Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Ketle: Kan du vennligst forklare hva som var selvmotsigelsen? Skjønner du ikke poenget hans med å ha en smartmobil som du kan være produktiv med på en lettvint måte? Kan dette kanskje ha noe å gjøre med nesten samtlige punkter i førstepost?

 

Ellers må jeg si at jeg ikke skjønner tolkningen din. Som Marius skriver "Hva med å heller tolke det som å ha funksjoner som kan brukes på en enkel måte og produktiv måte?" Ser dette ut som en mer rett tolkning?

Endret av HDlover
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarte du seriøst ikke å forstå meningen med den? Jeg kan ta det som nytteverdig kritikk og forklare meg bedre neste gang. Jeg trodde at dette skulle vær klart for de fleste som har lest litt på forumet. Jeg ser og at andre her skjønte meningen.

 

At en telefon er enkel i bruk betyr ikke at den er uproduktiv eller at den ikke gjør ting på en best mulig måte.

 

Ta å les på alle punktene mine i første post. Gir de mening? Ellers har blant annet polluks og imartin sagt idag at de ønkser noen av desse funksjonene. Får jeg høre hvilke du gjerne måtte ønske?

 

Det er og spm. til deg på #900

Endret av Marius Aarre
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha lest førsteposten så skulle vel utsagnet til Marius være innlysende ketle?

Jeg skjønner heller ikke hvordan du kom frem til den tolkningen du gjorde. Hva trodde du kan snakte om når han sa "produktiv på en enkel måte" ?

 

Han har jo snakket om at punktene sine skaper produktivitet i lengre tid her på tråden. Samt at det og gjørs på en enkel måte. Da mener jeg at du burde ha forstått dette. Hvis ikke så kunne du strengt talt bare spørt han konkret om hva han mente. Men du har jo fått svaret nå.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

For det andre så viser dette innlegget ditt at du totalt misforstår

Simpelhet er ikke bra nok for meg når jeg vil ha smartmobil som gjør ting på en best mulig måte med tanke på å være produktiv på en lettvint måte.

Denne setningen er full av selvmotsigelser. Slik jeg tolker deg så bør dette gjøres på en avansert måte istedet for å gjøre det på en enkel måte?

 

skjønner ikke helt hvordan du kan misforstå dette utsagnet, med mindre du hadde bestemt deg for å være uenig før du begynte å lese.

 

mange vil ha en enkel telefon. for disse er iPhone et bra valg, uten tvil. iPhone er idiotsikker (for det meste), og jeg vil vel driste meg til å beskrive den som en perfekt introduksjon til "smart-telefon"-konseptet. hvor mange "smart-telefon"-brukere finnes det ikke plutselig som aldri hadde peiling på hvor smart telefon de egentlig kjøpte? gamle tanter som har brukt sin trofaste Nokia 5110 i alle år, og egentlig aldri hadde bruk for noe mer. plutselig har de fått seg en ny fin telefon i bursdagspresang, og "neimen har du sett så lurt!". litt som første gangen min mor oppdaget sms. hadde ikke bruk for det, men ble like avhengig av sms som alle oss andre.

 

at iPhone er enkel er et faktum man ikke kommer unna. den er simpel i bruk, men langt fra simpel i funksjon. jeg har brukt min 3G flittig i to år, og ikke hatt lyst på Android før de fucka opp med iOS4 og helte sirup i telefonen min. jeg er veldig spent på overgangen, men jeg velger nå bort iPhone av mer prinsipp enn mangel på funksjoner.

 

jeg tror det er viktig at man har samme ordbok i denne diskusjonen. noen vil oppfatte simpelhet som noe positivt og minimalistisk. andre som forenklet/fordummet og med manglende funksjoner.

Lenke til kommentar

Må faktisk si meg enig med ketle her. Det er en ganske merkelig setning som gjør at jeg mistenker at mine ord har falt for døve ører. Det høres ut som noe man hører i en politikerdebatt.

 

Simpelhet er ikke bra nok for meg når jeg vil ha smartmobil som gjør ting på en best mulig måte med tanke på å være produktiv på en lettvint måte. Nybegynnere liker å ha ting simpelt da det lettere setter seg inn i produktet.

