Gå til innhold

SLETTET


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg egentlig ikke om du er ferdig eller ikke, men når du er ferdig med dette har du kvalifisert deg som lektor. Altså, en femårig grad. At du fullførte en femåring grad på 8 år gir deg ikke en større grad.

 

Jeg fokuserer mest på de lærerene som bruker det som argument. Jeg har 8 år med utdanning, hvorfor får jeg lavere lønn enn jurister som har seks år. Men saken er at selv om man har studert i åtte år, så har man fullført en femårig grad og det er hva man får lønn for.

 

Snakk om å ro seg bort etter å ha beskyldt meg for både det ene og det andre. Nei, jeg er ikke bare lektor, for jeg kan nemlig undervise i alle trinn, noe en lektor ikke kan. Det er ganske stor vesenforskjell. Jeg hadde ikke noe ønske om kun å bli lektor, ellers kunne jeg ikke ha undervist i barneskolen.

 

Men nei, det er gir meg ingen større grad. Det jeg derimot kommenterte er at du mener lærere overdriver når sier de har 8 års utdannelse. Vel, jeg ville bare bevise for deg at de finnes mange lærere der ute som faktisk har det. Om de fortjener mer lønn eller ikke pga dette skal ikke diskutere, fordi det var ikke mitt poeng. Mitt poeng var faktisk å vise deg at det er mange lærere som ikke overdriver når de sier at de har åtte års utdanning.

Da har du to grader. En grad som gir deg muligheten til å jobbe på grunntrinnet og en som lar deg jobbe på vidregående. Det er hva vi kaller conjoint. Du har ikke en 8 årig grad. Det er faktisk du som dro dette ut av proposjoner, når det egentlig handlet om lektorer som overdriver utdannelsen sin. Studerer man i 10 år deltid så har man teknisk sett studert i 10 år, men man har bare en femårig grad.

 

Jeg trekker ikke tilbake noe som helst, jeg står fult bak det at en del lærere overdriver utdannelsen sin og bruker det som et argument i lønnsforhandlinger.

Lenke til kommentar

Haha Camlon, tuller du eller? Har man studert fulltid i 8 år, så har man 8 års utdannelse.

Men man kan ikke kreve lønn for 8 års utdannelse om man jobber i kassa på rema etter 8 år i informatikk. Du får fortsatt vanlig grunnlønn.

 

Et mer korrekt uttrykk hadde vel i så fall vært 5 år med relevant utdannelse.

Lenke til kommentar

Et mer korrekt uttrykk hadde vel i så fall vært 5 år med relevant utdannelse.

Det er langt bedre å si, enn å si "du har ikke 8 år utdannelse, men bare 5".

Ja, det er det. Men skal vi slutte å drive med flisespikkeri. Poenget er at en del lærere overdriver utdannelsen sin. Og det kan sammelignes med personen som hevdet at han ikke satt på 8.5 timer.

Lenke til kommentar

Da har du to grader. En grad som gir deg muligheten til å jobbe på grunntrinnet og en som lar deg jobbe på vidregående. Det er hva vi kaller conjoint. Du har ikke en 8 årig grad. Det er faktisk du som dro dette ut av proposjoner, når det egentlig handlet om lektorer som overdriver utdannelsen sin. Studerer man i 10 år deltid så har man teknisk sett studert i 10 år, men man har bare en femårig grad.

 

Jeg trekker ikke tilbake noe som helst, jeg står fult bak det at en del lærere overdriver utdannelsen sin og bruker det som et argument i lønnsforhandlinger.

 

Øh. Jeg skrev jeg har åtte års utdanning, jeg har ikke nevnt noe som helst om en 8-årig grad. Det ble snakket om lærere som overdriver når de sier de har 8 års utdanning. Vel, en del lærere har det. Deriblant meg når jeg er ferdig. Men nei, jeg har ikke en 8-årig grad. To forskjellige ting. Kanskje du må slutte å blande begrepene her?

