Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vitterlig med flere en enn knapp? Kan du vennligst forklare alle her hvorfor du ikke ser fordelen i dette Polluks? Nå syns jeg du er litt trangsynt her. Android får veldig mye ros for desse hardwareknappene.

Det er ikke nødvendigvis slik at mer er bedre. Less is more er det noe som heter (har en følelse det ikke slår helt i gjennom her). Og jeg ser ikke at android har noen stor fordel her, da iPhone har disse funksjonene i OSet. Tilbake-knapp er erstattet med en konsekvent navigasjonsbar, og søk med å swipe til venstre. Det virker på meg som en smaksak.

 

Og "vitterlig" betyr noe det samme som "virkelig". iPhone har da virkelig mer enn én knapp.

 

[quote name='Marius Aarre' date=' 8. august 2010 - 02:43' timestamp='1281228226'

Ellers er desse hardwareknappene veldig relevant i forhold til funksjonene i OS. Stemmer ikke dette? Hvis ikke kan du forklare meg hvorfor dette ikke skulle være tilfelle.

Jovisst, men det er jo hardware. OS er software, så nå begynner grensene å bli vage spør du meg. Jeg har jo forsåvidt argumentert for at apps er relevant i forhold til iOS, siden det er alt den er designet for omtrent. Men det virket ikke så populært.

 

Hele denne tråden gir intrykk av at dere ikke skjønner designfilosofien til Apple kontra Google. Det hele virker litt desperat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da missforstå jeg når du brukte ordet vitterlig. noen bergensere bruket lignende ord som "latterlig".

 

Selve knappen er hardware. Dette kan ingen nekte for. Men selve funksjonene i OS er veldig knyttet opp til desse knappene. Det er derfor alle androidmodeller har like hardwareknapper. Designmessig så vil jeg ikke si at det ser bedre ut, men når det kommer til å være produktiv så er det liten tvil om at hardwareknappene kommer til en fordel. Dette er og funksjoner som kommer med mobilen rett ut av esken.

 

De fleste som har litt kunnskaper om mobil skjønner nok filosofien til apple. Men jeg liker den rett og slett ikke da jeg syns den er svært simpel. Hadde de hatt med alle de punktene som jeg har i første innlegg, så hadde faktisk iPhone vært en smartmobil jeg kunne vurdert sterkt. Mye av dette vil komme med tiden etterhvert som folk for mer og mer forståelse for smartmobil. Dette er relativt nytt for mange og da er det ikke bare bare å pøse på med funksjoner. Det er derfor jeg føler jeg at iPhone treffer litt mer for de som ikke har all verden med mobilkunnskap, og at android treffer mer for de som har middels+. Begrunnelsen for dette føler jeg er greit forklart i starten.

 

Jeg har respekt for uansett hva folk måtte velge mellom iOS og android, uavhengig av kunnskap. Jeg håper folk velger etter bruksbehov. Hele denne tråden her er ment som en opplysning, da jeg føler at mange har kjøpt en iPhone bare fordi det er en iPhone. Men jeg føler og at folk nå begynner å gå over til androidbaserte smartmobiler. Etter å ha sett google keynote så ser det ut som at google android har tatt steget forbi apple, og jeg er spent på å se android 3.0. Ingen utvikler seg raskere.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her skriver John C. Bland litt om hardwareknapper:

 

One Button vs Many

 

I thought, as did many, the 1 button of the iDevice(s) was revolutionary and “wow, I don’t miss the other buttons” but Apple could use a few more buttons. The Evo has a Home button (equivalent to iDevices one button), Menu, Back, and Search. Home not only takes me to my home screen but it also shows me an Expose’esque (from OS X) view showing me all 7 of my screens. It is a really smooth animation and makes it very easy to get between my screens. If you hold the Home button you get a view of the recently run applications to easily switch between apps. This one button is already proving more useful than the one button of the iOS. Granted, iOS 4 will have multitasking and the “magic” button will show you your running apps but I still find it more useful on Android.

 

Who needs more than one button? Me. The menu button is highly useful. It is a context menu, changes depending on the screen and app you’re in, so you always know, from app to app, how to get to your settings. You can see the menu button on the Home Screen, in the Browser, in Photoshop mobile, and in the Market. No matter what app, I know where my settings are and how to quickly get to them. That’s usable.

