Gå til innhold

SLETTET


Anbefalte innlegg

Igjen viser det seg at mennesker tror arbeid som de selv ikke har arbeidet med er enkelt.

 

Legge gulv? Kjempelett!

Lage 2 hamburgere i minuttet? Kjempelett!

Betjene 100 kunder i timen? Kjempelett!

Fly et fly? Kjempelett! Nei... det er det ingen som tror.

 

Men generelt sett, så tror alle at arbeid med kunder og (del)ferdige varer er enkelt.

Det stemmer ikke, overhodet:

Det er enkelt og lett, så lenge det ikke er mange kunder.

Når det står kunder i kø, føler ansatte et press: De må betjene den første kunden så fort som mulig, for at ikke den neste kunden skal bli sint og gå.

Alle som har jobbet i butikk vet at om en kunde må vente "for lenge", så går minst en tredel av kundene, og en av tjue kommer med slengbemerkninger.

 

En av 100 kunder, på en travel dag, er i stand til å ødelegge hele dagen til en ansatt.

De ansatte ønsker å hjelpe kundene, og når kundene er frekke, går det inn på kundebehandleren.

 

Jeg jobber nå et sted hvor vi ikke er "avhengig" av de "sivile" kundene eller de små bedriftskundene våre. Vi ber uskikkelige kunder om å ryke og reise om de ikke oppfører seg odentlig.

Det er det beste stedet jeg noen gang har jobbet: Om kunder oppfører seg nedlatende, henter vi bare sjefen og kunden blir kastet ut eller bedriften blir oppringt og får beskjed om hvordan de skal behandle de ansatte i vår bedrift.

 

HADDE MacDonalds vært like ANSATTVENNLIG, ville kundene bare kunne kjøpe det som lå tilgjengelig om det er kø -- eller fått laget spesialbestillinger om det ikke var kø.

 

MacDonalds er HELSESKADELIG for de ansatte -- de opplever psykologisk slitasje av verste sort: Fremmede mennesker krever spesiell kundebehandling, varene du lager kan ikke masseproduseres, OG de andre du jobber sammen med lider om ikke du arbeider effektivt.

Dette gjør at mobbing får grobunn blant ansatte, eller at de ansatte får dårlig forhold til kunder.

 

Jeg ville ikke jobbet med fast food, annet enn å bake ordentlig pizza, om alternativet var utrygdet arbeidsledighet.

 

Alt er lett for den som kan det.

 

At der er kunder som er ufyselig å ha med å gjøre, klart, og kan godt skjønne at fast food kjeder sliter med bildet ettersom mange fremdeles er håpløst trangsynt og ser ned på dem som jobber på slike plasser. Bruker ofte å si at noen er nødt til å gjøre den jobben. Akkurat som noen er nødt til å kjøre søppelbil. Ikke alle kan være på topp. Er vel det som er feil i Norge, alle skal være leder, ingen skal være arbeidstager, og dermed ender man opp med at enkelte stillinger sliter med bemanningen.

 

Hallo!

 

Dere leser jo innleggene mine som dere selv vil.

 

Jeg hater ikke kunder som bestiller noe som tar litt mer tid. Jeg gir dem varen med et smil.

 

Det innlegget som startet alt dette, handlet om at det GÅR AN å spørre om det er noen burgere som er klare, hvis det er greitt for deg å få en annen burger enn favoritten.

 

Du KAN kjøre dette. Jeg påstår ikke at du MÅ.

 

Jeg innser at diskusjonen skled ut i går, og jeg satte ting litt mye på spissen.

 

Poenget mitt, som jeg har repetert i hvert eneste innlegg, er at du kan, om du føler deg skikkelig snill i dag, kan be om noe annet enn det mest kompliserte de har. Da blir den ansatte glad.

 

Jeg har alltid smilt til kundene og gitt dem det de bad om.

Jeg blir ikke rasende av slike kunder som krever ekstra tid.

Har bare formulert meg megadårlig i denne tråden.

 

Jeg har et sluttpoeng. Hvis du av en eller annen grunn skulle ønske å glede en burgeransatt, kan du kjøpe den som er ferdig. Bonusen er kortere ventetid for deg, og at et medmenneske i kassa får bedre tid til å krysse av hele lista si.

 

Jeg beklager igjen spissformuleringene og den aggressive tonen.

Håper ikike dette har fått dere til å løpe til nærmeste bensinstasjon og kjøpe hundre burgere bare på trass.

 

Det kan selvsagt hende at noen ansatte LIKER å lage burgere, som en slags avveksling fra gulvvask og tusen andre plikter.

