene på jobb, og det kommer stadig flere kunder inn som skal ekspideres blir det et problem, spesiellt da vi egentlig ikke har lov til å gå frem og tilbake mellom kunder og matlaging, da det er uhyigenisk og kunden kan reagere på det. Jeg prøver selvfølgelig å ekspidere kunder mens hamburgeren steker, men det er ikke alltid like lett, spesiellt siden hver gang jeg går mellom kassen og matlaging, skal plasthansker byttes og hendene vaskes. Å lage en pølse tar 40 sekunder maks, i motsetning til 5-7 minutter på hamburger.

På dagskift er man to på jobb. Da er det ingen problem, når én kan lage hamburgerene, og en annen kan stå i kassen. Null stress. Men når du er alene, det er masse kunder i kø, og du får i oppgave å lage to hamburgere, blir det litt værre. Selvfølgelig, jeg klarer det på kundenes bekostning (de må vente, jeg kan ikke være to steder samtidig), men hvis du synes jeg er en dårlig servicearbedier som aldri burde hatt jobben fordi jeg tenker inni meg "Faen, skal han óg ha hamburger", synes jeg du stiller urimelig høye krav til meg. Det er lov til å bli stresset i alle yrker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som eg synes er merkelig er at på samme stasjon på ca samme tidspunkt med like mange kunder i butikken så kan to ansatte lage hamburgere på helt forskjellige måter. Den ene får det til å virke som en lek og har ingen problemer med å få det til å se lett ut, mens den andre får det til å virke som et mareritt mens køen bygger seg opp.

 

Ut i fra hva eg har sett(ikke gjort) så kan eg ikke forstå at dere får hamburgerbiten til å virke så komplisert og tidkrevende. Rengjøringen er nok et herk, men det gjøres vel stort sett på slutten av skiftene?

Lenke til kommentar
Om det er for vanskelig for dere å lage disse burgerne, så fjern de fra menyen.

 

Eller fjern de ansatte som ikke er i stand til noe så simpelt som å lage en hamburger, og erstatt de med noen som er flinke nok. Hva ville skjedd om en pilot nektet å fly fordi flyet bare var halvfullt? Skulle de stenge toalettet på lange flyreiser fordi det blir så mye rot når folk går frem og tilbake? Hva om en renholder på en skole droppet å vaske annet enn gulvene fordi det tar for lang tid? Sånne folk ville ha fått sparken på dagen, så hvorfor skal ansatte i burgersjapper og bensinstasjoner være så hellige? De er faktisk noe av de laveste yrkene man har, spesielt de som jobber på McDonalds, Burger King og så videre. Man trenger for eksempel null utdanning for å få jobbe der, så hvem som helst som forstår forskjellen mellom ketchup og sennep er kompetent nok til å jobbe der.

 

(hint til trådstarter: ketchup er den røde, sennep den gule. Kanskje du bør skrive en jukselapp?) :p

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som eg synes er merkelig er at på samme stasjon på ca samme tidspunkt med like mange kunder i butikken så kan to ansatte lage hamburgere på helt forskjellige måter. Den ene får det til å virke som en lek og har ingen problemer med å få det til å se lett ut, mens den andre får det til å virke som et mareritt mens køen bygger seg opp.

 

Ut i fra hva eg har sett(ikke gjort) så kan eg ikke forstå at dere får hamburgerbiten til å virke så komplisert og tidkrevende. Rengjøringen er nok et herk, men det gjøres vel stort sett på slutten av skiftene?

Samtlige på min arbeidsplass misliker hamburgermaskinen. Tror ikke det bare går på min "udugelighet"

Lenke til kommentar

Når jeg jobbet på bensinstasjon hadde vi en stekeplate med plass til 16x160 grams hamburgere. Noen ganger måtte vi steike 16 om gangen, det var slit, men det gikk.

Virker som om hamburgermaskiner faktisk hindrer effektiviteten til den ansatte hvis det tar så lang tid å lage en eneste burger. Hos oss tok det kanskje 5 minutter å steike 1 burger, og da gjorde vi masse annet i mellomtiden mens den steikte, og de var alle ferdige samtidig. Hvor mange burgere er det plass til i en hamburgermaskin?

