Gå til innhold

SLETTET


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg jobber på mix, og jeg fikk en bestilling på 6 hamburgere og en kebab samtidig idag(100gr-menyx2, 160gr-meny med ostx2, 250gr-meny mmed ost x2). Grillen er jo så å si ikke stor nok for all den maten, men jeg sier jo ikke at jeg ikke kan lage det fordi vi ikke har nok kapasitet på grillen. Jeg sier jo heller at det kan ta litt ekstra tid fordi vedkommende bestiller så mye mat på en gang (Ja, én og samme person bestilte alt dette).

 

Som noen sa tidligere, vi får da for faen betalt for å lage mat, så hvorfor skal vi ikke gjøre det?

Lenke til kommentar

Som noen sa tidligere, vi får da for faen betalt for å lage mat, så hvorfor skal vi ikke gjøre det?

Jeg tror du har misforstått hvis du tror at diskusjonen er at folk nekter å lage mat til folk, eller at man ikke har rett på det man vil ha, eller at man ikke får det man bestiller.

 

Diskusjonen handler om å i enkelte tilfeller vurderer forholdet mellom hvor mye du vil ha noe vs hvor mye det vil skape problemer for andre. Eksempel kan være å komme inn på en butikk 2 minutter før stengetid, bruker 15 minutter på å finne det du vil ha og deretter kreve å betale med en tusenlapp, slik at kassen må tas på nytt igjen - burde man ta hensyn til de ansatte og kanskje spare storhandelen til imorgen, eller vurdere å bruke kort? Det er det enkelte her inne, f eks meg, som ville gjort. Ikke fordi noen tvinger oss eller fordi vi mottar dårligere service, men fordi vi har hatt sånne jobber selv og vet hvor kjipt det kan være.

 

På min forrige jobb fikk jeg betalt så lenge jeg var i telefonen, men ikke mens jeg ventet på bussen. Var jeg ferdig 22 så gikk bussen 2210 og 2310. Enkelte mennesker ringte inn kl 2150 og forklarte at de hadde hatt et større problem (av typen som tar minimum 15-20 minutter å løse og/eller eskalere) i flere uker, og at de ønsket hjelp. Da jeg sa "OK, basert på det du beskriver så kan dette ta litt tid" så var det enkelte som sa "Ja, dere stenger vel kl 22 - vettuhva, jeg ringer igjen imorgen" og andre som sa "Ja da får du ringe meg opp igjen med en gang, ikke faen om jeg skal betale for at du skal fikse noe som burde vært i orden".

 

Enkelte tok hensyn, andre gjorde ikke det. Jeg nektet dem ikke service, og det var selvfølgelig en del av jobben min, men hver gang noen ringte meg og åpnet med "Jeg har selv jobbet med telefonsupport" så visste jeg at dette kom til å bli en hyggelig samtale med en som har empati. I det store og hele så forsøker jeg å gjøre livet til folk flest rundt meg enklere og prøver å være så lite kravstor som mulig. For å svare på trådens tittel - Nei, jeg synes ikke de burde ta hensyn. Jeg vet bare at jeg har mye mer respekt for empatiske mennesker som gjør det.

Lenke til kommentar

Dette her topicet er rett og slett idiotisk..... jeg har lest fram til side 3 nå og tror alle argumentene er sagt men... Det her innlegger burde heller hete noe som "Latmannens klage post" etter å lest dette går jeg automatisk utifra at folk som mannen med ljåen er personer som går gjennom jobb-året med maksimalt antall sykedager tatt i bruk etc...

 

HVIST du tar en jobb, så er arbeidsgiver lovpålagt å la deg forstå va jobben går utpå (og jeg tror ikke d er problemet her) jeg tror problemet her er at vedkommende ikke er interessert i å jobbe hardt hele skiftet... da burde vedkommende kanskje ikke jobbe her?

