Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Kan vi semi konkludere med at android er best for mange av de avanserte brukerene, mens at ios er best for folk flest samt de avanserte brukerene som er ferdige med å "leke"? Og ikke ta ordet leke som noe negativt, jeg har også likt å leke med mobilene, men er blitt mer og mer lei. Det er en av grunnene til at jeg velger bort android nå, fordi det nesten krever at man leker med det for å få en brukbar telefon.

 

Her har du en del rett. Android er mer tilpasset for de litt mer avanserte som ønsker å sette opp enheten litt mer. De vil kanskje ikke ha en iPhone som kun viser snartveier til applikasjoner på fremsiden. Det blir kanskje litt funksjonsløst. Men for nybegynnere så kan iPhone være et bedre valg.

 

Hvorfor føler du at du nesten må leke med android for å få en brukbar telefon? Den fungerer jo utmerket rett ut av boksen, og er vel meget brukervennlig? Nå tenkter jeg på din Desire.

 

1. Etter 3-4 ukers bruk begynte jeg å få meldinger om for lite internminne. Slette noen små apps, men andre apps som jeg ville ha valgte jeg å beholde. Ignorerte derfor advarselen som sa ca 20 mb minne igjen.

 

2. Punkt 1 resulterte i at gmail app, market nedlasting og oppdatering av apps ikke fungerte. Tok litt tid før at jeg skjønte hvorfor.

 

3. Apps som ikke ønsker å gjøre slik de skal, noe som resulterer i at batteriet tappes alt for fort for mitt bruk.

 

4. Synes market var lite organisert, samt at det å ikke ha tilgang til å kjøpe apps var kjedelig.

 

Nå er jo punkt 1 halvveis fikset med Android 2.2, men desverre støttet såvidt jeg fant ut ingen av mine apps dette.

Ellers så føles jo android ikke like smooth som ios gjorde på 3gs.

 

Kunne jo ha ordnet dette med rooting, market enabler, taskkiller osv osv, men det er akkurat slikt jeg vil unngå. Hadde en lignende opplevelse med en HTC Touch pro, det var leking med uttallige roms i flere måneder før jeg gikk tilbake til en SE C907 :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' date=' 4. august 2010 - 19:34' timestamp='1280943269' post='16028360']

Hehe. Hvor mangen ganger må han spør? Det at du ketle mener at iOS er mer tilfredstillende for en avansert bruker i forhold til android er jo nesten til å le av. Det er jo så vannvittig mye mer muligheter med Android en iPhone iOS. Og dette på en enkel og forståelig måte og. Refererer nok en gang til førstepost.

Spørs hvordan du definerer en "avansert bruker" det. Hvis det er en bruker som "elsker å fikle rundt på alle innstillinger, og bruker timevis på å sette opp telefonen sin" så er dette et veldig lite snevert marked. For denne gruppen mennesker er definitivt en Android-telefon det beste valget.

 

Jeg tar utgangspunkt i punktene i første innlegg.

Lenke til kommentar

jeg mener og at de som har middels kunnskap har mer utbytte av en Androidenhet genrelt sett. Ellers har jeg forklart i førstepost at jeg får en følelse av at iPhone passer bedre til førstegangskjøpere innen smartmobil. Husk og at tråden som jeg starten har mye subjektive punkter som passer bedre for meg. Føler jeg viste dette godt.

Lenke til kommentar
Kan vi semi konkludere med at android er best for mange av de avanserte brukerene, mens at ios er best for folk flest samt de avanserte brukerene som er ferdige med å "leke"? Og ikke ta ordet leke som noe negativt, jeg har også likt å leke med mobilene, men er blitt mer og mer lei. Det er en av grunnene til at jeg velger bort android nå, fordi det nesten krever at man leker med det for å få en brukbar telefon.

 

Her har du en del rett. Android er mer tilpasset for de litt mer avanserte som ønsker å sette opp enheten litt mer. De vil kanskje ikke ha en iPhone som kun viser snartveier til applikasjoner på fremsiden. Det blir kanskje litt funksjonsløst. Men for nybegynnere så kan iPhone være et bedre valg.