Som sagt, simpelhet er ikke bare for nybegynnere (Men takk for den implisitte generaliseringen av iPhone-brukere på slutten der). De fleste liker å gjøre ting så simpelt som mulig. At noe er simpelt betyr heller ikke at det ikke er produktivt, ei heller lite avansert. Det virker som du påstår at iPhone er en simpel (som i tarvelig og dårlig) og uproduktiv mobil.

 

Og blandet du virkelig "vitterlig" med "vittig"? Bergensk uttrykk sa du?:D

Lenke til kommentar

Må faktisk si meg enig med ketle her. Det er en ganske merkelig setning som gjør at jeg mistenker at mine ord har falt for døve ører. Det høres ut som noe man hører i en politikerdebatt.

 

Simpelhet er ikke bra nok for meg når jeg vil ha smartmobil som gjør ting på en best mulig måte med tanke på å være produktiv på en lettvint måte. Nybegynnere liker å ha ting simpelt da det lettere setter seg inn i produktet.

Som sagt, simpelhet er ikke bare for nybegynnere (Men takk for den implisitte generaliseringen av iPhone-brukere på slutten der). De fleste liker å gjøre ting så simpelt som mulig. At noe er simpelt betyr heller ikke at det ikke er produktivt, ei heller lite avansert. Det virker som du påstår at iPhone er en simpel (som i tarvelig og dårlig) og uproduktiv mobil.

 

Og blandet du virkelig "vitterlig" med "vittig"? Bergensk uttrykk sa du?:D

 

Enig med du. Jeg er drittlei denne felles betegnelsen "iphone brukere" kan få siden tlf er så lett. Det vitner nesten om denne forbanna janteloven som sitter i ryggmargen på oss nordmenn. (svenskene har folkesjalusi...).

 

Jeg er sånn IT kar. Nørd, nerd 1337 og hva annet du man mIRCe om. Vært her siden tidenes morgen og sett alle de grelle fargene hw.no har prestert fra sin spede begynnelse. Jeg var der også når Athlon CPU'en fra AMD kom og vi lodda den slik at vi kunne klokke litt. Var mye moro dengang.

 

Nok offtopic, bare for å sette perspektivet: Jeg hater å mekke på mine egne greier når jeg er ferdig på jobb. Jeg kan godt bistå brukere med problemer, fikser nettverket og hva annet rart som måtte dukke opp, men min egen PC vil jeg helst slippe å bruke tid på. Samme med telefon. Det er skikkelig deilig at den er enkel. Rett og slett veldig ålreit at den bare virker og at jeg kan stole på den.

 

Men: Jeg ser den andre siden. Jeg ser Android og hvorfor det vokser seg så utrolig populært. Tenk om GNU/linux kunne tatt samme vending...

 

Poenget mitt er at det må være rom for å synse og mene. Men det må også være rom for respektere hverandres meninger uten å gå av hengslene. At iOS er simpelt as hell betyr ikke at det er fordummende eller annet rart. Det kan tyde på at folk vil ha ting enkelt på en gjenstand de bruker mye. Hvorfor lage det så klønete? Hvorfor er det negativt at ting er så enkelt at selv bestemor kan gjøre som du.

 

Janteloven. Ta deg en bolle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

simpel -t -ple,

1 enkel: av den simple grunn at … / det er din simple plikt å hjelpe; simpelt flertall høyeste tall av de avgitte stemmer uten hensyn til det samlede stemmetall (t. forskj. fra absolutt flertall, kvalifisert flertall) ; ( mil.) simpel irettesettelse; (jur.) simpelt tyveri ɔ:uten skjerpende omstendigheter / simpel kausjon kausjon hvor kausjonisten kan søkes for det beløp hovedskyldneren etter krav ikke har betalt (t. forskj. fra selvskyldnerkausjon) ; se også simpelthen

2 tarvelig; udannet; sjofel: et simpelt språk / det var simpelt gjort

 

Hvilken av de to simpel er det du mener?

Lenke til kommentar

Greit nok, men hvorfor skal iPhone absolutt være så sinnsykt dyr når det den kommer med ikke kan måle seg opp mot andre telefoner med samme pris? For meg er dette et mysterium.

 

Og den skal jo liksom være en "god" musikktelefon, da lurer jeg på hvorfor mange billigere telefoner stiller med bedre lydkvalitet.

 

Android stiller også med billigere telefoner, der du faktisk får det du betaler for.