 

Jeg vil også legge til at å jobbe på mc donalds eller en bensinstasjon er et service yrke... og kunden skal ALLTID stå i fokus, og helt ærlig om kunden da bestiller en mc fluffy buffy eller whatever så er jo EGENTLIG dette en possitiv ting (fordi vi vet alle at jo mer spesiell burgerne er jo dyrere er de ofte)

 

 

 

EDIT: og (dette her kommer vel egentlig litt opplagt) men "kundene har alltid rett" og "kundene kommer alltid først" om du pga en kunde ikke rekker oppgavene dine så gi beskjed til sjefen din... dette er tvilsomt noe som skjer HVER gang, men vist du har jobbet hardt og likevel ikke rekker oppgavene dine så er DE FLESTE sjefer i norge forståelsefulle for det (for mange som er sjefer på f.eks mc donalds har jobbet seg opp)

Og om de ikke er det så får du litt kjeft... men jeg tviler på at du får den store quantiteten av kjeft, IÅMED at de andre ansatte er i samme situasjon som deg så virker det lite sannsynelig at sjefen din går brutalt til verks på dere alle (med mindre dette bare gjelder deg, som da tyder på at det er DIN skyld og ikke kundens)

 

Selvfølgelig det kan skje 1-gangstilfeller hvor 1 kunde ødelegger alt med at du måtte waste 1-time på krangling MEN da sier du også at det var et 1-gangstilfelle til sjefen, det er jo egentlig ikke noe verre enn dette?

Endret av homesmasher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mannen med ljåen: Du har helt feil innstilling, og det tror jeg er fordi du er for langt unna pengene til kundene. F.eks. legg merke til de som eier sin egen sjappe ofte gjør en veldig god jobb. Det er fordi lønnen deres avhengig av hvor mange kunder de får. Det er derfor kunden har aldri rett. De ville aldri finne på å ikke lage en burger fordi den er for vanskelig. De ville lage den med fryd, fordi de vet at den burgeren vil komme til å gi dem mer penger.

 

Nå lønnen din er ikke avhengig på den måten (stedet ditt er og det er de som gir deg lønn), men samme prinsippet holder. Har du lyst å gå inn på en blomsterhandel og få høre at du må velge en enkel blomst for å ikke være til bry for blomsterhandeleren? Har du lyst å gå til en resturant å få høre at du må pukke en matrett du ikke har lyst på, fordi de ansatte synes det er kjipt å lage noe komplisert? Har du ikke lyst til at du føler den ansatte er der for deg og er hyggelig mot deg.? Både økonomisk og samfunnsmessig bør de ansatte ta vare på kundene, ikke motsatt. Fordi de ansatte er tross alt kunder de også.

 

Og det med å lage en enkel burger. Jeg ser virkelig ikke problemet. Hvis du får for mange bestillinger på en gang sånn at det ikke er mulig å fullføre dem, så er det bare å jobbe i ganske høy tempo (ingen grunn til å stresse det gir feil signal til kundene uansett) og si ifra til sjefen om det skjer ofte, at det trengs flere ansatte. Jeg er egentlig veldig glad i de periodene, fordi det er fryktlig kjedelig i de periodene hvor det skjer ingenting.

 

Det at du ikke orker å lage en komplisert burger høres det bare ut som om du er lat, og gidder ikke å gjøre en jobb som du gjør frivilig og du får betalt for. Altså, fiks opp innstillingen din. Kundene er ikke der for deg, du er der for kundene dine! Det er de som gir deg lønn og det er de som gir deg tjenester for de pengene du får av dem.

 

PS: Den innstillingen din forklarer hvorfor mange av tjenestene i Norge er så dårlige. Hvis jeg går inn til min lokalbutikk her (som er i en by) så sier de hei og kanskje slår ann en samtale hvis det er ingen andre kunder. Og når jeg går så sier de "have a good day" med et smil. I Norge så ser ikke mange ansatte en gang på kundene og det ser ut som om de hater jobben sin og kundene sine.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt on-topic, men jeg tror nå at dersom kundene er hyggelige og litt hensynsfulle mot en hvilken som helst servicearbeider gagner det begge parter. Kunden får respons av en kundebehandler som blir glad for at kunden ikke er en fettpeis, og erfaringsmessig vil vel dette strengt tatt bedre servicen en god del.