 

In contrast, on the iOS you have to sort of guess how to get to your settings. Most of the apps implement a general approach of an (i) icon in a bottom corner of the app or some other form of on-screen button to edit settings or you go into the main iOS Settings to tweak an apps settings, which is multiple clicks away from your app. It seemed fine when I was on the iPhone but since I’ve been on my Evo it is a huge usability FAIL.

 

The Back button is very useful too. I use it often to go from one app to another or from an app back Home. As a developer I can also override this button to have it do other things like undo my last task, etc. Nothing major is needed to be said here. It simply works and is a simple, excellent way of in-app back tracking or for going from app to app.

 

Search is huge. I’ve never searched this much on a phone. Just like the Menu button, search is available in almost every app and how do you use it? Hit the same button, in the same place every time. That’s usable. I tried to use the search on iOS 3 but it never really worked too well and was a bit slow, outside of web searching in Safari. Granted I was on a slower device (3G, not 3Gs) but it doesn’t really work well for me, even when I tried to search for an old text message tonight. We’ll talk about search a bit more later.

Endret av HDlover
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan du kan si at du respekterer at folk velger iPhone, når du samtidig antyder at grunnen til at de velger det er at de mangler kunnskapen til å velger rett, Android altså.

 

Jeg respekterer alle som velger mobil etter bruksbehov. Men jeg sier at det og er mange som velger en iPhone bare fordi de er en iPhone. Uten at de vet noe om den i utgangspunktet. Les innlegget https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236434

 

Jeg mener at en bruker som har litt kunnskap, kan klare å være litt mer produktiv med en android helt klart. Referer til punktene mine her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1244630

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan du kan si at du respekterer at folk velger iPhone, når du samtidig antyder at grunnen til at de velger det er at de mangler kunnskapen til å velger rett, Android altså.

 

Jeg respekterer alle som velger mobil etter bruksbehov. Men jeg sier at det og er mange som velger en iPhone bare fordi de er en iPhone. Uten at de vet noe om den i utgangspunktet. Les innlegget https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236434

 

Ser ikke helt at det er så veldig forskjellig med android telefoner. De fleste velger jo mobiler ut fra utseende, størrelse, pris, farge osv osv. Tipper vi som velger telefoner ut fra os er sjelden kost.

Lenke til kommentar

Hehe det stemmer det urgelol. Apple er så heldige å få hele verden rettet mot sin lansering av ny telefon. Dette skaper store overskrifter med en ENORM mediaomtale. Ellers er iPhone og apple`s produkter veldig pene å se på. Husker du lanseringen av Desire? Den var nesten ingen plass å se. Bare for å ta frem et eksempel på hvordan media skaper interesse for et produkt.

 

Tenk om Toyota skulle ha lansert kun en modell hvert år. Da hadde de og fått et mediahysteri for hver ny modell. Dette ville bli tatt opp i nyhetene verden over og det hadde blitt et statussymbol ved kjøp av den nyeste toyotaen.

 

Uansett hvor god mobil f.eks HTC hadde lansert, så hadde de kanskje fått 10% mediaoppmerksomhet kontra en ny iPhonelansering. Da tenker jeg på all media som tv, blader, aviser og internett.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste som har litt kunnskaper om mobil skjønner nok filosofien til apple. Men jeg liker den rett og slett ikke da jeg syns den er svært simpel.

Jeg siterer denne delen av innlegget ditt, for jeg tror at det er her vi har et grunnleggende forskjellig syn.

 

Når det gjelder teknologi er jeg minimalist på min hals. Så når du sier at apple sin filosofi er simpel anser jeg det som et kompliment. Simpelhet er en bra ting. Apple har en veldig streng UNIX-filosofi: Do one thing, and do one thing right. De elsker å delegere ansvar, hvor en komponent i systemet gjør kun en ting, og gjør en ting skikkelig bra. Dette er noe som går igjen i alt Apple gjør. Derfor er iPhone slik den er.

 

Er det noe jeg virkelig hater er det å få masse funksjoner prakket på meg fra starten av (som jeg ikke kommer til å bruke halvparten av uansett). Jeg vil heller ha et produkt som i utgangspunktet er minimalt, med mulighet for å legge til funksjonalitet selv som jeg ønsker. Enten det er via apps eller plug-ins. Derfor foretrekker jeg Apple sin filosofi, og derfor foretrekker jeg iPhone. Android er ikke simpelt nok.