Endret av Víllów
Lenke til kommentar
Som sagt, simpelhet er ikke bare for nybegynnere (Men takk for den implisitte generaliseringen av iPhone-brukere på slutten der). De fleste liker å gjøre ting så simpelt som mulig. At noe er simpelt betyr heller ikke at det ikke er produktivt, ei heller lite avansert. Det virker som du påstår at iPhone er en simpel (som i tarvelig og dårlig) og uproduktiv mobil.

 

Og blandet du virkelig "vitterlig" med "vittig"? Bergensk uttrykk sa du?

 

Simple produkt er ikke bare for nybegynnere. Helt klart. Men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Om man klarer å implementere funksjonene i første post på måte som gjør at det blir enkelt og brukervennlig, så er det ingenting som er bedre. Når jeg snakker om produktivitet, så har jeg tatt spesielt utgangspunkt i argumentene mine i første tråd. Leser du alle argumentene igjen, vil du se at dette gjør smartmobilbruken mer produktiv. Er du litt enig? Dette på en enkel og brukervennlig måte. Jeg kan vise små demoer i form av videoklipp om det skulle være ønskelig.

 

Ja jeg blandet de to ordene. Bare å beklage:) Tenkte det var en uttrykk for latterlig.

Lenke til kommentar
Som sagt, simpelhet er ikke bare for nybegynnere (Men takk for den implisitte generaliseringen av iPhone-brukere på slutten der). De fleste liker å gjøre ting så simpelt som mulig. At noe er simpelt betyr heller ikke at det ikke er produktivt, ei heller lite avansert. Det virker som du påstår at iPhone er en simpel (som i tarvelig og dårlig) og uproduktiv mobil.

 

Og blandet du virkelig "vitterlig" med "vittig"? Bergensk uttrykk sa du?

 

Simple produkt er ikke bare for nybegynnere. Helt klart. Men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Om man klarer å implementere funksjonene i første post på måte som gjør at det blir enkelt og brukervennlig, så er det ingenting som er bedre. Når jeg snakker om produktivitet, så har jeg tatt spesielt utgangspunkt i argumentene mine i første tråd. Leser du alle argumentene igjen, vil du se at dette gjør smartmobilbruken mer produktiv. Er du litt enig? Dette på en enkel og brukervennlig måte. Jeg kan vise små demoer i form av videoklipp om det skulle være ønskelig.

 

Ja jeg blandet de to ordene. Bare å beklage:) Tenkte det var en uttrykk for latterlig.

 

Jeg ble veldig glad for denne tråden. Jeg leste første post for lenge siden og må nok lese den igjen ved en senere anledning. Bra jobba Marius (vi heter visstnok det samme, cool name). Grunnen til at jeg lot meg engasjere i denne tråden, med fare for å få mye fanboys søppel, var nettopp fordi trådstarter har tatt seg god tid. Undersøkt. Lagt til rette for at det skal være enkelt å forstå.

 

Jeg har vært med i dette forumet siden det startet. Omtrent. Det slår meg gang på gang hvor mye det har falt i kvalitet. Igjen, Marius. Takk for en tråd med enormt god kvalitet.

 

Det som derimot ødelegger er nisser som ikke klarer å oppføre seg. Jeg har tydeligvis latt meg inspirere av å slå under beltestedet, for dette kunne jeg kanskje vært foruten.

 

Er en kranglefant ved brukernavn "ketle" lengre opp her som tydeligvis har lekt seg med synonym ordboka på kveldstid. Om man skal kalle en bruker "tarvelig" eller et produkt "tarvelig", som i mening at det er "simpelt", ja da tror jeg du har misforstått litt og kan trygt oppsøke voksenopplæringen for flere Norsk timer. Jeg snakker ikke om skriveleifer.

 

Jeg pleier å holde meg for god til å "angripe" enkelte personer og i stedet løfte diskusjonen på et litt høyere nivå. Det må være lov å være uenig. Det må være lov å ytre seg slik man kan.

 

MEN; Gutter og jenter, menn og kvinner: det må være lov å respektere hverandre og gjøre dette på en ordentlig måte. Forumet har nok av regler og det er nok av dem som ikke følger dem. Jeg inkludert i øyeblikket.