 

Hvorfor føler du at du nesten må leke med android for å få en brukbar telefon? Den fungerer jo utmerket rett ut av boksen, og er vel meget brukervennlig? Nå tenkter jeg på din Desire.

 

1. Etter 3-4 ukers bruk begynte jeg å få meldinger om for lite internminne. Slette noen små apps, men andre apps som jeg ville ha valgte jeg å beholde. Ignorerte derfor advarselen som sa ca 20 mb minne igjen.

 

2. Punkt 1 resulterte i at gmail app, market nedlasting og oppdatering av apps ikke fungerte. Tok litt tid før at jeg skjønte hvorfor.

 

3. Apps som ikke ønsker å gjøre slik de skal, noe som resulterer i at batteriet tappes alt for fort for mitt bruk.

 

4. Synes market var lite organisert, samt at det å ikke ha tilgang til å kjøpe apps var kjedelig.

 

Nå er jo punkt 1 halvveis fikset med Android 2.2, men desverre støttet såvidt jeg fant ut ingen av mine apps dette.

Ellers så føles jo android ikke like smooth som ios gjorde på 3gs.

 

Kunne jo ha ordnet dette med rooting, market enabler, taskkiller osv osv, men det er akkurat slikt jeg vil unngå. Hadde en lignende opplevelse med en HTC Touch pro, det var leking med uttallige roms i flere måneder før jeg gikk tilbake til en SE C907 :p

Dette med intern minnet. Det er jo ganske rart da at jeg aldri får noen beskjed om at jeg har for lite intern minne på min XPERIA X10 når jeg kjører masse forskjellige programmer og styr.

 

Og selv om jeg bare har 30 MB ledig intern minne f.eks, så funker jo telefonen fortsatt like fint som den gjør når den har 140 MB ledig intern minne. Jeg har heller ingen lagg på grunn av at jeg har så lite som 25-30 MB intern minne igjen.

 

Du vet at minnet er der for å brukes, ikke for at du skal ha 50% ledig minne hele tiden.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

jeg mener og at de som har middels kunnskap har mer utbytte av en Androidenhet genrelt sett. Ellers har jeg forklart i førstepost at jeg får en følelse av at iPhone passer bedre til førstegangskjøpere innen smartmobil. Husk og at tråden som jeg starten har mye subjektive punkter som passer bedre for meg. Føler jeg viste dette godt.

Dette er jeg helt enig i.

 

Bare for å ta et eksempel på hvor ribbet iPhone eller iOS 4 er for funksjoner, så kan dere jo bare se på kamera delen på iOS 4. Hvor mye valgmuligheter har man der?, lite og ingenting. Du kan selv ikke forandre på brightness på kameraet ditt før du tar noen bilder. Med andre ord, latterlig.

 

Og med at iOS 4 mangler så mye som den gjør, så er den MYE lettere for en 12 åring eller en 90 åring å bruke out of the box.

 

Men for oss som vil ha flere valgmuligheter og som liker å ha ting ettersom hvordan man selv ønsker å ha telefonen sin, vi velger ikke iOS 4 eller en iPhone fordi den mangler alt for mye som da gjør at telefonen rett og slett blir gørre kjedelig å bruke.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Ja det er merkelig at startskjerme på iPhone KUN viser snarveier til applikasjoner i 2010. Det har jo ikke forandre eg dritt på seg siden iPhone først kom på markedet.

Og hva skriker mange applebrukere etter idag? Kan det være mulighet for å endre på startskjerme? Det var mange som forventa mer en muligheten for å kategorisere applikasjoner i mapper ja.. Det er her Android er overlegen og viser sin styrke. Ta frem en tidtaker å se hvor mye mer effektiv du er med en androidenhet. Dette ble bra forklart tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Kan vi semi konkludere med at android er best for mange av de avanserte brukerene, mens at ios er best for folk flest samt de avanserte brukerene som er ferdige med å "leke"? Og ikke ta ordet leke som noe negativt, jeg har også likt å leke med mobilene, men er blitt mer og mer lei. Det er en av grunnene til at jeg velger bort android nå, fordi det nesten krever at man leker med det for å få en brukbar telefon.