Men jeg tror de fleste sukker litt inni seg UTEN å vise det, når en slik ordre kommer.

 

Men ordren skal selvsagt lages med et smil uansett. Det prinsippet fravek jeg aldri.

 

Jeg har nok lest hva du skriver men er ikke enig, om kunden vil ha en burger, og du selger en burger, ja så får du bare lage en burger til han. Synes ikke kundene skal være nødt å spørre om det er beleilig for deg å lage en burger akkurat når det passer deg, dere har et produkt så da må du selge det og.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LES det jeg skriver da!

 

Jeg har nok lest hva du skriver men er ikke enig, om kunden vil ha en burger, og du selger en burger, ja så får du bare lage en burger til han. Synes ikke kundene skal være nødt å spørre om det er beleilig for deg å lage en burger akkurat når det passer deg, dere har et produkt så da må du selge det og.

 

Som sagt, du har IKKE lest det jeg skriver. Gjør det.

 

Jeg har nå sagt at du ikke er NØDT til å være snill, men at du KAN, ca. en million ganger.

 

Mitt siste innlegg presiserte dette to ganger.

 

Allikevel legger du meninger i munnen på meg.

 

Om du vil være snill er opp til deg. Du KAN.

 

Du MÅ ikke spørre om hva som er klart. Men om du vil være snill mot en fattig student med minstelønn, så KAN du bestille en enklere vare.

 

 

Service får du med et smil uansett, i alle seriøse bensinstasjoner.

 

 

 

Jeg har ikke sagt annet enn at JEG prøver å være til minst mulig bry, og håper at flest mulig følger mitt eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg jobber nå et sted hvor vi ikke er "avhengig" av de "sivile" kundene eller de små bedriftskundene våre. Vi ber uskikkelige kunder om å ryke og reise om de ikke oppfører seg odentlig.

Det er det beste stedet jeg noen gang har jobbet: Om kunder oppfører seg nedlatende, henter vi bare sjefen og kunden blir kastet ut eller bedriften blir oppringt og får beskjed om hvordan de skal behandle de ansatte i vår bedrift.

 

HADDE MacDonalds vært like ANSATTVENNLIG, ville kundene bare kunne kjøpe det som lå tilgjengelig om det er kø -- eller fått laget spesialbestillinger om det ikke var kø.

 

MacDonalds er HELSESKADELIG for de ansatte -- de opplever psykologisk slitasje av verste sort: Fremmede mennesker krever spesiell kundebehandling, varene du lager kan ikke masseproduseres, OG de andre du jobber sammen med lider om ikke du arbeider effektivt.

Dette gjør at mobbing får grobunn blant ansatte, eller at de ansatte får dårlig forhold til kunder.

 

Jeg ville ikke jobbet med fast food, annet enn å bake ordentlig pizza, om alternativet var utrygdet arbeidsledighet.

Hadde MacDonalds vært like ansattvennlig som bedriften du jobber i hadde det ikke vært noe MacDonalds...

Jeg tipper dere enten har veldig god pris eller produkter/tjenesten man sliter med å finne andre steder. Slikt funker ikke når man har valgfrihet og kan velge hvor man vil spise.

Om jeg hadde fått beskjed om at "du kan bare få QuarterPounder, fordi det er det vi har ferdig", hadde jeg snudd og gått ut, og sendt en klage til sjefen.

 

Jeg tviler også sterkt på at bedriften du jobber i praktiserer dette, når en kunde kommer bort til deg og høflig spør om han kan få kjøpe X til sin lille bedrift, sier du bare at nei, du kan enten få Y eller Z, det er alt jeg som er ferdig nå, eller?

Hva jobber du evt. med om du kan drive på slik?

 

Forresten, jeg kjøper med god samvittighet ekstra ost på så godt som alle burgere på MacDonalds, ikke fordi ekstra ost egentlig trengs, men fordi da får jeg en fersk bruger, ikke en som har ligget i hylla lenge.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jeg har nå sagt at du ikke er NØDT til å være snill, men at du KAN, ca. en million ganger.

Du har også hevdet at de som ikke spør hva som er ferdig først, men bestiller det som finnes på menyen som de faktisk har lyst på fullstendig mangler empati og antydet at alle som ikke følger ditt eksempel er drittsekker og psykopater.

 

Om du var like "flink" med kommunikasjon når du jobbet på bensinstasjonen er det ikke så rart at sjefen og kundene ikke ga noe hyggelig inntrykk mot deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har IKKE lest mitt siste innlegg, som beklaget spissformuleringer, og presiserte selve poenget.