 

Det koster kunden 2 sekunder ekstra. Og begge tjener på det.

 

Jeg prøver iallefall å vise litt hensyn til mine medmennesker når jeg er ute og handler.

Lenke til kommentar

Som noen sa tidligere, vi får da for faen betalt for å lage mat, så hvorfor skal vi ikke gjøre det?

Jeg tror du har misforstått hvis du tror at diskusjonen er at folk nekter å lage mat til folk, eller at man ikke har rett på det man vil ha, eller at man ikke får det man bestiller.

 

Diskusjonen handler om å i enkelte tilfeller vurderer forholdet mellom hvor mye du vil ha noe vs hvor mye det vil skape problemer for andre. Eksempel kan være å komme inn på en butikk 2 minutter før stengetid, bruker 15 minutter på å finne det du vil ha og deretter kreve å betale med en tusenlapp, slik at kassen må tas på nytt igjen - burde man ta hensyn til de ansatte og kanskje spare storhandelen til imorgen, eller vurdere å bruke kort? Det er det enkelte her inne, f eks meg, som ville gjort. Ikke fordi noen tvinger oss eller fordi vi mottar dårligere service, men fordi vi har hatt sånne jobber selv og vet hvor kjipt det kan være.

 

På min forrige jobb fikk jeg betalt så lenge jeg var i telefonen, men ikke mens jeg ventet på bussen. Var jeg ferdig 22 så gikk bussen 2210 og 2310. Enkelte mennesker ringte inn kl 2150 og forklarte at de hadde hatt et større problem (av typen som tar minimum 15-20 minutter å løse og/eller eskalere) i flere uker, og at de ønsket hjelp. Da jeg sa "OK, basert på det du beskriver så kan dette ta litt tid" så var det enkelte som sa "Ja, dere stenger vel kl 22 - vettuhva, jeg ringer igjen imorgen" og andre som sa "Ja da får du ringe meg opp igjen med en gang, ikke faen om jeg skal betale for at du skal fikse noe som burde vært i orden".

 

Enkelte tok hensyn, andre gjorde ikke det. Jeg nektet dem ikke service, og det var selvfølgelig en del av jobben min, men hver gang noen ringte meg og åpnet med "Jeg har selv jobbet med telefonsupport" så visste jeg at dette kom til å bli en hyggelig samtale med en som har empati. I det store og hele så forsøker jeg å gjøre livet til folk flest rundt meg enklere og prøver å være så lite kravstor som mulig. For å svare på trådens tittel - Nei, jeg synes ikke de burde ta hensyn. Jeg vet bare at jeg har mye mer respekt for empatiske mennesker som gjør det.

 

"Begynte å jobbe på McDonalds for et par måneder siden. Står for det meste på kjøkkenet og lager hamburgere, noe som er en grei sak i seg selv.

Men er det en ting som kan gjøre en forbanna, er når det kommer store mannfolk som skal ha BigTasty/QuarterPounder/McFeast, og ikke en vanlig 100g cheesburger som vi kan lage 10 av på samme brettet. NEIDA -_-

Her må det lages 1 og 1! og alt dette når det står 7 dobble cheesburgere på ventelista og 2 skal være plain og en med ekstra agurk.

Hehe, poenget er folkens, ikke kjøp annet en bigmac ^^ "

 

Jeg prater utifra denne karen jeg. Og når jeg sier "Vi får da betalt for å lage mat", så mener jeg at vi får betalt for å gjøre jobben vi er ansatt i. Mener ikke at GLØR for betalt for å ordne TVen din, og miks og maks.