 

Her har du en del rett. Android er mer tilpasset for de litt mer avanserte som ønsker å sette opp enheten litt mer. De vil kanskje ikke ha en iPhone som kun viser snartveier til applikasjoner på fremsiden. Det blir kanskje litt funksjonsløst. Men for nybegynnere så kan iPhone være et bedre valg.

 

Hvorfor føler du at du nesten må leke med android for å få en brukbar telefon? Den fungerer jo utmerket rett ut av boksen, og er vel meget brukervennlig? Nå tenkter jeg på din Desire.

 

1. Etter 3-4 ukers bruk begynte jeg å få meldinger om for lite internminne. Slette noen små apps, men andre apps som jeg ville ha valgte jeg å beholde. Ignorerte derfor advarselen som sa ca 20 mb minne igjen.

 

2. Punkt 1 resulterte i at gmail app, market nedlasting og oppdatering av apps ikke fungerte. Tok litt tid før at jeg skjønte hvorfor.

 

3. Apps som ikke ønsker å gjøre slik de skal, noe som resulterer i at batteriet tappes alt for fort for mitt bruk.

 

4. Synes market var lite organisert, samt at det å ikke ha tilgang til å kjøpe apps var kjedelig.

 

Nå er jo punkt 1 halvveis fikset med Android 2.2, men desverre støttet såvidt jeg fant ut ingen av mine apps dette.

Ellers så føles jo android ikke like smooth som ios gjorde på 3gs.

 

Kunne jo ha ordnet dette med rooting, market enabler, taskkiller osv osv, men det er akkurat slikt jeg vil unngå. Hadde en lignende opplevelse med en HTC Touch pro, det var leking med uttallige roms i flere måneder før jeg gikk tilbake til en SE C907 :p

Dette med intern minnet. Det er jo ganske rart da at jeg aldri får noen beskjed om at jeg har for lite intern minne på min XPERIA X10 når jeg kjører masse forskjellige programmer og styr.

 

Og selv om jeg bare har 30 MB ledig intern minne f.eks, så funker jo telefonen fortsatt like fint som den gjør når den har 140 MB ledig intern minne. Jeg har heller ingen lagg på grunn av at jeg har så lite som 25-30 MB intern minne igjen.

 

Du vet at minnet er der for å brukes, ikke for at du skal ha 50% ledig minne hele tiden.

 

Som vanlig bor du i din egne boble, med egne lover å regler. Er vel derfor du ikke tror meg.

 

Her har du en som har samme problem

 

Ok here's the story :

HTC DESIRE

Android 2.1

Poland

Wi-fi connection

Stuck @ starting download in the droid market.

Google Talk won't sign in as well, says that there are server connection issues and will reconnect again in moment but nothing happens. Any ideas what may I do about this? Everything except that works just fine.

 

med en gang jeg frigjorde litt plass så begynte alt å fungere igjen. Og da hadde jeg prøvd mye annet.

Lenke til kommentar

Jeg mener personlig at iPhone-brukere ikke skal få snakke om Bluetooth! For det er ingen som er dårligere på å følge standarder enn Apple.

 

True story!

 

Jeg snakker ikke om iPhone men om HTC. De har erstattet bluetooth stacken fra Anrdoid (open source) med en egen proprietær, som dessverre da ikke lar seg endre siden den ligger fast i kjernen. Denne stacken er av sært dårlig kvalitet og det viser seg at problemet ikke eksisterer f.eks. i Nexus 1. Dette er et stort problem for dem som eier biler med innebygde buetooth-systemer som rett og slett ikke fungerer under HTCs touch telefoner.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å dy meg helt.

 

Dagens vits: Hvordan setter du opp startskjemene på iPhone etter ønske og behov?

 

 

Det kommer vel helt ann på behovet.