 

Skjerpings! La tråden få vokse med kvaliteten den egentlig fortjener og kutt ut mishagsytringer. Må gjerne slette posten min, trådstarter, om du ønsker det. Jeg vil gjerne si ifra før dette tar helt av, for denne tråden fortjener mer. I mine øyne såklart. Alle må gjerne være uenige med meg, det er veldig lov det også. Men si det på en ordentlig måte. Det å bruke tid i en ordbok eller på wikipedia for å kunne slå i bordet med definisjoner, høres nesten ut som bortkastet tid når det går så langt utenfor emnet som det kan få blitt....

 

Ha en flott (android dag)! Jeg skal plukke opp min nye iPhone 4 :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[quote name='Marius Aarre' date=' 9. august 2010 - 02:37' timestamp='1281314277'

Simple produkt er ikke bare for nybegynnere. Helt klart. Men jeg håper du skjønner hva jeg mener. Om man klarer å implementere funksjonene i første post på måte som gjør at det blir enkelt og brukervennlig, så er det ingenting som er bedre. Når jeg snakker om produktivitet, så har jeg tatt spesielt utgangspunkt i argumentene mine i første tråd. Leser du alle argumentene igjen, vil du se at dette gjør smartmobilbruken mer produktiv. Er du litt enig? Dette på en enkel og brukervennlig måte. Jeg kan vise små demoer i form av videoklipp om det skulle være ønskelig.

Jeg har egentlig allerede svart på dette i tråden. Mange av punktene i førstepost er ikke dealbreakere for min del, og mange av de dekkes av apps. Min innvending var at Apple overlater mer avanserte funksjoner til utviklere, og holder OSet i bakgrunnen, derfor blir en direkte sammenligning av innebakte funksjoner i Android OS kontra iOS skjev.

 

Når det er sagt har jeg allerede uttrykt endringer jeg kunne tenke meg i iOS, men disse er egentlig ganske små ønsker. Det store ønsket var multitasking, det var en grunnleggende greie som burde ha vært der før. Apple er desverre perfeksjonister som ikke lanserer en funksjon før de har pusset og polert den skikkelig, ellers driter de i hele greia. Derfor tror jeg det kan ta en stund før vi eventuellt ser widgets på iPhone (Det er en del hensyn å ta, f.eks hvordan det påvirker bruken av eksisterende apps, batteritid, skjermplass, brukervennlighet etc.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant det Polluks. Det som apple leverer fungerer, men ting kommer litt i det seneste laget etter min smak. De var først ute med den beste touchmobilen og revolusjonerte hele mobilindustrien. Det var et svært innovativt produkt som var i særklasse. Men etter det, så har ikke iPhonen vært så innovativ, og den har veldig mye mangler. Noen bryr seg ikke, men på den andre siden er det noen som gjør. Folk er forskjellig og jeg er glad for det. Jeg vil og presisere at jeg har ingenting imot apple som merke, det er kun iPhonen som ikke faller i min smak.

 

Nå har jo android vist veldig bra eksempel på flere ting som apple bør ta lærdom av. Jeg mener at de fleste punktene mine i førstepost, ville apple lett ha klart å implementert på en bra måte. Jeg har sett gode eksempler på jailbreaking som gjør svært mye bra. Like bra som android blir det kanskje ikke, men veldig tett opptil. I fremtiden ønsker jeg å kunne ha de samme funksjonene på iPhone som på android. Da vil jeg få en ny mobil som jeg kan vurdere. Jeg vil ikke ha en mobil der jeg må installere x antall applikasjoner for at den skal bli bra. Jeg vil ha en mobil som jobber elegant med flere produktive funksjoner, som er med rett opp fra esken sånn jeg slipper å laste ned applikasjoner.

 

Når jeg første er inne på applikasjoner, så kan jeg si at android marked har tatt seg opp noe betydelig de siste 2 mnd. De er i ferd med å ta igjen apple på dette punktet og. Nå kommer de fleste populære applikasjonene til både android og iOS. Så det er ikke lenge til før at applikasjonsargumentet faller bort ved kjøp av iPhone.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler android har en likevekt på 50/50 når det kommer til implementerte mobilegenskaper og la andre utvikle tredjepartsapplikasjoner for plattformen. Apple har en 20/80 filosofi i mine øyne. Og nå som android marked tar mer og mer igjen appstore, så har jeg mye mer tro på den 50/50 filosofien til android.

Endret av SolbergMobil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...