 

Men det er da vel akkurat dette det er snakk om, at kundene ikke tar hensyn til de ansatte i noen tilfeller hvor det f. eks ikke er en bigmac klar på grillen. Skal ikke kunden få det den vil?

 

Nå repeterer jeg sikkert alt som har blitt sagt tidligere, men yao

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å lese igjennom hele tråden, men med de fantastiske "argumentene" og uttalelsene Mannen med Jåen kommer med, så klarer jeg ikke å holde meg borte fra å svare.

 

For det første, kan du slutte med 5-6 linjeskift mellom hver setning?! Gjør lesningen utrolig vanskelig og gjør inntrykket om deg og ditt budskap mye dårligere! (beklager eventuelt person angrep..)

 

Videre til deg du skriver, har du lest det selv?! Du sier at alle som ikke ønsker å spise pølser/burger som har ligget ferdig i flere timer er drittsekker, mangler empati og rett og slett er slemme mennesker. Du er på jobb for å tjene dine kunder, krever sjefen din for mye av deg i løpet av din arbeids dag er dette et problem mellom deg og sjefen, kunden skal IKKE klandres!

 

Jeg har selv jobbet i service-yrket i lengre tid, blant annet i PC-klinikken på Elkjøp, og har flere ganger bitt av meg tungen for å ikke åpne kjeften min for å si hva jeg mener om noen av kundene jeg har møtt. Jeg har alltid etter beste evne prøvd å gjøre kunden fornøyd og sjeldent holdt ønskene til kunden mot h*n.

 

Når det gjelder å lage en burger på en bensinstasjon, det er ikke vanskelig. Du stapper burger i burger grillen, samme med brødet. Legger på ønsket tilbehør og slenger inn burgeren når den er ferdig. At det tar deg 2-4 min er ikke noe å klage over! Har selv spist burger på mange beninstasjoner, og det er samme fremgangsmåte på de fleste. Går rimelig av seg selv. På McD er det nok litt annerledes da alt varmes sammen, i større volum og høyere tempo. Men det er fremdeles jobben til den ansatte.

 

Selv om de ansatte får betalt uten kunder, så vil butikken fort gå med underskudd og måtte gjøre nedskjæringer/stenge. Og da er du uten jobb.

 

En ting jeg kan være enig med, er kunder som kommer 4 min før stengetid og oppholder deg lenge. Men dette er en del av jobben og det finnes måter å unngå disse.

Lenke til kommentar

En ting jeg kan være enig med, er kunder som kommer 4 min før stengetid og oppholder deg lenge. Men dette er en del av jobben og det finnes måter å unngå disse.

Tips? Bare kaste dem ut?

 

Det er dårlig service og vil bli dårlig mottatt hos en kunde. Men det at grillen er demontert og under vask, kassen er talt opp og andre nå-stenger-vi-ting er en bedre løsning =)

Lenke til kommentar

Nå er det strengt tatt ikke kundens feil at maskinen er laget så ubrukelig at dere bare kan lage en burger av gangen når dere lager den typen. Det høres mildt sagt tåpelig ut.

 

Hvis det var mitt innlegg du mente;

Så sa jeg vel heller ikke at jeg fikk bestillen på 1/4 slush og en halv hamburger.

Et gatekjøkkens ovn er ikke 7 kvm, en gjennomsnittlig ovn har mål på ca 90x90.

Når man får 6 hamburgere i ulike størrelser tar det alltid litt ekstra tid, ettersom man må tilbrede brød, steke, snu, legge på ost, krydder osv.

Så du kan ikke si at en kiosk er tåpelig fordi ovnen ikke er konstruert for å lage måltid til hele den norske hær.

Lenke til kommentar

Som noen sa tidligere, vi får da for faen betalt for å lage mat, så hvorfor skal vi ikke gjøre det?