Lenke til kommentar

Vi har en hamburgermaskin med kapasitet på 1 burger og gangen ( eventuellt 2 100g burgere, men dem er det ingen som kjøper). Den fungerer slik at man putter inn en burger på noen rullebånd som steker den, og den kommer ut i en luke under når den er ferdig. Prosessen tar flere minutter. Det er mulig å putte i en burger når den andre har gått halvveis inn, men jeg har fått beskjed om ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet? Bare putt i burgeren, gjør hva du vil og server burgeren når den er ferdig. Klart det tar tid, men du trenger ikke akkurat stå å vente til den er ferdig. Det er mulig å gjøre to ting på en gang. ;) Om det er flere kunder er det jo bare å si ifra at det vil ta litt tid. Gidder de ikke vente kan de handle et annet sted.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ferdig i denne tråden, fordi det utviklet seg til så mye krangling. Og mine sure spissformuleringer er hovedsaklig grunnen.

Jeg har indirekte antydet stygge ting om de som ikke IKKE vil senke kravene sine for å lette arbeidet for den ansatte. Dette er selvsagt ikke meningen.

 

Jeg ønskjet kun å formidle at det er fullt mulig å kjøpe en vare som medfører betydelig mindre stress for den ansatte, dersom du ikke absolutt må ha favoritten din den dagen. Uansett kan du kjøpe hva du vil.

 

Men den diskusjonen kan vi anse som over.

-----------------------------------------------

 

 

Det jeg ønsker å skrive i dette innlegget er noe ganske annet:

 

Jeg jobbet på en bensinstasjon der vi hadde en utrolig komplisert hamburgermaskin.

Den må ha vært designet av NASA, og var tydelig inspirert av Rube Goldberg.

 

Den hadde to rullebånd, elektrisk motor, elektronisk termostat med flere innstillinger, to LCD-display, to luftfiltre, en rutsjebane for ferdigstekt hamburgerkjøtt, og en sinnrik trekantet gummidings som måtte føres inn mellom rullebåndene med fuktet papir rundt for å få vasket herligheten.

 

Maskinen skulle selvsagt demonteres og vaskes hver dag. Den var utrolig tidkrevende, og gjorde gjøremålsskjemaet urealistisk å gjennomføre.

 

 

Men en dag var jeg som kunde hos en konkurrent og kjøpte hamburger. (Ja, av og til gjør jeg det. Det kan dere også, selvsagt)

Der stekte de hamburgeren i MIKROEN!

 

De hadde ikke en slik NASA-maskin. De satte bare det rå hamburgerkjøttet i mikroen.

 

For de uinnvidde:

 

Bensinstasjons-microen er av en type som både er varm som en stekeovn, og bruker microbølger samtidig.

 

 

Den ansatte satte inn to burgerkjøtt, en til meg og en til min bror.

På null komma svisj var de ferdige. Perfekt stekt. Aldri har jeg spist mer perfekt stekt burger på bensinstasjon enn nettopp den kvelden.

 

Håper dere som fortsatt jobber på bensinstasjon kan finne ut av hvordan man bruker sin Primulator MerryChef til hamburgersteking, så kan dere pensjonere NASA-maskinen.

 

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar

Jeg ser at noen antyder noe om Kvinneguiden.

Jeg har ikke sjekket linken, men jeg kan umiddelbart konstantere at jeg IKKE har vært der.

Tydeligvis en copycat. Det var en fyr som skrev innlegg jeg hadde skrevet som om de var sine egne i "Ting som irriterer så grenseløst"-tråden for en tid tilbake. Det kan være samme fyren som tropdde han var morsom. Meg er det i hvert fall ikke.

 

PS. Grunnen til at NASA-maskinen har begrenset kapasitet er at den blir nedkjølt av den første burgeren. Den må ha litt tid på seg foran neste burger. Ellers blir neste burger kald og uspiselig.

 

Det virker som om varmeelementene varmer opp stålet over lengre tid, og at stålet avgir varmen umiddelbart til burgeren når den føres inn.

Dette funker en eller to ganger. Skal du lage flere, må du vente. Dette er vanskelig for mange kunder å forstå, så vi må forklare det på en høflig måte.

 

Ikke enkelt når 95% av kundene på en lørdagskveld i den bygda har høy promille.

 

 

Håper som sagt at dere som er belemret med dette vraket klarer å få til å bruke Primulator MerryChef til disse hamburgerne, så blir alt så mye lettere.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Det er sikkert lurere å nevne Primulatoren for sjefen, enn å starte med dette på eget initiativ. I tilfelle han skulle ha noen gode argumenter imot.