 

F.eks. på min desire har jeg konfigurert følgende.

 

Hovedskjerm er klokken med været, hurtigknapper og snarveier. (Her vil jeg savne litt hurtigknappene for å slå av wifi, sync osv. Men det er ikke så viktig da strømstyringen på ios er bedre uansett.)

 

1 skjerm til venstre er exchange activesync(jobb mail). Føler denne er lett å erstatte siden det er like mye arbeid å trykke på epost på iphone som å scrolle 1 til venstre. Har i allefall nesten aldri giddet bruke denne da epost ikonet på hovedskjermen er likså bra eller bedre.

 

2 skjerm til venstre er Friendstream. bruker aldri denne. Igjen er det enklere å trykke på snarveien for å gå rett inn i facebook.

 

3 skjerm til venstre er bookmarks. Aldri brukt.

 

1 skjerm til høyre er kontakt favoritter, lite brukt. Tviler på jeg kommer til å savne denne.

 

2 skjerm til høyre er kalendern, denne bruker jeg faktisk. men det å trykke på en snarvei er faktisk raskere enn å finne denne skjermen.

 

3 skjerm til høyre er tom. Fant ikke noe halvfornuftig å ha her, siden jeg aldri gidder å scrolle hit.

 

Joda det er flott med masse skjermer man kan bruke til alt mulig fornuftige og ufornuftige greier. Men jeg klarer i allefall meg fint med en haug snarveien på første siden.

 

Jeg mener personlig at iPhone-brukere ikke skal få snakke om Bluetooth! For det er ingen som er dårligere på å følge standarder enn Apple.

 

True story!

 

Jeg snakker ikke om iPhone men om HTC. De har erstattet bluetooth stacken fra Anrdoid (open source) med en egen proprietær, som dessverre da ikke lar seg endre siden den ligger fast i kjernen. Denne stacken er av sært dårlig kvalitet og det viser seg at problemet ikke eksisterer f.eks. i Nexus 1. Dette er et stort problem for dem som eier biler med innebygde buetooth-systemer som rett og slett ikke fungerer under HTCs touch telefoner.

 

Her må jeg forsvare htc lit :p Min desire fungerer utmerket mot min bil. Både som handsfree og når jeg spiller at spotify direkte til bilen gjennom bluetooth.

Lenke til kommentar

Android er ikke avansert. Det er bare unødvendig vanskelig og rotete UI når man kommer under overflaten. Du er ikke nødvendigvis en "avansert bruker" om du knoter masse med innstillinger.

 

At iPhone folket skriker etter endringer er bare tull. Hvorfor skal man gjøre store endringer på et system som fungerer meget bra? iOS er kjapt, intuitivt, enkelt i bruk og fungerer som en glimrende plattform til apps som gjør at du kan få den funksjonalitet som nettopp du har bruk for.

Lenke til kommentar

Android er ikke avansert. Det er bare unødvendig vanskelig og rotete UI når man kommer under overflaten. Du er ikke nødvendigvis en "avansert bruker" om du knoter masse med innstillinger.

 

At iPhone folket skriker etter endringer er bare tull. Hvorfor skal man gjøre store endringer på et system som fungerer meget bra? iOS er kjapt, intuitivt, enkelt i bruk og fungerer som en glimrende plattform til apps som gjør at du kan få den funksjonalitet som nettopp du har bruk for.

 

Skal jeg ikke få svar ketle? Dette er nå 6 gangen jeg spør om et konkret svar. Helt rett Android er ikke avansert. Men en bruker har mer muligheter til å sette opp smartmobil etter ønske og behov. iPhone har bare sine hjemmeskjermer med snarveier til applikasjoner. Så du kan gjerne greie ut om hvorfor dette er bedre med tanke på avanserte brukere.

Forøvrig så har vel Android gode og lette menyer å forstå seg på Ketle? Hvis ikke så kan du komme med eksempel.