Jeg tror du har misforstått hvis du tror at diskusjonen er at folk nekter å lage mat til folk, eller at man ikke har rett på det man vil ha, eller at man ikke får det man bestiller.

 

Diskusjonen handler om å i enkelte tilfeller vurderer forholdet mellom hvor mye du vil ha noe vs hvor mye det vil skape problemer for andre. Eksempel kan være å komme inn på en butikk 2 minutter før stengetid, bruker 15 minutter på å finne det du vil ha og deretter kreve å betale med en tusenlapp, slik at kassen må tas på nytt igjen - burde man ta hensyn til de ansatte og kanskje spare storhandelen til imorgen, eller vurdere å bruke kort? Det er det enkelte her inne, f eks meg, som ville gjort. Ikke fordi noen tvinger oss eller fordi vi mottar dårligere service, men fordi vi har hatt sånne jobber selv og vet hvor kjipt det kan være.

 

1. Kunden har alltid rett (ikke overdriv det jeg sier med at en kunde sier gi meg pengene, så har han rett.)

2. Det står vel ikke på matta i inngangen at "Vi har tatt oppgjøret. Ikke kom inn og ikke betal med tusen-lapper. Dersom du har tatt oppgjøret før stengetid, så er det vel din egen feil at du må ta oppgjøret på nytt? : ) Jeg skjønner hva du mener, når det virker som om det ikke kommer fler folk, og man tar oppgjøret for å bli fort ferdig, men så kommer det en som skal kjøpe noe. Man blir jo gjerne forbanna, men man skal vel ikke la det gå utoer kunden, vise finger og ikke gi tilbake pengene fordi han ikke visste at du hadde tatt oppgjøret`?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det strengt tatt ikke kundens feil at maskinen er laget så ubrukelig at dere bare kan lage en burger av gangen når dere lager den typen. Det høres mildt sagt tåpelig ut.

 

Hvis det var mitt innlegg du mente;

Så sa jeg vel heller ikke at jeg fikk bestillen på 1/4 slush og en halv hamburger.

Et gatekjøkkens ovn er ikke 7 kvm, en gjennomsnittlig ovn har mål på ca 90x90.

Når man får 6 hamburgere i ulike størrelser tar det alltid litt ekstra tid, ettersom man må tilbrede brød, steke, snu, legge på ost, krydder osv.

Så du kan ikke si at en kiosk er tåpelig fordi ovnen ikke er konstruert for å lage måltid til hele den norske hær.

Nå var det tross alt du som sa at du jobbet på mcdonalds, så det får stå for din egen regning. Mcdonalds har et konsept, å lage burgere i store kvanta. Om maskinene ikke er laget for det, kaller jeg det - igjen - tåpelig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En ting jeg kan være enig med, er kunder som kommer 4 min før stengetid og oppholder deg lenge. Men dette er en del av jobben og det finnes måter å unngå disse.

Tips? Bare kaste dem ut?

 

Det er dårlig service og vil bli dårlig mottatt hos en kunde. Men det at grillen er demontert og under vask, kassen er talt opp og andre nå-stenger-vi-ting er en bedre løsning =)

 

Når klokka tikket over stengetid så ga jeg beskjed om at nå var vi stengt, og de måtte komme å betale. Ikke sjelden at vi dempet belysningen og heiste ned rullegardinene framfor kjølediskene, så dem skulle ta hintet(hvis det var mye folk)

 

Noen beklaget seg og viste ikke i var stengt, en del brydde seg ikke overhode. Noen snek seg inn etter stengetid, "jeg skulle baaare hatt.." lol det fikk dem ikke når jeg var på jobb nei. :fun:

 

Angående hamburger, ts, få deg en annen jobb. Er vel så enkelt som det. Tror du alle har snøring på hva som er enklest for dere å lage? I think not, det hadde ikke jeg heller, uansett spiser jeg sjelden på mac donalds fordi det er drittmat, men his jeg nå gjøre det bestiller jeg hva som faller meg inn, selvsakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...