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg er ferdig jurist kommer jeg til å ha tre års utdanning, ifølge logikken her...

Det er litt vanskelig, fordi justudiumet er på fem år. http://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/

 

Men velger du å ta biologi på siden så har du forsatt bare fem år jusutdannelse. Selv om du har vært på universitet i åtte år.

 

Men jeg kan godt innrømme at jeg var litt slumsete i formuleringer min, men ideen min var ikke at noen brukere skulle dra en liten sidekommentar ut av proposjoner. Poenget er forsatt helt riktig, og det mener jeg tross alt er det viktigste. Hvis noen synes det er ekstremt viktig å diskutere hvordan jeg burde ha sagt det, så har vi en PM funksjon.

Lenke til kommentar

Ehh, det det står? Hvis du har tatt 60 studiepoeng kan du med rette påstå at "jeg har 1 års utdanning", om du har 120 kan du si at du har 2, etc. etc. Det vil si at om en har studert fulltid i 8 år og bestått, er det ikke galt å si at man har 8 års utdanning. Om man har studert i 4, men produsert 480 studiepoeng kan man også fint si at man har 8 års utdanning. Krikkert vil etter planen ha fullført juridikum til våren, på 3 år. Siden han har produsert 300 studiepoeng kan han fint si han har 5 års utdanning.

Lenke til kommentar

På min jobb hadde vi ikke tid til å sitte en eneste gang på 8.5 timer. Så mye hadde vi å gjøre.

For noe tull. Faktisk ifølge arbeidsmiljøloven har man krav på en pause på en halvtime om man jobber 8 timer.

 

Dette høres ut som lærerene med 8 års utdannelse, når de egentlig bare har 5 år. Overdrivelse.

 

 

 

Når skulle jeg liksom ta denne pausen, når jeg jobbet hele nattskiftet alene?

Skulle jeg bare låse dørene da?

 

Faktum er at vi ikke hadde lov til å ha stol bak kassa. Hvis noen satte en bruskasse der, ble den fjernet av "sjefå" neste dag.

Det første de sa da jeg begynte på bensinstasjonen, var:

"Du har sikkert hørt at du har krav på lunchpause. Vel, den regelen gjelder ikke her"

Vi fikk beskjed om å hvile mellom kunder om vi trengte det. I praksis trengte vi denne tiden for å rekke hele lista. Særlig etter at stasjonen ble oppgradert med en bråte mattyper i glassdisken og de evinnelige hamburgerne.

 

At vi ikke hadde lov til å sitte, gjaldt i alle de stasjonene jeg jobbet på, som hadde mye trafikk.

En av stasjonene var mye slækkere, men den hadde jo heller ikke særlig mange kunder om natta.

 

Det er mulig jeg har jobbet på en bensinstasjon som er helt annerledes i forhold til alle andre. Men det jeg sier er sant.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Så du jobbet på en bensinstasjon med brutalt dårlige rutiner og sjefen din brøt arbeidsloven, og derfor skal kundene ta hensyn til deg?

 

Det går fortsatt ikke opp, for det er fortsatt ikke kundens feil. Det er sjefen sin feil. Og fikser ikke sjefen det, så er det ikke værre enn å slutte, det pleier å bli problematisk å holde en stasjon i drift om alle de ansatte nekter å jobbe og slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at du ikke kan bestille favoritten.

Jeg bare nevner at det er fullt mulig å ikke bestille det vanskeligste, hvis du skulle ønske å være grei med den ansatte den dagen.

 

Jeg påtvinger ingen dette prinsippet, men følger det ofte selv. (tidligere innlegg har vært noe spissformulerte og skarpe, og hvis du ikke har lest beklagelsen min for dette tidligere i tråden, så vet du det nå)

 

I dag kjøpte jeg hamburger på bensinstasjon. Men de hadde ferdig stekte hamburgere på pølsegrillen.

Jeg kunne bedt om stor eller medium. Men tok liten for å være grei, siden den var ferdig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...