 

Android og er kjapt. Se på Desire. Sømløs navigeringe i menyer og startskjermer. Ellers vil jeg påstå at Android er mer intiutivt en iOS. Bare legg merke til hvor lite det har utviklet seg siden lansering. Hinter her igjen om startskjerm, menyer osv. Og så kan du ta utviklingen til Android i betraktning. Android har mer fremgang en noen andre OS. Stemmer ikke dette ?

Regner med du har sett hele presentasjonen av Android 2.2 og.

 

Er det tull at iPhoneeiere skriker etter endringer? Hørte du ikke ønskene fra appleforum verden over før iOS 4 ble lansert? Tenk litt på hvorfor jailbreaking er så utbredt. Rooting på Android er bare småtteri iforhold.

 

Kjekt om du svarer meg konkret på alle mine spørsmål Ketle.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan vi semi konkludere med at android er best for mange av de avanserte brukerene, mens at ios er best for folk flest samt de avanserte brukerene som er ferdige med å "leke"? Og ikke ta ordet leke som noe negativt, jeg har også likt å leke med mobilene, men er blitt mer og mer lei. Det er en av grunnene til at jeg velger bort android nå, fordi det nesten krever at man leker med det for å få en brukbar telefon.

 

Her har du en del rett. Android er mer tilpasset for de litt mer avanserte som ønsker å sette opp enheten litt mer. De vil kanskje ikke ha en iPhone som kun viser snartveier til applikasjoner på fremsiden. Det blir kanskje litt funksjonsløst. Men for nybegynnere så kan iPhone være et bedre valg.

 

Hvorfor føler du at du nesten må leke med android for å få en brukbar telefon? Den fungerer jo utmerket rett ut av boksen, og er vel meget brukervennlig? Nå tenkter jeg på din Desire.

 

1. Etter 3-4 ukers bruk begynte jeg å få meldinger om for lite internminne. Slette noen små apps, men andre apps som jeg ville ha valgte jeg å beholde. Ignorerte derfor advarselen som sa ca 20 mb minne igjen.

 

2. Punkt 1 resulterte i at gmail app, market nedlasting og oppdatering av apps ikke fungerte. Tok litt tid før at jeg skjønte hvorfor.

 

3. Apps som ikke ønsker å gjøre slik de skal, noe som resulterer i at batteriet tappes alt for fort for mitt bruk.

 

4. Synes market var lite organisert, samt at det å ikke ha tilgang til å kjøpe apps var kjedelig.

 

Nå er jo punkt 1 halvveis fikset med Android 2.2, men desverre støttet såvidt jeg fant ut ingen av mine apps dette.

Ellers så føles jo android ikke like smooth som ios gjorde på 3gs.

 

Kunne jo ha ordnet dette med rooting, market enabler, taskkiller osv osv, men det er akkurat slikt jeg vil unngå. Hadde en lignende opplevelse med en HTC Touch pro, det var leking med uttallige roms i flere måneder før jeg gikk tilbake til en SE C907 :p

Dette med intern minnet. Det er jo ganske rart da at jeg aldri får noen beskjed om at jeg har for lite intern minne på min XPERIA X10 når jeg kjører masse forskjellige programmer og styr.

 

Og selv om jeg bare har 30 MB ledig intern minne f.eks, så funker jo telefonen fortsatt like fint som den gjør når den har 140 MB ledig intern minne. Jeg har heller ingen lagg på grunn av at jeg har så lite som 25-30 MB intern minne igjen.

 

Du vet at minnet er der for å brukes, ikke for at du skal ha 50% ledig minne hele tiden.

 

Som vanlig bor du i din egne boble, med egne lover å regler. Er vel derfor du ikke tror meg.

 

Her har du en som har samme problem

 

Ok here's the story :

HTC DESIRE

Android 2.1

Poland

Wi-fi connection

Stuck @ starting download in the droid market.

Google Talk won't sign in as well, says that there are server connection issues and will reconnect again in moment but nothing happens. Any ideas what may I do about this? Everything except that works just fine.

 

med en gang jeg frigjorde litt plass så begynte alt å fungere igjen. Og da hadde jeg prøvd mye annet.