 

Følgende sitat syns jeg beskriver min tankegang (og tydeligvis Apple sin) perfekt, så jeg avslutter posten med dette, så har dere litt å tygge på ;):

"A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simpelhet er ikke bra nok for meg når jeg vil ha smartmobil som gjør ting på en best mulig måte med tanke på å være produktiv på en lettvint måte. Nybegynnere liker å ha ting simpelt da det lettere setter seg inn i produktet.

Jeg har bare 2 spørsmål til deg polluks så er vi kanskje ferdig med diskusjonen. Ta alle mine punkter i første innlegg(ta bort hardwareknappene siden jeg vet ditt standpunkt). Tror du ikke de hadde vært supert å implementert dette inn i en iPhone på en lekker og brukervennlig måte? Tror du ikke folk hadde jublet masse? referer til ønsker hos internasjonale appleforum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At noe er simpelt betyr slett ikke at det kun er for nybegynnere.

 

Det eneste jeg savner i iOS akkurat nå er trådløs synkronisering. Widgets på låsskjermen kunne også være fint, Men redd det kan bli fort rotete og stjele fokus fra apps. Jeg tviler på de implementerer mye av funksjonaliteten du snakker om i iOS (sosiale medier f.eks) da det tar fra jobben til utviklere.

 

Om folk hadde jublet masse? Fullt mulig det, jeg kan da ikke snakke for andre enn meg selv. Det er garantert mange der ute som har kjøpt iPhone når de heller ville hatt mer glede av en Android, og omvendt.

Lenke til kommentar

For det første bruker du ordet vitterlig feil og blander det sammen med vittig.

 

Norsk ordbok: vitterlig -; åpenlys; kjent: det var vitterlig for alle hvem som var skyldig; ( arkais.) gjøre vitterlig bekjentgjøre; (i alm. spr.) men jeg la da vitterlig (ɔ: faktisk) fra meg brillene her på bordet. Synonymer: bekjent, beviselig, manifest, notorisk, ubestridelig, unektelig, uomtvistelig

 

For det andre så viser dette innlegget ditt at du totalt misforstår

Simpelhet er ikke bra nok for meg når jeg vil ha smartmobil som gjør ting på en best mulig måte med tanke på å være produktiv på en lettvint måte.

Denne setningen er full av selvmotsigelser. Slik jeg tolker deg så bør dette gjøres på en avansert måte istedet for å gjøre det på en enkel måte?

 

Som Polluks skriver; du og en del andre i denne tråden har null forståelse for design/utviklerfilosofien til iOS og Android.

Endret av ketle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det første bruker du ordet vitterlig feil og blander det sammen med vittig.

 

Norsk ordbok: vitterlig -; åpenlys; kjent: det var vitterlig for alle hvem som var skyldig; ( arkais.) gjøre vitterlig bekjentgjøre; (i alm. spr.) men jeg la da vitterlig (ɔ: faktisk) fra meg brillene her på bordet. Synonymer: bekjent, beviselig, manifest, notorisk, ubestridelig, unektelig, uomtvistelig

 

For det andre så viser dette innlegget ditt at du totalt misforstår

Simpelhet er ikke bra nok for meg når jeg vil ha smartmobil som gjør ting på en best mulig måte med tanke på å være produktiv på en lettvint måte.

Denne setningen er full av selvmotsigelser. Slik jeg tolker deg så bør dette gjøres på en avansert måte istedet for å gjøre det på en enkel måte?

 

Som Polluks skriver; du og en del andre i denne tråden har null forståelse for design/utviklerfilosofien til iOS og Android.

 

Hva i all verden? Hvordan kan du tolke det bør gjøres på en avansert måte? Hva med å heller tolke det som å ha funksjoner som kan brukes på en enkel måte og produktiv måte? Vil du ha nermere forklaring på hva jeg mener med dette?

Du har lov å tolke det på din måte, men i dette tilfelle så forstår ikke jeg hva du har tenkt med.

 

Jeg har full forståelse for filosofien til apple, noe jeg har poengtert flere ganger ketle. Og jeg har til og med utdypet med å forklart hvorfor jeg ikke liker den. Leser du innleggene her på diskusjonssiden?

Endret av Marius Aarre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...