Godt poeng.

 

Men poenget mitt er at de fleste bensinstasjoner allerede ar Primulatoren. Det er bare å ta den i bruk, såvidt jeg forstår.

 

Men jeg vet ikke hvilken steketid og effekt som er passelig for burger.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Trådstarters første innlegg.

Kajacs forrige innlegg

Lalalalal

Mye av det jeg har skrevet var seriøst ment. Men jeg skal forklare litt bedre. Ført og fremst hilser jeg alltid på kunder og prøver å være så hjelpsom som mulig. Jeg går ofte ut og hjelper kunder med å fylle på olje, kjølevæske, lyspærer, eller fylle bensin for den saks skyld, og det gjør jeg med glede. Min frustrasjon ligger utelukkende på hamburgermaskinen, og det var derfor jeg tok litt av, i og med at trådtstarters problemer også ligger på hamburgere. Problemet er at på kvelden er det kun én ansatt på stasjonen (ofte meg), og det er på kvelden folk vil ha hamburgere. Å lage en hamburger tar tid, og det tårner seg lett opp en kø når man gjør det. Og når man er alene på jobb, og det kommer stadig flere kunder inn som skal ekspideres blir det et problem, spesiellt da vi egentlig ikke har lov til å gå frem og tilbake mellom kunder og matlaging, da det er uhyigenisk og kunden kan reagere på det. Jeg prøver selvfølgelig å ekspidere kunder mens hamburgeren steker, men det er ikke alltid like lett, spesiellt siden hver gang jeg går mellom kassen og matlaging, skal plasthansker byttes og hendene vaskes. Å lage en pølse tar 40 sekunder maks, i motsetning til 5-7 minutter på hamburger.

På dagskift er man to på jobb. Da er det ingen problem, når én kan lage hamburgerene, og en annen kan stå i kassen. Null stress. Men når du er alene, det er masse kunder i kø, og du får i oppgave å lage to hamburgere, blir det litt værre. Selvfølgelig, jeg klarer det på kundenes bekostning (de må vente, jeg kan ikke være to steder samtidig), men hvis du synes jeg er en dårlig servicearbedier som aldri burde hatt jobben fordi jeg tenker inni meg "Faen, skal han óg ha hamburger", synes jeg du stiller urimelig høye krav til meg. Det er lov til å bli stresset i alle yrker.

Når jeg lager burger, er jeg ikke borti den i det hele tatt med hendene. Ingen av kundene har klaget på at jeg er uhygenisk. Jeg rører ikke burgeren deres i det hele tatt.

 

Om det er for vanskelig for dere å lage disse burgerne, så fjern de fra menyen.

 

Eller fjern de ansatte som ikke er i stand til noe så simpelt som å lage en hamburger, og erstatt de med noen som er flinke nok. Hva ville skjedd om en pilot nektet å fly fordi flyet bare var halvfullt? Skulle de stenge toalettet på lange flyreiser fordi det blir så mye rot når folk går frem og tilbake? Hva om en renholder på en skole droppet å vaske annet enn gulvene fordi det tar for lang tid? Sånne folk ville ha fått sparken på dagen, så hvorfor skal ansatte i burgersjapper og bensinstasjoner være så hellige? De er faktisk noe av de laveste yrkene man har, spesielt de som jobber på McDonalds, Burger King og så videre. Man trenger for eksempel null utdanning for å få jobbe der, så hvem som helst som forstår forskjellen mellom ketchup og sennep er kompetent nok til å jobbe der.

 

(hint til trådstarter: ketchup er den røde, sennep den gule. Kanskje du bør skrive en jukselapp?) :p

Så renholder er ikke et lavt yrke? Man trenger da ikke utdanning for å jobbe som det heller. Men selv om et yrke er lavt, betyr det ikke at det ikke er et viktig yrke! Det er viktig at noen har de lave yrkene, ikke alle kan være leger og professorer. Da hadde ikke samfunnet gått rundt.

 

 

Så har jeg tenkt å fortelle hvordan jeg lager burger på jobb, siden mange klager over at det er umulig å gjøre noe annet samtidig.