Vel, da ser det ut som at det er en bug med HTC sine modifikasjoner i OS'et på Desire da som fucker noe opp.

 

For dette problemet har jeg ikke på stock Android 2.1 / 2.2 på min XPERIA X1. Ja jeg kjører på Android 2.2 på min XPERIA X1 nå og har ikke noe av dette. Hadde det heller ikke med Android 2.1 heller.

 

Og dette er noe jeg heller ikke har på min XPERIA X10 med Android 1.6.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Dere skriver i et rasende tempo, vanskelig å holde følge:

 

Men for nybegynnere så kan iPhone være et bedre valg.

Det handler ikke om å være nybegynner eller proff. Det handler om å velge frihet mot kvalitet. Det er mange nybegynnere med android og mange mobilkyndige med iOS; og motsatt.

 

Android trekker dog mer mobilkyndige fordi det har en nerdefaktor, akkurat slik linux i sin tid gjorde og fortsatt gjør. En stor andel her på tråden er mobilnerder, inkludert meg.

 

 

Hvorfor føler du at du nesten må leke med android for å få en brukbar telefon? Den fungerer jo utmerket rett ut av boksen, og er vel meget brukervennlig? Nå tenkter jeg på din Desire.

Å sette opp en android telefon er mye prøving å feiling (merk: relativt sett). Det er mye plukk for å få ting til fungere slik du vil, og ikke alle programmene er med på leken. Jeg har ennå tilgode å finne et bra gullprischart widget til telefonen, for ikke å snakke om gode aksjewidgets. Jeg har mulighetene i den forstand at noen kan skrive et bra app til meg og jeg kan laste det ned og bruke som widget, men hva hjelper det når det ikke eksisterer eller jeg ikke finner det?

 

Appbrain er også et program jeg ikke kunne forstå hvorfor jeg måtte logge meg på min google konto 3 ganger på rad. Det er problemer med synkronisering og kompatibilitet som er problemet, og det går igjen på android.

 

iOS gir en annen følelse: Du har ikke hjemskjerm, du har ikke widgets, men når du finner programmer du ønsker, så går det så flytende og virker hver eneste gang. Ingen irritasjonsmoment. Det er en egenskap mange proffbrukere setter pris på og ofrer for diverse android funksjoner.

 

For å få rett oppsett må du bruke mye mer tid på android for å faktisk finne programmene som kan gjøre jobben du ønsker mobilen skal. Finner du alt og alt fungerer: ingenting kunne vært bedre, men det er dette som gjør android til et leketøy for dingsinteresserte.

 

 

Ellers har jeg forklart i førstepost at jeg får en følelse av at iPhone passer bedre til førstegangskjøpere innen smartmobil.

Du mener det kanskje ikke, men det kan mistolkes som at iphone er mobil for nybegynnere og android er for mobilkyndige. Om du derimot mener det vil jeg komme med motargument for å nøyansere bildet noe.

 

 

Jeg klarer ikke å dy meg helt.

 

Dagens vits: Hvordan setter du opp startskjemene på iPhone etter ønske og behov?

Du kan spare hån mot systemer du selv misliker. Det setter deg i større respekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Merk at jeg aldri tar alle under en kam. Jeg snakker ut ifra egne meninger. Det med at jeg føler at iPhone er kan vær et bedre valg for nybegynnere er jo så klart pga det er så simpelt og enkelt. Men om du vil ha litt mer så kan det lønne seg å velge android om punktene i mitt innlegg tilfredstiller bruksbehovet for kjøperen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HTC har fucka opp Bluetooth, ref. f.eks. Wiimote-applikasjonen som lar en bruke en Wii-kontroller til å spille på mobilen. Festlig, men funker ikke på mobiler med Sense siden de har erstatta Android sin Bluetooth med en egen variant som ikke fungerer helt etter boka. Xperia er nok ikke rammet, ei heller Nexus One.