 

 

Du KAN være snill. Men de som heller velger å bestille hva de vil, er ikke nødvendigvis drittsekker.

 

 

Dette har jeg heller ikke direkte påstått. Jeg husker å ha benyttet begrepet "drittsekkburger" i betydningen "burger som krever ekstra mye oppmerksomhet" Men det er IKKE meningen å kalle alle tidkrevende kunder for drittsekker.

 

 

Håper på forståelse for at gårsdagens ikke var helt edru.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du har IKKE lest mitt siste innlegg, som beklaget spissformuleringer, og presiserte selve poenget.

Du sier rett ut, at jeg skal ha forståelse for at du ikke vil gjøre jobben din.

 

Tviler sterkt på at det er noe sympati å hente for den. Uansett hvordan du ordlegger deg.

 

Hadde du for mye å gjøre, så er det sjefen din sin feil, og det er sjefen din som skal vise sympati, ikke kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde du for mye å gjøre, så er det sjefen din sin feil, og det er sjefen din som skal vise sympati, ikke kundene.

 

 

 

Det er her du tydeligvis ikke har forstått NOE av det jeg har skrevet i dag.

 

 

 

JO, du (som kunde) HAR faktisk muligheten til å være forståelsesfull.

Ingen KREVER det. Men du KAN.

 

 

Du har altså LOV til å vise sympati. Men ingen KREVER det av deg.

 

 

 

 

Mitt poeng er å formidle litt informasjon om hverdagen til de burgeransatte, slik at de som VIL være snille, KAN være snille.

 

Dere som vil ha den mest avansderte burgeren kan selvsagt fortsette med dette.

 

Men en halv promille av kundene ønsker å være grei med den ansatte.

Jeg er en av dem.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Dette er jo en bedrift/selskap som tilbyr mat, de tjener penger på at vi kjøper akkurat den maten, og de som lager maten tjener jo penger.

 

Hvis for eksempel McDonalds tilbyr akkurat det produktet og jeg har lyst på det, hvorfor skal jeg ta noe annent? Hvis det er så mye problemer med akkurat det produktet ville jo det vært fjernet?

 

Og hvis en er for eksempel allergisk mot løk og bestiller uten, hvorfor er dette et problem? De betaler jo full pris uansett.

Endret av Robert.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest det. Og det rett etterpå hvor du fortsetter med å si at de som ikke følger ditt eksempel er slemme kunder som ikke har forståelse.

 

At jeg har lyst på noe annet på menyen som den ansatte får betalt for å selge enn det som ligger ferdig er ikke det samme som at jeg er en uhyggelig og uforstående kunde. Men det er det "poenget" du hele tiden sitter og gjentar.

 

Det du ikke ser ut til å evne å forstå er at uten alle disse uhyggelige og forståelsesløse menneskene hadde ikke de på gatekjøkken og bensinstasjoner hatt den forferdelige minstelønnen engang. Men da kunne de jo gått med hodet høyt hevet hos NAV istedet, for da blir man jo alltid behandlet med full respekt og forståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de hadde en skjerm som viste hvor lang ventetid det er på de forskjellige tingene HVIS du bestiller noe "avanasert" kontra andre ting som kanskje allerede ligger klare, så hadde kanskje noen kunder tatt mer hensyn for sin egen fordel (mat kjappere), indirekte fordel for dere som skal steke burgerne der bak.

 

Men så lenge det ikke er noen som foreslår løsninger, bare syter, skjer det ingenting. Og i en stor bedrift som f.eks. McD er det nærmest umulig å bli hørt høyt nok opp i chain of command til at noen gidder å prøve.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og i en stor bedrift som f.eks. McD er det nærmest umulig å bli hørt høyt nok opp i chain of command til at noen gidder å prøve.

I en stor bedrift er det faktisk lettere å bli hørt, men de krever at du faktisk kan komme med en god grunn som forklarer hvorfor forslaget ditt til være til fordel for firmaet.

 

Og de har den forferdelige tankegangen at du må forklare hvorfor det er en fordel for kundene, ikke bare at de ansatte kanskje slipper unna noen oppgaver de faktisk får betalt for å utføre.

Endret av TEE
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg "sukker" inni meg når noen bestiller noe som krever ekstra mye tid. Men jeg holder fasdaden og lager maten uten problemer, og med et smil.

 

Dette er noe som ALLE ansatte gjør.

 

 

 

IGJEN:

Det er LOV å bestille noe enkelt, selv om du selvsagt har lov til å bestille hva du vil.

 

Jeg påstår ikke noe annet, selv om jeg spissformulerte noe veldig i går.