 

Vi har en MerryChef, en slik som "Mannen med ljåen" snakker om. Den er genial! Det er en blanding av varmluftsovn og microovn. Ovnen holder konstant 250 grader, og har itillegg microbølger som varmer opp maten. I denne varmer vi opp burgere (vi har også en for pommesfrites og italienske produkter) som kommer ferdigstekt fra Leiv Vidar. Vi steker også baconet sammen med burgeren, og osten smelter vi etterpå. Er det ingen kunder i butikken, og kunden som har bestilt har god tid, steker jeg baconet på pølseplaten (det blir litt bedre da ;)).

 

Her er prosessen:

 

- Jeg tar tak i nærmeste klype, finner fram ønsket burgerstørrelse, og legger det i ovnen, sammen med bacon hvis det er ønsket. Det er plass til tre stykker om gangen.

- Jeg legger brød i brødvarmeren, og etter 30 sekunder kommer disse ut i andre enden, verdig varmet. På denne tiden har jeg rukket å betjene en kunde som skulle ha VG og en tyggis.

- Så finner jeg fram burgerpapiret, bretter det, og legger brødet oppå. Dette ved hjelp av klypen.

- Jeg har på dressing, og tar på salat, tomat, løk og agurk (hvis kunden vil ha alt på).

- Så legger jeg fram osteskiver, og betjener kundene som venter på å få betale bensinen sin mens burgeren steker seg ferdig.

- Når ovenen piper, legger jeg på osteskivene på burgerne, og setter på ovnen i et par sekunder imens osten smelter.

- Så tar jeg toppen av brøden, legger på burgeren, og så legger jeg det oppå bunnen med salaten.

- Til slutt, tar jeg klypen, holder på plass burgeren i papiret, og drar i hjørnet som jeg har brettet, og lagt burgeren på.

- Så serverer jeg til kunden, og sier "håper det smaker! :)"

 

Denne prosessen tar fra 2 minutter (en liten burger), til 5-6 minutter (tre store). Mens burgeren steker, rekker jeg å betjene de kundene som står og venter (disse kundene ser jeg i ett speil, som henger rett over der jeg står og lager burgere).

 

Så det er fult mulig å lage burger, selv om man er alene. Det kan godt hende det blir litt kø, hvis jeg får mange bestillinger på en gang. Men det får ta den tiden det tar, og hvis kundene ikke klarer å ta hensyn til at det er andre folk enn dem i butikken, får de heller komme tilbake ved en senere anledning, eller rett og slett dra en annen plass.

 

Og burgeren er god også! Det er mange som kommer innom flere ganger i uken, og kjøper burger gang på gang. De sier at vi har den beste burgeren de får tak i (Noen ganger hører jeg at den beste burgeren får de når jeg er på jobb). Har også har kunder som har fått tips av venner om å kjøpe burger hos oss, siden den er så god.

 

Men har man ikke det rette utstyret, kan jeg godt forstå at det tar tid, og kan være slitsomt. Når jeg begynte å jobbe for tre år siden, hadde vi en rullebåndsmaskin. Det tok fort 5 minutter å lage en burger, men det tok ikke noe lengre tid å lage flere, det var bare å mate innpå. Men tilslutt så solgte vi så mye, at sjefen innså at det ikke var effektivt nok, så da gikk han til innkjøp av en Merrychef. Det var et par kunder som klaget, og ikke har kjøpt mer burger, fordi de mente at den ikke smakte likte godt. Men på den andre siden, så selger vi mye mer, og det går mye fortere. Da får det bare være at de andre er nødt til å kjøre en annen plass for å få en "rullebåndsburger".

 

Hehe, dette ble en lang post. Men jeg vil oppsummere den med det som sjefen min sa til meg når jeg begynte:

"En burger skal lages med kjærlighet"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor jobber du? :p

Jeg jobber på Statoil! :)

 

Renholdsmedarbeidere er på hakket over burgersteker da disse faktisk kan inneha fagbrev innen renhold.

Dette innebærer vel ikke mer enn ett kurs, som er ett par kvelder i uka. Hvor vanskelig er den utdannelsen? Vaske gulv er ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
prikkprikkprikk...

 

Jeg jobbet på en bensinstasjon der vi hadde en utrolig komplisert hamburgermaskin.

Den må ha vært designet av NASA, og var tydelig inspirert av Rube Goldberg.