 

Ellers antar jeg at problemet med for lite internminne gjelder plassen man har til rådighet for installasjon av applikasjoner, og ikke RAM-minnet som applikasjonene nyttiggjør seg under kjøring. Jeg har selv slitt lenge med min HTC Legend, og sletter stadig vekk programmer jeg ikke bruker så mye for å få plass til å teste nye ting. Dette er en helt utrolig stor svakhet som mange bare overser eller ikke har lyst til å prate om, men det løses heldigvis i Android 2.2 med lagring på SD-kort. Jeg er nesten overraska over at Apple-folket her inne ikke har brukt denne svakheten mer aktivt i kranglinga :-p

 

Markedet i Norge er jo ellers en vits, og ikke av den morsomme typen. Man kan gnåle så mye man vil om at det finnes så fantastisk mye bra og gratis, men inntil det åpnes for betalingsapplikasjoner så er og blir markedet en flau vits. Nå skal visst Angry Sheep komme til Android om noen måneder, så da blir det i alle fall ett kult spill til på plattformen. Jeg begynner å bli litt lei Doodle Jump. Problemet blir vel at man må betale for det, men hey, man kan jo bytte SIM-kort eller roote telefonen.

 

Ellers leste jeg gjennom punktene i førstepost på nytt nå, og funderer litt på punktet med at Android støtter så mange mediefiltyper. Eh ... javel? Såvidt jeg vet er Android og iOS omtrent like på det punktet. Skal du f.eks. se på DivX må du ha en Galaxy S eller et eller annet jalla-program (relativt nye Rockplayer støtter vel DivX, uten at jeg har prøvd). Android har elendig støtte for film- og musikkfiler out-of-the-box. Mulig det blir bedre i 2.2, det har jeg faktisk ikke sjekka.

 

Jeg liker Android-telefonen min veldig godt, og kunne egentlig ikke tenke meg å bytte den mot en iPhone, men spør du meg er manglene i Android minst like store og åpenbare som fordelene. Greit at man kan bruke mobilen som en trådløs router, eller kopiere inn filer fra PCen sin, eller erstatte SMS-programmet med et annet, men jeg synes ikke at det blir så fantastisk sett i lys av manglene til plattformen. Man kan godt kritisere folk som "bare" vil ha en telefon som fungerer helt fint som en underholdningsmaskin, og så kan man godt sitte der og okke og aie seg over at de ikke skjønner hvor mye finere det er at man kan vise klokka rett ved siden av en sol som viser at det er fint vær ute, men det betyr lite når det er Apple-brukerne som får de beste spillene og de beste applikasjonene, mye fordi Google er evneveike nok til ikke å klare å åpne betalmarkedet i mer enn noen få land uten å skjønne konsekvensene.

 

Når det er sagt så er Android overlegent på noen viktige punkter. Joda, widgets er nyttige, og beskjedsystemet i Android er overlegent. Til mitt bruk mener jeg at Android er det beste operativsystemet. Det er imidlertid ikke nok å ha et overlegent operativsystem, innholdet er vesentlig, og når man går lei av å konfigurere telefonen sin (noe man kan bruke uendelig med tid på med Android) og heller vil gjøre noe annet så er valgene færre.

 

Ellers, noen som vet om mappene er "fiksa" i Android 2.2? Det at man ikke kan omarrangere innholdet i mapper (alt ligger i rekkefølgen man la det til i) irriterer meg grenseløst. Apple fikk det naturligvis til på første forsøk, men om jeg vil endre rekkefølgen på ikoner i en mappe i Android må jeg i verste fall tømme hele mappa først og dra inn alle ikonene på nytt. Det lukter det litt Windows 1.0 av.

 

Poenget med innlegget mitt er ikke å skrive unødvendig negative ting om Android, men å forsøke å vise at ikke alt er rosenrødt i Android-leiren heller, og dermed bidra til en mer balansert debatt, om noe slikt er mulig. Personlig tror jeg ikke Android blir suverent før med et vidåpent marked og Android 3.0, før det er det "bare" like bra/dårlig som iOS, og hva man bør velge er "bare" en smakssak, så lenge man ikke har spesielle behov som kun en av plattformene støtter.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...