 

 

Dere som absolutt skal ha noe vanskelig er ikke drittsekker, og det har jeg heller aldri ment å påstå.

 

 

 

Men alt jeg ønsker i denne tråden er å formidle ett faktum:

Det GÅR AN å være snill med de ansatte.

 

 

Jeg tror de fleste kunder er i stand til å forstå hva som er mye eller lite arbeid for den ansatte.

Om du tar hensyn til dette, er opp til deg.

 

Du KAN bestille hva du vil. Men du KAN være snill.

 

 

 

 

 

 

 

 

De fleste kunder tror at de er nødt til å bestille et bestemt produkt fra menyen.

I praksis kan de fleste MacDonald's-ansatte NORSK, og det går an å utveksle flere ord enn " Hei, Jeg skal ha......."

Hvis du vil spare tid både for deg selv og den ansatte, kan du spørre hva som er ferdig om du vil.

 

 

 

 

For ikke lenge siden, ville jeg ha eplejuice. Men det var de nesten tomme for.

Dette oppdaget de da glasset var halvfullt.

I stedet for å kaste et halvt glass eplejuice, ba jeg om blanding av eplejuice og appelsinjuice, som er en favoritt jeg lærte av min mor.

 

Det passet godt for oss begge, da jeg fikk noe jeg liker, og de slapp å kaste mat.

 

 

 

Jeg ønsker KUN å formidle at man kan være snill og bruke språket, i stedet for å bestille akkurat det man har lyst på...

Om man vil og gidder.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg "sukker" inni meg når noen bestiller noe som krever ekstra mye tid. Men jeg holder fasdaden og lager maten uten problemer, og med et smil.

 

Dette er noe som ALLE ansatte gjør.

Nei, dette er noe alle ansatte tror at de gjør. For de av oss som har jobbet en del på begge sider og flere nivåer innen kundebehandling er det ikke noen hemmelighet at hva de ansatte tror de viser og hva de faktisk viser av holdninger er ekstremt langt fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

J

Hvis de hadde en skjerm som viste hvor lang ventetid det er på de forskjellige tingene HVIS du bestiller noe "avanasert" kontra andre ting som kanskje allerede ligger klare, så hadde kanskje noen kunder tatt mer hensyn for sin egen fordel (mat kjappere), indirekte fordel for dere som skal steke burgerne der bak.

 

Men så lenge det ikke er noen som foreslår løsninger, bare syter, skjer det ingenting. Og i en stor bedrift som f.eks. McD er det nærmest umulig å bli hørt høyt nok opp i chain of command til at noen gidder å prøve.

Det er jo skjeldent tid som er problemet.

Når jeg har dårlig tid spør jeg hva jeg kan få raskest og nøyer meg med det eller så bestiller jeg ikke.

Jeg regner med at de fleste andre spør om det samme når de har dårlig tid.

 

Mannen med ljåen: du holder ikke fasanden når du sukker inni deg, det er bare noe du tror. Slikt ser jeg en gang i blandt, lite kundevennlig...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hadde du for mye å gjøre, så er det sjefen din sin feil, og det er sjefen din som skal vise sympati, ikke kundene.

 

 

 

Det er her

JO, du (som kunde) HAR faktisk muligheten til å være forståelsesfull.

Ingen KREVER det. Men du KAN.

 

 

Du har altså LOV til å vise sympati. Men ingen KREVER det av deg.

Jeg viser mer enn nok sympati for at du må stå der ved å betale lønnen din, skal jeg betale store mengder penger for mat, så betaler jeg for det jeg vil ha, ikke det du gidder å lage. (og ja, en burger på f.eks shell for 70kr er rimelig mye, med tanke på råvareprisen)

Lenke til kommentar

Så du blir sur om du må gjere jobben din, som er å servere det kunden vil ha?

 

Makan til haldning til jobben sin... Har aldri falt meg inn å i det heile tatt tenke på å bestille noko anna enn det eg har lyst på fordi det er meir arbeid for dei ansatte.

 

Finn deg ein ny jobb eller aksepter at du jobbar i ei servicebedrift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det så vanskelig å være et medmenneske, da?

 

 

Jeg har ikke påstått annet enn at du kan bestille hva du vil, og få det med et smil.

 

 

 

 

Men jeg fatter ikke at det kan være så kontroversiellt at de som VIL være greie,KAN være greie.

 

Jeg gir dere kun informasjon om hvordan man kan være grei. Om du VIL være grei er opp til deg.

 

Dette kan da umulig være kontroversiellt.

Du KAN være snill. Slik foretrekker jeg å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...