 

Den hadde to rullebånd, elektrisk motor, elektronisk termostat med flere innstillinger, to LCD-display, to luftfiltre, en rutsjebane for ferdigstekt hamburgerkjøtt, og en sinnrik trekantet gummidings som måtte føres inn mellom rullebåndene med fuktet papir rundt for å få vasket herligheten.

 

Maskinen skulle selvsagt demonteres og vaskes hver dag. Den var utrolig tidkrevende, og gjorde gjøremålsskjemaet urealistisk å gjennomføre.

Det er AKKURAT DENNE MASKINEN vi har. Og den er laget av 100% helvete.

Lenke til kommentar

Hele maskinen er en vits. T.o.m. teflonbåndene må vaskes daglig.

Da er det kun stålull som holder.

Men de er ekstremt sarte, og jeg har ødelagt dem et par ganger.

Dyre er de og.

 

Hvorfor vi ble bedt om å bruke denne når vi hadde Primulator MerryChef, har jeg aldri forstått.

Som sagt laget konkurrenten bedre burgere med kun MerryChef. Og da tenker jeg på selve stekingen av burgeren, ikke garnityret.

 

Hvis NASA-maskinen IKKE er grundig rengjort, vil rester av forrige burger sette seg på din burger.

Følgelig måtte vi bruke masse tid på å rengjøre burgermaskinen etter at kunden var gått, slik at også nestemann får nyte et førsteklasses produkt.

 

 

Jeg er ikke arbeidssky, men jeg ønsker å formidle hvor mye ekstraarbeid en slik burger medfører når den stekes i NASA-maskinen.

 

 

Ved flere anledninger har jeg stekt flere burgere av gangen.

Jeg setter stor pris på dem som kjøper MANGE hamburgere, paradoksalt nok.

Tanken er at hvis jeg først skal lage hamburger, har det lite å si om jeg lager en eller fem.

Og hente og rydde på plass ingredienser, samt rengjøring, er like mye arbeid. Men det er liksom mer "verdt det" om jeg får lage mange mens jeg er i gang.

 

Ulempen er selvsagt det som jeg allerede har nevnt:

Hvis man bruker NASA-maskinen, så blir den kald av å steke hamburgere, så burger nummer tre kommer ut halvrå. Tredjemann må altså vente til maskinen er klar igjen.

 

Maskinen er ikke helt selvforklarende, så det er ikke lett å vite når man kan steke burger nummer 3.

Man må vel lese på LCD-skjermene om man husker hvordan de virker. Det husker ikke jeg, da jeg forlot bensinstasjonen for årevis siden.

 

 

Jeg husker spesiellt en hyggelig episode.

Kunden ringtte en halvtime i forveien for å være sikker på at vi hadde burgere, og bestillte tre stykker som take-away.

Siden han ringte, kunne jeg tilpasse vaskerutinene etter kundens behov, så maten var fersk akkurat i hente-øyeblikket, uten at han trengte å vente, og uten at det ødela for gjøremålene mine den kvelden.

 

Perfekt eksempel på hensynsfull og flink kunde. Han forstod at ordren hans medførte ekstraarbeid, men løste situasjonen på meget smidig vis ved å ringe og "advare" den ansatte.

 

Dette skjedde midt på natten på en tid da maskinen ofte ligger til vask.

De som har lest hvor håpløs maskinen er, vil forstå at dette medfører en lengre periode der nattevakten ikke kan lage burgere.

 

 

Man bør selvsagt alltid ta mest mulig hensyn. Dette trenger ikke nødvendigvis innebære å avstå fra favorittmaten.

Det kan være små ting som å SI FRA om at søpla er full, i stedet for at den står og renner over i timevis før den ansatte oppdager det selv.

Eller kaste matpapiret sitt i dunken, i stedet for på bordet når man går.

 

McDonald's har kun TAKK skrevet med stor skrift på søppeldunkene. Det står ikke noe sted med rød skrift at du SKAL rydde opp selv.

De fleste rydder allikevel opp etter seg selv. Heldigvis.

 

Folk rydder somregel også på plass handlevognene, selv om dette ikke er påbudt ved lov.

 

 

En annen ting som kunder kunne være mer oppmerksom på er resirkulering.

Jeg er litt miljøbevisst, så jeg plukker colaflasker opp fra søpla og legger dem der de skal.

Dette kunne kundene klare selv. Det er faktisk bedre om de bare setter flaska nært bøtta enn oppi, om de absolutt ikke vil inn og få krona si.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...